het grote banden discussie en vragen topic

_gijs_

MF veteraan
7 jan 2004
4.128
5
noord limburg
omdat er in allerlei topics al een hele hoop gediscussierd word over grote banden, kleine banden, brede banden, smalle banden.
dacht ik dat het wellicht handig was om een centraal topic te maken, zodat info sneller terug te vinden is, en we de topics een beetje zuiver houden.

hier wat oudere topics waar het ook over banden/velgen gaat:

Het Motorrad-Gespanne vertaal topic

wat voor banden rij je nu

Home

ook hebben wilma en roger (enigma) op hun site onder techniek een stukje over de div autobanden geschreven.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil hier nog wel eens de discussie opstarten over autoband of motorband voor.

Ik zit nog steeds een beetje te twijffelen.

Ik weet dat een autoband minder slijt, maar meer last van spoorvorming heeft,
dus dat er daarom als er dan toch voor autobanden word gekozen, en voor een zo smal mogelijke band word gekozen.

Echter zie ik toch ook mensen met een 175 of 185 voorband rijden. (en dan maar even niet over de mensen met zo'n band en naafbesturing hebben)
Hoe rijdt dit?

als ik nog eens naar halflive zijn combi kijk, vind ik het kleine wieltje toch erg niet mooi.
Dus zou veel liever een groter wiel behouden.
Daarbij zou ik erg graag mijn beide schijven behouden.

Nu is er ook de optie voor een 17"motorvelg, maar dan zit je automatisch wel weer aan een vrij dure band, wil je m smal houden en dan heb je het evengoed al over 175 breed

Hoe hard slijt een normale motorband voor in een schommelvork?

Bij mij speelt ook het kostenplaatje mee.
Dus het moet zo goed mogelijk zo mooi mogelijk tegen een zo laag mogelijke prijs.
 
Ik zeg Scooterband!.
De mijne gaat ca 12000-14000 km halen en kost 70 euro! Veel meer grip in de bochten als met een autoband, en NUL last van spoorvorming!
 
Een motorband heeft een mooi rond profiel, als je die scheef houdt blijft het raakvlak met de weg nog steeds ongeveer in het midden. Een autoband heeft een vlak profiel. Houdt je die scheef dan gaat hij op het randje lopen.

Bekeken vanuit een zuiver technisch oogpunt zijn er volgens mij dus 2 opties;
Als je vasthoudt aan de normale balhoofdhoek, dus met een normale vork of schommelvork is een motorband de meest geschikte keuze. Een autoband gaat immers bij het insturen op de randen lopen en dit voel je in het stuur.

Als je kiest voor fusee- of naafbesturing kies je voor een veel kleinere "balhoofdhoek" en kun je dus zonder problemen voor vlakke autobanden kiezen.
 
Ik zeg Scooterband!.
De mijne gaat ca 12000-14000 km halen en kost 70 euro! Veel meer grip in de bochten als met een autoband, en NUL last van spoorvorming!

in wat voor maten zijn deze verkrijgbaar?

die krijg i kvast nooit om mijn 18"velg.

Optie zou wel misschien een 16" motorvelg met schijven aanschaffen, en daar een scooterbandje omheen.
of zit je dan toch al weer bij de motorbanden op 16"

Moet eens gaan zoeken wat de maten van die scooterbandjes zijn.
en hoe breed de velgen (moeten) zijn
 
Laatst bewerkt:
hallo ik rij met een 205 autoband voor deze kost 46,- op internet voor dat geld wil ik best wat last hebben van spoorvorming maar dat is ieder zn ijge ding

grt rob
 
hallo ik rij met een 205 autoband voor deze kost 46,- op internet voor dat geld wil ik best wat last hebben van spoorvorming maar dat is ieder zn ijge ding

grt rob

Nou, op mijn CB750 zijspancombi had ik een motorband voor, en die stuurde heel koersvast.
Op mijn BMW combi heb ik een autoband voor (de maat weet ik niet uit m'n hoofd) en van de spoorgevoeligheid ben ik in het begin heel erg geschrokken. Voorbeeld: rijdend over een of ander polderweggetje in Zeeland ging de combi ineens van de rechter weghelft naar de linker weghelft. Dan mag je blij zijn dat er geen tegenliggers rijden.

Ondertussen ben ik het gewend, en kan ik de weg "lezen", het gevoel herkennen en accepteren dat ik er niet te veel aan moet doen. Maar echt geweldig is het niet.

Wel heb je met een platte voorband meer rubber op de weg. Je kunt veel harder remmen op de voorrem. Bij mijn CB750 blokkeerde het spul vooraan snel. Dat gebeurt bij de BMW veel later, terwijl hij wel harder remt.

Overigens: Op de CB750 lag een motor achterband op het voorwiel (draairichting omgedraaid) Dat werkte voor de levensduur prima. Ikzelf heb er na 20.000 km pas een moeten vervangen.
 
Nou, op mijn CB750 zijspancombi had ik een motorband voor, en die stuurde heel koersvast.
Op mijn BMW combi heb ik een autoband voor (de maat weet ik niet uit m'n hoofd) en van de spoorgevoeligheid ben ik in het begin heel erg geschrokken. Voorbeeld: rijdend over een of ander polderweggetje in Zeeland ging de combi ineens van de rechter weghelft naar de linker weghelft. Dan mag je blij zijn dat er geen tegenliggers rijden.

Ondertussen ben ik het gewend, en kan ik de weg "lezen", het gevoel herkennen en accepteren dat ik er niet te veel aan moet doen. Maar echt geweldig is het niet.

Wel heb je met een platte voorband meer rubber op de weg. Je kunt veel harder remmen op de voorrem. Bij mijn CB750 blokkeerde het spul vooraan snel. Dat gebeurt bij de BMW veel later, terwijl hij wel harder remt.

Overigens: Op de CB750 lag een motor achterband op het voorwiel (draairichting omgedraaid) Dat werkte voor de levensduur prima. Ikzelf heb er na 20.000 km pas een moeten vervangen.

IK denk dat door de het zachtere rubber van de scooterband dan ten opzichte van de autoband het met de grip tijdens het remmen wel meevalt. Ik kan met mijn voorrem met radiale rempomp echt hard remmen voordat voor de boel blokkeerd.
 
Kan weinig bijdragen aan de discussie maar heb sinds kort deze Kendra achterband op m'n BMW:

Foto-8SIT4D8S-D.jpg


Vierkant ding met ongelooflijk diep profiel :Y

4.10 x 18 voor € 65,-

weet dat Ralfie hem ook op z'n Rus had

Als zijspanband versleten is misschien dezelfde band voor span ?

In 3,25x16 kost'ie € 55,- bij Gekra in Dieren.
 
natuurlijk mag ook jij je mening geven,
Jij zult ook vast ervaringen hebben met auto en/of motorbanden in een schommelvork, ipv naafbestuuring?
 
Leuk een topic over bandjes.. Kan inderdaad een ieder de voor en nadelen die er zijn tegenover elkaar afwegen. Natuurlijk zijn grote wielen beter, maar een ieder zijn ding :+
 
Ja natuurlijk kan ik mijn mening geven, voordat ik een zijspan met naafbesturing had heb ik een CBR 1000F met zijspan en schommelarm gereden.
Door de steile balhoofdhoek heeft een schommelvork in zo'n motor niet het nadeel dat een autoband op de "hoeken" van het profiel gaat rijden tov bv een motor met een balhoofdhoek zoals bij een chopper(extreem geval als voorbeeld). Er lag een 205 brede band op een gietvelg van een CBR.
Een motorband houd heel lang grip (ik heb het over de voorband) als deze dan de grip verliest en je draait het gas een beetje dicht duurt het lang voordat de band weer grip pakt op de weg, een autoband pakt veel eerder weer grip op het wegdek, wel is het zo dat de motorband langer grip houd op het wegdek.
Dit heb ik altijd erg hinderlijk gevonden want als de grip weg is dan is het ook zweten om alles op het asphalt te houden, een autoband waarschuwd eerder en is dus makkelijker te corrigeren.
Momenteel heb ik een Pirelli P ZeroNero(sportieve band) voorop liggen en die houd heel lang grip en is het geval van minder grip niet van toepassing.
Wat betreft de spoorvorming kun je veel ondervangen door met een lagere druk te rijden(ik heb het dan niet over een slappe band maar met ongeveer 0.5 bar minder) hierdoor vormt de band zich een beetje naar het wegdek.
Het spoorgevoelig is naar mijn mening niet van toepassing, maar zoals iedereen wel weet is elk zijspan anders.

En logisch is natuurlijk dat een autoband veel langer meegaat als een motorband, bij mij was een motorband op na 200-2500 km en een autoband was na 8000km aan vervanging toe.

Als Pépé nou even foto's plaatst met het stuur helemaal naar rechts of naar links dan kun je zien hoeveel een autoband op de hoek zou gaan lopen want als ik het goed heb rijdt Pépé niet met een autoband voor(maar enkel ter verduidelijking van mijn verhaaltje)


Héhé mocht ik toch mooi mijn mening geven. *O*
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij ben ik het met Jozzi eens. Behalve het eerste deel over de steile balhoofdhoek en de schommelvork. Dat kan ook ruis zijn tussen schrijven en lezen.
Van een schommelvork verandert je balhoofdhoek niet. Een normale motorfiets heeft altijd vrij veel balhoofdhoek ten opzichte van een naafbesturing. Altijd ergens rond de 65 graden. Je hebt dus altijd het kantelen over de hoeken.
Wat een extreem chopperspan doet is de band compleet van de lijn wegdraaien, dat ziet er belachelijk uit, maar is wel effectief.
 
en als ik het verander in minder op de hoeken lopen? Ben je het dan wel met me eens?
Ik bedoel dat een racer minder op de hoeken gaat lopen als een chopper ivm de balhoofdhoek.

Halflive, waarom denk je dat het effectief is als de band op de zijkant gaat lopen, of bedoel je dat het balhoofd "wegdraaid" als je stuurt met een shopperspan(dit kan ik niet duidelijker omschrijven).

natuurlijk verandert de balhoofdhoek niet met een schommelvork, daarmee pas je enkel de naloop aan, zoals je al schreef da's de ruis tussen schrijven en lezen.
 
op de site van roger lees ik dat hij een 16"autoband om een 16"vulcanvelg heeft gekregen.

Dat zou misschien nog een mooie optie zijn voor voor op mijn beemert.
een platte 165/175 band op een 16"motorgietvelg.... kan ik gewoon dubbele schijven houden.

en achter ook een 16" velg monteren(auto)


Wat zijn jullie ervaringen/meningen over 16"autoband op 16"motorvelg?
 
En zo ziet een Speedster bandje (Bridgestone Potenza) eruit op een GS 1150.

[afbeelding]

Is denk ik hetzelfde als op een GS1100. De door JFJ voorgestelde winterband van Dunlop vind ik zeer interessant. Bij de Bridgestone Potenza is er nog ruimte voor een Staudacher zonder spoorverbreder in de standaard swingarm. Hoe dat met die Dunlop SP Wintersport zit, weet ik niet, maar ben zeer geïnteresseerd. Ook interessant voor de bak, natuurlijk.

Richard 8-)
 
Mooi plaatje van Speester op GS Richard.
Heb je verhaaltje ook maar even hier neergeplant ;)

Dat moet met de Dunlop winterband goed komen.
Hij is iets breder en ongeveer even hoog als de speedsterband..
Ik zit nog wel eens te zoeken op bandenmaten. Toen kwam ik hem tegen.
Hij is niet echt goedkoop, maar in verhouding met een motorband weer wel.
Ik denk dat hij uiteindelijk 175 breed is op de GS velg.

Op een 3J velg is de speedster band 150 breed. Bij jou foto zal hij ongeveer 160 zijn.

Ik denk dat een 195/45R17 net te breed is voor de 4J GS velg.
Mijn velg is 5,5J en daar staat hij recht op. Maar in millimeters meet ik 185
Hij is echter stukken goedkoper dan de speedsterband.

Mijn vorige velg was 5J en de speedsterband was 170 breed op die velg.

De achtervelg van de toekomstige VF750 combinatie is 4,5J en daar wil ik de winterband ook op proberen. maar ik heb maar 180 tussen de vork, dus ben bang dat ik niet weg kom. Ook kan de ketting problemen gaan geven. Dan is er altijd nog de 165/40R17 zomerband. Die is wel extreem laag, maar past mooi op een 4 of 4,5J velg.

Wel wil ik eerst de hoogte van de motor definitief hebben voor ik de bak ernaast zet.
 
op de site van roger lees ik dat hij een 16"autoband om een 16"vulcanvelg heeft gekregen.

Dat zou misschien nog een mooie optie zijn voor voor op mijn beemert.
een platte 165/175 band op een 16"motorgietvelg.... kan ik gewoon dubbele schijven houden.

en achter ook een 16" velg monteren(auto)


Wat zijn jullie ervaringen/meningen over 16"autoband op 16"motorvelg?

Nooit geprobeerd, maar weet niet beter dan dat het niet kan. Maar geen eigen ervaring daarmee.
 
Jammer dat er eigenlijk niemand echt ervaring heeft met 16"autobanden op een 16"motorvelg.
dat zou een mooie oplossing zijn om een motorvoorwiel (en dus twee schijven) te combineren met een niet te kleine en niet te brede band.

Ik weet dat verschillende van jullie met twee remklauwen op een schijf werken, hoe werkt dat in de praktijk?

naar mijn mening lijkt elke kant een schijf met eigen klauw toch het ideaalst.
Met twee klauwen op een schijf, ga je bij flink remmen wel heel erg veel warmte in je schijf (en dus ook je klauwen) brengen.



Zit nu te overwegen om voor een 16"autovelg (al dan niet alu) met een 175 (of 185) autoband te gaan achter op de beemert,en voor voorlopig de originele 18"velg te behouden met een motorband.

Ga de schommel wel breed genoeg maken voor een 165/175 band,
EN eventueel vermaken we de vork wel weer als ik uiteindelijk toch een autowiel wil (en dus minderhoge velg/wielcombi)
 
J
Ik weet dat verschillende van jullie met twee remklauwen op een schijf werken, hoe werkt dat in de praktijk?

naar mijn mening lijkt elke kant een schijf met eigen klauw toch het ideaalst.
Met twee klauwen op een schijf, ga je bij flink remmen wel heel erg veel warmte in je schijf (en dus ook je klauwen) brengen.


Onderstaande link geeft een heel verhelderende kijk op wat er in een remsysteem gebeurt.


The Ultimate Guide to Car Brakes
 
He Gijs,

Ik heb op mijn zijspanwiel twee klauwen. Daardoor rem ik veel met de voorrem. De combi remt dan mooi rechtuit en dat bevalt goed. Soms bij iets krachtiger remmen gebruik ik ook wel de achterrem erbij. Ik merk dan wel dat hij iets trekt, maar meer is het niet.

Je moet gewoon niet constant met voor en achter remmen om oververhitting te voorkomen. Af en toe gaat prima. Het blokkeren van het zijspanwiel heeft ook te maken met wel of geen passagier, en remmen in een bocht naar rechts.

En dubbel remkracht op het zijspan wiel is het zelfde als twee remklauwen op je voorwiel.

Concusie, mij bevalt het heel goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan