Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Dat had ik ook. Ik kon draaien wat ik wilde aan dat ding, maar merkte geen enkel verschil. Paar keer gecontroleerd of alles wel klopte, maar dat ding gaf gewoon de goede waarden door en zat goed aangesloten, maar ik merkte totaal geen verschil. Uiteindelijk alles er weer afgehaald, zowel de Kev als de o2 mod.

Ja wel vreemd, op het xt660 forum staan best wel veel positieve ervaringen..

Anyway, heb net een nieuwe kettingset besteld en nieuwe lagers voor het achtertandwiel, hopelijk lost dit het probleem op...
 
Ja wel vreemd, op het xt660 forum staan best wel veel positieve ervaringen..

Anyway, heb net een nieuwe kettingset besteld en nieuwe lagers voor het achtertandwiel, hopelijk lost dit het probleem op...

Ik heb een jaar gereden met kevmods en DNA 1,2 en 3.
Sinds vorige week is mijn brommer weer origineel en ik mis de Mods!

Het beter oppakken in lage toeren en verder doortrekken in hoge toeren.
En zeker ook het geluid.
 
Ik heb het volgende probleem;

Ik rij nu op heindenau k60 scouts ( liggen er nog maar een jaar op ), alleen maar snelweg kilometers. Mooie uitstraling, dat wel, maar na een rit zitten mijn vullingen los, en beef ik nog na, alsof ik moet afkicken van de drank. Aan de trillingen van een 1 cylinder kan ik niets doen. Het enige is de banden aanpassen, hopelijk met resultaat. Het is eerder ooit voorbij gekomen, maar wat zijn de beste wegbanden voor onze Ten? Offroad ga ik niet meer. Laatse MF rit was nou niet echt een succes. Het was dan ook de eerste keer dat mijn motor zand heeft gezien en zal zien...

Wat betreft de kevmod: in combinatie met open luchtfilter en mijn Leo's een aanrader..
 
Bridgestone BT45 zijn fijne banden. Heb er geen ervaring met op de XT660 maar wel op m'n Suzuki GS750.

Wil je toch een beetje die allroad look bewaren zou ik eens kijken naar de Metzeler Tourance serie. Die zijn ook iets goedkoper trouwens.

Tourance zaten bij mijn '08 Tenere af fabriek gemonteerd. Tweede set heb ik ook Tourances gekocht en daarna over op Michelin Anakee2. Jammer dat ze die niet meer maken.
 
Ik heb eerst Dunlop wegbanden geprobeerd echt een drama!!

Heb er nu Bridgetones onder en die bevallen prima, geven mij veel vertrouwen en zijn redelijk slijtvast.
 
Ik had op mijn vorige ook de metzeler tourance gelegd, prijs goed, kwaliteit op de weg ook en voor een gravelwegje ideaal. Lange uithoudingsduur ook. Ik had er geloof ik al een 20.000 mee gebold en ze waren nog niet op eigenlijk.
 
Het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat ik mijn tandwielen en ketting moet vervangen...

Gisteren tandwielen en ketting vervangen. De bouten van het achtertandwielen waren helaas door een van de vorige eigenaren veel te vast aangedraaid, met als gevolg dat bij sommige bouten niet de moer loskwam maar de hele bout :N

Bij het terug aandraaien krijg ik 2 van deze bouten niet meer vast.. Zou dit kwaad kunnen? Zoja, wat kan ik hieraan doen???
 
Conti Trailattack2 doet het ook lekker. ook met koud weer en regen :t lekker de hele winter op doorgereden behalve als er echt sneeuw of ijzel lag :]
 
Gisteren tandwielen en ketting vervangen. De bouten van het achtertandwielen waren helaas door een van de vorige eigenaren veel te vast aangedraaid, met als gevolg dat bij sommige bouten niet de moer loskwam maar de hele bout :N

Bij het terug aandraaien krijg ik 2 van deze bouten niet meer vast.. Zou dit kwaad kunnen? Zoja, wat kan ik hieraan doen???

Dat is een lullig probleem. En ja, het kan kwaad als niet alles vast zit. De afschuifkracht wordt dan verdeeld over de resterende bouten en wordt te groot waardoor de rest er ook aan gaat. Wat de gevolgen zijn hoef ik niet uit te leggen denk ik.

Is de schroefdraad dol? Dan zou je met een Helicoil de zaak goed kunnen redden. Een andere optie is om de draadgaten dicht te laten lassen en opnieuw te laten boren en tappen. Hier in Goes zit iemand die dat wel kan, al kan het weleens even duren vanwege grote drukte. De coating verbrandt dan wel gedeeltelijk bij het lassen. En waarschijnlijk moet je de kale naaf dan aanleveren ivm het juist inspannen.
De laatste optie is een andere naaf. Op ebay is nog weleens een achterwiel te koop (XTX of XTR kan ook, omspaken als je de originele velg wil behouden)
 
Laatst bewerkt:
Ik had op mijn vorige ook de metzeler tourance gelegd, prijs goed, kwaliteit op de weg ook en voor een gravelwegje ideaal. Lange uithoudingsduur ook. Ik had er geloof ik al een 20.000 mee gebold en ze waren nog niet op eigenlijk.


heb hier nog een setje van liggen met +- 5000 km erop.
Mocht iemand nog interesse hebben dan hoor ik het wel. :+
 
Ik heb het volgende probleem;

Ik rij nu op heindenau k60 scouts ( liggen er nog maar een jaar op ), alleen maar snelweg kilometers. Mooie uitstraling, dat wel, maar na een rit zitten mijn vullingen los, en beef ik nog na, alsof ik moet afkicken van de drank. Aan de trillingen van een 1 cylinder kan ik niets doen. Het enige is de banden aanpassen, hopelijk met resultaat. Het is eerder ooit voorbij gekomen, maar wat zijn de beste wegbanden voor onze Ten? Offroad ga ik niet meer. Laatse MF rit was nou niet echt een succes. Het was dan ook de eerste keer dat mijn motor zand heeft gezien en zal zien...

Wat betreft de kevmod: in combinatie met open luchtfilter en mijn Leo's een aanrader..

Heb 3sets Scouts gereden en nooit extreem veel last gehad van trillingen(vind eigenlijk dat de Tenere opvallend soepel is voor een 1-cilinder), ligt misschien ook aan de bandendruk die je op de Scouts had? Reed altijd met 2.3 voor en 2.5 achter, altijd goed. Maar ook ik heb toch nu wat anders geprobeerd, omdat ik vrij weinig offroad reed, dus heb nu de Avon Trailrider banden erop zitten. En ze bevallen heel goed, goede grip bij droog en nat wegdek, perfecte handling, veel beter dan de Metzeler Tourances die voor de Scouts 3 keer er op had zitten. Een echte aanrader voor mensen die vnl. op de weg zitten en af en toe een gravel of bospaadje pakken.
full
 
Vandaag de heavyduties kofferset aangekregen en geinstalleerd, mijn indruk is dat het een beter product is dan de hepc&becker xplorer set die ik hiervoor had. Tijd zal het uit moeten wijzen maar qua stevigheid heb ik hier een beter oog op. Gewicht is wel wat nadeliger natuurlijk. Maar de prijs maakt dat weer ruimschoots goed,
Accu gisteren al aangekregen en geplaatst. En hij start weer met een goed humeur. Gekozen voor een lithium ion accu trouwens, naar het schijnt een veel lagere ontlading. Ben benieuwd op langere termijn. Hij woog ook een 2kg minder dan de originele.

full
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit. Zijn die koffers grijs of zilver?

Zilver van het metaal, maar door de zon geeft het wel de schijn van grijs te zijn inderdaad. Hier zie je het iets beter met de reflectie van de zon.
Je kan ze trouwens wel bestellen in het gewone zilver, coated zwart en coated grijs.
full
 
Ik heb een jaar gereden met kevmods en DNA 1,2 en 3.
Sinds vorige week is mijn brommer weer origineel en ik mis de Mods!

Het beter oppakken in lage toeren en verder doortrekken in hoge toeren.
En zeker ook het geluid.

Al deze punten kan ik positief bevestigen vandaag onderhoud aan de xt afgerond en de DNA en de mods erop gezet.

Wat een (positief) verschil :]
 
Ik heb onlangs mijn remblokken aan de voorzijde vervangen voor blokken van EBC. Ik ben nu 2000km verder, maar ik heb met remmen totaal geen gevoel met deze blokken. Afgelopen weekend in de Ardennen en vorig weekend in Luxemburg rondgereden, maar ik vind het niks. Slecht te doseren en niet de kracht die de oude blokken (Brembo) hadden. Dus ik ga andere plaatsen. Iemand goede ervaringen met een bepaald merk? Ik neig gewoon weer naar Brembo omdat deze het goed deden, of heeft iemand anders goede ervaringen met een ander merk? En misschien nog een tip voor waar te bestellen?
 
Zelfde ervaring, andere motor. Op de tenere en andere motor nu gewoon weer Brembo gemonteerd. :t

Bestellen? MLMparts levert Brembo maar er zijn er veel meer natuurlijk.
 
Brembo is origineel en goed. Zelf kies ik al vele jaren naar volle tevredenheid gesinterde blokken van Goldfren. Bestel ik per zoveel sets in 1 keer in GB via Ebay. Kwam nu ook in GB sinterblokken tegen van MotorTech. 3 setjes achterblokken besteld, ben benieuwd.
 
Vandaag helaas mail gehad van de organisatie waarbij ik mijn IJslandreis geboekt had. Wegens gebrek aan deelnemers gaat deze dit jaar niet door :')

Ben nu toch aan het overwegen om dan maar zelfstandig die kant op te gaan, maar moet me nog iets meer verdiepen in de mogelijkheden.
 
Stelt echt geen reet voor Frazer. Ik heb dat vorig jaar geregeld via ijslandspecialist.nl
Paar documentjes invullen, motor bij samskip in Waalhaven Rotterdam dumpen (bushalte voor de deur!) Goedkoop vluchtje zoeken, AirBnB voor de eerste nachten en met de bus naar Samskip Reykjavik. Motor van frame trekken en rijden maar.

Op IJsland zelf zijn genoeg campings en wildkamperen is ook geen probleem. Zorg voor fatsoenlijk kookgerei want restaurants zijn erg duur. Wel goed en gezellig. Oh en koop light bier dat is de helft goedkoper en best aardig te pruimen. Wijn effe paar weken vergeten... Vleesch is erg duur, zelfs in de supermarkt maar van hoge kwaliteit.

Je krijgt van IJslandspecialist een heel boekje over hoe en wat in IJsland, de procedure met tijdelijke invoer van je motor en instructies voor er inleveren. Was goed geregeld.
 
Het enige waar ik een beetje tegenop zie is het feit dat ik alleen ga. Ik wil het binnenland in en zo veel mogelijk onverhard mee pakken. Georganiseerd leek me wat veiliger zodat je er niet alleen voor staat mocht er iets gebeuren (vallen/motor beschadigen e.d.). Of is het daar allemaal niet zo extreem en uitgestorven als ze zeggen? Het alleen rijden op zich maakt me niet uit hoor, het is puur uit veiligheidsoogpunt.

Mijn eerste gedachte was om niet te gaan en een andere bestemming te zoeken, maar hoe langer ik er over nadenk hoe liever ik eigenlijk toch wil gaan. Op eigen houtje heeft ook zo zijn voordelen, het is in ieder geval een stuk goedkoper en ik kan proberen om iets langer weg te gaan dan de nu geplande 2 weken. Plan is om sowieso te gaan kamperen, dus dat scheelt al een hoop geld ten opzichte van die georganiseerde reis.

Hoe zit het daar in het binnenland met mogelijkheden tot tanken en inkopen doen? Is het echt zo onbewoond of kom je wel af en toe wat dorpjes tegen?
 
Laatst bewerkt:
Opvallend, ik wilde een paar weken geleden de IJsland-reis boeken bij Ride-on, maar die bleek volgeboekt.
Om mezelf te troosten ben ik 2 weken geleden naar Ierland geweest voor een bed&breakfast & pub-toer, dat was heel leuk: eten in de pub met een biertje erbij en tegelijkertijd live muziek luisteren en voetbal kijken. En geen druppel regen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan