Het algemene zijspan topic

Ja, heb er ook weer ff omheen gelopen ( vorig jaar ook al ;) )

Kwam op een gegeven moment een hele mooie oude Guzzi met een Steib span.

Heb er een foto van op m'n telefoon, zal morgen ff posten ( nu te lui om heen en weer te lopen, telefoon ligt nog beneden : )

Ook Paul met Hevu's oude span nog ff gesproken. Hij heeft hem nog te koop staan maar zei wel dat'ie eigenlijk blij was dat'ie er nog geen koper voor had. Beide dochters èn hond in de bak :} :}
 
Die Griso is van TVDE ook een MFér maar komt nooit hier. Zit wel in het Griso topic, maar is niet zo'n poster.
 
Laatst bewerkt:
Anekdote, i.v.m. ontluchten van remmen en ik wilde `dat` topic niet verder vervuilen.

Sta ik afgelopen zondag ergens in Bayern (niet Hessen, want de maandag erop was het nog een algemene feestdag), naast een MZ rijder, wiens zijspan ik opzij wilde duwen, want die stond in de weg. Ging niet, want hij had een postbode elastiek om zijn remhandel van het voorwiel. (niet origineel, want niet met een ronde draaiknop, maar een rechthoekige met twee inbusboutjes).

Wat bleek. Hij was al twee dagen zijn rem aan het ontluchten. OK, ik help wel even. Ikke pompen, hij iedere keer nippeltje los, nippeltje vast. Het vreemde was, dat langzaam druk opgebouwd werd en druk vastgehouden werd als je de remhendel vasthield. Eén keer los, alle druk weg. Klopt dus niet.

Ik zeg nog, joh, je moet je kapje van de vloeistofhouder los maken. Nein, zit nog genoeg vloeistof in...... Ik zeg, joh, pomp jij eens en voel onder bij de remblokken en remcups. Als hij het remhendel los liet, trokken zich de remcups volledig terug. Volledig vacuüm dus.

Ik trek dat vloeistofreservoir open, haal het rubber los. :X Maak een beetje schoon, vul bij en pomp wat (met het handje erop om niet teveel te knoeien en de ontluchting open te krijgen, maar ontlucht verder niet ) en wat denk je. Keiharde rem.

Je had die ogen moeten zien.
 
Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met 'even' het Velorexje eraf halen?
Volgens de importeur in twintig minuten te doen. Uitlijnen daarna niet nodig met aanbouwen. :?

IMAGE_640.jpg
 
Tjah,.. Lijkt me kwestie van koppelingen loshalen en electra.. Hoe moeilijk kan het zijn..
Geen sleutel ervaring? Je kan ook alleen het bakkie van het frame halen. Waarom moet hij er af?
 
Laatst bewerkt:
Tjah,.. Lijkt me kwestie van koppelingen loshalen en electra.. Hoe moeilijk kan het zijn..
Geen sleutel ervaring?
Jawel maar het regent, dus als iemand er ervaring mee heeft en eventuele valkuilen is tegen gekomen hoor ik het graag. ;)
 
Stekkertjes los. de M12 bouten van de schoorstangen losdraaien, maar laten zitten. De twee onderste losdraaien. De schoorstangen loshalen en de motor naar buiten kantelen. Steuntje onder het stepje als jiffy(kratje). Dan voor-onder er uit tikken en drevel in het gat laten liggen, hetzelfde met de achterste.
Even rommelen en je staat met een los span in je handen.
Je moet er zelf een methode voor ontwikkelen, maar het gaat bij mij het makkelijkst als ik het span op een paar blokjes laat rusten. dan kan je de motor er ook zo weer "inhaken".
 
Je kan ook alleen het bakkie van het frame halen. Waarom moet hij er af?
Ik wil ook een keertje solo met de pruttelbak.
Mijn eerste motor in 1992 was een Jawa, en ben benieuwd hoe dat nou rijdt nu ik meer ervaring heb. Vond het toen rijden als een scheermes, maar vrienden lachten mij uit dat de achterkant zo wiebelde door de bocht. :+

Dit jaar 3/4 van de kilometers op het circuit gereden, lijkt me wel even lachen om hier de voorbochten aan de grond te rijden. :$
Stukje nostalgie.

En het is voor onderhoud ook wel handig, het vertikale carter lekt wat olie. :)
In dat geval moet je Rutgertjuh of Slijptol even vragen. Die weten daar alles van.

:+ :+
:+
Stekkertjes los. de M12 bouten van de schoorstangen losdraaien, maar laten zitten. De twee onderste losdraaien. De schoorstangen loshalen en de motor naar buiten kantelen. Steuntje onder het stepje als jiffy(kratje). Dan voor-onder er uit tikken en drevel in het gat laten liggen, hetzelfde met de achterste.
Even rommelen en je staat met een los span in je handen.
Je moet er zelf een methode voor ontwikkelen, maar het gaat bij mij het makkelijkst als ik het span op een paar blokjes laat rusten. dan kan je de motor er ook zo weer "inhaken".
Tnx, dat motiveert wat extra. :Y
 
Laatst bewerkt:
@JFJ, misschien binnenkort nog een klusje voor jullie, kheb jullie adres maar aan hem door gegeven.

Wil een autonaaf op een Velorex
 
Kunnen wij :Y Tnx maar weer. Zijn nu begonnen met het aanhanger asje voor Lawaaimakers.
Spullen van Voxan gaan morgen naar coater. Vanavond weer lekker door kunnen werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan