Heffing/boete voor in beroep gaan

Onvoorstelbaar. Mijn inziens zou het hele boetebeleid moeten worden aangepast. Veel minder en lagere boetes voor kleine overtredingen, en wat hoger voor echt gevaarlijk rijgedrag.

Van de week ook, stuk A4 is vanwege milieu 100km/h, okey. Ik rij er 'savond laat, zo'n beetje alleen op de weg. Staan er borden 70 vanwege werkzaamheden met wat pionnetjes. Geen wegwerkzaamheden of levende zielen te zien, alleen wat pionnetjes...maar ja..wil niet geflitst worden met 30km te hard. (Geen idee of ze flitspalen aanpassen aan werkzaamheden trouwens). Dan maar met als compromis 80 er voorbij...totaal nutteloos, alleen vanwege de angst voor de absurd hoge boetes.
 
Tja, als ik een boete krijg voor 5 km te hard en die wordt met 28% verhoogd ivm "administratiekosten" (in een digitaal tijdperk) dan is een bezwaar mijn vorm van protest.

Blijkbaar hebben ze het nog niet door.

Blijkbaar heb jij niet door dat het enige dat je bereikt is het verspillen van capaciteit en geld, twee dingen waar je zelf uiteindelijk weer voor op draait.
 
Onvoorstelbaar. Mijn inziens zou het hele boetebeleid moeten worden aangepast. Veel minder en lagere boetes voor kleine overtredingen, en wat hoger voor echt gevaarlijk rijgedrag.

Van de week ook, stuk A4 is vanwege milieu 100km/h, okey. Ik rij er 'savond laat, zo'n beetje alleen op de weg. Staan er borden 70 vanwege werkzaamheden met wat pionnetjes. Geen wegwerkzaamheden of levende zielen te zien, alleen wat pionnetjes...maar ja..wil niet geflitst worden met 30km te hard. (Geen idee of ze flitspalen aanpassen aan werkzaamheden trouwens). Dan maar met als compromis 80 er voorbij...totaal nutteloos, alleen vanwege de angst voor de absurd hoge boetes.

Is het echt zo'n probleem ja, om even een stukje 70 te rijden?
 
als ze nu eens zouden beginnen met het meesturen van het bewijs zou dat volgens mij veel meer schelen. als de boete er automatisch uit kan kan je ook de foto's als bewijs meesturen. scheelt weer een heleboel werk dat ze het niet elke keer hoeven opzoeken. en het kost nagenoeg niks.

Helemaal mee eens! :Y
 
als ze nu eens zouden beginnen met het meesturen van het bewijs zou dat volgens mij veel meer schelen. als de boete er automatisch uit kan kan je ook de foto's als bewijs meesturen. scheelt weer een heleboel werk dat ze het niet elke keer hoeven opzoeken. en het kost nagenoeg niks.

Met €6 admin kosten kwamen ze al niet uit dus werd het verhoogd naar €9.
Ik vrees dat wanneer ze "bewijs" mee moeten sturen de administratie kosten hoger gaan worden dan de boete zelf.
 
Onvoorstelbaar. Mijn inziens zou het hele boetebeleid moeten worden aangepast. Veel minder en lagere boetes voor kleine overtredingen, en wat hoger voor echt gevaarlijk rijgedrag.

Van de week ook, stuk A4 is vanwege milieu 100km/h, okey. Ik rij er 'savond laat, zo'n beetje alleen op de weg. Staan er borden 70 vanwege werkzaamheden met wat pionnetjes. Geen wegwerkzaamheden of levende zielen te zien, alleen wat pionnetjes...maar ja..wil niet geflitst worden met 30km te hard. (Geen idee of ze flitspalen aanpassen aan werkzaamheden trouwens). Dan maar met als compromis 80 er voorbij...totaal nutteloos, alleen vanwege de angst voor de absurd hoge boetes.
Juist dit levert gevaarlijke situaties op. Er is een groep die geen boete wil en zeker niet het rijbewijs kwijt wil, daar hoor ik ook bij. Er is ook een groep die zich gaat irriteren en gaat bumperkleven slingeren of op andere manieren onrustig wordt.

Snelheidsbeperkingen bij wegwerkzaamheden is prima, maar het moet wel passend zijn voor de situatie ter plaatse. Verder ontbreekt vaak een bord einde snelheidsbeperking, dat mag iedereen zelf bedenken. Nu is er ook iets te zeggen voor gezond verstand, maar met boetes voor 5km te hard wordt gezond verstand ontmoedigd. Nu ik dit schrijf denk ik aan een spotje over de snelheidsweter, die kijkt in het spotje meer op zijn teller dan wat er op de weg gebeurd.
 
De huidige situatie gaat ook nergens over. Zijn genoeg voorbeelden bekend waaruit blijkt dat het bezwaarschrift niet eens gelezen wordt. Enerzijds is dat begrijpelijk als je er een half miljoen komen. Anderzijds is deze oplossing het zoveelste voorbeeld waarbij de overheid zichzelf boven de wet plaatst, of op zijn minst dubieus handelt als het gaat om de automobilist.

- schuldig tenzij ipv onschuldig totdat
- bezwaarschriften die niet goed worden gelezen
- CBR (commerciele partij) beslisrecht geven om te oordelen of iemand een EMG cursus nodig heeft
- opslag kentekengegevens wat volgens de rechter niet mag maar nog steeds wordt gedaan

De onderliggende oorzaak is dat de boetes gewoon achterlijk hoog zijn. Ik ben benieuwd hoeveel van deze half miljoen bewaarschrijften gaan over bekeuringen die in de buurlanden <50 euro zouden zijn. Denk dat veel mensen voor relatief kleine bedragen niet de moeite nemen om een bezwaarschrift te schreven en genoegen nemen met deze waarschuwing.

Met de hoge boetebedragen in Nederland creeer je zelf een incentive. Mensen voelen zich genaaid en het bedrag is hoog genoeg dat iemand de moeite neemt om een bezwaarschrift in te dienen.
 
Blijkbaar heb jij niet door dat het enige dat je bereikt is het verspillen van capaciteit en geld, twee dingen waar je zelf uiteindelijk weer voor op draait.

Tja, als je het zo ziet is het een beetje een vicieuze cirkel of niet soms? Ik protesteer en omdat dat geld kost gaan we de boetes maar verhogen...

Als ik me goed herinner is er zelfs een keer een rechter geweest die zich uit heeft gesproken over de onevenredige hoogte van een boete. Dat is overigens later weerlegd maar blijkbaar zijn de irritates onder het volk over de boetes hoog. Dat zou toch een signaal moeten afgeven!
 
Ze hebben weer wat nieuws bedacht!
Wat vinden jullie hiervan? Ik heb er een beetje dubbel gevoel bij. :/

Was te verwachten, zoveel mensen tekenen onterecht beroep omdat zij vinden dat....
En dat is niet zo, dus kost het onnodig veel tijd en energie van mensen die wel wat beters te doen hebben, en dat moet betaald worden.
 
De boetes die onterecht zijn uitgeschreven vallen dus ook onder de noemer "niet geschoten is altijd mis", maar dan van de kant van de overheid.

En wie vergoedt jou de tijd die je er in moet stoppen om jouw gelijk te krijgen ?
 
Laatst bewerkt:
Vanavond mee in de zak naar Spanje! :W
Gij afgunstige!

Ik vind dat helemaal niet zo'n raar idee.

Pietje die 3ton per jaar verdiend ligt niet wakker van een boete van 500 euro voor te snel rijden.

Jantje die 30k per jaar verdiend wel.


Volgens mij is de intentie van een boete iemand te raken zodat die er van leert (formeel gezien. In de praktijk gaat het volgens mij toch echt om het vullen van de schatkist, maar goed).
Pietje leert niet van zo'n bedrag gezien zijn inkomsten.

Dat heeft niets met afgunst te maken. Dat is volgens mij gewoon een feit.

Truusje die net 10k per jaar verdiend hoeft uiteraard nog minder te betalen in zo'n situatie.

Uiteraard dat Pietje hier niet blij van wordt (maar misschien leert hij er dan wel van!). Pietje maar mee terug in de zak naar Spanje sturen? Hij moest toch al die kant op. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat helemaal niet zo'n raar idee.

Ik wel. Waar stopt het dan? En als alles inkomensafhankelijk wordt, wat heeft het dan voor zin om proberen hogerop te komen in NL.
Landen waar iedereen hetzelfde verdient ( Cuba, Noord Korea, Voormalig Rusland ) gaat het economisch ook heel goed. :N

Nivelleren doen we 1x, via de inkomstenbelasting. Daarna is iedereen gelijk.
 
Pietje die 3ton per jaar verdiend ligt niet wakker van een boete van 500 euro voor te snel rijden.

Jantje die 30k per jaar verdiend wel.


Volgens mij is de intentie van een boete iemand te raken zodat die er van leert (formeel gezien. In de praktijk gaat het volgens mij toch echt om het vullen van de schatkist, maar goed).
Pietje leert niet van zo'n bedrag gezien zijn inkomsten.

Dat heeft niets met afgunst te maken. Dat is volgens mij gewoon een feit.

Truusje die net 10k per jaar verdiend hoeft uiteraard nog minder te betalen in zo'n situatie.

Uiteraard dat Pietje hier niet blij van wordt (maar misschien leert hij er dan wel van!). Pietje maar mee terug in de zak naar Spanje sturen? Hij moest toch al die kant op. :)

Pietje is niet de oorzaak van het constant stijgen van boetebedragen, die baalt net zo hard van de boete en leert daar ook van.
De reden dat het allemaal gaat zoals het gaat is debet aan modalen en Truusjes, daar hoeft Pietje niet voor op te draaien.
 
Ik vind dat helemaal niet zo'n raar idee.

Pietje die 3ton per jaar verdiend ligt niet wakker van een boete van 500 euro voor te snel rijden.

Jantje die 30k per jaar verdiend wel.


Volgens mij is de intentie van een boete iemand te raken zodat die er van leert (formeel gezien. In de praktijk gaat het volgens mij toch echt om het vullen van de schatkist, maar goed).
Pietje leert niet van zo'n bedrag gezien zijn inkomsten.

Dat heeft niets met afgunst te maken. Dat is volgens mij gewoon een feit.

Truusje die net 10k per jaar verdiend hoeft uiteraard nog minder te betalen in zo'n situatie.

Uiteraard dat Pietje hier niet blij van wordt (maar misschien leert hij er dan wel van!). Pietje maar mee terug in de zak naar Spanje sturen? Hij moest toch al die kant op. :)
Het aantal mensen die zoals Pietje zijn is maar heel gering. De rijken in Nederland hebben een inkomen op papier wat helemaal niet zo hoog is. Daar is nu ook zo'n gedoe over, hoe kan je belastingdruk enigzins eerlijk verdelen. Momenteel zijn de middeninkomens die 1 a 2 keer modaal verdienen onevenredig hard de lul. Geen subsidies en geen mogelijkheden om inkomen op papier te drukken. Inkomstafhankelijke boetes gaan dus echt niet de echt rijken in Nederland in toom houden als dat je doel is. Ze zijn wel in lijn met het beleid van de overheid.
 
Ik wil weten hoeveel % van ingediende bezwaren wordt goedgekeurd.

Ik vind het een goed idee tegen de zuurpruimen die graag de overheid voor nop willen laten werken.


Alleen juridisch heeft t wat haken en ogen. Een bezwaar mag in beginsel niks kosten. Want dat belemmerd de rechten vd burger.

Ik vraag me ook af of bij winnen bezwaar, de overheid een extraatje aan die burger mag betalen, lijkt me wel zo fair.
10 tot 12% wordt gegrond verklaard.

Is dat zo omdat dat de juiste weergave is, of omdat er veel onterecht wordt afgewezen?
 
Boete naar inkomen werkt in oa. Zwitserland en Noorwegen perfect. Als je er kijkt naar de boetestatistieken dan staan al jaren de audis, bmw en alfa etc bovenaan. Niet bepaald de auto's die Jan Modaal rijdt. Zou het toeval zijn?

Boetebedragen mogen wel meer risicogebaseerd en in lijn met geldende normen en waarden worden. Wat is er mis mee om het boetebedrag voor iemand die rond schooltijd met 50 door een 30 zone scheurt vele factoren hoger te maken dan iemand die ergens op een verlaten snelweg misschien 160 rijdt ipv 130. Gevaarsetting en irritatiefactor mogen best wat zwaarder meewegen in een boetebedrag...
 
Laatst bewerkt:
Pietje is niet de oorzaak van het constant stijgen van boetebedragen, die baalt net zo hard van de boete en leert daar ook van.
De reden dat het allemaal gaat zoals het gaat is debet aan modalen en Truusjes, daar hoeft Pietje niet voor op te draaien.

Ik zeg volgens mij ook helemaal niet dat Pietje daar de oorzaak van is. Ik zeg dat het doel van boetes in eerste instantie is om iemand een lesje te leren. Wanneer dit jou niet raakt dan leer je er niets van.

Ik zeg dat het Pietje geen reet uitmaakt wanneer hij hetzelfde bedrag mag aftikken als Truusje.

Dat Pietje van datzelfde bedrag net zo baalt en er van leert maak jij mij niet wijs.

Wanneer ik een boete van 30 euro krijg voor 30 km te snel rijden dan lach ik mij rot gezien mijn salaris.
 
Laatst bewerkt:
Is er hier nu werkelijk niemand die bij zichzelf denkt: "Als ik me nu gewoon aan de regeltjes houd, krijg ik helemaal geen boete en moet ik dus ook niet in beroep gaan"??

De vrouw die bewust een bord 90 passeert met 112, en dan durven mekkeren dat de politie er staat te flitsen. Wat een slap gelul man! Wees boos op je vrouw, zij reed tenslotte!

De boetes zijn zo hoog, het is niet meer normaal! Zorg er dan voor dat je er geen krijgt, hoef je er ook niet bang voor te zijn!

Bewust 80 rijden bij wegenwerken waar 70 is toegestaan, omdat je dat een "gulden middenweg" vind. Omdat je het nut van die snelheidsbeperking niet inziet... Waar haal je het in godsnaam vandaan.
Omdat ze anders gaan bumperkleven/bandenplakken? Als ze dat bij mij doen ga ik van het gas af, net zo lang totdat ze afstand houden of me inhalen. Er is niemand die jou verplicht harder te rijden dan wettelijk toegestaan.

Wat een jankerds zitten er hier toch.
Als je een boete krijgt heb je hem in 99 van de 100 gevallen verdient, zeik dan niet en betaal hem gewoon.
Dat die maatregel van de overheid er misschien komt is enkel en alleen te danken aan al die sukkels die zich er onderuit proberen te wurmen of anders op zijn minst de betrokken diensten nog eens lekker lastig hebben gevallen. Egoïsten zijn dat soort mensen.

Ik snap de maatregel, ik vind het zelfs niet zo'n probleem dat ze er komt, alleen is de uitvoering voor verbetering vatbaar. Die heffing zou er eigenlijk gewoon achteraf bij moeten komen als de klacht ongegrond blijkt. Klagen mag, kosteloos zelfs. Maar als je onterecht hebt geklaagd mag daar wel iets tegenover staan. Een heffing of extra boete dan. Volkomen terecht systeem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan