GS500 stuurgewicht boutje gebroken

mark-k

MF veteraan
17 jul 2009
4.666
577
Een vriendin van me heeft een GS500 gekocht, maar hier zitten geen stuurgewichtjes op. In het stuur zitten 2 metalen busjes, die volgens mij vast gelast zitten in het stuur (op 2 punten). Bij de linker is echter een boutje erin afgebroken welke er met een mogelijkheid uit te krijgen is zonder te gaan boren ofzo (zie foto):

2015-07-15%2015.52.53.jpg


Nu vraag ik mij af of deze gewichtjesbussen er vanaf fabriek inzitten, of dat dit door een handige beunhaas gedaan is. Ook zou ik willen weten of het handiger is om het boutje eruit proberen te krijgen, of dat ik beter de busjes (of alleen die links) eruit kan halen door de lassen weg te schuren met een dremel. Dit werkt alleen maar als hij echt alleen van voren vast getackt is en niet ook nog door het stuur zelf is gepuntlast ofzo. Het is in elk geval geen door en door draad, want ik kan rechts ook maar ongeveer 8mm een boutje erin draaien.

Alvast bedankt.
 
Handvat iets naar binnen schuiven.
En dan een stukje stuur eraf zagen 8-) Herhalen bij de andere kant


















Ja meestal zitten er standaard stuurgewichtjes op.
Binnenwerk zit er soms "los" in (hoe dit bij een gs zit...geen idee).
Even je handvat eraf halen, en kijken of er klemmetjes zitten.
Dan kun je altijd nog een nieuw binnenwerkje plaatsen, als je het uitboren verkloot

1997SuzukiGS500E-001.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mocht je er voor kiezen om te gaan boren:

boortje nauwkeurig centreren op het afgebroken boutje
(putje met centerpons of kruisje met dremel)
gat "door en door" boren
nieuwe schroefdraad tappen
stuurgewicht met langere bout vast zetten.

Ik verwacht niet dat het inwendige schroefdraad busjes aan de binnenkant van het stuur gelast is. (alléén 2 las puntjes in het zicht)
 
Het probleem met groter boren en dan tappen is dat de gewichtjes dan ook aangepast moeten worden, want de bouten van de gewichtjes zijn dezelfde maat als wat er nu in vast zit.
Netjes boren wordt sowieso lastig want het is vrij scheef gebroken en steekt bijna niet uit.
 
Het probleem met groter boren en dan tappen is dat de gewichtjes dan ook aangepast moeten worden, want de bouten van de gewichtjes zijn dezelfde maat als wat er nu in vast zit.
Netjes boren wordt sowieso lastig want het is vrij scheef gebroken en steekt bijna niet uit.

Wie heeft het over groter boren? Gewoon netjes het boutje eruit boren is geen enkel probleem.
 
Volgens mij zijn de busjes die je op de foto ziet orgineel.
Om de bout eruit te krijgen kun je het beste proberen deze eruit te draaien met een linkse tap. Andere optie is om heel de bout uit te boren en daarna opnieuw te tappen.

Eruit slijpen lijkt me niet de weg van de minste weerstand ;)
 
Hoi mark-k,

Is het echt nodig op deze motor stuurgewichtjes te monteren? Mijn GS500 is met de originele spiegels prima buikbaar zonder deze gewichtjes.

Hij is prima bruikbaar ja, maar het ziet wel zo netjes uit met een setje gewichtjes erop ;)


En goed centreren, het zit in een stuur en het is absoluut niet vlak. De kans dat ik m binnen 5% van t midden gecentreerd krijg is vrij miniem. Als je dan inderdaad een uur aan t klooien bent heb ik denk ik nog sneller die bus eruit geslepen en een nieuwe ingelast.
 
De kans is groot dat met inboren het stompje in je stuur verdwijnt. Dan ben je in een keer klaar.
Anders inboren en er een torx bitje in meppen. Dan is hij los en draai je hem er zo uit. Linkse tappen moet je van wegblijven, dan kun je straks alsnog het plaatje er uit dremelen.
 
Hij is prima bruikbaar ja, maar het ziet wel zo netjes uit met een setje gewichtjes erop ;)


En goed centreren, het zit in een stuur en het is absoluut niet vlak. De kans dat ik m binnen 5% van t midden gecentreerd krijg is vrij miniem. Als je dan inderdaad een uur aan t klooien bent heb ik denk ik nog sneller die bus eruit geslepen en een nieuwe ingelast.

Het gaat je dus niet lukken een putje in het midden van het boutje te slaan? :?

Dan zou ik inderdaad het binnen werk los slijpen.
(en alle las-resten aan de binnenkant weg slijpen)
Een stukje rond gaan "scoren".
Het stukje rond in de draaibank op maat maken.
Hier een gat in boren.
In het gat schroefdraad tappen.
Handvat van je stuur demonteren.
Het werkstukje in het stuur lassen.
(niet vergeten alle elektronica van de motor los te koppelen)
Alles weer monteren.
Enzovoort.

Zo klaar! :+
 
Laatst bewerkt:
Die oplossing met torx van halflive is zo gek nog niet, lijkt me zo.
En idd Roughneckk, klopt als een busje.
Het is inderdaad op een afgeknapte bout moeilijk centreren.
Je kan van tevoren met een dremel-achtig-iets even met een bolkop met widia even slijpen zodat je een kuiltje krijgt.

Jammer dat die mensen die kritiek hebben , zelf niet bijdragen bij het oplossen in dit topic, dat is niet doelgericht. humor zie ik wel zitten.
 
Het gaat je dus niet lukken een putje in het midden van het boutje te slaan? :?

Dan zou ik inderdaad het binnen werk los slijpen.
(en alle las-resten aan de binnenkant weg slijpen)
Een stukje rond gaan "scoren".
Het stukje rond in de draaibank op maat maken.
Hier een gat in boren.
In het gat schroefdraad tappen.
Handvat van je stuur demonteren.
Het werkstukje in het stuur lassen.
(niet vergeten alle elektronica van de motor los te koppelen)
Alles weer monteren.
Enzovoort.

Zo klaar! :+

In deze bout niet nee, zit letterlijk geen vlak stukje op en zeker niet in het midden.
Met lassen hoeft trouwens niet alle elektronica los hoor, gewoon de ground van de accu is voldoende ;)

Het idee van de torx is inderdaad een goede, dan hoeft het ook niet perfect recht/in het midden. Denk dat ik die idd eens ga proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan