Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Zorg dat er handvat verwarming opzit ;)

Ik was er super blij mee met 3 graden in de stromende regen vorig jaar. Zonder is niet te doen. (was wel in juni)
 
En een paar extra handschoenen ergens droog opgeborgen. Wij hadden zelfs natte sneeuw in de eerste week van Juni. En ook die max. 3 graden , harde wind en regen. Daarom is een tocht naar de Kaap zo leuk, het is weer eens wat anders dan een zondagmiddagritje bij 20 graden.
Er zijn dan ook twee soorten motorrijders, de bikkels die de kaap gedaan hebben en de rest. Ik hoop alleen dat niet iedereen daar heen gaat, dan is de lol er weer af. Het is eigenlijk al te druk.



Zorg dat er handvat verwarming opzit ;)

Ik was er super blij mee met 3 graden in de stromende regen vorig jaar. Zonder is niet te doen. (was wel in juni)
 
ik heb nu zo'n waterdicht doorwaaipak maar dat vertrouw ik niet bij temperaturen van 10 graden en minder...
Zelf draag ik graag mijn elektrisch verwarmde (mouwloos) vestje van BMW (de heatup) onder mijn jas. Kan ik naar behoefte aan of uit zetten tijdens het rijden.
 
Ook wij hebben een electrische jas gekocht. Kan de temperatuur in de jas behoorlijk opstoken. Winterhandschoenen en handvatverwarming met handkappen.
 
Hebben we het nu over Noorwegen of over de Noordpool? Het kan echt wel eens een graadje vriezen, maar het wordt gerust geen -10 in de zomer hoor. Winterhandschoenen en een warme trui/vest zijn geen overbodige luxe maar dan ga je het tot rond het vriespunt toch wel volhouden zonder elektrische toestanden?
 
Laatst bewerkt:
In mijn geval wel noodzakelijk. Ik heb een Held Camaris (Revit Ignition soort) pak. Daar waait het dus ook voor een deel doorheen. Met alleen trui redt ik het niet. Ben vorig jaar Oktober op een mooie dag met 6 graden om 8 uur weggegaan en kwam met 11 graden 3 uur later op mijn bestemming aan. Ondanks de extra trui was ik wel door-en-door koud geworden. Heb nog minimaal een uur zitten bibberen op de bank.
Met de electrische jas er onder gaat het goed maar het moet dan niet te dicht tegen 0 graden gaan worden (voor een langere tijd) want wordt het toch te koud aan de voorzijde. Heb tevens bij Decathlon voor 15 euro nog zo'n dun windjack gekocht. Deze ook nog effect en kan mooi opgevouwen worden tot een pakketje van 10 bij 10 bij 3 cm
 
In mijn geval wel noodzakelijk. Ik heb een Held Camaris (Revit Ignition soort) pak. Daar waait het dus ook voor een deel doorheen. Met alleen trui redt ik het niet. Ben vorig jaar Oktober op een mooie dag met 6 graden om 8 uur weggegaan en kwam met 11 graden 3 uur later op mijn bestemming aan. Ondanks de extra trui was ik wel door-en-door koud geworden. Heb nog minimaal een uur zitten bibberen op de bank.
Met de electrische jas er onder gaat het goed maar het moet dan niet te dicht tegen 0 graden gaan worden (voor een langere tijd) want wordt het toch te koud aan de voorzijde. Heb tevens bij Decathlon voor 15 euro nog zo'n dun windjack gekocht. Deze ook nog effect en kan mooi opgevouwen worden tot een pakketje van 10 bij 10 bij 3 cm

Heeft die dan geen binnen/thermo en regenvoering die je er in kunt ritsen? Dat heeft die Revit volgens mij wel. Anders snap ik wel dat je het met zo'n jas koud krijgt.
 
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat we toch wel erg veel koukleumen , of zo je wilt, watjes hier hebben. Wat een gezeur over een warme jas. Ga dan niet naar het noorden !
En als je bijna 700 euro over hebt voor een jas die dan nog niet eens warm genoeg is ! Koop dan een Macna in de uitverkoop , drie laags, voor 100+ euro en een paar warme handschoenen, en gaan met die banaan. Het zou in dit topic over Noorwegen moeten gaan, en niet over kleding.
Trouwens, je kunt in Noorwegen ongeveer elke 50 kilometer een Statoil station vinden waar je dan de tere lijfjes weer kunt opwarmen.



Hebben we het nu over Noorwegen of over de Noordpool? Het kan echt wel eens een graadje vriezen, maar het wordt gerust geen -10 in de zomer hoor. Winterhandschoenen en een warme trui/vest zijn geen overbodige luxe maar dan ga je het tot rond het vriespunt toch wel volhouden zonder elektrische toestanden?
 
Huilen over mensen die geen zin hebben onderkoeld te raken vind ik nog veel zieliger. Je kan ook gewoon optyfen uit dit topic, heb je er ook geen last meer van. :+
 
Ik snap best dat mensen het koud krijgen, ik ben zelf ook een redelijke kouwkleum maar ik bedoel te zeggen dat Noorwegen echt nog niet de Noordpool is. Natuurlijk kan het slecht weer zijn, maar ik zou ook vooral niet vergeten ook iets luchtigs mee te nemen, want 25 graden kan daar ook gewoon.
 
Vergeet ook niet dat de hele dag toeren meer met je doet dan een uurtje woon-werk, en ook in Noorwegen kan het soms opeens 10 graden kouder zijn dan een uurtje eerder.
Wat winddichts en warms mee in de bagagerol is toch wel een must imho.
 
Ik bedoel, als je ooit eens op de kaap bent geweest, heb je ook wel fietsers gezien die al knokkend tegen de wind en de regen in een stuk plastic onderweg zijn. Dat zijn helden !!
En wij, met onze gemotoriseerde en van veel gemakken voorziene gadgets motoren hebben wat te klagen over een beetje kou en regen ? En dat we dan verwarmde jasjes aan moeten ? Nou, dat vind ik nu even niet.
Even voor de info : Ik was er al eens in 1973, en 1975. Toen was er nog geen tunnel en hele stukken Noors onverhard ( van die Noorse wegen die ze met olie besproeiden). En afgelopen mei-juni weer om eens te zien hoe het nu is. En ja, sneeuw, regen, 1 graad, maar wel een prima beleving.

Net zoals de Stelvio , waar we als motorrijders wel eens klagen over die wielrenners die naar boven puffen. Wat een kerels zijn dat ! En ja, ze zitten je vast wel eens in de weg, maar in plaats van een beetje bewondering te hebben voor die kanjers die zich omhoog trappen hebben we wat te zeuren.

Er zijn overigens ook prima busreizen naar de Noordkaap hoor . ( De eerste keer, in 1973, stond daar al Broere Reizen uit Lisse, na een paar dagen afzien vergeet ik dat beeld nooit meer )
 
Voor de echte koukleumen :

Bosch Heat+ Jacket 10,8V Li-Ion Solo Maat XL
Kenmerken

De veelzijdige jas die U warm houdt.
Beste verwarmingstijd: accu kan tot 6 uur verwarming voorzien.
Snelle opwarming: slecht 3 min. tot volledige hitte.
3-laags soft-shell stof: water- en winddicht, elastisch, ademend en snel drogend.
Usb poort: externe apparaten zoals gsm, mp3 speler van stroom voorzien.

Toolnation verkoopt dat spul.

128 euro.
Heb je gelijk een softshell ;-)

Warm blijven is prima, extra vestje aan onder je fatsoenlijke motorjas icm goede handvatverwarming is voldoende voor mij.

Vorig jaar onderaan de Fjord tegen de 25 graden, kwartiertje later bovenop de berg 3 graden.
Ik stop wel ff om een extra fleece aan/uit te doen, kan ik gelijk wat foto's maken !
 
Ik bedoel, als je ooit eens op de kaap bent geweest, heb je ook wel fietsers gezien die al knokkend tegen de wind en de regen in een stuk plastic onderweg zijn. Dat zijn helden !!
Dan blijf je tenminste wel warm als je de longen uit je lijf trapt, op de motor zit je maar stil :+

Verder klink jij wel als een bikkel. Is de Dakar niks voor je?
 
Heeft die dan geen binnen/thermo en regenvoering die je er in kunt ritsen? Dat heeft die Revit volgens mij wel. Anders snap ik wel dat je het met zo'n jas koud krijgt.
Nee, alleen een uitneembare Gore-Tex regenlaag die ook als regenjas over de jas gebruikt kan worden. Zo gebruik ik de regenlaag dan ook.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat we toch wel erg veel koukleumen , of zo je wilt, watjes hier hebben. Wat een gezeur over een warme jas. Ga dan niet naar het noorden !
En als je bijna 700 euro over hebt voor een jas die dan nog niet eens warm genoeg is ! Koop dan een Macna in de uitverkoop , drie laags, voor 100+ euro en een paar warme handschoenen, en gaan met die banaan. Het zou in dit topic over Noorwegen moeten gaan, en niet over kleding.
Trouwens, je kunt in Noorwegen ongeveer elke 50 kilometer een Statoil station vinden waar je dan de tere lijfjes weer kunt opwarmen.
Het is mijn eerste keer Noorwegen en ben een mooi weerrijder (mei t/m september zeg maar). Wellicht dat ik toch vaker naar Noorwegen wil en dan koop wellicht wel ander "warmer" pak
Heb heel bewust voor dit pak gekozen omdat ik boven de 22-23 graden en zeker boven de 25 graden last van de warmte ga krijgen (duidelijk concentratieproblemen). En ik heb een hekel aan jassen waar je allerlei lagen in hebt zitten. Heb je die lagen eruit, dan is de pasvorm gewoon weg en wappert de jas in de wind.
 
Toen ik heel veel jonger was en de Dakar nog door Afrika ging en Paris-Dakar heette en werd gereden met met veel zelfbouwvehikels wel geprobeerd trouwens, maar de centjes lieten dat niet toe. Was toen al heel erg kostbaar, en mijn Fiat 1100 kon dat zeker niet aan. Het is bij dromen gebleven.
Dus maar de andere kant op gereisd.

Maar reizen is doorzetten, maakt niet uit hoe warm of hoe koud en waar je ook heen gaat. De wereld is net zo groot als je geldbuidel dik is, de rest is up-to-you . En of je nu een oude jas of een nieuwe hebt, het maakt allemaal niks uit. Gewoon doen , en never nooit zeuren over de omstandigheden. Tenminste, zo kijk ik tegen het leven aan, dat al veel te kort is om je lang zorgen te maken.
Dus, op de motor stappen en de wereld in !


Dan blijf je tenminste wel warm als je de longen uit je lijf trapt, op de motor zit je maar stil :+

Verder klink jij wel als een bikkel. Is de Dakar niks voor je?
 
Ben ook wel met je eens maar als je net als ik zowel door de kou als door de warmte concentratieproblemen heb gehad en daardoor ook al bijna bij een ongeval betrokken bent geweest of reeds schade gereden hebt (paaltjes geraakt o.i.d), kijk je er wel anders tegen aan. Ik ben geen 20 jaar meer, toen kon ik er een stuk beter tegen.
 
Ach, gelukkig zijn we allemaal verschillend en de een heeft wat meer mazzel dan de ander, meegekregen van thuis of gewoon vanuit eigen ontwikkeling. Voor jou info : ik krijg AOW, en heb dus nu meer tijd om mijn neus achterna te gaan. Daarnaast heb ik ook het geluk gezond te zijn, en daar doe ik ook wel het een en ander voor.

Dit is wel erg buiten het topic trouwens ! Dit jaar gaat de junireis naar de Pyri's , Portugal en Andalusie, tentje, slaapzakje, een goed humeur en misschien in het najaar nog naar de Lofoten. En dan zijn we weer op topic !





Ben ook wel met je eens maar als je net als ik zowel door de kou als door de warmte concentratieproblemen heb gehad en daardoor ook al bijna bij een ongeval betrokken bent geweest of reeds schade gereden hebt (paaltjes geraakt o.i.d), kijk je er wel anders tegen aan. Ik ben geen 20 jaar meer, toen kon ik er een stuk beter tegen.
 
Ik vind afzien, kou en regen op motorvakantie helemaal niet erg, zolang ik s'avonds maar ff naar de sauna kan, een massage kan krijgen en bier moet drinken.
Goh, laten we dat nu allemaal geregeld (behalve kou en regen) hebben voor onze trip juli a.s. :-)
 
*O* *O*
Ik vind afzien, kou en regen op motorvakantie helemaal niet erg, zolang ik s'avonds maar ff naar de sauna kan, een massage kan krijgen en bier moet drinken.
Goh, laten we dat nu allemaal geregeld (behalve kou en regen) hebben voor onze trip juli a.s. :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan