Het foto aanhanger ACHTER je motor topic

Ik kijk eerst zo even wat het gaat worden. Als ik het met twee bouten en een stekkertje los krijg vind ik dat ook wel goed.
 
Ik zou dan zelf het frame wat aan de motor geschroefd moet worden op een wat alternatieve manier vastzetten; 4 bouten, geen borgmoeren (wel gewone :+) en een splitpen voor de borging, dan heb je m met 2 steek/ringsleutels vrij snel los (maak gewoon een klein doosje op de aanhanger waar dat in past)
Zo makkelijk als een trekhaakkogel zal het nooit worden, maar ik denk dat dat een acceptabel alternatief is.

(ik heb mijn aanhanger ook nog steeds staan, daar ga ik binnenkort weer mee verder)
 
Dat lijkt uit de landbouwhoek te komen.
Dan moet je nog een as hebben met vertanding waar je hem op schuift.
Je hebt wel gereedschap nodig om die 6 kant moer aan te draaien.
Met snelsluiting kan ook, maar dan zit er wel een beetje speling op, ik weet niet of je daar last van gaat hebben.

Afhankelijk van de afmetingen heb ik daar wellicht onderdelen voor liggen.
Die speling had ik wel last van gaf meer ruimte voor slingeren. Na aanspannen van de koppeling is het veel stabieler. Kwesite van een steeksleutel meenemen.

Alles komt denk ik uit de landbouwhoek. Aseindje is online gewoon te bestellen, als je het niet vinden kan kan ik wel even zoeken voor je waar ik hem besteld heb.
 
Eind jaren '80 een freebird gemonteerd aan een CB650Z. Een U beugel gemaakt strak onder het zadel langs naar het achterlicht. Onder het achterlicht is de beugel een U-profiel met 2 stuks 10 mm. gaten erin (blauwe stippen) en in de U een 2-tal M10 moeren gelast. De kruiskoppeling aan de trekstang van de Freebord laten zitten en de aftakas compleet verwijderd. Hiervoor in de plaats gemaakt een platstrip met een 2-tal gaten voor 2 stuks M10 bouten. De Freebird kon ik dus met de 2 bouten vastzetten (rode pijlen) en zonder aanhanger was de trekhaak niet opvallend te zien. Zie de 2 bijgevoegde plaatjes ter illustratie. (gele pijl is de beugel)
motor vv trekhaak.png
trekhaak freebird.png
 
Waarschijnlijk heb ik het in een ander aanhangertopic geplaatst en reactie op gekregen, maar iemand gaf de reactie als ‘ik ken dit uit de agrarische sector’ op het zien van de foto van een splitsbare kruiskoppeling die ik overweeg voor mijn aanhangertje. Nu zat ik even op mp en kwam deze bij toeval tegen. . ≥ Kruiskoppeling (Werktuigen) — Agrarisch | Werktuigen — Marktplaats
4,5 kg lijkt mij erg zwaar en 144 euro vind ik aardig aan de prijs. Het idee is wel goed. Dissel zou dan aan de motor kunnen blijven zitten desnoods bij rijden zonder karretje. Heeft iemand wel eens een lichtere en minder dure versie gezien? Ik denk dat deze versie een redelijke overkill zal zijn. (mijn aanhanger gaat geen ton wegen)
 
Een kruiskoppeling als deelbare koppeling gaan gebruiken wordt hem niet. Kruiskoppeling ga je niet even snel in- en uitelkaar halen om de aanhanger aan- en af te koppelen. Kijk dan naar post #756 waarin je een hulpstukje aan de kruiskoppeling maakt. Dit hulpstukje kan je dan als koppeling gebruiken om de aanhanger vast te maken aan de motor.
Het hulpstukje zou b.v. ook dit kunnen zijn: AFTAKAS STOMP B5000 – Hobbytractor
 
Ja precies. Dat was d as n niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde inderdaad niet de kruiskoppeling zelf uit elkaar halen, maar het ding in zijn geheel afkoppelen via een aanboutbaar iets zoals hieronder.
IMG_3411.jpeg

Deze kan zo te zien zo een pin door om ‘m te koppelen, maar inderdaad wel met een vertande as, anders niet stevig genoeg.
Kruiskoppeling vooras Iseki TX-series – Hobbytractor
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk heb ik het in een ander aanhangertopic geplaatst en reactie op gekregen, maar iemand gaf de reactie als ‘ik ken dit uit de agrarische sector’ op het zien van de foto van een splitsbare kruiskoppeling die ik overweeg voor mijn aanhangertje. Nu zat ik even op mp en kwam deze bij toeval tegen. . ≥ Kruiskoppeling (Werktuigen) — Agrarisch | Werktuigen — Marktplaats
4,5 kg lijkt mij erg zwaar en 144 euro vind ik aardig aan de prijs. Het idee is wel goed. Dissel zou dan aan de motor kunnen blijven zitten desnoods bij rijden zonder karretje. Heeft iemand wel eens een lichtere en minder dure versie gezien? Ik denk dat deze versie een redelijke overkill zal zijn. (mijn aanhanger gaat geen ton wegen)
Hier zie je ongeveer hoe ik het gemaakt heb:
Weer een flinke stap verder.

-Bandje gemonteerd (best nog ff vechten een 41 jaar oud bandje van de velg krijgen, ook al is het een split velg :P )
-Kruisstuk voor de koppeling zit thuis in de brievenbus als het goed is, vanavond monteren

En dan het grote kunstwerk aan de NC van Karton omgezet in RVS 5mm:
Bekijk bijlage 1878086Bekijk bijlage 1878085
Bekijk bijlage 1878084Bekijk bijlage 1878083
Ziet er best nog aardig uit vind ik, zeker met de koffers erop. Nog wel even een keer een likje primer en action mat-zwart eroverheen denk ik 8-)
Inderdaad een aseindje van een cardanas en de kruiskopelling die standaard met de freebird kwam. Besteld via een online (landbouw mechanisatie) groothandel.
 
Ik kreeg deze voorbij op mijn tijdlijn, ik dacht dat is wat voor hier 🙂


 
Hier zie je ongeveer hoe ik het gemaakt heb:

Inderdaad een aseindje van een cardanas en de kruiskopelling die standaard met de freebird kwam. Besteld via een online (landbouw mechanisatie) groothandel.
Ik kan de bijlagen niet ziet op telefoon. Ik kijk binnenkort even op de laptop. Dank.
De hayabusa is wel erg hoog bepakt. wb Vegmogen ongetwijfeld geen probleem, maar reed het wb gewicht ook nog een beetje OK ?
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
goedemiddag

ik verkoop mijn freebird aanhangertje
kijk voor meer informatie op het "te koop" onderwerp
hier een impressie :)
 

Bijlagen

  • freebird 1.JPG
    freebird 1.JPG
    60,2 KB · Weergaven: 0
kent iemand kentekenmaken.nl ?
ik wil twee kentekens voor aanhanger.
alles ingevuld. Bij betalen via krijg ik een foutmelding op de website en kan ik niet naar betalen.
wel via iDeal, maar al het dan online-shoppie-shoppie is weg-geld en geen platen.
 
kent iemand kentekenmaken.nl ?
ik wil twee kentekens voor aanhanger.
alles ingevuld. Bij betalen via krijg ik een foutmelding op de website en kan ik niet naar betalen.
wel via iDeal, maar al het dan online-shoppie-shoppie is weg-geld en geen platen.

Een jaar terug 2 blauwe platen laten maken. Dan kan hier in de buurt bijna nergens,
Eentje kreeg ik in een paar dagen thuis, de andere niet.
Geen reactie op de mail. Verder wel een 06 nummer, maar daar kon ik niet mee bellen. Alleen SMS.
Dat ging moeizaam en na heel veel lastig vallen van mijn kant uit heeft hij de ontbrekende plaat uiteindelijk ook gestuurd.
Dit heeft bij elkaar meer dan een half jaar geduurd. In dat half jaar heeft hij verschillende keren beloofd het opgestuurd te hebben.
En dan wilden ze er ook nog geen goedkeurings stempel in zetten, volgens hem niet nodig.

Ik bestel er dus niks meer, met name omdat het bedrijf niet telefonisch te bereiken is.

Gewone witte platen daarvoor zou ik gewoon naar een automaterialen zaak rijden. 5 min later heb je ze in je hand.
 
Dank. Dit was even waarbij wilde weten. Ik weet voldoende.
 
Weet niet waar je woont maar hier in Apeldoorn is een zaak waar je er op kunt wachten. Mijn plaat was destijds in 10 minuten klaar!!
 
Dat gaat dicht bij huis ook wel lukken. Bestellen en later ophalen is ook geen probleem. Voorlopig rijdt het toch nog niet. Hier een sfeerimpressie van wat het gaat worden
IMG_4003.jpeg

Het totaal gaat van achterkant band tot achterkant band gemeten ongeveer 220 cm worden.
 
Ik wilde plaatsen dat de aanhanger niet langer dan 2 meter, gemeten vanaf de achterste as van de motor, mag zijn, maar zo te zien op wetten .nl is die eis vervallen en mogen ze inmiddels zelfs ook 2m breed zijn ipv 1m. (of jewil rijden met een 2m brede bak achter je motor is een ander verhaal :+ )
 
Terug
Bovenaan Onderaan