Gratis, onafhankelijke APK op motorfietsen

Voor of tegen (gratis) motor-APK ?

  • Voor

    Stemmen: 35 19,2%
  • Tegen

    Stemmen: 138 75,8%
  • potato/tomato

    Stemmen: 9 4,9%

  • Totaal aantal stemmers
    182
Ik zou er zelfs voor betalen als dat betekend dat die hoer van een achterbuurman met zijn prut chopper met alleen wat regenpijpen als uitlaat niet meer om 7 uur sochtends door het steegje ploft.
(en nee, vriendelijk verzoek normaal te doen kwam niet aan, ik moest niet zo "kankeren")
 
Laatst bewerkt:
Geen idee waarom je dat denkt.
In geen van de plannen van de laatste jaren is dat aan de orde geweest.


Dankzij het bedrog van de fabrikant van volksfietsen en in mindere mate andere fabrikanten, wil men nu weer emissie gaan meten, ook bij diesels. Terwijl bij moderne auto's een eobd test momenteel voldoende is. Voertuigen met afgedopte egr e.d. vallen dan genadeloos door de mand, ook wordt gewerkt aan een verbod om installaties die de emissies moeten beperken te verwijderen of manipuleren. Kortom cat verwijderen wordt afkeur, roetfilter verwijderen wordt afkeur, adblue buiten werking stellen wordt afkeur.

Dus reken maar, dat ook bij een apk voor motoren naar uitstoot wordt gekeken. Flashen, kat leeghalen e.d. wordt dan een probleem.
 
Ik denk dat de meeste mensen toen echt wel wisten dat ze een slechte auto hadden en dus er voorzichtiger mee reden.
Ik weet niet of je gelijk hebt???
Sommigen weten het echt niet en anderen hebben (nog) niet voldoende technische kennis.

Toendertijd had een klasgenoot van mij een Fiat 1100 gekocht voor een paar knaken.
Technisch waren dat heel slechte auto's en ongelooflijke roestbakken.

Hij had aan de auto gesleuteld (niet de rem) en we zouden een proefrit maken.
Met een snelheid van 120 op een binnenweg was er een haakse knik in de weg. Geen probleem, afremmen en de bocht door. Wél een probleem want hij trapte door de rem. Ik hoor hem nog heel verschrikt zeggen: IK HEB GEEN REM!! Met een gangetje van ruim 100 rechtdoor een zandweg in. Gelukkig geen ander verkeer in de buurt. Op de zandweg waren een paar flinke gaten waardoor de auto half gelanceerd werd. Met de nodige druppels zweet stonden we 500m verder stil met een giga stofwolk achter ons. Geen fijne, maar wel een leerzame ervaring. Nu, 40 jaar later is het nog steeds in mijn geheugen gekerfd.
 
Ik zou er zelfs voor betalen als dat betekend dat die hoer van een achterbuurman met zijn prut chopper met alleen wat regenpijpen als uitlaat niet meer om 7 uur sochtends door het steegje ploft.
(en nee, vriendelijk verzoek normaal te doen kwam niet aan, ik moest niet zo "kankeren")

Aangezien een auto ook niet APK afkeur is als er een sportpijp op zit, denk ik niet dat dat zin heeft. Over de gehele lengte gasdicht en deugdelijk bevestigd = Goedkeur.
 
Ik zou er zelfs voor betalen als dat betekend dat die hoer van een achterbuurman met zijn prut chopper met alleen wat regenpijpen als uitlaat niet meer om 7 uur sochtends door het steegje ploft.
(en nee, vriendelijk verzoek normaal te doen kwam niet aan, ik moest niet zo "kankeren")

Je achterbuurman heeft gelijk, zeik niet zo.
 
Ik weet niet of je gelijk hebt???
Sommigen weten het echt niet en anderen hebben (nog) niet voldoende technische kennis.

Toendertijd had een klasgenoot van mij een Fiat 1100 gekocht voor een paar knaken.
Technisch waren dat heel slechte auto's en ongelooflijke roestbakken.

Hij had aan de auto gesleuteld (niet de rem) en we zouden een proefrit maken.
Met een snelheid van 120 op een binnenweg was er een haakse knik in de weg. Geen probleem, afremmen en de bocht door. Wél een probleem want hij trapte door de rem. Ik hoor hem nog heel verschrikt zeggen: IK HEB GEEN REM!! Met een gangetje van ruim 100 rechtdoor een zandweg in. Gelukkig geen ander verkeer in de buurt. Op de zandweg waren een paar flinke gaten waardoor de auto half gelanceerd werd. Met de nodige druppels zweet stonden we 500m verder stil met een giga stofwolk achter ons. Geen fijne, maar wel een leerzame ervaring. Nu, 40 jaar later is het nog steeds in mijn geheugen gekerfd.

Een paar jaar terug heb ik op een auto (toevallig ook een fiat) nieuwe schijven en blokken gezet. Bij de proefrit een keer flink geremd en toen ging er ook een leiding kapot, waardoor ik geen remdruk meer had. Doorgescheurd van rottigheid. Die auto was maximaal een jaar geleden nog gekeurd.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: voor elke regel is wel een uitzonderlijke antkdote te vertellen waarom hij nageleefd moet worden of juist afgeschaft.
 
De APK van auto's controleerd of de motoren nog aan de milieueisen voldoet en zowel de engelse MOT en de Duitse keuringen nemen dat allemaal mee met de keuring.

Het klimaatbeheer is voor Den Haag zo'n belangrijk punt dat het naief is om te denken dat ze voor een motor APK alleen naar de veiligheid gaan kijken.

Grote kans dat ze dan ook op zoek gaan naar E-keurtjes op uitlaten en knipperlichten. Dat ze de wettelijke eisen mbt verlichting gaan controleren etc.

Wees voorbereid op dat soort ellende en wees blij dat we nog de relatieve vrijheid hebben om te rommelen aan onze motoren.

Gr. Michel
 
De maakbare wereld he, alles moet veilig veiliger veiligst, ongeacht wat het kost als het de mensen maar laat denken dat de veiligheid van hun (of anderen) vergroot is.

Zelfde met dat biometrisch paspoort gedrocht, waarvoor je vingerafdrukken moest afgeven anders geen paspoort uitgifte.
en waar nu naar buiten komt dat de marechausse of de buitenlandse sterke arm der wet er helemaal niets mee kan door verscheidene al dan niet technische problemen :Z

oeps ik dwaal af..

Neen, geen apk :] :t
 
APK voor motoren is nog niet eens heel spannend. Ik ben gematigd voor. Het heeft bij de auto's ooit een heleboel ongein van de weg gehaald. Nou denk ik dat de impact voor motoren inderdaad minder is omdat inderdaad de gemiddelde motorrijder iets banger is voor een motor in slechte staat, maar toch zou het helpen.

Veel belangrijker lijkt me echter de APK voor de rijbewijshouder: 1x per 4 jaar opnieuw je theorie halen voor alle categorieën die je wilt behouden en 1x per 8 jaar praktijk. (En na je 60e ook praktijk 1x per 4 jaar.) Dát zou pas ellende van de weg halen. Waarom is het zo vanzelfsprekend dat je je rijbewijs min of meer voor je leven houdt?
 
Ik zou er zelfs voor betalen als dat betekend dat die hoer van een achterbuurman met zijn prut chopper met alleen wat regenpijpen als uitlaat niet meer om 7 uur sochtends door het steegje ploft.
(en nee, vriendelijk verzoek normaal te doen kwam niet aan, ik moest niet zo "kankeren")
Nou, wat een geweldig excuus om uit te proberen wat een dot purschuim in een open demper doet..
 
APK voor motoren is nog niet eens heel spannend. Ik ben gematigd voor. Het heeft bij de auto's ooit een heleboel ongein van de weg gehaald. Nou denk ik dat de impact voor motoren inderdaad minder is omdat inderdaad de gemiddelde motorrijder iets banger is voor een motor in slechte staat, maar toch zou het helpen.

Veel belangrijker lijkt me echter de APK voor de rijbewijshouder: 1x per 4 jaar opnieuw je theorie halen voor alle categorieën die je wilt behouden en 1x per 8 jaar praktijk. (En na je 60e ook praktijk 1x per 4 jaar.) Dát zou pas ellende van de weg halen. Waarom is het zo vanzelfsprekend dat je je rijbewijs min of meer voor je leven houdt?
Hoewel off-topic, snap ik het wel. Er zijn veel mensen die hun rijbewijs na 6 lessen of zo in het jaar ruk gehaald hebben en er inmiddles nog niets van snappen, sterker zelfs nog slechter gaan rijden.
Je ziet dat ze van (grote)rotondes vaak ook niets snappen..
De ring in Assen is op zondag echt oppassen geblazen door'senioren'.
 
APK voor motoren is nog niet eens heel spannend. Ik ben gematigd voor. Het heeft bij de auto's ooit een heleboel ongein van de weg gehaald. Nou denk ik dat de impact voor motoren inderdaad minder is omdat inderdaad de gemiddelde motorrijder iets banger is voor een motor in slechte staat, maar toch zou het helpen.

Veel belangrijker lijkt me echter de APK voor de rijbewijshouder: 1x per 4 jaar opnieuw je theorie halen voor alle categorieën die je wilt behouden en 1x per 8 jaar praktijk. (En na je 60e ook praktijk 1x per 4 jaar.) Dát zou pas ellende van de weg halen. Waarom is het zo vanzelfsprekend dat je je rijbewijs min of meer voor je leven houdt?


Spoor je wel ? :+

Heb m'n pasje vol, doe al cursus'en om aan het werk te mogen blijven ( code 95 gelul )
Kost me al genoeg vrije zaterdagen.
Dan voor de rest ook nog ?

En dan rekenen ik de kosten nog niet eens mee.
 
Spoor je wel ? :+
Zo min mogelijk. Ik zou zo gauw niet eens weten waar mijn OV-Chipkaart ligt :P

Heb m'n pasje vol, doe al cursus'en om aan het werk te mogen blijven ( code 95 gelul )
Kost me al genoeg vrije zaterdagen.
Dan voor de rest ook nog ?
Ok, point taken. Als ik dan toch op mijn wetgeversstoel zit bepaal ik mede dat je vrijstelling krijgt als je kunt aantonen dat je je rijvaardigheid op een andere manier bijhoudt, bijvoorbeeld door bijscholing die beroepsmatig toch al verplicht is.
 
Hoewel off-topic, snap ik het wel. Er zijn veel mensen die hun rijbewijs na 6 lessen of zo in het jaar ruk gehaald hebben en er inmiddels nog niets van snappen, sterker zelfs nog slechter gaan rijden.
Je ziet dat ze van (grote)rotondes vaak ook niets snappen..
De ring in Assen is op zondag echt oppassen geblazen door 'senioren'.
Sorry Sam, je maakt hier 2 fouten.
Ik heb na 1 les in het jaar ruk mijn RBW gehaald. Velen zullen mij inmiddels zien als senior.
Ondanks dat, denk ik toch dat ik rotondes WEL begrijp. Ik doe er jaarlijks enkele duizenden...........
En ook ik erger me groen aan het geklooi. ;(

Tijd voor klein rij-examen om de 10jr om de ergste klojo's van de weg te krijgen.
(die kunnen 80 zijn, maar soms ook 30) Ik ben daar zelf iig niet bang voor.
Eigenlijk belachelijk: Ik haalde mijn RBW met 18 en enkele maanden en mag nu doorrijden zonder enige controle totdat ik 75 ben. Als ik dan de vinkjes op de goede plek zet (al of niet eerlijk) en de doktor ziet dat ik rechtop loop kan ik er weer een tijdje tegenaan.
 
Laatst bewerkt:
Herhalingsexamens gaat niet werken, mijn oude heer heef recent een rijproef gedaan en kan weer verder met het rijden. Met als enige beperking dat hij alleen in een automaat mag rijden. Dat wist hij zelf al, want zijn linkerpoot wil niet meer en de automaat was er daarom al. Neemt niet weg, dat als we samen gaan in zijn auto, ik wil rijden. 1 x raden waarom ? En toch heeft hij zijn pasje weer verlengd gekregen.

Dat je op zondag last hebt van seneioren, ligt meer aan jezelf, blijkbaar is de jongere beter in het zich ergeren, als in het anticiperen in het verkeer.
 
Zo min mogelijk. Ik zou zo gauw niet eens weten waar mijn OV-Chipkaart ligt :POk, point taken. Als ik dan toch op mijn wetgeversstoel zit bepaal ik mede dat je vrijstelling krijgt als je kunt aantonen dat je je rijvaardigheid op een andere manier bijhoudt, bijvoorbeeld door bijscholing die beroepsmatig toch al verplicht is.

Je hebt geen idee waar je het over hebt, en wat voor een impact dit gaat hebben...
Je gaat op deze manier een groep mensen isoleren die van hun rijbewijs afhankelijk zijn, en hoe zie je dit voor je...

Moet een boertje uit noord groningen ook in de spits van rotterdam kunnen rijden.
Moet een jonge knaap met net zijn rijbewijs ook in Dld op de autobahn kunnen rijden ?
Moet Oma uit de grote stad ook in GB kunnen rijden..
Of alleen maar om de plaats waar jij er last van hebt....

Waarom kunnen we niet gewoon rekening houden met elkaar, waarom is iedereen die zich anders gedraagt dan jezelf een lul op de weg, als je je aan de regels houdt, en je zorgt dat je in elke situatie nog kunt reageren, dan is er toch niets aan de hand....
Ook jij komt een keer op een leeftijd dat andere je zullen vervloeken, hoop voor je dat ze dan ook vergevingsgezind zijn
 
De APK van auto's controleerd of de motoren nog aan de milieueisen voldoet en zowel de engelse MOT en de Duitse keuringen nemen dat allemaal mee met de keuring.

Het klimaatbeheer is voor Den Haag zo'n belangrijk punt dat het naief is om te denken dat ze voor een motor APK alleen naar de veiligheid gaan kijken.

Grote kans dat ze dan ook op zoek gaan naar E-keurtjes op uitlaten en knipperlichten. Dat ze de wettelijke eisen mbt verlichting gaan controleren etc.

Wees voorbereid op dat soort ellende en wees blij dat we nog de relatieve vrijheid hebben om te rommelen aan onze motoren.

Gr. Michel

E -Keur is nu nergens in de wet een verplichting, waarom zou dat bij de APK wel zo worden
 
Je hebt geen idee waar je het over hebt, en wat voor een impact dit gaat hebben...
Ik geef direct toe hier niet heel lang over te hebben nagedacht. Maar toch ben ik van mening dat het mogelijk moet zijn om mensen linksom of rechtsom periodiek te herkeuren om aan het verkeer te mogen blijven deelnemen.

Je gaat op deze manier een groep mensen isoleren die van hun rijbewijs afhankelijk zijn, en hoe zie je dit voor je... Moet een boertje uit noord groningen ook in de spits van rotterdam kunnen rijden.
Ja.

Moet een jonge knaap met net zijn rijbewijs ook in Dld op de autobahn kunnen rijden?
Moet Oma uit de grote stad ook in GB kunnen rijden..
Niet per sé, de verkeersregels in GB of DL kennen is niet nodig om in Nederland te kunnen rijden. Maar áls je daar gaat rijden, dan ja, dan moet je dat kunnen. Niet omdat dat hier moet, maar omdat dat daar moet. Maar goed, de regels situaties lijken voldoende op elkaar (zeker in Duitsland) dat ik denk dat we daar in Europees verband wel uit gaan komen.

Of alleen maar om de plaats waar jij er last van hebt.... Waarom kunnen we niet gewoon rekening houden met elkaar, waarom is iedereen die zich anders gedraagt dan jezelf een lul op de weg
:? Waar komt dit nou opeens allemaal vandaan? :? Ga eens bij jezelf na waarom je je zo aangesproken voelt terwijl ik die dingen helemaal niet zeg.

als je je aan de regels houdt, en je zorgt dat je in elke situatie nog kunt reageren, dan is er toch niets aan de hand....
Inderdaad, en om zeker te zijn dat men de regels ook ként, en ook in staat is om op situaties te reageren, lijkt een periodieke herkeuring mij een prima middel. Om die mensen die dus de regels niet kennen en/of om wat voor reden dan ook niet in staat zijn veilig aan het verkeer deel te nemen er ook uit te halen.

Ook jij komt een keer op een leeftijd dat andere je zullen vervloeken, hoop voor je dat ze dan ook vergevingsgezind zijn
Dat hoop ik ook. Maar waarom heb je (blijkbaar) het idee dat ik op senioren focus? *Iedereen* mag wat mij betreft elke paar jaar opnieuw laten zien dat 'ie alles nog weet en kan. Alleen bij senioren is de kans dat vermogens afnemen gewoon groter, dus dan mag het vaker.
 
De aso houd zich bij de test keurig aan de regels, passeert de test en gedraagt zich daarna gewoon weer aso.

De aso weet, dat er nauwelijks toezicht is op de wegen en dat de pakkans gering is. Beter rijgedrag dwing je niet af met herexamens en rijtesten, maar met handhaving van de regels. Nog meer regels gaan gedrag niet veranderen, jagen alleen maar de kosten voor de weggebruiker omhoog.
 
De aso houd zich bij de test keurig aan de regels, passeert de test en gedraagt zich daarna gewoon weer aso.

De aso weet, dat er nauwelijks toezicht is op de wegen en dat de pakkans gering is. Beter rijgedrag dwing je niet af met herexamens en rijtesten, maar met handhaving van de regels. Nog meer regels gaan gedrag niet veranderen, jagen alleen maar de kosten voor de weggebruiker omhoog.
Mwoah... Ik heb liever een aso die de regels goed kent en in staat is zich eraan te houden dan een goedwillend iemand die écht de regels niet kent en/of niet in staat is zich eraan te houden.
 
Laatst bewerkt:
Dat je op zondag last hebt van seneioren, ligt meer aan jezelf, blijkbaar is de jongere beter in het zich ergeren, als in het anticiperen in het verkeer.
DAN in het anticiperen })
Even, sommige dingen valt niet op te anticiperen..
vb. Bejaarde in zijweg, wacht, wacht netjes, prima.. en als je er vlak bij bent, schuiven ze 'm er toch voor.. :?

Plots stilstaan op een rotonde? etc..
 
Laatst bewerkt:
Eerste wat ik dacht bij de titel.

Ik had willen schrijven: Wat zou u van een onafhankelijke (eventueel niet bindende), voor u gratis, apk op motorfietsen vinden? Maar dat paste niet.

En het gevolg was dat het in beginsel toch weer over het geld ging, in plaats van de inmiddels wel "terechte" "onterechte" genoemde bezwaren.
In veel discussies zie je tegenwoordig een groot wantrouwen richting overheid. Niet dat het wantrouwen altijd onterecht is, maar er worden de meest waanzinnige drogredenen bedacht om iets maar te kunnen tegenhouden/de aandacht af te leiden. En die probeerde ik uit deze discussie weg te houden. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan