Het grote Wat ik onderweg heb meegemaakt topic #17

Status
Niet open voor verdere reacties.
A10 Oost, vlak voor de tunnel.

Idd leuk maar soms zou een paar PK'tjes meer niet misstaan.
Helaas zit ik nog aan de A2 -O-
 
Ik heb vandaag meegemaakt dat ik voor het eerst durfde te filteren.
Ik ging niet echt heel veel sneller dan de blikkers, dus goed opletten of een mede-motorrijder mij achterop zou komen zodat ik die voor kon laten.

Eitje natuurlijk voor iedereen hier, maar ik voelde me een hele held!
*O* :]
Één keer moet de eerste keer zijn. Je hebt je vuurdoop gehad. Rustig zo doorgaan. Maar het devies blijft: bij twijfel niet inhalen :Y
En volgens de gedragscode motorrijders in de file mag het snelheidsverschil tussen motor en auto maximaal 10 km/u bedragen. Goed gedaan dus! *O*
 
Laatst bewerkt:
Daar zit wel wat in Rubenio,maar vergeet niet,veel koekblikkers geef je dan wel het idee dat ze je rechts voorbij kunnen.Het is wijzer om links van de middenas van je weghelft te zitten. ;)
 
Heel iets extra veiligheidsmarge + je kan als het druk is iets langs de rij heen kijken.
Volgens een opmerking onder de gedragscode motorrijders in de file (zie Max Snelheid in "Het grote Wat ik onderweg heb meegemaakt...") mag je niet op de redresseerstrook komen, dat is de asfaltstrook tussen de linker vangrail en de linker witte streep. Als toelichting staat daarbij dat daar veel vuil ligt. Bedoeld zal wel zijn: vuil waaronder voorwerpen waar je over kunt vallen of die je banden kunnen beschadigen. Ik ga ervan uit dat je, naarmate je dichter langs die witte streep rijdt, meer kans hebt om dergelijk vuil tegen te komen '(
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag meegemaakt dat ik voor het eerst durfde te filteren.
Ik ging niet echt heel veel sneller dan de blikkers, dus goed opletten of een mede-motorrijder mij achterop zou komen zodat ik die voor kon laten.

Eitje natuurlijk voor iedereen hier, maar ik voelde me een hele held!
*O* :]

Held!

Dat gaat groeien.. gewoon rustig opbouwen...
let op : in mn eerste maanden was ik eerst heel aarzelend,
toen steeds enthousiaster, tot ik ook een paar keer flinke schamp-schades met de Givis had.

Tegenwoordig hangt het af van het weer, het tijdstip, de ruimte tussen de blikken, de streek/het land etc...
Soms ook lekker achter een voorrijder aan (gisteren zo'n lekker Brede GSA op A28 gevolgd. hehehe)

Vooral nooit echt haast hebben en zo min mogelijk risicos nemen (duh)
Je bent op de motor sowieso superieur aan de koekblikken,
en in 99% vd gevallen zal jij uiteindelijk eerder aankomen. je hoeft dus niet te drukken etc...
het komt allemaal goed.
(NIET DOEN: ik ben een keer met vliegende haast door de spits van DHg naar Breda gegaan, kwam totaal hyper aan, maar wel lekker gereden. A4, A15, A16 allemaal lekker breed. Er kan best veel met zo'n motor...)

Verder extra terughoudend zijn in weekenden: onvoorspelbaar verkeer. Wees Extra Voorzichtig.

Ideaal filteren: spitsverkeer op A12, A4, en ring Antwerpen: allemaal lekker breed, en tolerante koekblikkers..

niet doen: A28 Amersfoort: veeel te smalle baantjes. A2 Maastricht: smal, en aan verandering onderhevig. leve de tunnel straks...

twijfelgevallen: A1 oostelijk van Amersfoort en A50 in Brabant en Gldlnd. Relatief smalle banen en vaak wat intolerante medeweggebruikers (niet gewend aan motoren???)

Omgeving Eindhoven: mixed... gaat meestal prima, maar soms wat agressie..??


En als je meer wilt leren: ga eens naar Parijs. Na lang weekend Parijs moest ik echt even afkicken...
 
Heel iets extra veiligheidsmarge + je kan als het druk is iets langs de rij heen kijken.

links/midden etc... altijd disucssie.

beste antwoord waarsch : "it depends" ..

ik ben redelijk beweeglijk op mn baan, houd meestal geen vaste plek aan.
soms eens links-langskijken,
bij druk verkeer: vaak tussen de rijen door kijken..
steeds op letten wat er in je blinde hoeken kruipt..
en door wat heen en weer te zwabberen op mn baan denk ik voor mezelf ruimte te scheppen, en extra zichbaar te zijn...


en bij zo'n 2 millisec klever, een band-fetish geval (in mijn geval: een Beauty-Case-fetish-geval)...
- direct voor zn stuurwiel: dan ben je blijkbaar psy het dichts bij en soms valt-ie terug.
- of gas erop... (trajectcontrole DHg is een probleem daarmee)
- toch maar voorbij laten.. (en opletten als je lang straks m filtert)
 
Beetje bewegen in je baan is inderdaad goed voor je zichtbaarheid. "Decamoufleren" noemen ze dat. Mensen zien een koplamp en denken "een bestuurder" en laten het daardoor daarbij. Als je wat beweegt wordt hun aandacht beter op jou gevestigd.

Verder: Klevers? Lekker laten gaan. Ik laat mij niet opjutten door zo'n gefrustreerd figuur.

Filteren: Lekker rustig aan. Goed opletten. Je bent toch sneller door de file hoe hard je er ook tussendoor gaat. Als je het als een idioot gaat doen: Nauwelijks winst. (bij de volgende koekblikker die je niet ziet of dwars wil zitten sta ik er toch weer achter ;) ) en veel gevaarlijker.
 
Ja inderdaad, uiteindelijk is ie ook rechts er voorbij gegaan. Nouja zoek lekker een vangrail op denk ik dan maar.
 
Volgens een opmerking onder de gedragscode motorrijders in de file (zie Max Snelheid in "Het grote Wat ik onderweg heb meegemaakt...") mag je niet op de redresseerstrook komen, dat is de asfaltstrook tussen de linker vangrail en de linker witte streep. Als toelichting staat daarbij dat daar veel vuil ligt. Bedoeld zal wel zijn: vuil waaronder voorwerpen waar je over kunt vallen of die je banden kunnen beschadigen. Ik ga ervan uit dat je, naarmate je dichter langs die witte streep rijdt, meer kans hebt om dergelijk vuil tegen te komen '(

Dat is volgens mij nochtans gewoon onderdeel van het eerste baanvak?
 
Dat is volgens mij nochtans gewoon onderdeel van het eerste baanvak?
Ik weet niet precies wat een baanvak is, maar het is in ieder geval geen rijstrook en geen onderdeel van een rijstrook, nog daargelaten dat je een doorgetrokken witte streep niet mag overschrijden.
Maar het ging me naar aanleiding van deze post van @Rubenio meer om het vuil dat je tegen kunt komen naarmate je dichter tegen die streep aan gaat rijden.
 
Laatst bewerkt:
Prima te doen, en ik heb een boxer. Beetje laveren, soms wat claxonneren of revven, maar het lukt altijd. Eitje.

van mij mag je...

reed jij gisteren revvend en knipperend voor me uit bij Amersfoort: GSA met brede koffers en veel stickers?
Dank voor het opentrekken van die krappe file, maar ik zou het zelf met minder lawaai doen...

(met zo'n GSA kan je toch ook gewoon over de file heen? dan zie je ook nog meer, en lijkt me helemaal voorbij het koele...)

Over laveren (engels: weaving) gesproken: doe ik ook wel eens: in een rijdende file van gat-naar-gat.
gaat vaak prima op de A12 DHg in/uit, en soms op de N44 bij Wassenaar. Maar mag het ?

ik begrijp dat het in de meeste US states niet is toegestaan.
in NL?? je haalt natuurlijk elke 2e auto "rechts" in, en door steeds diagonaal het volgende gat in te duiken is het nogal onrustig (hoonk!). Maar het gaat soms Brilliant vlot.
 
Ja inderdaad, uiteindelijk is ie ook rechts er voorbij gegaan.

Nouja zoek lekker een vangrail op denk ik dan maar.
Grote kans dat jij die dan als eerste zal vinden })

Volg de adviezen van de overige reacties op :Y
 
Laatst bewerkt:
in NL?? je haalt natuurlijk elke 2e auto "rechts" in, en door steeds diagonaal het volgende gat in te duiken is het nogal onrustig (hoonk!). Maar het gaat soms Brilliant vlot.
Rechts inhalen in een file? Volgens mij is het zo dat die regel pas vanaf een bepaalde snelheid geldt. Of zoiets. Rechts inhalen als iedereen stil staat is in ieder geval niet rechts inhalen. ( ook niet links omdat het in het wetsartikel volgens mij "niet links inhalen" wordt genoemd )
 
Ik zit altijd nog iets verder naar links, zowat op de streep ;)

Als mensen recht vooruit kijken, dan is hun blikveld eigenlijk maar heel erg smal.
Ze zien wat er recht voor ze is, iets naar rechts of links en ze kijken gewoon langs je heen.
En als je dan redelijk statisch rijd ( constant rechts lijn, zonder regelmatig even iets naar links/rechts over je eigen rijstrook, dan 'verdwijn' je voor de bestuurder achter je.

Dat is de truc van prooidieren als ze gevaar zien, gewoon doodstil blijven zitten dan ga je op in de omgeving, dat beest dat je aan het zoeken is om je op te vreten ziet je dan niet. Pas als je beweegt dan zien ze je.

Op de snelweg rij je dus best gewoon recht voor de bestuurder van de auto achter je, in zijn blikveld en regelmatig even iets naar links / rechts om te laten zien dat je er nog bent.
 
Rechts inhalen in een file? Volgens mij is het zo dat die regel pas vanaf een bepaalde snelheid geldt. Of zoiets. Rechts inhalen als iedereen stil staat is in ieder geval niet rechts inhalen. ( ook niet links omdat het in het wetsartikel volgens mij "niet links inhalen" wordt genoemd )

Voor je met wetsartikelen (en welk wetsartikel bedoel je eigenlijk ?? ) gaat gooien, begin eens met de definitie van 'file' op te zoeken.
 
Ver links plakken in een baan vind ik tricky, koekblikkers kunnen dan soms op rare ideeën komen om je bijvoorbeeld in te halen op dezelfde baan. Dat is al een keer bij mij gebeurd en ik reed vrij rap op de meest linker baan maar die Range Rover schoot er met gemiddeld 180 tussen mij en een auto op de rechter baan door. Er was denk ik nog geen 10cm speling tussen zijn voertuig en mijn stuur. Dat links plakken zou ik alleen maar doen als je in een treintje rijdt.
 
Moeder gans met acht pulletjes er achter aan die van rechts naar links de a9 over Wilde steken. Waar de oprit vanaf rotterpolderplein naar het noorden toe er net bij komt. Ben gestopt, toen naar de moeder toe gereden en haar terug gejaagd. Ze vloog gelijk terug naar beneden( het talud af) de pulletjes waren wat meer uitdaging...maar ben nu wel blij met de akra uitlaat.... flink wat toeren gemaakt en de piepkuikens rende terug de berm en daarna het hogere gras in....hoop dat er morgen niet als nog 9 plukjes dons liggen.
 
Ver links plakken in een baan vind ik tricky, koekblikkers kunnen dan soms op rare ideeën komen om je bijvoorbeeld in te halen op dezelfde baan. Dat is al een keer bij mij gebeurd en ik reed vrij rap op de meest linker baan maar die Range Rover schoot er met gemiddeld 180 tussen mij en een auto op de rechter baan door. Er was denk ik nog geen 10cm speling tussen zijn voertuig en mijn stuur. Dat links plakken zou ik alleen maar doen als je in een treintje rijdt.

Team Wilders of soortegelijk convoy ?
die gaan nl ook nog wel eens aso-rap door iets-te-druk verkeer... Meestal met blauwe lichten, maar zonder sirene. soms best schrikken...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan