Help mij ik weet nog niet veel over motors

emielvdb

Rookie
30 nov 2023
2
1
Gent
Hallo lieve motor-enthousiasts!

Ik wil echt al sinds mijn 10e een brommer/motor... iets dat snel gaat.

Nu ik zou graag in klasse A1 beginnen tenzij iemand dit anders aanraadt? (heb momenteel alleen auto rijbewijs).
Ik heb een budget van ongeveer 1500-2000euro en ben ook bereid een 2ehands motor aan te schaffen.

Ik zou hem gebruiken om 5 keer per week naar de voetbal te rijden (20km heen en terug) en voor plezieritjes naar Nederland of naar de zee. (woon in Gent).

Ik zou het mega mega apprecieren moest iemand mij kunnen helpen want ik weet momenteel echt niet waar te beginnen..

Vriendelijke groeten!

Emiel
 
Hi Emiel,

Heb je al een motorrijbewijs? Daar zou ik beginnen en dan kijken hoe het bevalt en hoe het gaat.
Verder zijn er heel veel topics over/voor beginnende motorrijders.
Succes!
 
Hi Emiel,

Heb je al een motorrijbewijs? Daar zou ik beginnen en dan kijken hoe het bevalt en hoe het gaat.
Verder zijn er heel veel topics over/voor beginnende motorrijders.
Succes!
Merci!

Heb ik geen motor nodig om te oefenen voor dit motor examen?
 
Hi Emiel,

Heb je al een motorrijbewijs? Daar zou ik beginnen en dan kijken hoe het bevalt en hoe het gaat.
Verder zijn er heel veel topics over/voor beginnende motorrijders.
Succes!
Ik heb zo'n vermoeden dat Emiel in België woont.
Daar zijn de regels anders voor het rijden op een lichte motorfiets.
 
Heb ik geen motor nodig om te oefenen voor dit motor examen?
rijscholen voorzien daar in.

maar als het klopt dat je in Belgie woont, kan je (als je min. 2 jaar je autorijbewijs hebt) na volgen van enkele rijlessen op een A1 motor of trike stappen (motor met drie wielen).
zou voor de zekerheid eens informeren bij een rijschool in je buurt.

overigens is het wel zo dat een A1 motor (125cc max) een beetje rijd als een opgevoerde brommer (sommige elektrische varianten daargelaten).
en als je ook op de snelweg wil kunnen rijden is een vermogen vanaf 250cc toch echt het minimum als je niet achter de vrachtwagens wil aansluiten.
125cc is vooral op zn best bij snelheden tussen 50-80kmpu.
boven de 100kmpu kan nog wel, maar dan voelt zo'n motor(tje) gewoon futloos.
 
Laatst bewerkt:
Mag je in belgie meteen voor A2? Dan zeker voor A2 gaan.

En je budget; ja dat zou kunnen.. maar je moet ook nog kleding kopen etc. Dus dan blijft er niet veel over voor een motor/rijbewijs/verzekeringen etc. Of is die 2k puur en alleen voor de motor?
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Mag je in belgie meteen voor A2? Dan zeker voor A2 gaan.

En je budget; ja dat zou kunnen.. maar je moet ook nog kleding kopen etc. Dus dan blijft er niet veel over voor een motor/rijbewijs/verzekeringen etc. Of is die 2k puur en alleen voor de motor?
Zoiets wou ik ook al intypen; OP, houd rekening met een volledig motorpak. Dus; laarzen, broek, jas, handschoenen en butsmuts. Ben je ook al gauw meer dan 800 euro kwijt, tenzij je echt voor het allergoedkoopste gaat.
 
Je kan ook prima even zoeken voor een tweedehands motorbroek en jas. Helm wel nieuw kopen, maar daar zijn ook vele prijsranges in.

En een A1 motor, beetje wat je ervan verwacht. Voor toeren en 20km naar de voetbal, als dat geen snelweg is kan het prima. Zeker omdat je dat in Belgie mag met je auto rijbewijs (toch?).

En als je een brommer of zelfs alleen een fiets gewend bent, gaat 80km/u best rap 8-)
 
Mag je in belgie meteen voor A2? Dan zeker voor A2 gaan.

Sterker nog, je mag in België gewoon meteen voor een A gaan ook... mits je de leeftijd van 24 jaar hebt bereikt tenminste.


Emiel, hoe oud ben je en hoe lang beschik je over je autorijbewijs?
 
Terug
Bovenaan Onderaan