Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

Beste BMW rijders,

Helaas heeft mijn hall sensor het begeven dus moet ik een nieuwe bestellen.
De verzendkosten uit Duitsland zijn alleen 17 euro (hall sensor 18) dus ik vroeg me af of er toevallig nog andere mee willen bestellen, bij meer dan 4 worden de sensors goedkoper.
Doe me even een PBtje als je mee wilt doen. Ik ga ze vrijdag avond bestellen.

Groeten,

Daniël

PS of heeft er iemand toevallig nog een liggen/ of zijn deze ook in Nederland te krijgen voor minder dan 35 euro. Hoor het wel!
 
Ik vind 35 euro plug & play niet eens heel duur.
De sensor zelf kost geloof ik een tientje, maar dan moet je zelf nog solderen en klinken. Ik ben zelf allergisch voor geld uitgeven, maar voor 35 euro zou ik toch gaan bestellen.
 
dit is nog geen plug en play sensor... moet nog steeds solderen en klinken. maar het is inderdaad niet veel geld maar vind het altijd een beetje zonde van het geld om net zoveel verzendkosten te betalen dan het onderdeel zelf :P
 
Beste BMW rijders,

Helaas heeft mijn hall sensor het begeven dus moet ik een nieuwe bestellen.
De verzendkosten uit Duitsland zijn alleen 17 euro (hall sensor 18) dus ik vroeg me af of er toevallig nog andere mee willen bestellen, bij meer dan 4 worden de sensors goedkoper.
Doe me even een PBtje als je mee wilt doen. Ik ga ze vrijdag avond bestellen.

Groeten,

Daniël

PS of heeft er iemand toevallig nog een liggen/ of zijn deze ook in Nederland te krijgen voor minder dan 35 euro. Hoor het wel!

Volgens mij heb ik er 1 liggen.
 
Ben de g/s aan het klaarmaken voor de winterstop .
Heb de motor afgespoten , en op de terugweg begon de rechter cilinder slechter te lopen .
Bougie kabel rechts geeft de vonk niet meer door . hoe kan dat ?, heb ook wel vaker in de regen gereden.
 
eigenlijk meer een techniek-topic maar ik heb jullie kennis hoog in het vaandel en het gaat over een zijspan :). Ik heb al jaren in de winter wat kuren met mijn R100RT zijspan.De trekkende motor is uit 1993 en heeft er pas 115.000 km. opstaan.

Ze heeft alleen wel een hekel aan kou. De motor start direct op de chokes, als ik dan van het gas afblijf blijft de motor lekker doorpruttelen. Als ik een beetje gas geef gaat de motor op een cilinder lopen. Rechts doet dan niet meer mee ineens. Als ik de kabels wissel veranderd daar niets aan dus die cilinder blijft iets zwakker dan de rest lijkt het.

Na een minuutje of twee stationair gebrabbel kan ik gas geven en loopt de motor goed,de choke kan er dan ook echt af en de motor blijft goed lopen, echter in de koude fase treedt dan nog een extra probleem op. als ik verbruikers aanzet (licht, HVV etc.) dan valt de motor weer terug naar 1 kant lopen.

Nu lijkt dat in eerste instantie op een chokeprobleem of ontstekingsprobleem en ik heb de volgende acties door de jaren al geprobeerd;

volledig nakijken en reviseren van de carburateurs en dan vooral het Chokemechanisme, ook nieuwe vlotters en pakkingen

Klepspeling gecontroleerd en compressie gemeten. allemaal dik in orde

Nieuwe accu geplaatst, geen oplossing

Nieuwe bobine, kabels en bougies geplaatst, geen oplossing.

Ontsteking is elektronisch. Ik heb de hall-sensor ivm een ander probleem twee jaar geleden vervangen, de trigger unit naast het frame is ook twee jaar oud. Daarvoor en daarna was dit probleem in de winter er ook al. geen verschil dus.

Als laatste heb ik de hele ontsteking via een relais direct aan de accu geschakeld om alle spanningsverbruikers uit te sluiten op diezelfde zekering. GEEN verschil. Ook al krijgt de ontsteking volle map aan spanning toch is er een reactie met koude motor op de stroomverbruikers.

Zodra het buiten boven de tien graden komt is het probleem verdwenen en start de motor normaal en wil hij ook direct op het gas reageren.

ik weet het niet meer. Het is niet heel erg hinderlijk want de motor doet het altijd wel maar ik vind het zo slordig staan om eerst twee minuten met stationaire motor te moeten stilstaan voor ik weg kan gaan rijden en dan eigenlijk liever ook nog het licht etc. uit moet laten.


Wie o wie van jullie echte techneuten weet me nog wat tips te geven hiervoor.


groeten,

Benno
 
Een paar vragen naar aanleiding van je probleem.

Hoe hoog is de spanning van je accu in rust, dus na 24 uur stil staan
Hoe hoog is de spanning bij stationair toerental
Hoe hoog is de spanning bij stationair toerental en verlichting aan
dit alles bij koude motor

Het gekke is dat beide bougies op één bobine zitten dus de ontsteking kan je schrappen als
foutenbron
Blijven toch over carburateur en de bougie aan de foute kant waarbij ik gok op een sproeier die toch vervuild is of een verkeerde doorlaat heeft.

Andere oorzaak kan zijn te veel overgangsweerstand in de verschillende stekkers of massa-aansluiting.
 
Laatst bewerkt:
Een paar vragen naar aanleiding van je probleem.

Hoe hoog is de spanning van je accu in rust, dus na 24 uur stil staan

12,5 volt in een koude Schuur, accu kan ook de startmotor met gemak een minuutje rondschoppen dus die lijkt redelijk in orde.


Hoe hoog is de spanning bij stationair toerental

12,7 volt.

Hoe hoog is de spanning bij stationair toerental en verlichting aan

12,5 volt.

dit alles bij koude motor

Het gekke is dat beide bougies op één bobine zitten dus de ontsteking kan je schrappen als
foutenbron
Blijven toch over carburateur en de bougie aan de foute kant waarbij ik gok op een sproeier die toch vervuild is of een verkeerde doorlaat heeft.

carbs zijn twee keer schoongemaakt door mezelf en echt elk gaatje en sproeiertje heb ik nagekeken of vervangen. Twee complete revisiesetjes gebruikt om de slijtonderdelen te vervangen EN het chokemechanisme helemaal uit elkaar gehad omdat ik even twijfelde over de positie van de schijven daarin. Snowbum heeft een redelijk artikel daarover op internet staan.

Bing CV carburetors, Part 1, notes, basics, butterfly position, enrichener assembly, overhaul, hints, etc.


Andere oorzaak kan zijn te veel overgangsweerstand in de verschillende stekkers of massa-aansluiting.

Alles nogmaals schoongemaakt, losgemaakt en met een beetje Vaseline terug gemonteerd. Morgen weer een kans.

Met een beetje toeren >1500 is de spanning op de accu trouwens 13,5 volt.
 
Laatst bewerkt:
Een vriend van mij had ooit een soortgelijk probleem met zijn R 100,
Lang verhaal...
Maar als laatste zijn bougidoppen vervangen en fenomeen verdwenen.
(Zou kunnen liggen aan valse vonk bij bepaalde omstandigheden ??)
Is de kost niet, proberen waard ?

In het volledig donker zou dat kunnen te zien zijn ?
Al eens geprobeerd ?
 
Laatst bewerkt:
Carburateurs wel synchroon?
CO afstelling op alle 2 de kanten wel goed?

Carbs staan synchroon gemeten met een carbtune II. Die gebruik ik op alle motoren en geeft me eigenlijk nooit problemen.

Afstelling CO is gebeurd op basis van gevoel. Basisafstelling uit het boekje en daarna het hoogste toerental opgezocht waabij de CO schroef maximal dichtstaat. daarna nog een kwart slag verder gedraaid om iets rijker te zijn.
 
Een vriend van mij had ooit een soortgelijk probleem met zijn R 100,
Lang verhaal...
Maar als laatste zijn bougidoppen vervangen en fenomeen verdwenen.
(Zou kunnen liggen aan valse vonk bij bepaalde omstandigheden ??)
Is de kost niet, proberen waard ?

In het volledig donker zou dat kunnen te zien zijn ?
Al eens geprobeerd ?

Ja, bobines, kabels, kappen en bougies zijn vorig jaar vervangen door nieuwe exemplaren.
 
Ik blijf toch denken in de richting van de ontsteking,
Aangezien de elektrische verbruikers invloed hebben,
Al andere type bougi geprobeerd ?
Elektrode afstand al eens "iets" groter of kleiner gemaakt ?
 
Laatst bewerkt:
Het kanaaltje voor de choke in de vlotterbak al eens doorgeblazen? Vuil (vergomde benzine) verzameld zich vaak in dat kanaaltje en dan heb je bij gebruik van de choke een motor die maar op 1 cilinder gas aan neemt. Als je het kanaaltje niet kunt doorblazen dan even doorprikken met een dun stukje ijzerdraad o.i.d.
 
Ik blijf toch denken in de richting van de ontsteking,
Aangezien de elektrische verbruikers invloed hebben,
Al andere type bougi geprobeerd ?
Elektrode afstand al eens "iets" groter of kleiner gemaakt ?

Nu vorige week overgestapt op een NGK iridium bougie. In mijn 1150 GS en 1100 S een wereld van verschil en ik moet zeggen dat ik het idee heb dat de Rt nu wat soepeler start en blijft lopen, verder merk ik er weinig van.

Gisterenmiddag ondanks alles toch een nieuwe accu ingebouwd. Tevens alle relais, voetjes, contacten en stekkers die ik kon vinden schoongemaakt en opnieuw vastgemaakt. Probleem lijkt nu vanochtend een stuk kleiner maar ja het is ook bijna 4 graden boven nul nu.

Wachten op Vorst en het dan nog maar eens proberen.

benno
 
Het kanaaltje voor de choke in de vlotterbak al eens doorgeblazen? Vuil (vergomde benzine) verzameld zich vaak in dat kanaaltje en dan heb je bij gebruik van de choke een motor die maar op 1 cilinder gas aan neemt. Als je het kanaaltje niet kunt doorblazen dan even doorprikken met een dun stukje ijzerdraad o.i.d.

Zijn idd schoon en open en de pakking dicht het kanaal goed af zodat de benzene goed opgezogen kan wordne door het pijpje.

benno
 
Als je het pijpje bedoelt dat in de vlotterbak is gemonteerd dan is dat de ontluchting van de vlotterbak en staat los van jouw probleem. Hieronder een foto van de ingang van het kanaal onder in de hoek van de vlotterbak, het staat in verbinding met de holle ruimte ernaast van waaruit de benzine naar de choke wordt aangezogen.
full
 
Laatst bewerkt:
Overigens over carburateurs gesproken: ik heb deze maand de 40mm Bing CV-carburateurs van mijn R100 vervangen door een paar Dell'Orto PHM 40 carbs. Na andere sproeiers en naalden te hebben gemonteerd en de carbs te hebben afgesteld, heb ik verleden week de eerste proefrit gemaakt. :] Ik moet zeggen dat de motor een stuk directer op het gas reageert en dat zelfs het voorwiel af en toe wat licht werd! *O*
full

full
 
Als je het pijpje bedoelt dat in de vlotterbak is gemonteerd dan is dat de ontluchting van de vlotterbak en staat los van jouw probleem. Hieronder een foto van de ingang van het kanaal onder in de hoek van de vlotterbak, het staat in verbinding met de holle ruimte ernaast van waaruit de benzine naar de choke wordt aangezogen.
[afbeelding]

Omb, nee ik bedoel het aparte kamertje in de hoek at idd op jouw foto staat. In die kamer zakt een buisje af die ervoor zorgt dat bij een koude start de benzene daaruit opgezogen kan worden naar de choke-carburateur.
 
Klopt inderdaad Benno. Dat is vaak de oorzaak van chokeproblemen, maar nu blijkbaar niet. Aangezien het probleem zich alleen bij ingeschakelde choke voordoet moet er volgens mij toch ergens een verstopping zijn. Misschien een geblokkeerde chokesproeier?
 
Terug
Bovenaan Onderaan