Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

Ik heb eigenlijk alleen nieuwe binnenpoten nodig, maarja, dan moet er ook nieuwe olie in + oliekeringen en veel gedoe met monteren, dus zoek liever gewoon een complete.

Had je dealer trouwens nog gevonden waardoor je achterlicht niet werkte?
 
Je vork uit elkaar schroeven is appeltje-eitje hoor. Al moet je wel 'special tool g4412dgg' van pagina 3456 uit het werkplaatshandboek hebben om de binnenpoten eruit te krijgen. Ik geloof dat ik er een redneck-truuc voor had gevonden met dop 24.
 
Had je dealer trouwens nog gevonden waardoor je achterlicht niet werkte?
Dat is een nogal ingewikkeld verhaal geworden.

Even het verhaal:
Afgelopen jaar heb ik minstens 2 keer gehad dat mijn achterlicht spontaan niet werkte, en het korte tijd (uren tot enkele dagen) later spontaan wel weer deed. Ook had mijn motor nogal ruzie met achterlampjes, die vrij kort meegingen. Nadat ik van mijn garage heavy-duty lampjes kreeg was dat laatste probleem over.
Nu deed mijn achterlicht het ineens niet meer, terwijl het lampje nog wel goed was. Echter, na enkele dagen was dat niet beter geworden.

Wat vindt mijn garage:
- Een doorgebrand achterlicht (huh?, die was prima toen ik keek. Echt waar!)
- Een doorgebrande zekering (ok, zou kunnen, stom genoeg heb ik daar niet naar gekeken, ben gewoon uitgegaan van zelfde probleem als eerder).

Na vervangen zekering en lampje doet alles 't weer. Voor hoelang? Wie 't weet mag 't zeggen...

tip voor jou: controleer je zekering. Achterlicht heeft een eigen zekering, remlicht achter zit bij de knipperlichten op de zekering. Dus als achterlichtzekering stuk is, doet remlicht 't nog wel.
 
Laatst bewerkt:
Hmm ok... Ik hoop dat je achterlicht het nu wel blijft doen, wat een gedoe :o
Helaas is het bij mij niet de zekering, die had ik al gecontroleerd.
Ik ben bang dat het bij mij een kabelbreuk is of iets dergelijks.
 
Wow hier is weer veel motorische en lichamelijke schade geleden sinds mijn laatste bezoekje hier. Hopelijk niet te erg allemaal. Het blijft idd uitkijken met de motor. Ik kan me zo nog enkele incidenten voor de geest halen.

Als ik met de freewind naar het werk rijd, op en af zo'n 130km binnendoor, dan kan ik er vanuit gaan dat het wel ergens nipt is dat ik serieus in de remmen moet. Dat weet je gewoon, zeker omdat ik vroeg op weg ben en de meeste mensen dan nog liggen te slapen :Z , zelfs als ze in de auto zitten B|

Heb ook een nieuw probleempje. Ik heb het gevoel dat mijn voorrem niet altijd even goed remt. Het is precies dat er tijdens elke omwenteling van de remschijf een stukje is waarop hij niet goed remt. Ik dacht aan een slagje in de remschijf maar ik heb het dit weekend bekeken en kan dat met de beste wil van de wereld niet vinden. Iemand nog een idee?

Met mijn achterlicht heb ik trouwens nog nooit een probleem gehad, met de rest van de electronica daarintegen... :Y Altijd even de zekeringen checken is zeker een goede tip :+

Moet vanavond trouwens mijn ketting ook eens bijspannen en ik ga eens nakijken of die idd minder spant als je erop gaat zitten. De mijne is wel niet verlaagd. Ik laat het weten. Heb je die verlaging echt nodig? Ik ben ook maar een 1.70m ;( ;) en heb daar toch geen problemen mee. Ok ik heb niet veel over maar toch.
 
Ben benieuwd Pirre :) dus laat maar weten! Heb de verlaging niet strikt nodig (ik rij ook zo weg op een veel hogere motor) maar het is wel practisch. Ik ben 1.60 en kom net met twee tenen aan de grond zo. Dat is toch het minste wat je nodig hebt om hem een metertje achteruit te douwen :)

Heb je al geprobeerd de remmerij eens goed schoon te maken met remmenreiniger?
Zomaar een kreet - weet er niet veel van.
 
Heb ook een nieuw probleempje. Ik heb het gevoel dat mijn voorrem niet altijd even goed remt. Het is precies dat er tijdens elke omwenteling van de remschijf een stukje is waarop hij niet goed remt. Ik dacht aan een slagje in de remschijf maar ik heb het dit weekend bekeken en kan dat met de beste wil van de wereld niet vinden. Iemand nog een idee?
Originele zwevende remschijf? Klinkt alsof 1 van de busjes niet goed meer glijdt. Na goed schoonmaken horen die dingen met de hand draaibaar te zijn, maar in de praktijk zal je dat niet snel meer lukken. Wel hoor je ze in elk geval met de hand van links naar rechts te kunnen duwen. Lastig probleem, smeren is niet echt een optie :+
 
Bedankt voor de tips. ja ik heb idd de originele zwevende remschijf. Aan die busjes zou het zeker wel eens kunnen liggen (je bedoelt toch diegene die de remblokken tegen de schijf aanduwen hé)... heb een tijdje geleden namelijk andere remblokjes gestoken en die dingen gaan alles behalve vlot naar binnen. Ronddraaien gaat al helemaal niet lukken denk ik. Wat valt daaraan te doen? Volledige revisie van de remklauw zeker? :? Daar kijk ik niet bepaalt naar uit, want een beetje schrik om daarzelf aan te beginnen.

Ik ga in ieder geval de boel eens opengooien en eens goed reinigen met remmen reiniger, baat het niet dan schaadt het niet... Misschien ook maar eens nieuwe remvloeistof op het systeem. Dat zal ook wel geen kwaad kunnen.
 
Bedankt voor de tips. ja ik heb idd de originele zwevende remschijf. Aan die busjes zou het zeker wel eens kunnen liggen (je bedoelt toch diegene die de remblokken tegen de schijf aanduwen hé)... heb een tijdje geleden namelijk andere remblokjes gestoken en die dingen gaan alles behalve vlot naar binnen. Ronddraaien gaat al helemaal niet lukken denk ik. Wat valt daaraan te doen? Volledige revisie van de remklauw zeker? :? Daar kijk ik niet bepaalt naar uit, want een beetje schrik om daarzelf aan te beginnen.
Nee, die bedoel ik niet. Als je remzuigers (dat zijn die dingen die je blok tegen de schijf duwen) vastzitten, komen de blokken niet terug en blijft je rem aanlopen. Als dat niet het geval is zou ik me daar niet druk om maken. Die hoef je ook niet met de hand te kunnen draaien (wel met de hand induwen trouwens). Overigens is een volledige revisie een halfuurtje werk voor een handige monteur (een uur als 't doffe ellende is), een euro of 15 voor alle pakkingen, en wat nieuwe remvloeistof.

Wat ik bedoel zijn de busjes in de schijf die ervoor zorgen dat de schijf zwevend is. Die horen te draaien en te glijden, anders 'zweeft' hij op 1 punt niet, en krijg je effectief een slinger in je schijf. Dat draaien doen ze na een tijdje (door vervorming) niet meer, maar dat glijden moeten ze blijven doen. Door roest en ellende gaan ze vastzitten.
 
Laatst bewerkt:
Ahzo... dat wist ik niet. Man ik leer toch nog elke dag bij :P en dat is zo bij standaard remschijf op een Freewind? Want dat heb ik mijn schijf nog niet weten doen :? Zweven bedoel ik dan. Ook nog nooit op gelet moet ik zeggen. Misschien best de boel maar eens deftig onder handen nemen => weer een projectje bij voor de winter. Maar ik ga het vanavond toch eens deftig bekijken dan.
 
Morgen ga ik de motor even uit elkaar halen om dat achterlicht te maken. Iemand nog tips over hoe ik het beste het probleem kan opsporen? Ik ben in het bezit van een multimeter.

Wat ik al gekeken heb:
- Bolletje zelf, die is nog goed
- Zekering, is nog goed

Dus ik ga nu de bekabeling checken, maar waar gaat het bijvoorbeeld vaak fout? Ik gok op een scharnierend punt ofzo (bijvoorbeeld bij de voorvork)?

Ik wist niet dat je ook op GoT zat, Pooh.. :W
 
Kijk zeker eens onder de benzinetank, daar zitten alle kabels echt dicht op elkaar en als er eentje van beschadigd is, lijkt me de kans daar het grootst.
 
Gisteren eens gekeken naar de voorrem. En jawel mijn schijf zweeft terug zoals het moet. Met remmenreiniger de boel eens goed onder handen genomen. Vanmorgen met de freewind naar het werk gereden en ik denk dat het probleem opgelost is.

Verder heb ik eens gekeken naar de kettingspanning en ik kan niet zeggen dat er bij mij een groot verschil op zit tussen erop zitten of hem gewoon laten staan. In beide gevallen stond mij ketting even strak naar mijn aanvoelen. Heb het echter niet nagemeten. Zal vanavond aan de vriendin eens vragen dat ze erop gaat zitten, dan kan ik het beter zien.

Groeten!
 
tip voor jou: controleer je zekering. Achterlicht heeft een eigen zekering, remlicht achter zit bij de knipperlichten op de zekering. Dus als achterlichtzekering stuk is, doet remlicht 't nog wel.

De tip heeft gewerkt. Ik had de zekering al vervangen, maar voor de zekerheid 2 10A zekeren omgewisseld en nu werkt het gewoon weer _O- Misschien had ik hem gewoon niet goed doorgedrukt ofzo, ik weet het ook niet.

Maar goed, ik kan ook weer in het donker rijden *O*
 
Nu is mijn verlichting ook al naar de klote _O- Ik ben weer eens op mn plaat gegaan bij het offroad rijden en sinds dien doet mn dimlicht het niet meer (ik krijg dan alleen stadslicht tezien)
Ik hoop dat het gewoon t lampje is, maar ik heb me er nog niet mee bezig gehouden
 
Ik hoop het ook voor je.

Heeft iemand een idee wat ik nog voor mijn Freewind zou kunnen krijgen als ik hem tweedehands zou verkopen of evt in laat kopen bij de dealer. Ik moet misschien stoppen met motorrijden voor nu..
Er staat ongeveer 85.000 op de teller, de snelheidsmeter is kapot en het achterspatbord mist. Voor de rest is hij gewoon in goede staat (voor het aantal km's). Het bouwjaar is juni 1999.
Ik dacht zelf aan 1300 en misschien 1400 met werkende teller? :? Zit ik dan een beetje in de buurt..?
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop het ook voor je.

Heeft iemand een idee wat ik nog voor mijn Freewind zou kunnen krijgen als ik hem tweedehands zou verkopen of evt in laat kopen bij de dealer. Ik moet misschien stoppen met motorrijden voor nu..
Er staat ongeveer 85.000 op de teller, de snelheidsmeter is kapot en het achterspatbord mist. Voor de rest is hij gewoon in goede staat (voor het aantal km's). Het bouwjaar is juni 1999.
Ik dacht zelf aan 1300 en misschien 1400 met werkende teller? :? Zit ik dan een beetje in de buurt..?

Zonde dat je met motorrijden moet stoppen!

Het is vast te doen om hem voor die prijs te verkopen, maar in de winter gaan ze minder makkelijk van de hand en de Freewind is niet erg populair.

Ter referentie - ik heb die van mij in goede staat gekocht voor 1600 incl een bijna nieuwe 3-delige kofferset en een nieuwe kettingset. En hij had toen 29.000 km op de teller. Hij was nog maagdelijk als het ging om schade en roest maar dat is inmiddels wel anders :$

Maar er staat nu ook een zwarte op marktplaats voor €3000 met 30.000km op de teller dus wie weet heb ik gewoon geluk gehad met de prijs.
En dat was nog in het seizoen - dan zijn de motoren gemiddeld duurder dan voor de winter.

Succes met de verkoop. Mijn broer is nu op reis maar wil na zijn terugkomst ook een 650cc 1cil allroad aanschaffen. Is de onderhoud geschiedenis bekend? Wanneer heb je voor het laatst kleppen gesteld?
 
Laatst bewerkt:
Zonde dat je met motorrijden moet stoppen!

Het is vast te doen om hem voor die prijs te verkopen, maar in de winter gaan ze minder makkelijk van de hand en de Freewind is niet erg populair.

Ter referentie - ik heb die van mij in goede staat gekocht voor 1600 incl een bijna nieuwe 3-delige kofferset en een nieuwe kettingset. En hij had toen 29.000 km op de teller. Hij was nog maagdelijk als het ging om schade en roest maar dat is inmiddels wel anders :$

Maar er staat nu ook een zwarte op marktplaats voor €3000 met 30.000km op de teller dus wie weet heb ik gewoon geluk gehad met de prijs.
En dat was nog in het seizoen - dan zijn de motoren gemiddeld duurder dan voor de winter.

Succes met de verkoop. Mijn broer is nu op reis maar wil na zijn terugkomst ook een 650cc 1cil allroad aanschaffen. Is de onderhoud geschiedenis bekend? Wanneer heb je voor het laatst kleppen gesteld?

Het onderhoud bij de vorige eigenaar is onbekend. Maar zelf heb ik wel alles bijgehouden. De kleppen laat ik binnenkort stellen, even wachten op m'n salaris nog ;)
Komende week haal ik even de voorkant uit elkaar om te kijken of ik de teller kan maken, ik hoop dat het de kabel is of iets dergelijks want dat is wel te doen.

Ik heb zelf 1650 euro voor de motor betaald, dus ik denk dat je wel een koopje had. :P
 
Laatst bewerkt:
Komende week haal ik even de voorkant uit elkaar om te kijken of ik de teller kan maken, ik hoop dat het de kabel is of iets dergelijks want dat is wel te doen.
Display doet het, toerenteller doet het, snelheid blijft op 0? Dan is 't hoogstwaarschijnlijk je sensor op 't voorwiel. Dat is een bekend freewind-probleem. Bij cms 121.50 ex btw.
 
Laatst bewerkt:
Display doet het, toerenteller doet het, snelheid blijft op 0? Dan is 't hoogstwaarschijnlijk je sensor op 't voorwiel. Dat is een bekend freewind-probleem. Bij cms 121.50 ex btw.

Hmm.. Ja, inderdaad. Heel soms doet de teller het, dan springt hij even op de goede snelheid, of hij geeft een totaal verkeerde snelheid aan (180 of 30 op de snelweg _O- )
Zo'n sensor is wel duur zeg, pff :X
 
Zo. De freewind heeft weer Liefde gekregen. Frisse olie erin, wat kortsluiting opgelost en alles eens nagekeken en gesmeerd. Ik heb nu twee keer kortsluiting gehad in de bedrading bij het stuur, dus die zit nu anders vast. Weten jullie hoe je de koplamp er een beetje handig uit kunt prutsen? Hij ligt vol met witte zooi..

Verder heeft mijn exemplaar last van een kapotte voetpakking, waardoor hij wat zweet. Volgens het duitse forum heeft elke freewind daar vroeg of laat een keer last van, net als de DR650. Ik had het 10k km geleden al eens gezien (...) en het is een klein beetje erger geworden, maar niet veel. Hier iemand een idee erover?

Overigens heb ik op aanraden van de motorzaak continental 'conti go' bandjes onder de freewind laten zetten, maar ik kan er maar niet aan wennen. Remmen gaat beter dan met de Bridgestone BT45's, maar in bochten voelt het al snel alsof ik ga glijden. Misschien dat ik met andere bandenspanning daar nog wat aan kan doen.
 
~
Overigens heb ik op aanraden van de motorzaak continental 'conti go' bandjes onder de freewind laten zetten, maar ik kan er maar niet aan wennen. Remmen gaat beter dan met de Bridgestone BT45's, maar in bochten voelt het al snel alsof ik ga glijden. Misschien dat ik met andere bandenspanning daar nog wat aan kan doen.

Met welke spanning rij je? Ga je echt glijden, of voel je hem wat lopen?
Ik vind zelf de bandenspanning die aangeraden is op de sticker op de achterbrug sowieso erg laag (weet uit mn hoofd zo niet wat erop staat) maar dat is natuurlijk ook erg afhankelijk van het type banden wat je gebruikt en dat kan bij een motor als de freewind erg uiteenlopen.
Ikzelf rij op grove banden maar zet standaard een halve bar meer spanning erop.
 
Standaard idd - ik zal ze eens wat harder zetten. Morgen weer een lekker stuk rijden voor de boeg dus dan kan ik eens experimenteren. Ik voel ze wat 'lopen' zoals je het uitdrukt, en dat is een of twee keer in schuiven over gegaan toen ik (inderdaad iets te snel) over een rotonde reed. Niets wat een voetje aan de grond niet kan houden, maar wel eng als je er niet op bedacht bent.
 
Standaard idd - ik zal ze eens wat harder zetten. Morgen weer een lekker stuk rijden voor de boeg dus dan kan ik eens experimenteren. Ik voel ze wat 'lopen' zoals je het uitdrukt, en dat is een of twee keer in schuiven over gegaan toen ik (inderdaad iets te snel) over een rotonde reed. Niets wat een voetje aan de grond niet kan houden, maar wel eng als je er niet op bedacht bent.

Ik zit er wel eens over na te denken, maar ik begin te 'vermoeden' dat de freewind erg vatbaar is voor geglibber aan de achterkant door de gewichtverdeling.

Mijn oude achterband was wat oud, maar niet overdreven knapperig. Met die band gleed ik alle kanten op - iets wat ik en mijn monteur eigenlijk niet zouden verwachten bij het beoordelen van de band. Hij slipte ook wel eens door bij het optrekken.
Inmiddels heb ik de heidenau K60 snow, dus een winterband. Dit is een hele verbetering, maar nog steeds glij ik met deze motor veel makkelijker dan met andere motoren.
 
Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten. Met mijn vorige motor maar 1 keer gehad dat het achterwiel een stapje opzij deed. Maar met de Freewind toch al regelmatig gehad, ook met gewoon rustig rijden. Ik was al bang dat het aan m'n nieuwe achterband lag, omdat ik er met de BT45 toch een stuk minder last van leek te hebben.
Overigens heb ik als het flink nat is ook altijd last van een slippend achterwiel met (rustig) optrekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan