Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Zo, cursus wikipedia gedaan?Bobber
Door de decennia heen zijn er verschillende stijlen van chopperbouw ontstaan. Een bekende stijl is de bobber.
De bobber is een kale motor, van oorsprong ook weer een ex-US army Harley Davidson die voor de racerij werd gebruikt. In Amerika werd dit "dirttrack" of "oval-racing" genoemd en het is enigszins te vergelijken met het grasbaanracen in Europa. Echter, in die tijd bestonden de crossmotoren die speciaal voor dit doel worden gebouwd nog niet. De coureur bouwde doorgaans zijn eigen motorfiets, meestal op basis van de goedkoop en gemakkelijk verkrijgbare legermotor die robuuster en motorisch deugdelijker van bouw was dan de civiele versie.
Later kwam er een stroming op gang die deze racemotoren weer aanpaste voor gebruik op de openbare weg, maar wel zodanig dat de racemotor er nog duidelijk in herkenbaar was. Dit betekende geen luxe en minimale verlichting. Voor wie oude foto's of films van deze races heeft gezien is de racerij ook nog duidelijk in de bobber stijl te herkennen. Ovale rij-nummerplaten op een bobber of een groot rugnummer op een leren jas misstaan dus ook niet.
Zo, cursus wikipedia gedaan?
vind het nogal jammer dfat alles tegen woordig de stempel "bobber" krijgt.
80% is geen bobber.
een bobber maken is een kwestie van alles van je fiets af slopen wat niet essentieel is, en je achter spatbord afzagen...(eigenlijk het opklapstuk weghalen..maar dat zit niet meer op een motor)
tegenwoordig is zo een beetje alles wat niet extreem lang is en een hardtail op ge bakken is een bobber..
dat is het dus niet!
ook mijn plof is geen bobber, dus zie je mij met mijn HD.. ga niet zeggen dat het een leuke bobber is..
is een bobchop
echte bobber zijn gaaf
maar er zijn maar weinig echte bobbers..
zoveel wl's en knuckles rijden er niet meer rond..
ach, wat is tegenwoordig oldskool dan? motors die toen nieuw waren?
en wat hoort dan bij oldskool? matte lak of de originele kleuren van "toen"
is eigenlijk hetzelde soort gezeik..
als je kijkt naar de "officiële" regels van een bobber, dan koop je een roadking (eigenlijk een Honda shadow, zijn er meer van en beter betaalbaar), sloop je alles er af wat je niet voor de grasbaanraces in Hoogeveen nodig bent, en bouw je er 2 smartlampies en een fietsteller op (weegt minder dan origineel )
dat is toch de bobberspirit? een wegmotor ombouwen naar Ovalracer of grasbaanracer.. en die weer klaarmaken om op straat te mogen rijden..
echte bobber zijn gaaf
..