Hellingshoek motoren

Mefra

Die hard MF'er
9 mrt 2004
607
47
Assen
Goedemiddag,

Gisteren op het circuit gereden met een oude Honda NTV 650. Daar kwam ik er achter dat ik tegen de grenzen van de motor aan zit voor wat betreft hellingshoek. Stepjes en knie aan de grond, kon (bijna) niet verder naar buiten hangen volgens instructeur, en de achterband had geen mm meer over. Dat ligt puur aan het type motor, de hellingshoek is gewoon niet groter, terwijl dat eigenlijk wel leuk is op het circuit. Uiteraard is dat totaal niet relevant voor de weg, maar aangezien ik toch op zoek ben naar een andere motor voor de combinatie van woon-werk verkeer (overigens hiervoor niet afhankelijk van de motor) en ongeveer 3x per jaar een circuitdag vroeg ik me af of je ergens kan vinden wat die hellingshoek is bij verschillende types.

Een racemotor zal wel lukken en iets als een Suzuki V-strom/Honda NCX/Kawasaki Versys zal ook wel lukken, maar hoe zit dat met verschillende toermotoren en nakeds?

Alvast bedankt.
 
Ik heb geen enkel nuttig advies, maar vind je wel een held met de NTV op het circuit en dan knie en stepjes aan de grond rijden. Mooi man 8-)
Haha, dat is uiteraard ook een leuke reactie :P
Was overigens op Pottendijk, dus niet op zo'n heel snel circuit.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Nee, die lijst is mij niet bekend. ;)

Zitten de slijtnokken nog onder de stepjes?
En wat voor banden onder de motor?
Dat scheelt al heel veel.

Zelf heb ik bij mijn R3 nog een maatje grotere achterband gemonteerd.
Dan kon bij deze maat velgen.
De slijtnokken moesten er daarna ook al vrij snel vanaf toen ik een tweede dag op het circuit harder rond ging.

En heb de standaard Dunlop GPR300 banden vervangen door een set Supercorsa's.
Nu geen enkele beperking meer op Mettet en Ecuyers. :)
 
Er zijn ook vrij veel CB500 rijders die hem ombouwen voor het circuit (soort retro/hype ding) en de stepjes hoger zetten.
Geen beperking met de banden mits je dus betere banden monteerd.
 
Ik heb gisteravond toevallig een "hellingshoekcursus" gedaan. Met de cursusmotor Yamaha MT09 en Bridgestone's S22 lieten ze zien dat de hellingshoek maximaal 47 graden is en de band compleet op de rand. En dat is verdomd plat als je erop zit. En dan zitten de stepjes nog niet op de grond.
Dat rijd ik (ook een Yam MT09) op straat nooit maar zit wel regelmatig met de stepjes aan de grond. Dat heeft dan te maken met dat je in de vering gaat en daardoor door hobbels of dergelijke de stepjes op de grond rijdt. De achterband rijd ik op straat ook op de rand en de voorband bijna... Maar de "officiele" hellingshoek kan dus nog extremer.

schraeglagentraining-fahrzentrum-frick-db19147cc9e63dbgc5efb409a6617c1d.jpeg
 
Buiten dit alles moet ook vooral de vering in orde zijn.
Bij een motor die in competitie verband gebruikt gaat worden houden de veringspecialisten 24 maanden / 2 jaar aan voor service en onderhoud.

Een originele schokbreker heeft waarschijnlijk zijn beste tijd gehad en bij de voorveren kan hetzelfde gelden.
Dit komt ook de rijhoogte niet ten goede.
Nog afgezien of het allemaal klopt in verhouding tot het rijders gewicht. :)

Bijvoorbeeld bij Hyperpro Alphen aan de Rijn kan je langsrijden voor een gratis check en gratis afstellen wat er te stellen is.
 
Behoorlijk wat reacties, zal ze proberen te beantwoorden.

1. De banden zijn Metzeler Roadtec 01, zitten er nu zo'n 3000km op.
2. De stepjes zijn net nieuw, aangezien 2 weken geleden het linkerstepje plotseling afbrak bij een drempel. Hetzij door ouderdom, hetzij doordat de motor een paar weken daarvoor omver is gereden op de parkeerplaats (vermoed het laatste).
3. Hoewel de vering ongetwijfeld zijn beste tijd heeft gehad, voldoet die nog wel voor straatgebruik. Ook in snellere bochten (+/- 120km/u) blijft de vering stabiel. Uiteraard niet voor competitief gebruik, maar dit was pas mijn 3e circuitdag, dus ben zeker niet bezig met competitie. Bovendien wordt de motor ook gebruikt voor woon-werk verkeer en niet uitsluitend voor circuit.
4. Stepjes hoger zetten en andere banden monteren is geen optie. De motor is al vrij klein, eigenlijk net iets te klein (mede reden dat ik op zoek ben naar wat anders), en de stepjes hoger zetten zou dit alleen maar verergeren. Daarnaast zijn andere banden na 3000km ook wel erg zonde.

@Zwizz750 Het verbaast me wel dat de band eerder op zou zijn dan dat je aan de stepjes zit. Dat lijkt me toch een soort van veiligheidsmarge vanuit de fabrikant? Ik zou toch niet graag willen dat ik niks merk en ineens op de zijkant van mijn band "rijd".
 
Dat lijkt me toch een soort van veiligheidsmarge vanuit de fabrikant? Ik zou toch niet graag willen dat ik niks merk en ineens op de zijkant van mijn band "rijd".
Elke band kan daar in verschillend zijn, dus je hebt dan geen uitgangspunt.
Volgens mij worden de slijtnokken op je stepjes zo gemaakt dat het de eerste dingen zijn die de grond raken (in plaats van je uitlaat/standaard/enzovoorts).

De veiligheidsmarge is de gemiddelde bestuurder zelf. De meeste motorrijders komen niet in de buurt van de rand van hun band, of met de stepjes aan de grond.
 
Behoorlijk wat reacties, zal ze proberen te beantwoorden.

1. De banden zijn Metzeler Roadtec 01, zitten er nu zo'n 3000km op.
2. De stepjes zijn net nieuw, aangezien 2 weken geleden het linkerstepje plotseling afbrak bij een drempel. Hetzij door ouderdom, hetzij doordat de motor een paar weken daarvoor omver is gereden op de parkeerplaats (vermoed het laatste).
3. Hoewel de vering ongetwijfeld zijn beste tijd heeft gehad, voldoet die nog wel voor straatgebruik. Ook in snellere bochten (+/- 120km/u) blijft de vering stabiel. Uiteraard niet voor competitief gebruik, maar dit was pas mijn 3e circuitdag, dus ben zeker niet bezig met competitie. Bovendien wordt de motor ook gebruikt voor woon-werk verkeer en niet uitsluitend voor circuit.
4. Stepjes hoger zetten en andere banden monteren is geen optie. De motor is al vrij klein, eigenlijk net iets te klein (mede reden dat ik op zoek ben naar wat anders), en de stepjes hoger zetten zou dit alleen maar verergeren. Daarnaast zijn andere banden na 3000km ook wel erg zonde.

@Zwizz750 Het verbaast me wel dat de band eerder op zou zijn dan dat je aan de stepjes zit. Dat lijkt me toch een soort van veiligheidsmarge vanuit de fabrikant? Ik zou toch niet graag willen dat ik niks merk en ineens op de zijkant van mijn band "rijd".
Bij m'n gsx-r 750 is het randje van de band eerder bereikt dan de step aan de grond.
 
Buiten dit alles moet ook vooral de vering in orde zijn.
Bij een motor die in competitie verband gebruikt gaat worden houden de veringspecialisten 24 maanden / 2 jaar aan voor service en onderhoud.

Een originele schokbreker heeft waarschijnlijk zijn beste tijd gehad en bij de voorveren kan hetzelfde gelden.
Dit komt ook de rijhoogte niet ten goede.
Nog afgezien of het allemaal klopt in verhouding tot het rijders gewicht. :)

Bijvoorbeeld bij Hyperpro Alphen aan de Rijn kan je langsrijden voor een gratis check en gratis afstellen wat er te stellen is.
Ben je gek :+
 
Laatst bewerkt:
Had het filmpje al een keer gezien. Maar die gast zit ook regelmatig op de stepjes.
Teveel gewoon, dat zou mij uit de flow halen.
Voor mijn motor heb ik al een gefreesde schetsplaat om een beetje te spelen met de verschillende hoeken en hoogten van de voetsteunen.

Maar het vreemdste vind ik de grens van je achterband als je er zo goed naast hangt (foto's?).
Daar zou ik die Roadtec toch meer credits voor geven.
Op grotere banen zal e.a. wel wat minder spelen dan die hele kleine circuits.
Maar als het wat sneller gaat is het sowieso verstandig om een sportiever setje te nemen.
Die jongens met de CB500 gebruiken ook Supercorsa's of zelfs slicks.
(Op GP banen overigens ca. 12 seconden langzamer dan een Superbike, op een kleiner circuit als Ecquers ook al 10..)

Hellingshoeken van moderne 'naked' Japanse/Duitse/Italiaanse/Engelse motorfietsen zijn wel een stuk groter dan ontwerpen uit de jaren negentig.
Maar ook daar lees ik wel dat de lefknoppen verwijderd moeten worden bij circuitgebruik.

Check ook eens het naked gedeelte voor meer informatie / vragen stellen:
Racen of vrij rijden op een NAKED
 
Terug
Bovenaan Onderaan