Motor huren gebeurt dat nog veel.

Sero0507

MF'er
18 okt 2023
32
14
Den Haag
Twitter
Instagram
Beste leden,

Ik vraag me af of motorverhuur nog veel voorkomt, kom zelf uit Den Haag maar weinig aanbod aan deze kant.
Zijn er nog goede verhuurbedrijven die korte en lange termijn verhuren. Is dat ook evt een goede bussiness als er niet zoveel zijn?
Hebben jullie ervaringen met het huren en zo ja wat zijn voordelen en nadelen?
Hoor graag jullie ervaringen en meningen.

Met vriendelijk groet
Serdar Ork
 
Wil je een bedrijf opzetten ?
Ik vind het nogal moeizaam om wat te huren, en was bezig om een idee te vinden voor mezelf om een bedrijf op te zetten. Zo kwam ik op het idee om beetje onderzoek te doen erover. Dit kan een idee zijn. En dan ook meer dan verhuren.
 
Motorshare is net falliet gegaan omdat ze het niet konden bolwerken.
Klopt heb er ook over gelezen. Maar dat zal vast een nasleep zijn van eerdere kosten en niet perse dat de toekomst ervoor slecht uitziet. En dan daarbuiten ben ik persoonlijk iemand die liever bij een verhuurbedrijf huur dan van een particulier. Misschien dat dat ook een rol heeft gespeeld terwijl ik daar ook veel dealers erbij zie staan. Groot bedrijf grote lasten misschien kleinere bedrijf meer klantgericht kan beter uitpakken wie weet. Even een vooronderzoek of het interessant kan zijn.
 
Ken zat mensen die "eens een motor huren".
Hebben dan een rijbewijs maar geen motor. En willen wel eens/tweemaal per jaar even een weekje rijden. Dat zijn ook de enige keren die ze zouden rijden als ze een motor zelf hadden.. dus dan is huren een prima optie. Dat doen ze nu vaak bij dealers/garages. Want die hebben vaak wel het e.e.a. staan. En die zijn/waren niet eens veel duurder dan bijv. een Motoshare.

Wat je er aan winst uit gaat halen geen idee.. als je een halve vloot moet bijhouden om iets te verhuren denk ik dat het moeilijk gaat worden. Een dealer/garage heeft zal zat staan wat ze kunnen verhuren.
 
Ken zat mensen die "eens een motor huren".
Hebben dan een rijbewijs maar geen motor. En willen wel eens/tweemaal per jaar even een weekje rijden. Dat zijn ook de enige keren die ze zouden rijden als ze een motor zelf hadden.. dus dan is huren een prima optie. Dat doen ze nu vaak bij dealers/garages. Want die hebben vaak wel het e.e.a. staan. En die zijn/waren niet eens veel duurder dan bijv. een Motoshare.

Wat je er aan winst uit gaat halen geen idee.. als je een halve vloot moet bijhouden om iets te verhuren denk ik dat het moeilijk gaat worden. Een dealer/garage heeft zal zat staan wat ze kunnen verhuren.
Bedankt voor je reactie.
Misschien ook een optie om dan inkoop en verkoop erbij te doen bijvoorbeeld. Goede informatie kan ik wat mee thnks.
 
Ik weet niet meer wanneer en waar precies maar ik heb wel eens iemand gesproken van een motorzaak over verhuur. Het schijnt echt lastig te zijn om het rendabel te houden. Er wordt toch veel schade gereden en de verzekering van verhuur-motoren is gewoon hartstikke duur.
 
En hoeveel moet je afschijven op een huurmotor? Oftewel, hoeveel (of weinig) is een gebruikte huurmotor nog waard in de markt? Kan me voorstellen dat iemand liever een motor van een particulier koopt dan een ex-huurmotor. Wordt vaak toch wat "minder netjes" mee om gegaan.

"Don't be gentle, it's a rental"
 
En hoeveel moet je afschijven op een huurmotor? Oftewel, hoeveel (of weinig) is een gebruikte huurmotor nog waard in de markt? Kan me voorstellen dat iemand liever een motor van een particulier koopt dan een ex-huurmotor. Wordt vaak toch wat "minder netjes" mee om gegaan.

"Don't be gentle, it's a rental"
Ja gelijk heb je. Maar dan denk ik wel dat je niet alleen ex huur motor moet verkopen maar ook gewoon occasions voor verkoop zonder in de huur te gaan. En dan wel weer afwisselen van tijd tot tijd dat je wel weer variabel kan zijn. Natuurlijk ondernemen heeft altijd zijn lastige kanten. Maar denk ook wel dat dat het grootste probleem is van het verhuren. "Don't be gentle, it's a rental"
 
De meest verhuurbedrijven/grote dealers hebben nu winterstop en gaan pas weer verhuren vanaf maart ~ april, mogelijk dat dit nu een vertekend beeld geeft....
 
En hoeveel moet je afschijven op een huurmotor? Oftewel, hoeveel (of weinig) is een gebruikte huurmotor nog waard in de markt? Kan me voorstellen dat iemand liever een motor van een particulier koopt dan een ex-huurmotor. Wordt vaak toch wat "minder netjes" mee om gegaan.

"Don't be gentle, it's a rental"
Als hij eenmaal verkocht wordt; dan wordt dat kleine detail natuurlijk weggelaten.
Hij zal dan zelfs nog een relatief lage kmstand hebben.
 
huur motoren worden idd afgeragd door lui die zelf juist zouden willen dat diezelfde dealer zorgvuldig met een door hunzelf gekochte motor omgaat...
behoorlijk hypocriet, op zn zachtst gezegd.
dat gezegd hebbende, ben ik het niet helemaal eens met de stelling dat een motor van particulier een betere optie zou zijn dan een ex huurmotor.
sterker nog, bij veel mensen werkt t vaak andersom, omdat particulier (ver)koop teveel risico's met zich meebrengt, en/of sores en extra rekeningen achteraf.
uit ervaring kan ik zeggen dat een ex-huur fiets wel degelijk een goede koop kan zijn, waarbij je de grootste kans op succes hebt als:
- de huurmotor in kwestie geen hagelnieuw exemplaar was, maar ook geen oud hok.
jong gebruikte motoren inzetten als huurfiets, heeft als voordeel dat hoewel ze een ruig leven hebben, ze er beter doorheen komen dan een nagelnieuwe die gelijk de eerste kilometers van zn motorleven in het rood word gejaagd.
- de volledige onderhoudshistorie erbij zit (vaak krijg je dat niet te zien, hetzij omdat het er niet bij zit, hetzij omdat je iets niet mag weten...) en als laatse de mooiste (maar zeldzaam als het je gebeurt):
- je zelf de laatste huurder was voor de motor in de verkoop ging.
dit laatste was bij aankoop van mn vorige motor het geval, en zo kon ik kinderlijk eenvoudig zaken als km stand, staat van de motorfiets enz. controleren d.m.v. de laatse huur factuur.

nog nooit spijt gehad van aankoop van mn ex-huur GSX.
sterker nog, soms heb ik er nog spijt van dat ik m jaren terug verkocht heb (maar ja, de centen waren nodig, dus ik moest toch iets...).
 
Kent iemand toevallig een monteur in de regio Haaglanden. Want ben echt serieus aan het overwegen om in deze industrie te gaan.
Maar het zou interessant zijn als ik alles kan aanbieden tot aan de service, onderhoud en reparatie toe. Inkoop verkoop en als het lukt huur erbij.
Ben in ieder geval aan het onderzoeken.
 
De mentaliteit van mensen als het niet van hen is.. "sloop het maar / krasje maakt niet uit" ..

Jammer genoeg.
Die mensen krijgen bij huur als snel de deksel op de neus. De verhuurvoorwaarden zijn doorgaans dusdanig dat verhuurder ieder krasje kan en zal claimen. En wil je "nul" eigen risico dan betaal je de hoofdprijs.
 
Die mensen krijgen bij huur als snel de deksel op de neus. De verhuurvoorwaarden zijn doorgaans dusdanig dat verhuurder ieder krasje kan en zal claimen. En wil je "nul" eigen risico dan betaal je de hoofdprijs.
Ja; dat wel. Maar je kan als verhuurder nooit nakijken of iemand hem meteen in het rood heeft gejaagd bij elk stoplicht binnen 2 minuten van de rit.
 
De voorwaarden voor het huren van een motor zijn vergelijkbaar met die van het huren van een sportauto. Logisch ook, vind ik. Als je een auto huurt wil je vervoer voor personen en/of spullen - als je een sportauto of motor huurt wil je meestal een specifieke. Heb denk ik van 5x een motor gehuurd in de tijd van wel A - geen motor. Ook wel eens een motor van een vriend mogen lenen en van een dealer mogen uitproberen. Dat liep uiteen van een vriend die zijn oude K100 weer eens wil laten rijden (en het zelf te koud vindt) tot een nieuwe Africa Twin met alle toeters en bellen. Allebei leuk!
 
Laatst bewerkt:
weet iemand in het noorden van het land ook een adres waar je eventueel verlaagde motoren kunt huren? dit om een beetje kijk en vergelijk te doen alvorens zelf wat aan te schaffen zat te denken aan nakeds kawasaki/yamaha bij voorbaat dank.
 
De mentaliteit van mensen als het niet van hen is.. "sloop het maar / krasje maakt niet uit" ..

Jammer genoeg.
Ik zie dat bij mij in de buurt met Felyx en Check deelscooters. Nu woon ik in Dukenburg, Nijmegen (dus niet de meest welvarende wijken) maar vaak liggen er gewoon meerdere op de grond, kappen kapot en alles onder de krassen. Of er wordt graffiti op gespoten.

Niet van mij, dan maar kapot is de mentaliteit. Ik heb zelf wel eens gedacht zo een (mijn) auto te verhuren. Maar zie maar eens dicht te timmeren dat mensen het niet pontificaal gaan afraggen.

Persoonlijk vind ik het echt triest, ik rijd nog een heftruck warm op mijn werk, of de tractoren van mijn oom. Ik vind het gewoon normaal.
Of de zakenauto op mijn werk. Terwijl een collega die ik eerder had, die gast reed altijd plank gas weg met koude motor. Terwijl hij een Octavia 2022 2.0TDI DSG mee kreeg, heel prima auto... Dat ding heeft nu een scheur in de koppakking, verbruikt koelvloeistof. En de schokdempers zijn versleten omdat hij over drempels reed als een soort rally coureur. Best knap om dat voor elkaar te krijgen bij 80.000km...:?
 
weet iemand in het noorden van het land ook een adres waar je eventueel verlaagde motoren kunt huren? dit om een beetje kijk en vergelijk te doen alvorens zelf wat aan te schaffen zat te denken aan nakeds kawasaki/yamaha bij voorbaat dank.
Motoplaza in Groningen is BMW dealer en verhuurt zo'n beetje alle modellen. De meeste BMW's zullen alleen misschien allemaal te hoog zijn...?
 
Terug
Bovenaan Onderaan