Het grote (neen niet die) ringrijden topic

Neanderthaler

MF veteraan
6 jul 2003
16.043
17
Brugge (West-Vlaanderen)
Op een snelweg is de meest linkse rijstrook de "snelle" rijstrook. Daar komen (in theorie althans) enkel de voertuigen met de hoogste snelheid (tov het verkeer op rechts en midden).

Op een ringweg zie ik dit gedrag ook.
Mensen rijden de oprit af en knallen hun voertuig onmiddellijk op de "snelle" rijstrook, ook al moeten ze de eerstvolgende afrit alweer van de ring.

Zou het niet een idee zijn om het ringrijden anders in te vullen?

Op een ringweg is het aantal afritten dat je moet voorbijrijden hetgene wat je positie op de weg bepaalt. Zo kan het "lokale" verkeer continu op de rechter rijstrook rijden om op en afritten kort na elkaar te nemen.
Het lange afstandsverkeer (als in verschillende op- en afritten na elkaar voorbijrijden) kan dan ongehinderd doorrijden. (dat betekent dan inderdaad dat vrachtwagens ook op de meest linker rijstrook zullen moeten rijden, maar op ringwegen heeft men toch al de snelheid naar beneden gehaald)
 
Tja je kan het natuurlijk proberen maar zolang rechts houden al te moeilijk is voor een relatief groot aantal bestuurders gaan dit soort ideeen nooit voet aan de grond krijgen.
 
Goed idee
(neem aan dat jij ook wel eens om Bxll heen moet rijden).
maar de educatie van de medeweggebruikers gaat ff duren.

alternatieven: fast-lanes isoleren ?
bv Eindhoven: als je daar per ongeluk op de doorgaande baan uitkomt dan kan je er uberhaupt niet meer af.
Heb ik na opening keer gehad.. frustratief als je van mstricht naar veldhoven moet, maar je zit klem op de ring tot aan Best. (hadikmaaropgelet...)
 
De linkerrijstrook noem ik in de spits ook wel de gekkenstrook. De snelheid ligt op jakkerniveau, maar het kan ook plots stilstaan met knipperende remlichten en rokende banden tot aan toe. Dit is tenminste wat ik ervaar op de A1.

Als men al niet eens begrijpt dat het gebruik van een lege rechterrijstrook wellicht ook een optie is waar je veel rustiger kan rijden, zie ik geen heil in jouw idee.
 
Laatst bewerkt:
Mwah...

Ik draag zeer zelden een ring tijdens het rijden.. Vind sowieso dat je zo weinig mogelijk sieraden om moet hebben tijdens het rijden, puur voor de veiligheid.

Als je dan toch een ring draagt, zorg er dan voor dat er geen steentje uitsteekt, die kan namelijk vast blijven zitten aan de stiksels van je handschoen.

Succes!
 
Ik vind je idee best ok, sterker nog, hij werkt best. De Periferique van Parijs werkt ook op die manier.
Ben echter wel scpetisch ten opzichte van de Nederlandse 'chauffeurs' enig verstand bij brengen. Als de NL-chauffeurs enig empatisch en sympatisch vermogen hadden, zou een 'alternatieve weg-inrichting' niet nodig zijn. Het grootste deel van alle verkeersdeelnemers is voor hun eigen 5 seconden winst aan het jakkeren en ontzien daarbij veel/alle regels.
Ik vind persoonlijk de oplossing die ze bij Eindhoven hebben gemaakt een betere.
Ik rij dus bijna nooit op de linkerbaan. Helemaal niet op de/een ring.
 
Ik vind je idee best ok, sterker nog, hij werkt best. De Periferique van Parijs werkt ook op die manier.
Ben echter wel scpetisch ten opzichte van de Nederlandse 'chauffeurs' enig verstand bij brengen. Als de NL-chauffeurs enig empatisch en sympatisch vermogen hadden, zou een 'alternatieve weg-inrichting' niet nodig zijn. Het grootste deel van alle verkeersdeelnemers is voor hun eigen 5 seconden winst aan het jakkeren en ontzien daarbij veel/alle regels.
Ik vind persoonlijk de oplossing die ze bij Eindhoven hebben gemaakt een betere.
Ik rij dus bijna nooit op de linkerbaan. Helemaal niet op de/een ring.


Ja bij Eindhoven is wel een goede oplossing daar wordt je dus als lokaal verkeer "gedwongen" de rechtse banen (N50) te nemen omdat je er op de linkse banen (A50) niet lokaal af kunt. Wel grappig is dat als het druk wordt en je moet bijvoorbeeld de doorgaande route vanuit richting Tilburg naar Maastricht hebben je vaak toch beter de N50 in plaats van de A50 kunt pakken. :P Al vaak gehad dat ik i.v.m. de drukte de N50 pak en dan ruistig 80 km/u door kan rijden terwijl de A50 naast je stapvoets gaat. |(
 
Op een snelweg is de meest linkse rijstrook de "snelle" rijstrook. Daar komen (in theorie althans) enkel de voertuigen met de hoogste snelheid (tov het verkeer op rechts en midden).

Op een ringweg zie ik dit gedrag ook.
Mensen rijden de oprit af en knallen hun voertuig onmiddellijk op de "snelle" rijstrook, ook al moeten ze de eerstvolgende afrit alweer van de ring.

Zou het niet een idee zijn om het ringrijden anders in te vullen?

Op een ringweg is het aantal afritten dat je moet voorbijrijden hetgene wat je positie op de weg bepaalt. Zo kan het "lokale" verkeer continu op de rechter rijstrook rijden om op en afritten kort na elkaar te nemen.
Het lange afstandsverkeer (als in verschillende op- en afritten na elkaar voorbijrijden) kan dan ongehinderd doorrijden. (dat betekent dan inderdaad dat vrachtwagens ook op de meest linker rijstrook zullen moeten rijden, maar op ringwegen heeft men toch al de snelheid naar beneden gehaald)

Eensch.

Transit en Local.

Overigens zie je dit bij diverse knooppunten in NL al gemaakt worden.
Zie bijv Eindhoven en Den Bosch.
 
Eensch.

Transit en Local.

Overigens zie je dit bij diverse knooppunten in NL al gemaakt worden.
Zie bijv Eindhoven en Den Bosch.
Dat principe gaan ze ook doorvoeren bij de A2-tunnel in Maastricht. De bovenste tunnelbuis is voor verkeer dat vanuit de stad de snelweg op wil en verkeer dat vanaf de snelweg de stad in wil. De onderste tunnelbuis is voor doorgaand verkeer dat niet de stad in hoeft. Het weefverkeer wordt daardoor gescheiden van het transitverkeer.
 
Los ervan, de Asser ring heeft ook leuke stukjes om even 't gas open te trekken.. ik voel me dan een ware ghost rider op m'n jawa.. 8-)
 
Eensch.

Transit en Local.

Overigens zie je dit bij diverse knooppunten in NL al gemaakt worden.
Zie bijv Eindhoven en Den Bosch.
Ging net zeggen. Dat concept wordt allang toegepast. Over 10 jaar weten we of het ook daadwerkelijk nut heeft :+
 
De linkerrijstrook noem ik in de spits ook wel de gekkenstrook. De snelheid ligt op jakkerniveau, maar het kan ook plots stilstaan met knipperende remlichten en rokende banden tot aan toe. Dit is tenminste wat ik ervaar op de A1.
.

dat is echt een gekkenstrook.
 
Past wel in je eigen theorie, je beperkt het aantal manoeuvres. Dus daarmee het aantal ongevallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan