Het grote K100 topic

Ik weet niet wat er anders is bij de k1. Ik heb bij mijn k100 de rempomp opengehaald terwijl alles nog erop zat. Gewoon remhendel los en uit elkaar.
Als het los moet, ik denk niet dat je het handvat makkelijk los krijgt. Geloof wel dat bij mij de hele unit rempomp e.d. uit 2 delen bestaat die om het stuur zitten. Dus gewoon 2 imbusjes los en 2 helften los. Maar dit had je dan zelf ook wel gezien lijkt me...

Succes iig ;)
 
Heb zaterdag de klepspeling gemeten van m'n K100 en 3 van de 4 uitgaan kleppen zijn te strak. 1 is veel te strak: 0.09 - 0.10 en moet 0.25 - 0.30 zijn.

Ik ga ze zo snel mogelijk afstellen, maar vroeg me af of het schadelijk is om met zulke strakke kleppen nog te rijden.

Kan het dat de uitlaatgassen zo niet goed weg kunnen en de cilinder mogelijk veel te heet wordt? Of is het juist andersom, dat door te strakke kleppenspeling de nokken de klep te lang open houden?

Is het een model wat op loodvrij mag? Ik heb hetzelfde gehad, kwam omdat we op loodvrij en lpg reden met een niet op loodvrij aangepaste kop. De schade is idd versleten nokkenas en verbrande klep(pen).
 
Is het een model wat op loodvrij mag? Ik heb hetzelfde gehad, kwam omdat we op loodvrij en lpg reden met een niet op loodvrij aangepaste kop. De schade is idd versleten nokkenas en verbrande klep(pen).

Dit is niet het gevolg van op loodvrij of lpg rijden maar het gevolg van steeds te laat kleppen stellen.
En als je nokkenas zelfs daardoor al versleten was dan heb je echt veel te weinig onderhoud gepleegd en alleen maar door gekacheld.
Als je wel regelmatig de klepspeling had gecontroleerd dan was je er al veel eerder achter gekomen dat er nog wat moest gebeuren. Namelijk geharde klepzetels laten plaatsen die wel geschikt zijn voor lpg en loodvrij.

En wat ook nog kan is dat je de lpg afstelling veel te arm had staan waardoor de kleppen en zetels veel te heet zijn geworden en daardoor snel gingen inslaan.
 
Laatst bewerkt:
Kleppen heb ik inmiddels gesteld en motor loopt met minder vibraties, zuiniger en trekt beter :)

Vorige keer kleppen stellen heb ik 25-30K km geleden laten doen bij een garage. Misschien wat vaker checken.

Zag wel dat bij 1 nokkenashouder het schroefdraad van de kleppendeksel bouten kapot was. Durf er alleen niet een nieuwe helicoil in te zetten omdat ik bang was dat de nokkenashouder zou breken. Zat namelijk ook al een scheurtje in.
 
Volgens mij moet klepspeling controleren om de 10K km. Vandaar dat ik het al zei dat het vaak komt door gebrekkig/ te laat onderhoud.

Die nokkenashouder heb ik zo ook geen oplossing voor helaas
 
Elke 15.000 km checken en eventueel afstellen. Maar volgens mij komt het niet vaak voor dat het daadwerkelijk elke 15.000km afgesteld moet worden.
 
Even een snelle vraag: wat voor banden hebben jullie op je K100 zitten en wat raden jullie aan? (of juist niet?) ik moet een nieuwe set hebben op mijn K100RT, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. de banden moeten in ieder geval op nat wegdek ook voldoende grip hebben.
 
BT45 voor en achter. Heb verder geen ervaring met Metzelers.

De BT45 vind ik met zowel droog als nat weer goede grip hebben, al zijn er die het bij nat tegen vinden vallen. Eigenlijk is mijn grootste ergernis de cupping en onevenredig slijten van zijkant t.o.v. midden. Rij er geloof ik wel 15000+ KM per band.
 
Bt45 voor en achter en doen het zowel droog als nat ruim voldoende. Alleen bij mij is een achterbandje met 8Kkm al volledig op dus in het midden ook geen profiel meer.
 
Pff heren, ik ben ten einde raad.
Ik zoek een K100 Base kit, dus de spullen voor een kale K100, en niet dat RT uiterlijk.
Iemand hier nog adresjes oid?

Heb hiervoor een volle RT kuip over met electrische ruit (werkend)
 
Had met de BT45 meer schik in natte/koude omstandigheden. Geven veel vertrouwen zijn snel op temperatuur. En daardoor slijten ze harder. Nu op Conti Go's en die zijn in het koude aanmerkelijk stugger en warmen langzamer op -> slijten minder hard.

Even voor de heren experts:

Mijn LT met inmiddels 170.000 op de teller verbruikt geen olie, of zo weinig dat het niet meetbaar is. Maar alleen als ik 20W50 gebruik, blijft het overloopgaatje van de olie/waterpomp droog.

Heb eens op 10W40 en 15W40 gereden (Action en Lidl semi-synth, API specs boven wat BMW aanbeveelt) en dan lagen er altijd een paar druppeltjes onder en was dat overloopgaatje nat. Laatst weer teruggewisseld naar 20W50 (Argos mineraal API spec lager dan die van de Action en Lidl, maar wel op BMW niveau) en voila, geen druppels meer!

Wat zegt dat over de staat van mijn blok of over de oliepomp?
 
Dan zal de oliekeerring best wat aan het slijten zijn. De mijne gebruikt met 10W40 halfsyntheet ook olie. 15W50m mineraal lost dat nagenoeg op. Anderen zweren weer bij volsyntheet. Gewoon gebruiken wat het beste resultaat geeft. Revisie van de pomp is mogelijk. Zelf doen/ laten doen of inruilen voor een gereviseerde pomp.
 
Bedankt voor de reactie. Ik heb te vroeg gejuicht. Het druppelt weer daaronder. Vreemd was dat na de laatste rit de motor twee dagen droog op de stoep gestaan heeft en er daarna ineens een paar druppels onder lagen.

Lijkt er toch op dat de pomp gereviseerd moet worden. Heb wel een adresje voor gereviseerde pomp. Reviseren ga ik niet zelf doen . Vooral montage van de waterkering is nogal tricky als ik het mag geloven. Vriend van me heeft het ook zo gedaan. Pomp monteren is niet heel moeilijk, alleen weer nieuwe olie erin en een paar liter kvs.
 
Ik weet niet wat er anders is bij de k1. Ik heb bij mijn k100 de rempomp opengehaald terwijl alles nog erop zat. Gewoon remhendel los en uit elkaar.
Als het los moet, ik denk niet dat je het handvat makkelijk los krijgt. Geloof wel dat bij mij de hele unit rempomp e.d. uit 2 delen bestaat die om het stuur zitten. Dus gewoon 2 imbusjes los en 2 helften los. Maar dit had je dan zelf ook wel gezien lijkt me...

Succes iig ;)

Uiteindelijk kwam ik erachter dat het rempompje (die cilinder) erg vuil was. Kortom, borg inbusjes eruit en compressor erop. Plopte ie er zo uit. Alles schoongemaakt en toen was ie kurkdroog.

Daarna kwam die vanzelf op druk en remt als vergif!
 
Zo die K100's zijn zo betrouwbaar dat zelfs de MF oma achterop mee wil zegt ze net.

IK ben vandaag even aan het klussen geweest met mijn cockpit unit. IK heb van 2 kapotte weer 1 goed werkende gemaakt.
Ik had namelijk mijn snelheids/kilometerteller kapot en dan ga je ongemerkt toch steeds te hard rijden. Ja zelfs op een Kaatje
Ik had nog een tellerpartij liggen van de schade K die ik een tyd geleden had gekocht en daar heb ik de printplaatjes en de printbaan van gebruikt om mijn tellerpartij weer werkend te krijgen.
En dat is gelukt.
Kan ik weer met een gerust hart langs de fllitscamera's zoeven die ik onderweg tegen kom.

Dus ducable nogmaals bedankt dat ik jou schade K mocht kopen. Ik heb er inmiddels al veel delen van gebruikt voor mijn eigen Kaatje
 
Laatst bewerkt:
Dus, cockpit- werking bij aankoop op letten (puur gecorrodeerde stekkertjes?)
en was er bij de vroegere iets met de nokkenasaandrijving?
Er wordt me een '84-er aangeboden..
 
Sammie het probleem met de tellerpartij van bmw is dat deze op een gegeven moment lek raakt door ouderdom. En dan kan het water er wel in komen maar er niet weer uit en nu net de printplaatjes en de printbaan zitten onderin de teller en dus meteen in het water.
Ik zelf heb nu onder in de onderplaat 4 kleine gaatjes geboord zodat water wat er in komt meteen weer weg kan en ik heb een betere minder uitgedroogde rubber gemonteerd in de hoop dat deze beter afdicht.
Verder zijn alle stekkerverbindingen gevoelig voor corrosie maar dat komt meer doordat er veel en ook in de winter mee gereden wordt. Dus als je de bmw koopt dan is het verstandig om alle stekkerverbindingen los te halen, in te spuiten met contactspray en daarna dik in de vaselinespray. Gaat het weer jaren mee.
Een ander punt is de spiebaan verbindingen in de aandrijfas tussen versnellingsbak en cardan. Die moet regelmatig goed gesmeerd worden anders slaat hij uit en wordt uiteindelijk rond.
Rubbers van de dynamoverbinding slaan ook uit en dan gaat hij wat rammelen met stationair lopen.
Achterschokbreker is ook een zwak punt en gaat gauw lek.
Oja motortje van de koelvin op de radiateur gaat ook vaak vast zitten omdat het koelsysteem dusdanig ruim bemeten is waardoor de koelvin normaal gesproken niet hoeft te draaien.
Maar verder zijn het probleemloze fietsen hoor en dat blijkt ook wel uit de kilometerstanden want 250.000km zonder revisie is voor een bmw heel normaal.
Het zijn net van die kleine dingetjes.
 
Hallo Allemaal,

Vandaag een heerlijke route gereden en vervolgens alle vliegen van de afgelopen weken weer eens van de kuip gehaald. Nu blijft er een probleem in mijn hoofd rondzoemen... ik zou namelijk heel erg graag van de stickers op mijn kuip af willen. Zelf weet ik niet hoe, ben namelijk bang dat de lak beschadigd. heeft iemand eigen ervaringen met stickers verwijderen van kuipdelen?

ik weet niet hoe lang de stickers er al op zitten, ik heb de motor in januari gekocht.
full

full
 
Laatst bewerkt:
Hallo Allemaal,

Vandaag een heerlijke route gereden en vervolgens alle vliegen van de afgelopen weken weer eens van de kuip gehaald. Nu blijft er een probleem in mijn hoofd rondzoemen... ik zou namelijk heel erg graag van de stickers op mijn kuip af willen. Zelf weet ik niet hoe, ben namelijk bang dat de lak beschadigd. heeft iemand eigen ervaringen met stickers verwijderen van kuipdelen?

ik weet niet hoe lang de stickers er al op zitten, ik heb de motor in januari gekocht.[afbeelding]
[afbeelding]
Heb er geen ervaring mee, maar lijkt mij dat je de lak niet beschadigt door de stikker los te trekken. Ik zou hem gewoon lospulken.
Ander probleem: als de stickers er lang opzitten zal de rest van de kuip iets meer verkleurd zijn...
 
Meestal willen de stickers er makkelijker af als je ze warm maakt met een fohn.
Wel eerst voelen of ze niet onder een laag blanke lak zitten want dan gaat het niet lukken.
En idd loop je risico op kleurverschil.
 
Meestal willen de stickers er makkelijker af als je ze warm maakt met een fohn.
Wel eerst voelen of ze niet onder een laag blanke lak zitten want dan gaat het niet lukken.
En idd loop je risico op kleurverschil.

oke, kleurverschil maakt me eigenlijk minder uit, omdat de stickers nu toch wel veel meer opvallen dan een kleurverschil... Van de week toch maar proberen de stickers er af te krijgen.

(beide bedankt voor de reacties!)
 
Terug
Bovenaan Onderaan