Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb 2 luchtgekoelde gehad, nooit echte pech, alleen kleine dingetjes.Zelfs met geld toe moet ik zo'n ding niet.... Alleen maar ellende met dat spul.
Ik heb een Transalp die wat olie verbruikt, er zit nu halfsyntheet 10w40 in. Zou een iets dikkere olie het proberen waard zijn? Ik snap dat dat de smeereigenschappen niet ten goede komt, maar elke olie zou ik dan kunnen proberen?
De bouw van een motorblok vereist een speciale motorolie wat op zo,n constructie is ontworpen.
Dus wees eigenwijs en probeer het.
Mijn G310R heeft 15W50 volgens het boekje.. 10W50 zal dat heel erg zijn.
Een dikkere olie smeert juist beter voor zover mogelijk (grotere speling tussen gelagerde oppervlaktes door slijtage bijvoorbeeld). Het olieverbruik wordt er echter hoger door.
Als het olieverbruik het gevolg is van vervuiling kan je een motorflush doen gevolgd door een keer een echte volsyntheet erin te gooien (motul 7100 of 300V, putoline nano tech, etc). Een dunnere olie dan opgegeven gebruiken is nooit een goed idee.
Als dat het probleem niet oplost is een setje zuigerveren misschien geen verkeerde ingreep (mits de cilinders en zuigers nog binnen de toleranties zijn).
Amen.
Wat een gezever over vrachtwagenolie voor een paar knaken.
Modbreak:
Doe eens normaal
nou nou nou.. wel grote jongens blijven hé
Amerikanen gebruiken vrachtwagenolie in motorfietsen omdat ze geloven in complotten.Gezever...?
Ik heb in een "zenuwachtige bui" een fles olie gehaald die in de USA wordt opgehemeld als zijnde de shizznit voor de Vmax. Er staat een dikke vrachtwagen op de verpakking. Koeienletters Diesel, Maar in zo'n bui heb ik daar schijt aan.
"Die moet ik hebben."
"Niet zeuren."
"Is goed."
Later begint het te knagen en probeer ik info in te winnen bij mensen die er WEL verstand van hebben. Als jij dat zeveren wilt noemen en verder de moeite niet neemt om inhoudelijk te reageren, zodat een leek zoals ikzelf er wat van leren...
...
Voor een v-max heb je een olie nodig geschikt voor natte platenkoppeling. In moderne motorolie zitten wrijvingsverminderende additieven die je koppeling kunnen laten slippen. Je hebt een 4T olie nodig. Mineraal kan, maar hoeft niet. Tevens onderling kenbaar. Ik adviseer voor die motor een 10w/40 4T. Ik gebruik Kendall Victory 10w/40 4T. Heel goed merkOkay...
Ik heb een tijdje geleden een fles Shell Rimula R4 L olie gekocht.
[afbeelding]
In de USA wordt dit verkocht als Shell Rotella en blijkbaar zweren de Vmax rijders er bij. Ik zie een paar posts terug ook iemand die Rimula gebruikt. Nu mijn vraag.
Zijn er hier mensen die deze olie gebruiken in hun motor? Ik vraag dit omdat er duidelijk op het etiket staat dat het voor "Heavy Duty Diesel Engines" is. Nu weet ik wel dat er ook andere oliën op de markt zijn die voor benzine, diesel én LPG geschikt zijn, dus volgens mij moet het allemaal niet zo schokkend zijn.
Ik wil goede en minerale 15W40 gebruiken. Daar voldoet de olie sowieso aan. Hier komt nog bij dat er bijna geen additieven in zitten, wat weer goed zou zijn voor een natte koppeling.
Ik bedoel mengbaar. In oliën voor benzinemotoren zitten andere additieven dan voor dieselmotoren. Sommige oliën zijn geschikt voor beiden, maar niet de 4T producten. Te denken valt oa aan zwavelneutraliserende additieven die het vormen van zwavelige zuren in het carter tegen gaan bij benzinemotoren.Voor een v-max heb je een olie nodig geschikt voor natte platenkoppeling. In moderne motorolie zitten wrijvingsverminderende additieven die je koppeling kunnen laten slippen. Je hebt een 4T olie nodig. Mineraal kan, maar hoeft niet. Tevens onderling kenbaar. Ik adviseer voor die motor een 10w/40 4T. Ik gebruik Kendall Victory 10w/40 4T. Heel goed merk
Gezever...?
Ik heb in een "zenuwachtige bui" een fles olie gehaald die in de USA wordt opgehemeld als zijnde de shizznit voor de Vmax. Er staat een dikke vrachtwagen op de verpakking. Koeienletters Diesel, Maar in zo'n bui heb ik daar schijt aan.
"Die moet ik hebben."
"Niet zeuren."
"Is goed."
Later begint het te knagen en probeer ik info in te winnen bij mensen die er WEL verstand van hebben. Als jij dat zeveren wilt noemen en verder de moeite niet neemt om inhoudelijk te reageren, zodat een leek zoals ikzelf er wat van leren...
Dan niet. Ook goed. Sterf. Enz enz.
Voor een v-max heb je een olie nodig geschikt voor natte platenkoppeling. In moderne motorolie zitten wrijvingsverminderende additieven die je koppeling kunnen laten slippen. Je hebt een 4T olie nodig. Mineraal kan, maar hoeft niet. Tevens onderling kenbaar. Ik adviseer voor die motor een 10w/40 4T. Ik gebruik Kendall Victory 10w/40 4T. Heel goed merk
Ik bedoel mengbaar. In oliën voor benzinemotoren zitten andere additieven dan voor dieselmotoren. Sommige oliën zijn geschikt voor beiden, maar niet de 4T producten. Te denken valt oa aan zwavelneutraliserende additieven die het vormen van zwavelige zuren in het carter tegen gaan bij benzinemotoren.
De olie die jij nu hebt is niet geschikt voor je v-max
Ik bedoel mengbaar. In oliën voor benzinemotoren zitten andere additieven dan voor dieselmotoren. Sommige oliën zijn geschikt voor beiden, maar niet de 4T producten. Te denken valt oa aan zwavelneutraliserende additieven die het vormen van zwavelige zuren in het carter tegen gaan bij benzinemotoren.
De olie die jij nu hebt is niet geschikt voor je v-max
4T.....?
Heel goed merk? Want....?
Zwaveligzuur (H2SO3) wordt niet meer gevormd in een motor omdat er al lang (vrijwel) geen zwavel meer in de brandstoffen zit.Ik bedoel mengbaar. In oliën voor benzinemotoren zitten andere additieven dan voor dieselmotoren. Sommige oliën zijn geschikt voor beiden, maar niet de 4T producten. Te denken valt oa aan zwavelneutraliserende additieven die het vormen van zwavelige zuren in het carter tegen gaan bij benzinemotoren.
De olie die jij nu hebt is niet geschikt voor je v-max
Google maar naar het merk. Enkele wapenfeiten: Het eerste merk dat met een multigrade olie op de markt kwam.
Verlenging van intervallen is een hot item de afgelopen jaren. Kendall adviseerde in de jaren 50, toen de gangbare interval 1000 mille was, om dit te verdubbelen naar 2000mile. Je vindt daar kreten van terug in de zin van two thousand mille pil. Het logo, met te twee vingers, stamt daar van af.
De 4T staat voor 4 takt.
In bijvoorbeeld bmw motoren of ducati met droge platenkoppeling kun je gewoon oliën gebruiken welke ook gebruikt worden in normale auto's. De specificaties die belangrijk zijn zijn de s specificaties. Bijv sg,sh etcDergelijke additieven zitten ook wel degelijk in olie voor dieselmotoren.
Olie zonder JASMO-MA(2) is per definitie niet geschikt voor motorfietsen, maar ja; dat zijn heilige huisjes hier op MF
Dergelijke additieven zitten ook wel degelijk in olie voor dieselmotoren.
Olie zonder JASMO-MA(2) is per definitie niet geschikt voor motorfietsen, maar ja; dat zijn heilige huisjes hier op MF
Verlenging van intervallen is dus al veel langer een aandachtspunt van dat merk.
Op dit moment is nieuw bij Kendall het toevoegen van vloeibaar titanium aan de olie, dat zich daar in het blok zich afzet als een dun laagje vast titanium waar metaal op metaal contact plaats vindt. Met name doet dat zich voor bij een koude motor, als de olie nog niet op temperatuur is en de smeerfilm nog niet toereikend. Op dit moment nog niet in alle oliën, maar wel in oliën die gebruikt worden in dragstar, stockcar, trekker trek etc.
Op een of andere manier krijg ik het idee dat je voor Kendall werkt of er iets mee te maken hebt.....