Gezocht : Bobine voor GTS 1000 - cylinder 2 & 3

MotorMuis77

MF veteraan
9 jun 2004
4.312
27
leiderdorp
Helaas is deze na een lange tijd stilstaan, de (rechter) bobine overleden.

Als iemand er eentje heeft liggen toevallig, laat het dan even weten wat, waar en voor hoeveel :Y
 
Weet je zeker dat hij overleden is en dat het niet iets anders is zoals een contact?

Hoe heb je geconstateerd dat hij stuk is? Bij een dubbele bobine meet je de secundaire wikkeling over de beide bougiekabels, want hij ligt nergens aan massa behalve aan de primaire kant.
 
heb de bobines omgewisseld en ouderwets de bougie uit cylinder 1 gedraaid en deze tegen het chassis gehouden.. (vond de cdi diagnostics procedure voor de bobines te ingewikkeld in de handleiding). Ene bobine doet het zowel links (1 & 4) en rechts (2 & 3) en de andere bobine doet aan beide zijden niets.

kwam er overigens wel net achter dat een van de kabel los geroest is van de bobine..
 
Laatst bewerkt:
Meten is weten. Ik weet niet of je daarmee bekend bent, maar een multimetertje komt altijd van pas.

Over de primare kant, dus die kant waar de 12 volt op komt, meet je gewoonlijk minder dan 1 ohm, iets van 0.6 a 0.7 Ohm. Over de secundaire kant, dus over de bougiekabels meet je een aantal kilo Ohms en dat kan meer dan 10 kOhm zijn.

Ik heb het over een normale dubbele bobine. Meet je een open verbinding, dus helemaal niets, dan is hij overleden.
 
primair 1,2 Ohm (excl meetfout van mn ahum Toledo - gamma multimeter)
secundair meer dan 2M Ohm.. aka oneindig.
 
Okay, dat is einde oefening. Succes en ik hoop dat iemand er een voor je heeft. Nieuw zijn ze toch ook nog wel te vinden?

Je hebt toch wel over de beide bougiekabels gemeten hé?

2cv063.jpg


De onderste is de dubbele bobine, in dit geval van de lelijke eend, maar dat doet er niet toe. Je ziet dat de beide bougies in serie staan.
 
Laatst bewerkt:
ja heb op de aansluitingen gemeten voor de doppen :Y

Maar sowieso bedankt voor de informatie!

net nog even goed gekeken, maar de 'pen' waar de kabel 'opgedraaid' wordt is ook bij een aansluiting onderin afgebroken.

Nieuw zijn ze nog wel te koop, maar aangezien ik eigenlijk zo ongeveer op het punt sta om afscheid van haar te nemen (ruim 150k op de teller, 2de motorblok), wil ik ook niet teveel meer investeren. En heb een FJR in de schuur staan, maar die heeft met het asfalt geknuffeld ;(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan