Gorider navigatie gebruikt teveel stroom

Ferrymaster

Die hard MF'er
30 mrt 2010
289
1
Groningen
Ik heb op mijn Kawasaki z650 uit 1978 een Gorider Biker Extensa SE aangesloten. Helaas trekt het laadsysteem het navigatie-apparaat niet. Na een tijd rijden althans, is de accu leeg. Dan kan ik twee dingen doen: navigatie uit of licht uit. In beide gevallen laad de accu dan weer bij. Ik heb dit probleem ook gehad met mijn wijlen Peaklife. Het liefst rijdt ik natuurlijk met zowel licht als navigatie aan.

Ik heb niet veel verstand van elektronica, maar zou hier een oplossing voor zijn? Of is de dynamo van mijn oude beestje gewoon te zwak?
 
Ik vraag me alleen af of het niet beter zou werken als ze de accuspanning aansluiten op een pwm die weer de veldspoel voed.
Het zal wel niet nodig zijn maar ik denk dat dat stabieler zou werken.
Volgens mij krijg je er dan een hoop electronica bij.

Verder krijg je waarschijnlijk last van het effect dat de stroom door een spoel een bepaalde tijd nodig heeft om maximaal te worden. Bij de huidige regeling met een afgetopte sinusvormige spanning zit dat ingecalculeerd.
 
Ok, ik snapte de schakeling wel, maar had hem zo niet herkend als puls-wide-modulatie.
Heb die ooit moeten ombouwen op een Jacht die 2 accu's te voeden had met een Diode brug.

Jaap 43, volgens mij kloppen die lettercodes wel.

v.d.v. Staat in die pdf meen ik omschreven dat de rotor stroom wordt geregeld door motormanagement tegenwoordig.

Bij zoveel info zal TS wel zowat achterovervallen, hopelijk leest hij tussen de regels door de oplossing
 
Jaap 43, volgens mij kloppen die lettercodes wel.
Het schema hieronder is het laadcircuit van een BMW.

full


Zover als ik op andere sites kan controleren kloppen hier de letters wel. Dit schema is hetzelfde als het schema dat hiervoor door v.d.v. neergezet is. Vandaar mijn opmerking dat er letters verkeerd staan.
 
Gelijkrichter/Spanningsregelaar niet mee gewisseld?

Ja dat heb ik wel gedaan. Gek genoeg kon ik die ook kwijt op de kabelboom, de juiste draden zaten er gewoon aan meen ik. Zonder navigatie werkt het elektrische systeem ook naar behoren en heb ik geen enkele klacht.

Dus kan het zijn dat het aan de navigatie ligt? Misschien moet ik gaan werken met een sigarettenaansteker-stopcontact ofzo?
 
toch snap ik iets niet,
is het een schande om langs een motorzaak te gaan als je er zelf niet meer uitkomt?
dit systeem is, zoals ik het lees, geen simpele systeem.
dat laadsysteem moet gewoon in staat zijn om de navigatie te voeden zonder dat het licht uit moet.

stel, je remlichtschakelaar gaat een keer stuk en je rijd de hele dag met een brandend remlicht, dan kom je thuis met een lege accu.
de navigatie zal niet veel meer stroom verbruiken dan een remlicht, eerder minder.
 
1900mA hour : 3 hour = ong 600mA een uur lang dus.
600mA x 12 Volt = 7,2 Watt

Zou deze dus een uur draaien gebruikt deze 7,2 Watt/h
Je zou voor de gein je stadslicht eens moeten verwijderen is meen een lampje van 10 Watt?
Dan zou het euvel geklaard zijn
Maar als dat je laadsysteem niet kan bolwerken is er iets heel ergs mis.

Ik heb net even zitten knooien met een MIO PDA en Tomtom aan en een half lege accuutje erin.
Aangesloten op een USB poort trekt het ding 54 mA

Succes
 
toch snap ik iets niet,
is het een schande om langs een motorzaak te gaan als je er zelf niet meer uitkomt?
dit systeem is, zoals ik het lees, geen simpele systeem.
dat laadsysteem moet gewoon in staat zijn om de navigatie te voeden zonder dat het licht uit moet.

stel, je remlichtschakelaar gaat een keer stuk en je rijd de hele dag met een brandend remlicht, dan kom je thuis met een lege accu.
de navigatie zal niet veel meer stroom verbruiken dan een remlicht, eerder minder.

Dat is geen schande natuurlijk, maar ik had niet verwacht dat het een moeilijke oplossing zou zijn. Dus ik had gehoopt hier een tip te krijgen voor iets wat ik zou kunnen proberen.

Maar goed, meten is blijkbaar weten :-) Zodra ik meer weet, post ik het wel even en bedankt iedereen tot zover!
 
Laatst bewerkt:
Een motorfiets uit '78?

Volgens mij was het in die tijd nog niet echt gebruikelijk om extra stroomverbruikers aan te sluiten en was het standaard boordspanning gebeuren precies zó toegerust dat al het standaard aanwezige materiaal van voldoende stroom voorzien kon (blijven) worden.

De startaccu werd alléén gebruikt om te starten (net zoals nú), de dynamo leverde vervolgens voldoende spanning om de bougies van een vonk te kunnen voorzien én de accu weer bij te laden op het moment dat de motor liep. Verlichting zette je pas aan als het donker werd óf werd automatisch aangezet bij het remmen, knipperlichten waren al een luxe.....

Dáár was de dynamo dus ook op berekend, niet op extra's als een TomTom of USB-lader.
 
Laatst bewerkt:
Een motorfiets uit '78?

Volgens mij was het in die tijd nog niet echt gebruikelijk om extra stroomverbruikers aan te sluiten en was het standaard boordspanning gebeuren precies zó toegerust dat al het standaard aanwezige materiaal van voldoende stroom voorzien kon (blijven) worden.

De startaccu werd alléén gebruikt om te starten (net zoals nú), de dynamo leverde vervolgens voldoende spanning om de bougies van een vonk te kunnen voorzien én de accu weer bij te laden op het moment dat de motor liep. Verlichting zette je pas aan als het donker werd óf werd automatisch aangezet bij het remmen, knipperlichten waren al een luxe.....

Dáár was de dynamo dus ook op berekend, niet op extra's als een TomTom of USB-lader.


hoe hadden al die gekken van vroeger dat dat, de motor volgehangen met mistlampen en verstralers?
ik had vroeger altijd al het licht aan, dat advies is al [bijna] zo oud als het motorrijden zelf.
bij mijn weten is het totale electrische circuit altijd al via de accu gegaan, op wat uitzonderingen na. [ b.v. offroad motoren met een magneetontsteking en lichtspoel]
 
hoe hadden al die gekken van vroeger dat dat, de motor volgehangen met mistlampen en verstralers?
ik had vroeger altijd al het licht aan, dat advies is al [bijna] zo oud als het motorrijden zelf.
bij mijn weten is het totale electrische circuit altijd al via de accu gegaan, op wat uitzonderingen na. [ b.v. offroad motoren met een magneetontsteking en lichtspoel]

Die "gekken" stonden vroeger dus ook gewoon regelmatig stil doordat 't doosje met bougievonkjes léég was :P
 
Een motorfiets uit '78?

Volgens mij was het in die tijd nog niet echt gebruikelijk om extra stroomverbruikers aan te sluiten en was het standaard boordspanning gebeuren precies zó toegerust dat al het standaard aanwezige materiaal van voldoende stroom voorzien kon (blijven) worden.

De startaccu werd alléén gebruikt om te starten (net zoals nú), de dynamo leverde vervolgens voldoende spanning om de bougies van een vonk te kunnen voorzien én de accu weer bij te laden op het moment dat de motor liep. Verlichting zette je pas aan als het donker werd óf werd automatisch aangezet bij het remmen, knipperlichten waren al een luxe.....

Dáár was de dynamo dus ook op berekend, niet op extra's als een TomTom of USB-lader.

Als dit inderdaad de oorzaak zou zijn, wat zou ik daar dan aan kunnen doen?
 
Een motorfiets uit '78?

Volgens mij was het in die tijd nog niet echt gebruikelijk om extra stroomverbruikers aan te sluiten en was het standaard boordspanning gebeuren precies zó toegerust dat al het standaard aanwezige materiaal van voldoende stroom voorzien kon (blijven) worden.

De startaccu werd alléén gebruikt om te starten (net zoals nú), de dynamo leverde vervolgens voldoende spanning om de bougies van een vonk te kunnen voorzien én de accu weer bij te laden op het moment dat de motor liep. Verlichting zette je pas aan als het donker werd óf werd automatisch aangezet bij het remmen, knipperlichten waren al een luxe.....

Dáár was de dynamo dus ook op berekend, niet op extra's als een TomTom of USB-lader.

Klinkklare onzin...de meeste jappen gingen defect omdat ( en dat is heel lang zo gebleven) het TEVEEL aan vermogen moest worden afgevoerd, ze werkten bijna allemaal met een niet regelbare dynamo, die met 1500 rpm maar ook met 6000 rpm moesten leveren, en wat weggelaten kon worden werd ook weggelaten, dus geen spanningsregelaar via een meer of minder bekrachtigde spoel, maar gewoon het teveel aan vermogen via een kortsluitsysteem ( dus warmte ) vernietigen.....

De eerste Z900-1000 hadden een soort van mechanische regelaar, daarna kwamen de electronische, waarbij naar verloop van tijd de darlingtons allemaal de geest gaven....

Ik heb jaren met een zelfbouw regelaar rondgereden, was niet meer dan een zener, darlington, potmetertje, en een hele grote 200w weerstand met koelribben om de teveel gemaakte vermogen af te voeren, heb denk ik 20 van die dingen gemaakt voor mede z900 z1000 rijders....

Nu worden er meer en meer dynamo's toegepast met geregelde bekrachtiging, dus de dynamo gaat gewoon leveren wat er gevraagd wordt....

Maar in TS zijn geval, als je het wilt oplossen, METEN is weten, spanning alleen zegt nog niet veel, stroom is ook belangrijk ( IxU + P) dus zonder stroom heb je ook geen vermogen , laat je dynamo(spoel) een keer doormeten als die goed is moet je met elke spanningsregelaar wel iets kunnen fabriceren om weer tot acceptabele waardes te komen, die werken vrijwel allemaal op hetzelfde principe
 
Terug
Bovenaan Onderaan