Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Wat is trouwens de beste/betaalbare optie voor eten?
In Zweden kun je tussen de middag bij veel hotels en restaurants een schotel van de dag (Dagens Lunch) nuttigen. Dit is relatief goedkoop, €10 voor een warme maaltijd met salade, limonade/fris/lättoll (licht bier) erbij en koffie om het af te sluiten. Noorwegen kent dit fenomeen nauwelijks. Hier ga ik vaak naar de buurtsuper en kijk in het vriesvak naar Aziatische of Italiaanse complete maaltijden in een zak, zijn volgens mij mij NOK 70 of minder:
indian_tikka_masala_packshot_470x300.ashx

pasta_carbonara_packshot470x300.ashx

Op de meeste campings heb je een servicehouse met kookgelegenheid (kookplaat of ping), vaak inclusief pannen, borden en bestek. Opwarmen en smullen maar! Voor de zekerheid kun je een pannetje meenemen en als backup een Esbit brander die zo klein is als een pakje sigaretten en kost nog geen €10 inclusief vaste brandstof:
410305-esbit-brander-6x14-1-1000x1000.jpg

En als laatste, kom je bij een grotere plaats een IKEA tegen, ook hier kun je voordelig "uit eten" ;). Noordelijk van Trondheim vindt je ze niet in Noorwegen.
 
Laatst bewerkt:
En weer terug :)
Uiteindelijk is de trip iets korter geworden en ben ik maar 3 dagen in Noorwegen geweest.
Ondanks de korte tijd wel echt onder de indruk geraakt, echt een prachtig land!
Zou iedereen aanraden hier eens naartoe te gaan, naast de tip om heel goed rekening te houden met de weersomstandigheden. Ik maakte zelf een temperatuurdrop mee van 20 graden binnen een paar uur, komend vanuit zonnig zuid/midden Zweden. Dit i.c.m. regen en harde wind was geen pretje.
Verder moet je met het regelen van een slaapplek of fatsoenlijk avondeten ook niet te laat beginnen, hierin verschilt het land naar mijn idee behoorlijk met bv. Frankrijk.

Vanwege de afstand denk ik dat ik volgende keer de boot pak, maar ik ga zeker nog eens terug :)
 
Heeft er iemand misschien nog een GPX Noorwegen/Zweden op de plank liggen met redelijk wat gravel/offroad erin?
Wij gaan over 2 weken weer die kant op, het idee was om gewoon de kaart mee te nemen en maar zien waar we uitkomen. Maar een beetje een richtlijn kan wel eens fijn zijn :)
 
Hoi SandrRS, wij zijn net terug uit Noorwegen. Redelijk wat gravel gereden, zeker de laatste twee weken.
Misschien kan ik je wel helpen aan wat suggesties. Wij zijn in midden Noorwegen gebleven, en op een paar uitspattingen na hebben we niet echt technische stukken opgezocht.
 
IMG_1772.jpg


20170615_180140.jpg


20170614_104018.jpg


Net terug van 2 weken Noorwegen.
Super mooie ervaring.
:]
 
Laatst bewerkt:
Oversteek vanaf Denemarken Hirtshals>>Langesund. 4 uurtjes met de "normale" ferry
Retour Kristiansand>>Hirtshals.met de snelle ferry, 3 uurtjes.
Een paar maanden geleden geboekt via een reisbureau.
Retourtje voor motor en passagier voor "slechts" € 100.-

Heen en terugreis naar de ferry ca 420 km per dag (weinig snelweg)
In Noorwegen 250-300 km per dag.
Dan is er ook nog voldoende tijd voor koffiestops, foto`s enz.
 
Tip, op de site van de ferry maatschappij wanneer op de datum van jouw heenreis het vertrekrooster bekend is. Hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper. En even gratis lid worden van de club, de Fjord Line in mijn geval. Kost niets, wel korting.
Zelf met de auto en twee passagiers voor €79 heen, geboekt op 16 april zo vroeg mogelijk voor vertrekdatum.
Omdat we nog geen retourdatum hadden in de buurt van Kristianssand 1 dag voorafgaand geboekt via internet. Ten eerste loop je het risico dat er geen plek is en de prijs voor retour was €279.
Dus plannen loont.
Maar het was er niet minder mooi door, we gaan zeker nog terug!!!
3YAbI1jYtHfD7DLRrYv3F3kJngSbxeFKqzhsTf_UuGEiQ6lmv9xDn7D754QvSZTpzmme1_8ZFmqQhadPS56zjtxpsQ4NpIMH-6UpfnlyYyBVMJ-YQBWkTemqGJdzsKPrjYpVl6I1XBUztYY5EMbg2pwiofEIQxCAAPH0wIcBTxMIm9SsLykwIvbQ-Cn1wRpxRAsdMrSIDyp77HnsnTcspccgJ_wku7y2k8HtOZSvCII_AnKFNnYUkXUrsQNBH52qxkYGy6yN0fSNy5lbcYresOdf9YW4gSvGsgVoUKYEWYZq6EC7tpND49kRHOK9D2kuPJ2BJtyqD8KMZ67Qo13zC_H8cQTRbDmI7LqY_oLLBEcA849cZFeVetLEwgnefOZnnSbUrLSyc8-uAk4y1406O_KpdUsCmhBndVppgCrbfAVqtG4tWj8eCKH6MvcKC2h9fwKt4OG-LIJ1S1XVYth_WBoEmdPG-DglilGX9Tok3CmxWBIIFpeeaUt5vz_Iw0uktiF3Q-Kq4cwURsnSuvtnlpJpg7YJbxyFA5itEwMInyxB_7IE14Xh7Qs4pa6kILg10aWSXP2YAjymdTVxarVAp4QNjs2uw6c_bWq_CxYKAOB4dypzEEnvwc8x9psIqmor-ZkVEy3bFGsIpsQjCTLEBK3VTQAUq1ojhL18wJC-6g=w1170-h878-no

Een van de vele vrij kamperen plekken!!!
 
Laatst bewerkt:
Ons plannetje is gemaakt :)
We gaan via de "TET-route" door Zweden grotendeels over gravel omhoog.
Grense Jakobslev, Noordkaap, Lofoten etc hebben we al gezien, dus we kijken ter plekke wat we in Noorwegen gaan doen afhankelijk van de tijd die we dan nog over hebben (2,5 week totaal) of wij kijken boven weer wat rond, of we rijden via de E6 naar het zuiden en kijken of we nog langs wat plekken in het zuiden rijden, kortom in Noorwegen totaal niets gepland :).
 
Zondag varen wij naar Oslo voor een weekje sturen !

Heb er zin in, dikke 2000km toeren in Noorwegen :-)
 
En weer terug :)
Uiteindelijk is de trip iets korter geworden en ben ik maar 3 dagen in Noorwegen geweest.
Ondanks de korte tijd wel echt onder de indruk geraakt, echt een prachtig land!
Zou iedereen aanraden hier eens naartoe te gaan, naast de tip om heel goed rekening te houden met de weersomstandigheden. Ik maakte zelf een temperatuurdrop mee van 20 graden binnen een paar uur, komend vanuit zonnig zuid/midden Zweden. Dit i.c.m. regen en harde wind was geen pretje.
Verder moet je met het regelen van een slaapplek of fatsoenlijk avondeten ook niet te laat beginnen, hierin verschilt het land naar mijn idee behoorlijk met bv. Frankrijk.

Vanwege de afstand denk ik dat ik volgende keer de boot pak, maar ik ga zeker nog eens terug :)

Mooi dat het een succes was :t

Ik heb ook al verschillende temperatuur drops gehad, met name de tunneltjes in het noorden. Buiten is het heerlijk 23 graden, en dan in een tunnel ineens nog maar 7 graden :X

Bij mij is overigens het meeste avondeten gewoon de lokale supermarkt. Waar ik mezelf nog wel eens in vergis is dat in de meeste landen op zondag bijna alles gewoon nog dicht is (in tegenstelling tot NL waar meer en meer gewoon op zondag open is).

Ik ben nog maar 120km van de Noordkaap af. Daarna krijg ik 3 dagen flinke buien volgens Meteox, pas bij Talinn zal het weer opknappen.
 
Tja, het weer is erg wisselvallig. Vooralsnog mag ik niet mopperen. Voorspelling komende week valt niet tegen, af en toe een paar druppen gaat wel, maar dagen regen heb ik geen tijd voor 🙁. Geniet ervan !
 
Tja, het weer is erg wisselvallig. Vooralsnog mag ik niet mopperen. Voorspelling komende week valt niet tegen, af en toe een paar druppen gaat wel, maar dagen regen heb ik geen tijd voor 🙁. Geniet ervan !

Komt goed, zolang mijn pak niet doorlekt is het prima te doen.

Hoop wel op hogere temperaturen snel. Ik heb all-season handschoenen meegenomen, in de wetenschap dat ik toch handvatverwarming heb, echter heeft de rechterkant het begeven, enkel links werkt nog. :+
 
En weer terug :)
Uiteindelijk is de trip iets korter geworden en ben ik maar 3 dagen in Noorwegen geweest.
Ondanks de korte tijd wel echt onder de indruk geraakt, echt een prachtig land!
Zou iedereen aanraden hier eens naartoe te gaan, naast de tip om heel goed rekening te houden met de weersomstandigheden. Ik maakte zelf een temperatuurdrop mee van 20 graden binnen een paar uur, komend vanuit zonnig zuid/midden Zweden. Dit i.c.m. regen en harde wind was geen pretje.
Verder moet je met het regelen van een slaapplek of fatsoenlijk avondeten ook niet te laat beginnen, hierin verschilt het land naar mijn idee behoorlijk met bv. Frankrijk.

Vanwege de afstand denk ik dat ik volgende keer de boot pak, maar ik ga zeker nog eens terug :)

Een leuk voorbeeld van een temperatuurdrop hier:

Dit heb ik vandaag opgenomen in noord Finland, waar volgens locals het eigenlijk 17 graden zou moeten zijn... De groep motorrijders was redelijk groot geworden, en geen mens was hier op voorbereid haha :+
 
Laatst bewerkt:
Komt me heel bekend voor ! En dan maar even warm worden in het tankstation.



Een leuk voorbeeld van een temperatuurdrop hier:

Dit heb ik vandaag opgenomen in noord Finland, waar volgens locals het eigenlijk 17 graden zou moeten zijn... De groep motorrijders was redelijk groot geworden, en geen mens was hier op voorbereid haha :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan