Handkappen met dagrijverlichting / knipperlicht zonder e-keur ?

Mark_W

Rookie
27 sep 2021
9
0

Bijlagen

  • IMG_5542.jpeg
    IMG_5542.jpeg
    71,4 KB · Weergaven: 3
  • IMG_5543.jpeg
    IMG_5543.jpeg
    69,8 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
Ik heb running lights op de (ingevoerde) V-Max en deze staan op kentekenbewijs vermeld, dus je kunt niet zomaar straffeloos verlichting erbij monteren.

Ik vind jouw conclusie heel eigenaardig.
Omdat een ijverige ambtenaar iets op kenteken zet wil het niet zeggen dat je niet zonder deze vermelding kunt.
Mijn ervaring is juist dat het wel straffeloos kan.
 
In principe moet je voertuig ten alle tijden voldoen aan het typegoedkeur. Of je nu aangehouden wordt of niet, of je nu een apk-verplichting hebt of niet. Geldt voor de auto net zo: strict genomen moet ie elke willekeurige dag door een APK kunnen komen.

Extra verlichting aanbrengen mag daarmee volgens mij niet -> afwijking van typegoedkeur.

Of je er gezeik mee krijgt is natuurlijk wat anders.

Overigens snap ik niet zo goed waarom vele motorrijders graag op een kerstboom op wielen willen lijken, maar ik houd t er maar op dat het blijkbaar goed christenen zijn...
onzin
 
@Barbabart was wel de bedoeling om de knipperlichten in de handkap te gebruiken en de originele te demonteren.
Als ik een aan/uit schakelaar apart voor de dagrijverlichting maak, zal het dan mogen in bijvoorbeeld Duitsland?
Of het wettelijk voldoet weet ik niet. Ik weet wel dat ze in Duitsland streng zijn op dit soort zaken, en soms een Fahrverbot opleggen voor relatief eenvoudige aanpassingen. Daarom leek het me handig om het uit te (kunnen) zetten in Duitsland.
 
Duitse agent heeft daar in de basis niks over te zeggen. Als het mag in Nederland, mag het binnen elk lang in de EU. Maar leg dat maar eens uit aan meneer agent...
Het is niet zo zeer een technische vraag, als jij zeker weet dat je gelijk hebt en dit gelijk ter plekke met welke Duitse agent dan ook wilt gaan halen dan is het ook prima. Met name als je ook zeker weet dat het gedoe minder frustratie oplevert dan het plezier van de lampjes.
 
Dat klopt, maar met niet goedgekeurde onderdelen op een motor rijden die wel een goedkeuring zouden moeten hebben, mag in Nederland ook niet. Alleen wordt er hier nooit op gecontroleerd, maar in Duitsland dus wel.
Ook niet waar ..
Heb jij ooit een kofferset, ander ruitje, duoseat kapje, andere kettingbeschermer of wat dan ook moeten laten keuren, of probeer maar eens bij de RDW een kofferset op je kenteken er bij te krijgen..
Al deze onderdelen mag je in NL gewoon monteren, terwijl je in Dld voor al deze dingen een ABE of bijschrijving TUV moet hebben , en dan voor koffers de vermelding tot welke snelheid je mag rijden
Zelfde geldt b.v. voor dakkoffers en een imperiaal voor de auto...hier ( NL ) is geen keur of keuring nodig, zat bedrijfsbusjes rijden met zelf in elkaar gelaste dak rekken
 
Terug
Bovenaan Onderaan