gpz 500 sputtert, trekt niet goed door.

Polpower1

Rookie
24 jul 2022
6
1
Hallo,

Mijn GPZ 500 loopt stationair prachtig, als ik gas geef naar zoon 4000 toeren en het gas los laat, daalt hij gelijk terug naar 1500 toeren. ALs ik ga rijden en optrek van de 1 naar 2de versnelling niks aan de hand dan komt het als ik het gas wat open draai in de 2 en richting de 3 a 4 duizend toeren lijkt het als of hij niet door wil trekken en soms sputtert/stoot. als ik gas blijf geven en in een hoger toeren tal komt pakt hij hem weer. Kan de oorzaak zijn dat de afstand van de gasnaald. zo ja moet deze dan lager afgesteld staan.

gr dj
 
Caberateur is een nieuw revisie set ingekomen. Membranen bewegen soepel. En komen uitzicht zelf weer in originele stand. Tevens zijn de carburateurs een behandeling gehad in een ultrasoonbad. Wat bedoel je met manchetes?
 
inlaadrubbers ook nieuw aangebracht. ik dacht dat het haperen kwam door een slechte verbranding, te veel benzine.Ik zal de bougies nog een keer controleren. wordt vervolgd.
 
Oke, bougies na een paar korte ritten bekeken die zien er wit uit. Dat betekent te arm. Nu het volgende. Moet ik met brandstof schroeven die onder de caberateur aan de kant van de inlaat open draaien of is dit een kwestie van andere sproeiers er in. Ze staan nu 2 hele slagen opengedraaid. Dus twee keer het klokje rond
 
Laatst bewerkt:
Mijn oude gpz uit 92 had ook ongeveer dezelfde klachten, magneet losgelaten van de rotor. Blijkt vaker voor te komen bij de eerste modellen, omdat de magneten er als het ware op geplakt zitten. Redelijk makkelijk te controleren door even blokdeksel links los te schroeven.
 
Mijn oude gpz uit 92 had ook ongeveer dezelfde klachten, magneet losgelaten van de rotor. Blijkt vaker voor te komen bij de eerste modellen, omdat de magneten er als het ware op geplakt zitten. Redelijk makkelijk te controleren door even blokdeksel links los te schroeven.
Inderdaad een veelkomend probleem had ik op ander motor ook. Maar hier gaat het om de brandstof toevoer. Rotor op deze zitten geen losse magneten meer op.
 
Oke, bougies na een paar korte ritten bekeken die zien er wit uit. Dat betekent te arm. Nu het volgende. Moet ik met brandstof schroeven die onder de caberateur aan de kant van de inlaat open draaien of is dit een kwestie van andere sproeiers er in. Ze staan nu 2 hele slagen opengedraaid. Dus twee keer het klokje rond
De mengselschroeven zullen wel aan de uitgang vd carbs zitten. En die werken bij lage rpm. Bij hogere rpm sproeiers en gasnaald, daar moet je dus zijn. Maar alleen als je iets veranderd hebt, want sproeiers worden niet zomaar kleiner...

Ik denk nog steeds te weinig toevoer van peut, op het moment dat ie t nodig heeft.
 
Inderdaad ik dacht het zelfde, dus gas naalden iets meer ruimte tenopzichte van de sproeiers zodat er meer peut door heen gaat?
Dat zou meer peut moeten geven.

Maar ook naalden gaan niet uit zichzelf naar een andere stand.

Je kunt eens kijken welke sproeiers er nu inzitten, en wat er in hoort.
 
Oke, bougies na een paar korte ritten bekeken die zien er wit uit. Dat betekent te arm. Nu het volgende. Moet ik met brandstof schroeven die onder de caberateur aan de kant van de inlaat open draaien of is dit een kwestie van andere sproeiers er in. Ze staan nu 2 hele slagen opengedraaid. Dus twee keer het klokje rond
wit met de "moderne" benzine is normaal.
en als er niks aan de motor verandert is, is er ook geen enkele reden om de afstelling van de carbu's te veranderen. door slijtage zal een carbu nooit te arm komen te staan, alleen maar rijker. dus blijf af van de afstelling, tenzij ze niet overeen komt met de sm (en je motor origineel is !)
enkel controleren of er voldoende benzine naar de carbu's loopt en carbu's goed kuisen, helemaal.
 
Orginele luchtfilter. Benzine 98. Oke gasnaalden staan 4mm hoger. Na starten, loopt de motor een stuk beter minder schokken, na 5 min als hij op temp begind te komen (nog niet echt warm) begind het weer. Verliest vermogen netalsof hij geen benzine krijgt. Als ik even stil sta en stationair draai. Gaat het even goed. Zodra ik het gas open doe geen vermogen en valt terug.
 
Als de GPZ met origineel in-en uitlaattraject is uitgevoerd, dan moet die fatsoenlijk lopen op de originele afstelling. Als die daar niet op loopt, dan is er iets anders fout. Bijvoorbeeld de vlotterhoogte na revisie of niet originele onderdelen.

Ik heb nog wel eens een set carburateurs weggegooid omdat de naaldzitting te ver uitgesleten bleek. De vlotternaald wilde willekeurig open blijven staan of juist dicht blijven zitten. Het leek alsof de naald teveel speling had en daardoor zo nu en dan klem zat.
De naaldzitting zit geperst in de carburateurs en kan niet zomaar vervangen worden.

Er lijkt niets anders op te zitten dan de carbs nog eens heel kritisch te onderzoeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan