Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Hey Mensen, een vraagje.

Ik wil binnenkort de prolink uit elkaar gaan halen en schoonmaken en smeren (dit is nog nooit gebeurt en waarschijnlijk heel erg nodig)

Maar heel veel motoren hebben vet nippels op de prolink zitten. Ik zit er aan te denken om dit er zelf op te maken.

Heeft iemand dit al eens gedaan? en wat zijn de voor en nadelen?

Moeilijk kan het denk ik niet zijn. Gaatje boren, tappen en nippel er in draaien.

Iemand hier verder nog gedachtes over?
 
Als je dat doet, vet dadelijk ook de hoofdscharnierpunten van de achterbrug.
In mijn ervaring zijn dat op de tenere de zwakste onderdelen.
 
Was wel van plan om de hele achterbrug er uit te halen ja.

of kan ik daar ook nog ergens vet nippels op kwijt? :)
 
Het is beter om de zooi eens in de 20.000km even te demonteren, goed schoon te maken, oude vetresten dus helemaal verwijderen en opnieuw in het vet te zetten.

Je bent dan waarschijnlijk toch met het vervangen van je kettingset bezig, kun je dus ook een eindeloze (in de fabriek geklinkte) ketting monteren. Scheel weer geklooi met klinken.

Als je alles schoon hebt gemaakt kun je ook de lagers en bussen goed inspecteren. Ze kosten geen drol dus bij twijfel meteen vervangen.

Met een vetnippel blaf je er vaak veel te veel vet in, het wordt een vieze bende en het oude vet zit het nieuwe in de weg.
 
Ik doe het zelf sowieso elke winter tijdens het onderhoud, en bij het vervangen van de ketting. Minimaal 1x per jaar dus, bij veel offroadgebruik soms zelfs 2x per jaar. Dit jaar zelfs 3x gedaan. Het is niet moeilijk en je hebt de brug er eigenlijk zo uit. Even goed schoonmaken en de boel weer flink invetten. Als ik alleen de brug doe (dus geen ketting vervangen ofzo), ben ik met een uurtje klaar. Kleine moeite dus. Kan je gelijk alles weer even inspecteren, wat je niet hebt als je er vetnippels opzet en de boel niet meer open maakt.
 
Ik had mij voorgenomen om deze winter de zijkoffer van mijn tenere te herstellen die door de vorige eigenaar was opgengebroken en een aantal onderdelen van het sluitingsmechanisme mist.
Het gaat om de rechter koffer, die mist twee onderdelen, de haak en de cover van het hele mechanisme.
Ik dacht om de onderdelen te laten scannen en printen in 3D. Helaas weet ik niet precies hoe het mechanisme van de rechterkoffer eruit ziet en kan het zijn dat de delen gespiegeld zijn.
Wie heeft er OEM koffers en wil even een foto maken van de haakjes? Wijzen de haken van beide koffers allebei naar de linkerkant?
Hieronder aan de rechterkant het complete mechanisme van de linkerkoffer, en aan de linkerkant de delen die ik heb van de rechterkoffer...
2bRXqAxnb.jpg
 
Goedemorgen allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum dus zal me even snel voorstellen,

Ik ben Yuri, ben 37 jaar en woon in Castricum Noord-Holland.
al geruime tijd volg ik het forum

Vorige week heb ik een tenere XT660Z(ABS) uit 2013 aangeschaft.
Man wat rijdt dat leuk!!!!

Toch heb ik een vraagje:
Ik zou graag een andere uitlaat erop willen hebben zodat de aangebrachte modificaties beter tot hun recht kunnen komen. (Kev's mods en luchtfilter).
Ik ben zelf wel gecharmeerd vn de leovince SBK 8138, maar nu begreep ik dat deze niet meer worden gemaakt. Weet iemand waar je deze dempers eventueel nog kunt krijgen?
full
 
Ik had mij voorgenomen om deze winter de zijkoffer van mijn tenere te herstellen die door de vorige eigenaar was opgengebroken en een aantal onderdelen van het sluitingsmechanisme mist.
Het gaat om de rechter koffer, die mist twee onderdelen, de haak en de cover van het hele mechanisme.
Ik dacht om de onderdelen te laten scannen en printen in 3D. Helaas weet ik niet precies hoe het mechanisme van de rechterkoffer eruit ziet en kan het zijn dat de delen gespiegeld zijn.
Wie heeft er OEM koffers en wil even een foto maken van de haakjes? Wijzen de haken van beide koffers allebei naar de linkerkant?
Hieronder aan de rechterkant het complete mechanisme van de linkerkoffer, en aan de linkerkant de delen die ik heb van de rechterkoffer...
[afbeelding]



Ik kan de afbeelding niet zien, maar ik heb nog wel een bakje met stukjes sluitwerk uit mijn Tenere tijd ;)
Dus als je een andere afbeelding kunt regelen kan ik even checken of er wat voor je bij zit.
 
Goedemorgen allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum dus zal me even snel voorstellen,

Ik ben Yuri, ben 37 jaar en woon in Castricum Noord-Holland.
al geruime tijd volg ik het forum

Vorige week heb ik een tenere XT660Z(ABS) uit 2013 aangeschaft.
Man wat rijdt dat leuk!!!!

Toch heb ik een vraagje:
Ik zou graag een andere uitlaat erop willen hebben zodat de aangebrachte modificaties beter tot hun recht kunnen komen. (Kev's mods en luchtfilter).
Ik ben zelf wel gecharmeerd vn de leovince SBK 8138, maar nu begreep ik dat deze niet meer worden gemaakt. Weet iemand waar je deze dempers eventueel nog kunt krijgen?[afbeelding]

Welkom buurtgenoot!

LeoVince is failliet dacht ik, en de Leo's worden niet meer geleverd inderdaad. Je zou Bolski eens een mailtje kunnen sturen en kijken of die nog wat weet.
 
Ik ben zelf wel gecharmeerd vn de leovince SBK 8138, maar nu begreep ik dat deze niet meer worden gemaakt. Weet iemand waar je deze dempers eventueel nog kunt krijgen?[afbeelding]

Anders een zoekopdracht op marktplaats vastpinnen, dan krijg je een mailtje als er een geplaatst wordt. Zo ben ik aan de mijne gekomen.
Ik zag in deze thread een paar weken geleden ook iemand die er een verkocht, maar die was geloof ik al weg.
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt Bolski in velsen?
Ik ga even rond bellen.

Kan altijd nog de cat uit de originele uitlaat haken

Bedankt jongens

Die inderdaad.
Ik denk niet dat hij ze nog heeft maar misschien weten ze een adresje waar je ze eventueel gebruikt nog kan krijgen. Anders inderdaad marktplaats proberen of hier het topic in de gaten houden, hier komen ze ook nog wel eens voorbij.
 
Anders een zoekopdracht op marktplaats vastpinnen, dan krijg je een mailtje als er een geplaatst wordt. Zo ben ik aan de mijne gekomen.
Ik zag in deze thread een paar weken geleden ook iemand die er een verkocht, maar die was geloof ik al weg.

Die is inderdaad zaterdag opgehaald.
Alles is al bijna weg. Veel sleutel plezier voor de kopers.

Ps als iemand nog de navigatie bracket en navigatie houder(zumo 590) zoekt die liggen er nog.
 
Mooi stukje inderdaad. Ik zou met mijn XT500 zeker eens een keer een lange trip willen maken. Helaas is hij momenteel niet betrouwbaar genoeg, maar dat komt wel weer goed. Je weet nooit hoe het loopt maar voor alsnog ben ik niet van plan hem ooit nog weg te doen!
 
Die 'nieuwe' SR400 vind ik ook leuk speelgoed, leuk voor erbij en om te verbouwen.
Maar wat Yamaha Nederland er voor vraagt is minder leuk.. :/

Edit: Zie nu ineens dat ie niet meer op de site van Yamaha staat. Onze Ten is - zoals verwacht - ook weg. '(
 
Laatst bewerkt:
Ja die euro4 normen he.. Ik vraag me af of de productie helemaal stopt. In Australië en NZ zijn ze ook gek op de XT660.

Zo'n SR400 is natuurlijk een geinig ding om te zien maar wel erg licht voor de gemiddelde Hollandse jongen. En dan kosten ze toch 6900 euro. Daar hoef je als importeur inderdaad geen bijzondere verkoopcijfers van te verwachten... Ik zie dat er maar liefst 27 stuks op kenteken staan.
 
Mooi artikel! :) Ik heb ook een zwak voor die ouwe XT's. Niet alleen de 500's maar de XT600Z lijkt me ook gaaf om een keer een mooie trip mee te maken. Beetje door de binnenlanden van Spanje ofzo :9

[afbeelding]

Heb jaren geleden een 3AJ gehad(zoals op de foto), heb ik veel vakantie trips mee gemaakt en altijd veel plezier mee gehad! Gekocht bij Termaat in Nijmegen en de koffers bij RallyeSportAdventure in Dieren, mooie tijden....
full
 
RallyeSportAdventure in Dieren... ben ik ook nog vaak geweest.
Was een leuke zaak, ging helaas failliet.
 
Ja, altijd gezellig daar bij Rob en Angelique.... Stopte daar eigenlijk altijd wel even voor een bakkie en een praatje als ik in de buurt was! Leuke tijden toen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan