Geluid / resonantie tijdens rijden na bandwissel

Vinniespace

MF veteraan
21 aug 2008
2.634
0
Title says it all... :P

Mijn motor (yamaha fazer 01) maakt tijdens het rijden op een snelheid 80 tot 120 km/u een soort fluitend geluid; wat erg fluctueert in toonhoogte (heel moeilijk te omschrijven)

2 dagen eerder is er een nieuwe voorband eronder gezet (michelin pilot power) bij motoport en heb ik 1 dag gereden zonder dit symptoom. Echter na een 80km op snelweg gereden te hebben begon dit "fluiten".

Mijn gedachten is dat de band niet goed gebalanceerd is, motorisch lijkt er niets aan de hand te zijn aangezien met koppeling in het geluid blijft.

Mijn vraag; kan het liggen aan een ongebalanceerde voorband (iemand ervaring?), ik heb gezocht op het forum, maar kwam er niet uit.

Alvast bedankt!

PS; ik ga binnenkort naar de dealer, maar een antwoord scheelt mij een extra onzekere rit en wachttijd :)
PPS; hij is natuurlijk in eerste instantie uitgebalanceerd, kan dit fout zijn gegaan?
 
Laatst bewerkt:
als hij niet is uitgebalanceerd voel je eerder trillingen in je stuur...
dit fluiten... zingen van de banden? (op een mountainbike helling af, zonder trappen in een stilte gebied... maken de banden ook herrie... die zingen dan

Alle kabels enz goed weggewerkt? vizier ook goed dicht? :+
 
als hij niet is uitgebalanceerd voel je eerder trillingen in je stuur...
dit fluiten... zingen van de banden? (op een mountainbike helling af, zonder trappen in een stilte gebied... maken de banden ook herrie... die zingen dan

Alle kabels enz goed weggewerkt? vizier ook goed dicht? :+

Zingen zou je het kunnen noemen :)

Vizier is goed dit, dat wat mijn eerste reactie ook :), ik ga kijken of het stuur zonder handen erg trilt, daar heb ik nog niet van gemerkt.
 
Laatst bewerkt:
banden en ketting of slepende blokken...


Kunt een stuk rijden, motor UIT zetten (koppeling inhouden)
en dan al rollend proberen te achterhalen hoe wat waar. (lichtjes remmen om remblokken uit te sluiten)
ketting wil nog wel eens zingen, maargoed
 
Band kan ook. Mijn ervaring met een Michelin M 45 voor is dat die vrij veel lawaai maakt, op verschillende motoren
( Ja, hij heeft op mijn MZ gezeten en zit nu op een oude CB 400F), dus het kan zijn dat het een lawaaiig profiel is.
Maar dan zouden andere forum leden met diezelfde band dat ook moeten hebben.
Iemand?
Groeten,
Eduard
 
Hmm, ben er nog niet achter, maar ik denk dat het steeds minder wordt... Hoop niet dat als het m'n wiellagers zijn ze nu aan het verslijten zijn.

Iig zit er geen enkele trilling in het stuur.

Opties;
ketting
wiellagers
slepende blokken

Bedankt voor de reacties!
 
Title says it all... :P

Mijn motor (yamaha fazer 01) maakt tijdens het rijden op een snelheid 80 tot 120 km/u een soort fluitend geluid; wat erg fluctueert in toonhoogte (heel moeilijk te omschrijven)

2 dagen eerder is er een nieuwe voorband eronder gezet (michelin pilot power) bij motoport en heb ik 1 dag gereden zonder dit symptoom. Echter na een 80km op snelweg gereden te hebben begon dit "fluiten".

Mijn gedachten is dat de band niet goed gebalanceerd is, motorisch lijkt er niets aan de hand te zijn aangezien met koppeling in het geluid blijft.

Mijn vraag; kan het liggen aan een ongebalanceerde voorband (iemand ervaring?), ik heb gezocht op het forum, maar kwam er niet uit.

Alvast bedankt!

PS; ik ga binnenkort naar de dealer, maar een antwoord scheelt mij een extra onzekere rit en wachttijd :)
PPS; hij is natuurlijk in eerste instantie uitgebalanceerd, kan dit fout zijn gegaan?


Kijk je voorband eens goed na.
 
Heb onlangs ook banden gewisseld en ook het idee dat deze meer geluid maken. Na een paar honderd km inrijden was het geluid weg. Dus misschien dat nieuwe banden iets meer geluid maken...... Ging bij mij om een BT014.
 
Binnenstebuiten..... Nee, rij richting (pijl) staat bij mij goed. Voor topic start misschien wel ff goed om te checken.

Als je een bok hebt, zou je het voorwiel van de grond kunnen liften. Handmatig checken of het voorwiel correct draait en er geen speling op zit. Volgens mij hoor je schijven / remblokken altijd een beetje.
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe Update;

Het geluid is nu volgens mij weg; misschien moest de band iets slijten, ik weet het niet :)

Band zit er trouwens niet verkeerd op en er is geen speling.

Bedankt voor de reacties! :)
 
Nieuwe Update;

Het geluid is nu volgens mij weg; misschien moest de band iets slijten, ik weet het niet :)

Band zit er trouwens niet verkeerd op en er is geen speling.

Bedankt voor de reacties! :)


Ik had hetzelfde destijds met michelin pilot road 1.
Deze fluitte ook bij 50 km/h - 80km/h. Ging ik zachter of harder rijden was het weg.

de banden bleken gewoon niet goed te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan