geluidsmeting uitlaat!!!!

x11 basman x11

MF veteraan
28 apr 2003
1.026
0
Almere
wat zijn voor een particulier de mogelijkheden om zijn motorfiets op uitlaatgeluid te laten meten.
ik heb het hier wel over een meting die als rechtsgeldig gezien kan worden en niet met een of ander lullig db metertje waar je thuis je audio ook mee af kan stellen....echte en gecalibreerde apperatuur dus.

kan het zo zijn dat bv de politiemannen (en vrouwen) op de diverse bureau's hier in nederland eens de tijd kunnen en mogen nemen om bv eens te testen wat mijn motorfiets aan decibellen produceert.
is daar dan bv ook een testrapport van te verkrijgen om zodoende in de toekomst op oa circuitdagen een hoop rompslomp uit de weg te gaan.

ik wil niet tegen de lamp lopen om bv een circuitdag te moeten afblazen omdat ik net een db'tje teveel produceer.
de kans dat ik aan een zelf gemaakte db killer zal moeten is vrij groot omdat ik met een volledig open titanium 4 in 1 systeem rij van akrapovic,maar hoeveel geluid ik nu op dit moment produceer is mij echter een raadsel :?

waar zou ik dit (legaal) kunnen en mogen meten en zou dit uiteraard kunnen en mogen gebeuren zonder dat de mensen van justitie mij meteen een prent als aandenken mee terug geven.

mijn dank neigt naar hondsdolheid.
 
Wel ik zou gewoon naar het bureau in de buurt bellen en uitleggen, dat je niet zeker weet of je uitlaat wel voldoet aan de wet en dan vragen of hij gemeten kan worden. En anders op marktplaats een originele pijp opscharrelen (meestal voor weinig) en die er voor de circuitdagen even onderhangen
 
gewoon ff naar een rdw-station bij jouw in de buurt, ff opzoeken bij rdw.nl, leg dan uit dat je een nieuwe uitlaat hebt, bij de politie bent geweest om te vragen of deze geen problemen op kan leveren en dat je toen bent doorverwezen naar de RDW. 5 minuten later ben je klaar.
 
ik kan er bij circuitdagen wel een db eater voor passend maken.....de hele handel eraf voor een dag is voor mij geen optie.

ik ben alleen erg nieuwsgierig naar wat er voor mijn motor wettelijk is toegestaan en eventueel hoeveel ik daar dan boven zou kunnen zitten.
ik denk dat ik morgen eens contact opneem met de lange arm van onze wet....wellicht weten zij mij het een en ander te verduidelijken of kan bv baksteen mij hierover iets vertellen??.
 
gewoon ff naar een rdw-station bij jouw in de buurt, ff opzoeken bij rdw.nl, leg dan uit dat je een nieuwe uitlaat hebt, bij de politie bent geweest om te vragen of deze geen problemen op kan leveren en dat je toen bent doorverwezen naar de RDW. 5 minuten later ben je klaar.

levert dit geen prent op???

ik bedoel....ik heb wel een vermoeden dat ik teveel kabaal maak op dit moment en om nu in de bek van de leeuw te racen heb ik weinig trek in.
ik heb geen flauw idee waar de mensen van de rdw toe gemachtigd zijn snap je :?
 
ikke is erg benieuwd naar de uitslag
en denk toch dat je ff rdw moet bellen die kunnen je denk ik dna verder helpen
of misschien gewoon eerst plisie bellen anoniem dan he ;)
 
heb net het "rdw" aan de tringeling gehad en die doen hier helemaal niks mee werd mij verteld.
het advies was om even contact op te nemen met de pliesie of eventueel met de mensen die bij de crt dagen of iets soortgelijks daar de geluidsmetingen verrichten contact op te nemen.

weet iig wel dat voor mijn motor de max op 93 dB staat.
 
Voor iedere motor na 1981 is er een referentiewaarde vastgelegd door de RDW, dwz het aantal decibellen voor de regulier geimporteerde fietsen is vastgelegd. Iedere technische dienst van de politiekorpsen heeft die referentielijst. Daar moet je ook zijn voor zo'n geluidsmeting. De meeste agenten weten hier niets van. Vraag dus naar de Technische Dienst of een verkeersspecialist, die weten hier de weg in. Je moet een beetje geluk hebben en een enthousiasteling treffen, maar die zijn er genoeg (ook motorrijders) onder die techneuten. Met een beetje geluk kun je op een rustig moment langskomen. De meting zelf stelt niet veel voor (als er tenminste de laatste jaren niets veranderd is).

Ik zag dat je in Almere woont, probeer dan de Amsterdamse verkerspolitie eens. Succes.
 
tijdje terug ook ff decibelen gemeten, gewoon bij een kennis die heb van dat spul.. kwam uit op 118decibel bij 3/4000 rpm.
 
Voor iedere motor na 1981 is er een referentiewaarde vastgelegd door de RDW, dwz het aantal decibellen voor de regulier geimporteerde fietsen is vastgelegd. Iedere technische dienst van de politiekorpsen heeft die referentielijst. Daar moet je ook zijn voor zo'n geluidsmeting. De meeste agenten weten hier niets van. Vraag dus naar de Technische Dienst of een verkeersspecialist, die weten hier de weg in. Je moet een beetje geluk hebben en een enthousiasteling treffen, maar die zijn er genoeg (ook motorrijders) onder die techneuten. Met een beetje geluk kun je op een rustig moment langskomen. De meting zelf stelt niet veel voor (als er tenminste de laatste jaren niets veranderd is).

Ik zag dat je in Almere woont, probeer dan de Amsterdamse verkerspolitie eens. Succes.

Laatste jaren is daar dus wel "veel" in veranderd....Is een redelijk onhandige en "gecompliceerde" meting geworden met meetapparatuur waar er maar weinig van zijn.
De kans dat je dus even langs een buro kan gaan voor een echte meting is dus nogal erg klein.

Zowiezo zul je nooit iets hebben aan een soort verklaring hoeveel geluid er op een bepaald moment uitkomt aangezien het wisselen van een demper ook nog wel eens gebeurt. ;)

In principe staat bij recente motoren opo het kentekenbewijs hoeveel geluid er uit de demper mag komen, voor oudere modellen zijn er lijsten waarbij het aantal CC's refereert aan het aantal decibel. Lijst heb ik al vaker gepost op MF, even de "zoeken" knop gebruiken ;)
 
Laatste jaren is daar dus wel "veel" in veranderd....Is een redelijk onhandige en "gecompliceerde" meting geworden met meetapparatuur waar er maar weinig van zijn.
De kans dat je dus even langs een buro kan gaan voor een echte meting is dus nogal erg klein.

Zowiezo zul je nooit iets hebben aan een soort verklaring hoeveel geluid er op een bepaald moment uitkomt aangezien het wisselen van een demper ook nog wel eens gebeurt. ;)

In principe staat bij recente motoren opo het kentekenbewijs hoeveel geluid er uit de demper mag komen, voor oudere modellen zijn er lijsten waarbij het aantal CC's refereert aan het aantal decibel. Lijst heb ik al vaker gepost op MF, even de "zoeken" knop gebruiken ;)

Dit betekent dan dus ook dat je niet zomaar een bekeuring kan krijgen voor teveel lawaai toch? Misschien dat je daarom eerder op pad word gestuurd naar de RDW omdat je demper niet gekeurd is volgens E normen en dergelijke. Ik begreep uit andere topics dat ze dat in Deutschland wel zo doen iig. Niet zo zeer je uitlaat maakt teveel geluid, maar hij is niet gekeurd voor de openbare weg. Voor op een circuit zou zo'n meting dus nog wel zin hebben mogelijk, maar op de openbare weg kunnen ze je aanhouden omdat je uitlaat niet aan de wettelijke eisen voldoet.

Of zit er nu erg langs baksteen?
 
Dit betekent dan dus ook dat je niet zomaar een bekeuring kan krijgen voor teveel lawaai toch? Misschien dat je daarom eerder op pad word gestuurd naar de RDW omdat je demper niet gekeurd is volgens E normen en dergelijke. Ik begreep uit andere topics dat ze dat in Deutschland wel zo doen iig. Niet zo zeer je uitlaat maakt teveel geluid, maar hij is niet gekeurd voor de openbare weg. Voor op een circuit zou zo'n meting dus nog wel zin hebben mogelijk, maar op de openbare weg kunnen ze je aanhouden omdat je uitlaat niet aan de wettelijke eisen voldoet.

Of zit er nu erg langs baksteen?

Als ik het lees zoals ik het nu lees klopt t aardig, ja.

al heb ik me nooit verdiept in dat E-keur, dus daar geef ik geen zekerheid over ;)
 
Laatst bewerkt:
Er wordt hier steeds gesproken over het feit dat uitlaten niet over E keur beschikken, maar dan zou dit dus ook gelden voor elke personenauto waar ooit een nieuwe (lees uitlatenboerendemper) onder gekomen is, en btw ook op een orginele autodemper heb ik nog mooit een e keur zien staan. gelden hier dan andere regels voor. kan me dat niet voorstellen. Ik zou het tot aan het europeesche hof aanvechten als ik met een (aan de normen voldoen) Db rapport toch een procesverbaal zou krijgen.
 
ik heb ook nog nooit iets gezien,gehoord of gelezen dat er een sjonnie met bijbehorend golfje gti met brulpijp uitvoering een boete kreeg ivm met uit en inlaat geluid.

baksteen geeft hetzelf al aan...ook bij de politie heerst er volgens mij een hoop onwetendheid over deze kwestie.
 
Er wordt hier steeds gesproken over het feit dat uitlaten niet over E keur beschikken, maar dan zou dit dus ook gelden voor elke personenauto waar ooit een nieuwe (lees uitlatenboerendemper) onder gekomen is, en btw ook op een orginele autodemper heb ik nog mooit een e keur zien staan. gelden hier dan andere regels voor. kan me dat niet voorstellen. Ik zou het tot aan het europeesche hof aanvechten als ik met een (aan de normen voldoen) Db rapport toch een procesverbaal zou krijgen.

je geluid zou dan wel kloppen, maar je motorfiets voldoet niet meer aan dezelfde eisen als waarmee hij toegelaten is in nederland. Dus daar zou je een boete voor kunnen krijgen. Nou loopt het in NL toch niet zo hard met boetes voor geluid of wel :?
 
In principe staat bij recente motoren opo het kentekenbewijs hoeveel geluid er uit de demper mag komen, voor oudere modellen zijn er lijsten waarbij het aantal CC's refereert aan het aantal decibel. Lijst heb ik al vaker gepost op MF, even de "zoeken" knop gebruiken ;)

Ik heb de zoek knop gebruikt op diverse woorden, topicstarter etc.. maar helaas.. enig idee Baksteen ?
 
volgens mij wordt er wel stevig gecontroleerd op of bij de grote motorsport evenementen zoals bv de tt in assen.
ik heb verschillende verhalen gehoord dat er oa bij tankstations langs de a28 wel eens wat opstellingen stonden van de klpd om geluidsmetingen te verrichten.
 
Laatste jaren is daar dus wel "veel" in veranderd....Is een redelijk onhandige en "gecompliceerde" meting geworden met meetapparatuur waar er maar weinig van zijn.
De kans dat je dus even langs een buro kan gaan voor een echte meting is dus nogal erg klein.

Zowiezo zul je nooit iets hebben aan een soort verklaring hoeveel geluid er op een bepaald moment uitkomt aangezien het wisselen van een demper ook nog wel eens gebeurt. ;)

In principe staat bij recente motoren opo het kentekenbewijs hoeveel geluid er uit de demper mag komen, voor oudere modellen zijn er lijsten waarbij het aantal CC's refereert aan het aantal decibel. Lijst heb ik al vaker gepost op MF, even de "zoeken" knop gebruiken ;)

Tja, ik was al aan de voorzichtige kant. Moet me maar niet meer met dit soort topics bemoeien, denk ik, te lang weg bij de club. Ik had nog de regels uit een bijlage van het Voertuigreglement in gedachten, met die cirkel waarin gemeten moest worden met de Bruhl & Kjaer geluidsmeter, net zoals bij de brommers. Mijn eigen Kawa Twin blies lekker 100 db met de Norton peashooter uitlaten, vooral de klappen bij gas dichtdoen scoorden goed op de meter. :)




 
Ik zou de KLPD bellen en ze vragen wat je moet doen. Die lui doen echt niet moeilijk en geven je maar al te graag tips. Op mijn frame-plaatje bij het balhoofd staat de dB waarde en het corresponderende toerental vermeld.
 
je geluid zou dan wel kloppen, maar je motorfiets voldoet niet meer aan dezelfde eisen als waarmee hij toegelaten is in nederland. Dus daar zou je een boete voor kunnen krijgen. Nou loopt het in NL toch niet zo hard met boetes voor geluid of wel :?

Nee het geluid klopt wel imho maar wat met al die romax , usn, kwikfit of al die andere auto's met een vervangingsuitlaat, zijn die dan nog wel volgens de regels van invoeren??
Daar ergerik me dus aan, diender kan zomaar aan het eind van de dienst ff kijken of die z'n quotum heeft, en hup pak maar een motor met een (aan de normen)
voldoend uilaatsysteem , ligt wel weer een bekeurinkje voor uit te schrijven, auto's zonder E keur of immitatie wordt niet naar gekeken. vanwaar deze klassejustitie. dat verschil zou ik aanvechten. Wij een E-keur , zij ook een E keur
 
Welkom bij het Korps landelijke politiediensten (KLPD). Het KLPD vormt samen met de 25 regionale politiekorpsen de Nederlandse politie. Het KLPD werkt binnen de Nederlandse politie op nationaal en internationaal niveau en heeft zelfstandige, ondersteunende en coördinerende taken. U kunt ons rechtstreeks (dag en nacht) bereiken op telefoonnummer 0343 535 555.





whahahaha....heb ze nu aan de tringeling.....deed verdomme een half uur voordat ze eens opnamen....sta nu weer in de wacht want ook de klpd weet het "zo" even niet lol. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan