Goedkoop TIG lastoestel advies

RenaatXS

Die hard MF'er
Dag heren,

voor de hobby zou ik graag een TIG lastoestel aanschaffen waarmee ik zowel RVS als Aluminium mee kan lassen. Daarvoor heb ik dus een AC/DC toestel nodig.
Bij de grote merken kost zo'n toestel snel 3-4000 euro, en ook tweedehands zijn ze best prijzig. Daarom ben ik wat gaan zoeken in de profi-toestellen, en heb deze twee gevonden. Ik mag ze eens testen als ik langskom.
http://www.2dehands.be/bouw/gereeds...source=ad_reactie&utm_term=0&utm_medium=email
http://www.2dehands.be/bouw/gereeds...-102024036.html?p=all&user=2770573&locale=all

Graag zou ik horen als die lastoestellen goed genoeg zijn voor de hobby. Reken op iets van een 50 uur gebruik op een heel jaar, veel is dat dus niet. Maar voor de keren dat ik het gebruik, ben ikzelf, de lasser liever de zwakke schakel en niet het lastoestel.

Alvast bedankt!
 
Bedankt voor de linkjes. Ik ben geen lasser maar kijk ook al een tijdje naar een dergelijke machine. Het lijken mij beide machines met veel mogelijkheden, zou zelf denk ik voor de duurdere gaan. Ik koop liever iets met meer mogelijkheden (wanneer het prijsverschil niet extreem is) dan dat een mindere koop en er later achter kom dat ik toch liever de uitgebreidere had gehad. Enige waar ik mijn vraagteken bij zet is het vermogen. 230V en 4,5 kW...vraag me af of de gewone huis tuin en keuken zekeringen dit wel aankunnen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de linkjes. Ik ben geen lasser maar kijk ook al een tijdje naar een dergelijke machine. Het lijken mij beide machines met veel mogelijkheden, zou zelf denk ik voor de duurdere gaan. Ik koop liever iets met meer mogelijkheden (wanneer het prijsverschil niet extreem is) dan dat een mindere koop en er later achter kom dat ik toch liever de uitgebreidere had gehad. Enige waar ik mijn vraagteken bij zet is het vermogen. 230V en 4,5 kW...vraag me af of de gewone huis tuin en keuken zekeringen dit wel aankunnen.
Er ligt 6kW zonnepannelen op het dak van de garage, misschien kan ik daarvan aftappen :P

Die 230V is wel een must aangezien we geen drijfkracht hebben thuis.
 
je hebt een beetje de keus:

- 1 fase groep aanleggen met zware zekeringautomaat (25A?) en aparte bedrading naar je werkplaats.
- 3 fase (krachtstroom) groep aanleggen, ook hier aparte bedrading naar je werkplaats

het overgrote deel van het werk zit hem in het aanleggen van de bedrading. Gaten boren, buizen leggen, etc. het mooie is dat je voor krachtstroom maar 2 zwarte draden bij hoeft te trekken.

Een alternatief kan zijn om de krachtstroomgroep alleen in je meterkast aan te leggen, en een hele dikke (dure) verlengkabel gebruiken naar je werkplaats als je daadwerkelijk gaat lassen. Soort van het tijdelijke bouwstroom idee.


een 230V 4,5 kW apparaat kun je in ieder geval NIET zomaar in een stopcontact douwen en hopen dat het goed gaat.
 
Bedankt voor de linkjes. Ik ben geen lasser maar kijk ook al een tijdje naar een dergelijke machine. Het lijken mij beide machines met veel mogelijkheden, zou zelf denk ik voor de duurdere gaan. Ik koop liever iets met meer mogelijkheden (wanneer het prijsverschil niet extreem is) dan dat een mindere koop en er later achter kom dat ik toch liever de uitgebreidere had gehad. Enige waar ik mijn vraagteken bij zet is het vermogen. 230V en 4,5 kW...vraag me af of de gewone huis tuin en keuken zekeringen dit wel aankunnen.


4500 w / 230 v = 19,5 ampere en de startstroom is zelfs nog hoger. Je woning is normal 16 A gezekerd, zal niet gaan dus zonder een apparte groep aan te leggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het toestel van de eerste link en dat bevalt mij goed
Ik kan net zo slecht lassen met mijn gele chinees als met de duurste kempi
Ook ik ben de zwakste schakel bij het lassen
Ik zou voor het toestel uit de eerste link gaan want dat is de opvolger van het toestel uit de tweede link en heeft veel meer mogelijkheden
Ik heb mijn toestel via ebay engeland besteld want dat was toen het goedkoopst
Er zijn ook chinese ac/dc apperaten waar ook een plasma snijder bij in zit die niet eens zo heel veel duurder zijn
STAHLWERK MIG MAG 200 WIG & MMA / E-Hand - INVERTER SCHWEIßGERÄT / SCHUTZGAS | eBay
 
Idem, en ik heb hem gewoon op een 16A automaat met b karakteristiek.
Heel zo nu en dan vliegt die eruit met inschakelen, voor de rest geen problemen.
Ik zou het gewoon eerst eens proberen voordat je je hele installatie gaat aanpassen.
 
Ik heb s gekeken thuis en voor de garage hebben we een zekering van 20A. Dat moet dus wel lukken denkik, wel zonder nog veel andere apparatuur te laten draaien best.

Goed, Nice, ik ga mij die van 500 aanschaffen en zien wat het wordt! Hopelijk lukt het bakken en braden op autodidacte wijze een beetje, ik heb elektrode geleerd op m'n 11de van mezelf en dat lukt wel goed :)
 
Zelf leren gaat goed, heb het ook op m'n eentje geleerd :) Je moet niet verwachten dat je dan direct in de vliegtuigbouw tewerkgesteld kan worden ofzo hé ;) Maar voor hobbywerk kan je het zéker zelf leren :)
En als je vragen hebt, er is hier een groot lastopic, veel profi mensen die daar bijeenzitten en raad geven :)
 
Een collega van mij heeft een chinees. perfect apperaat, vooral als je de behuizing loshaalt en ziet dat er een Siemens plaat inligt :D
In de luchtvaart word aan constructie's en en controls enz niet gelast, hoogstens aan componenten(zoals de de flens van een pomp) welke zo uit de fabriek komen :D
 
409 euri is wel aantrekkelijk. Komt natuurlijk nog gas en draad bij. Ik zit alleen een beetje met de stroom. Ik heb 3-fase 16A in de schuur, maar geen 20A. 3-fase lasapparaten zijn weer een stuk duurder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan