Het GROTE honda GL500/CX500 topic

Dag beste CX rijders!

Ik zit al sinds ik mijn R65 heb weggedaan rustig rond te kijken naar een leuke, lichte tweecilinder fiets. Op het moment rij ik een Yamaha XJ900F, die vooral heel praktisch is met grote kuip en bagagerek, maar "lekker motorrijden" is het voor mij niet.

Nu zag ik deze fiets op marktplaats staan:

http://link.marktplaats.nl/m856895050

Kent iemand de fiets toevallig?

Waar kan ik op letten bij de aanschaf van een CX, naast de gebruikelijke items op de checklist?

Edit: ik zag dat de advertentie net is verwijderd. Volgens de koper:

"Hij loopt netjes dus motorisch is het alleen olie verversen en dat soort dingen.
Hij is qua uiterlijk niet netjes, misschien wat spuitwerk en polijstwerk.
Eventueel de uitlaatbochten vervangen door Mooie chrome bochten. Band achter is aan vervanging toe"

ik mag hem voor 400 ophalen.
 
Laatst bewerkt:
Kick! :P
Oud topic, maar geloof dat dit de enige is.

Zit te denken om in de toekomst ook een cx500 te kopen en deze gedeeltelijk om te bouwen met een iets meer allroad karakter. Hiervoor wil ik de motor verhogen, zowel voor als achter. Maar hoe zit dit met de cardan? Zie op internet plaatjes van motoren met langere achterveren, maar soms ook personen die het afraden.

Zijn hier ook mensen die dit hebben gedaan?
 
je kunt je CX wel iets hoger zetten ..... maar overdrijf het niet; een te grote hoek (geen idee hoe groot die max mag zijn) verkloot je cardan ....
een cx is bulletproof .... maar je kunt er natuurlijk zwakke punten inbouwen ...

het is wel een leuke motor voor allerlei ombouwprojecten 8-)
 
Het is met name de kruiskoppeling die teveel voor zijn kiezen krijgt. Als je alleen voor de show gaat rijden, weinig km's dus, kan het niet zoveel kwaad denk ik zomaar. Een rit door de alpen zou ik dan niet zo gauw doen.

En het enige waar je bij aankoop op moet letten is of je boven de 5500 toeren kunt komen. Dan zijn de ontstekingspoelen in ieder geval goed. Een (lastige en) dure klus! Voor de rest, zoals al gezegd, bullet proof. Heb zelf een CX 500 rat die ik vreselijk mishandel (al 6 jaar geen beurt gegeven bijvoorbeeld). Gekke ding start iedere keer weer, ook afgelopen jaar na een verplichte winterstop (rij normaliter het hele jaar door met alle oude meuk). Als die ooit overlijdt komt 'ie als ornament in mijn tuin te staan!
 
Weet mevrouw Jottum hiervan?
Nee nog niet, maar ik kan me niet voorstellen dat ze het een geen goed idee gaat vinden, en voorlopig rijd het nog! Wil er dit jaar mee naar Sint Jansklooster mits ik er een trekhaak aan krijg. Of een reuze sissybar waar ik een rugzak aan kan hangen. Zie er alleen tegenop om de rit met het paardenzadel er op te rijden. Toch wil ik er voor gaan!
 
Kick! :P
Oud topic, maar geloof dat dit de enige is.

Zit te denken om in de toekomst ook een cx500 te kopen en deze gedeeltelijk om te bouwen met een iets meer allroad karakter. Hiervoor wil ik de motor verhogen, zowel voor als achter. Maar hoe zit dit met de cardan? Zie op internet plaatjes van motoren met langere achterveren, maar soms ook personen die het afraden.

Zijn hier ook mensen die dit hebben gedaan?

Ik denk dat je met optische aanpassingen zoals een andere vork (cross) tank en buddy al een heel eind komt. Een CX is relatief hoog en heeft ook al een behoorlijke bodemspeling als je de uitlaten verlegt. Veren van een paar CM meer moet niet echt een probleem zijn lijkt me.
 
Heb nog even goed gekeken, misschien valt het verhogen ook nog best mee inderdaad.
Zal tzt eens kijken voor een proefrit. Als het bevalt wil ik er één. :P Zeer leuk om te bouwen.
Bedankt voor de reacties allemaal!
 
Beste CX-eigenaars : ik ben aan het uitkijken om een CX aan te schaffen. Nu heb ik een vraag i.v.m. welke benzine te tanken. In de tijd dat deze motoren nieuw waren , reed men nog met gelode benzine. Kan je (zonder schade) nu rijden met RON95 of 98 ? Of moet je er een loodvervangend product bij doen?
Zijn er buiten roest en het elektrisch gedeelte nog speciale zaken waar je op moe letten bij aankoop?

Alvast bedankt!
 
..tank gerust & gewoon euro 95, en die loodvervanger is voor 1 ding goed.. het zomerhuisje van de producent!
 
Beste CX-eigenaars : ik ben aan het uitkijken om een CX aan te schaffen. Nu heb ik een vraag i.v.m. welke benzine te tanken. In de tijd dat deze motoren nieuw waren , reed men nog met gelode benzine. Kan je (zonder schade) nu rijden met RON95 of 98 ? Of moet je er een loodvervangend product bij doen?
Zijn er buiten roest en het elektrisch gedeelte nog speciale zaken waar je op moe letten bij aankoop?

Alvast bedankt!
In Nederland was er toen nog alleen gelode benzine maar in andere landen was er al ongelode benzine. Daar is de CX ook voor ontworpen. Euro 95 is voldoende. 98 is onnodig. Waar ik bij aanschaf op let is of de motor boven de 5500 toeren wil komen. Want dan zijn de ontstekingspoelen nog in orde. Deze zijn niet meer nieuw te koop, kan nog wel op enkele adressen opnieuw gewikkeld worden. Een rammel in het blok is ook niet fijn want dan is de distributieketting aan vervanging toe en moet het blok open. Net als alle Honda's de stekker tussen dynamo en gelijkrichter checken. Hier gaat een grote stroom doorheen. De stekkers willen nog weleens smelten.

Ik heb sinds 2009 een CX die ik aan alle kanten mishandel. Tot nu toe blijft 'ie het doen. In mijn belevenis een zeeeeeeer betrouwbare fiets!
 
@Sammie en Jottum : bedankt voor jullie hulp. Dan moet ik daar al niet meer ongerust over zijn :)

Die 5500 tr/min , is dat belast , terwijl je rijd? Of kan je dat ook testen als hij op zijn middenbok staat en dan door de versnellingen gaat? De motor waar ik één van de dagen naar ga kijken , heeft namelijk zo goed als geen remmen :N
 
@Sammie en Jottum : bedankt voor jullie hulp. Dan moet ik daar al niet meer ongerust over zijn :)

Die 5500 tr/min , is dat belast , terwijl je rijd? Of kan je dat ook testen als hij op zijn middenbok staat en dan door de versnellingen gaat? De motor waar ik één van de dagen naar ga kijken , heeft namelijk zo goed als geen remmen :N
De vervroeging van de ontsteking wordt bij deze motor met behulp van extra spoelen geregeld. Als de motor tijdens het rijden niet boven de 5500 t/min uitkomt is de set vervroegerspoelen kapot.

Met behulp van een ander type ontsteking is dat probleem te verhelpen. Verder is er een hobbyist die heel er veel verstand en een klein onderdelenmagazijn heeft van onderdelen voor deze serie (CX en GL) motoren.
 
De vervroeging van de ontsteking wordt bij deze motor met behulp van extra spoelen geregeld. Als de motor tijdens het rijden niet boven de 5500 t/min uitkomt is de set vervroegerspoelen kapot.

Met behulp van een ander type ontsteking is dat probleem te verhelpen. Verder is er een hobbyist die heel er veel verstand en een klein onderdelenmagazijn heeft van onderdelen voor deze serie (CX en GL) motoren.
Niets aan toe te voegen!

Ik neem aan dat de CX niet al te duur is, dus mocht het helemaal mis zijn zul je jezelf geen buil vallen. En er liggen verschrikkelijk veel onderdelen bij CX liefhebbers thuis. En die liefhebbers willen je vaak wel helpen.
 
.Ik weet niet hoeveel ruimte er in het frame is, maar ik speel wel eens met de gedachten een dieselmotortje met cardan te bouwen..
(zo'n dieselmotortreffen kan erg inspirerend zijn)
Zou zo'n chinees watergekoeld v-twin dieseltje aan de versn. bak /in het frame van een cx te frutten zijn?
 
Als je de maten weet van zo'n blok. Heb je een link naar zo'n blok? Ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig. Er was in het verleden iemand bij de CX-club die al eens een conversie (Daihatsu 3-cilinder) gedaan heeft meende ik. Wellicht dat een Blok uit een Smart ook wel past.
 
ik heb mn schuur opgeruimd en helaas heeft het CX500 blok wat ik had liggen plaats moeten maken voor andere projecten. Gelukkig is het blok naar iemand gegaan die hem ging gebruiken voor zijn cafe racer dus hij komt goed terecht.

Ik heb nog wel een set ultrasoon gereinigde carburateurs over die nu dus mooi schoon en vers zijn. Als er iemand interesse heeft hoor ik het wel.
 
Is dat niet een stationairmotor? Wel een mooi compact geheel. Dat moet toch in een motorfiets te bouwen zijn, misschien in een BMW K uit de eerste serie, je hebt dan meteen al een een koppeling en een versenlligsbak die je kan aanbouwen.
 
Niets aan toe te voegen!

Ik neem aan dat de CX niet al te duur is, dus mocht het helemaal mis zijn zul je jezelf geen buil vallen. En er liggen verschrikkelijk veel onderdelen bij CX liefhebbers thuis. En die liefhebbers willen je vaak wel helpen.


Het is een cx650 die enkele jaren heeft stil gestaan , motor zou draaien maar alles moet eens nagekeken worden. Dus andere banden , olie + filters , bougies ,carbs reinigen/reviseren , remvloeistof verversen , nieuwe blokken en leidingen , remtangen nakijken/reviseren , cardanolie wisselen , aandrijfketting controleren/opspannen ,...enz.
Hij is van 1984 en heeft 50.000km. Wat mag je daar nog aan geven , zonder je opgelicht te voelen ;) ?
 
Het is een cx650 die enkele jaren heeft stil gestaan , motor zou draaien maar alles moet eens nagekeken worden. Dus andere banden , olie + filters , bougies ,carbs reinigen/reviseren , remvloeistof verversen , nieuwe blokken en leidingen , remtangen nakijken/reviseren , cardanolie wisselen , aandrijfketting controleren/opspannen ,...enz.
Hij is van 1984 en heeft 50.000km. Wat mag je daar nog aan geven , zonder je opgelicht te voelen ;) ?

Aij aij aij, dat is mooi. Had laatst ook gereageerd op eentje. Helaas geen reactie teruggehad. Snel plaatjes posten als je hem hebt!
 
Het is een cx650 die enkele jaren heeft stil gestaan , motor zou draaien maar alles moet eens nagekeken worden. Dus andere banden , olie + filters , bougies ,carbs reinigen/reviseren , remvloeistof verversen , nieuwe blokken en leidingen , remtangen nakijken/reviseren , cardanolie wisselen , aandrijfketting controleren/opspannen ,...enz.
Hij is van 1984 en heeft 50.000km. Wat mag je daar nog aan geven , zonder je opgelicht te voelen ;) ?
Je vraag is natuurlijk heel persoonlijk. Want wat is de motor je waard. Een 650 komt niet zoveel voor. Ik ken iemand die er, dacht ik, 250 euro aan heeft betaald (ook een 650). Persoonlijk leg ik de grens rond de 500 euro.
Voor de 500 euro challenge heb ik een silverwing 500 gekocht voor 250 euro met een bus vol onderdelen. Bleek een miskoop te zijn. De buil die ik opliep is dat mijn vakantie anders verliep dan ik gedacht had. Financieel voel ik niet dat ik me bekocht heb.
Dus moeilijk om advies te geven, misschien heb je wat aan mijn verhaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan