Het grote "Why Bobberts suck "topic

Dan zal ik maar de aftrap doen...

Iedereen die z'n voorspatbord mist denkt dattie een vettúh bobbert heeft!!!
 
Laatst bewerkt:
:?

rb_header.png
 
Bobber
Door de decennia heen zijn er verschillende stijlen van chopperbouw ontstaan. Een bekende stijl is de bobber.

De bobber is een kale motor, van oorsprong ook weer een ex-US army Harley Davidson die voor de racerij werd gebruikt. In Amerika werd dit "dirttrack" of "oval-racing" genoemd en het is enigszins te vergelijken met het grasbaanracen in Europa. Echter, in die tijd bestonden de crossmotoren die speciaal voor dit doel worden gebouwd nog niet. De coureur bouwde doorgaans zijn eigen motorfiets, meestal op basis van de goedkoop en gemakkelijk verkrijgbare legermotor die robuuster en motorisch deugdelijker van bouw was dan de civiele versie.

Later kwam er een stroming op gang die deze racemotoren weer aanpaste voor gebruik op de openbare weg, maar wel zodanig dat de racemotor er nog duidelijk in herkenbaar was. Dit betekende geen luxe en minimale verlichting. Voor wie oude foto's of films van deze races heeft gezien is de racerij ook nog duidelijk in de bobber stijl te herkennen. Ovale rij-nummerplaten op een bobber of een groot rugnummer op een leren jas misstaan dus ook niet.
Zo, cursus wikipedia gedaan?
 
ah in feite willen alle bobber rijders dus een Buell crosser? omdat deze niet gemaakt worden verbouwen ze maar een Harley..
 
Heb niks met bobbers.
En heb ook niks tegen bobbers.
Maar het is wel een rage geworden...daar heb ik wel wat tegen..
 
vind het nogal jammer dfat alles tegen woordig de stempel "bobber" krijgt.
80% is geen bobber. :N

een bobber maken is een kwestie van alles van je fiets af slopen wat niet essentieel is, en je achter spatbord afzagen...(eigenlijk het opklapstuk weghalen..maar dat zit niet meer op een motor)

tegenwoordig is zo een beetje alles wat niet extreem lang is en een hardtail op ge bakken is een bobber..
dat is het dus niet!

ook mijn plof is geen bobber, dus zie je mij met mijn HD.. ga niet zeggen dat het een leuke bobber is.. :N
is een bobchop :Y

echte bobber zijn gaaf *O*
maar er zijn maar weinig echte bobbers.. -O-

zoveel wl's en knuckles rijden er niet meer rond..
 
Ik wil het bobber, chopper, bobchop, stopchop gedoe ook niet al te historisch en letterlijk nemen, anders ben je tot St. Juttemis aan het discussieren..kijk maar naar bepaalde bekende HD bejaarden of bouwers, die hebben ook weer tot in het kleinste detail meningsverschillen over de historie van dit of de naamgeving van dat..
Ik weet soms niet wat vermoeiender is, het chopper/bobber filosofie discussie geleuter of al die stijl-rages.. ;)


vind het nogal jammer dfat alles tegen woordig de stempel "bobber" krijgt.
80% is geen bobber. :N

een bobber maken is een kwestie van alles van je fiets af slopen wat niet essentieel is, en je achter spatbord afzagen...(eigenlijk het opklapstuk weghalen..maar dat zit niet meer op een motor)

tegenwoordig is zo een beetje alles wat niet extreem lang is en een hardtail op ge bakken is een bobber..
dat is het dus niet!

ook mijn plof is geen bobber, dus zie je mij met mijn HD.. ga niet zeggen dat het een leuke bobber is.. :N
is een bobchop :Y

echte bobber zijn gaaf *O*
maar er zijn maar weinig echte bobbers.. -O-

zoveel wl's en knuckles rijden er niet meer rond..
 
Laatst bewerkt:
ach, wat is tegenwoordig oldskool dan? motors die toen nieuw waren?
en wat hoort dan bij oldskool? matte lak of de originele kleuren van "toen"

is eigenlijk hetzelde soort gezeik..

als je kijkt naar de "officiële" regels van een bobber, dan koop je een roadking (eigenlijk een Honda shadow, zijn er meer van en beter betaalbaar), sloop je alles er af wat je niet voor de grasbaanraces in Hoogeveen nodig bent, en bouw je er 2 smartlampies en een fietsteller op (weegt minder dan origineel ;) )

dat is toch de bobberspirit? een wegmotor ombouwen naar Ovalracer of grasbaanracer.. en die weer klaarmaken om op straat te mogen rijden..
 
Laatst bewerkt:
ach, wat is tegenwoordig oldskool dan? motors die toen nieuw waren?
en wat hoort dan bij oldskool? matte lak of de originele kleuren van "toen"

is eigenlijk hetzelde soort gezeik..

als je kijkt naar de "officiële" regels van een bobber, dan koop je een roadking (eigenlijk een Honda shadow, zijn er meer van en beter betaalbaar), sloop je alles er af wat je niet voor de grasbaanraces in Hoogeveen nodig bent, en bouw je er 2 smartlampies en een fietsteller op (weegt minder dan origineel ;) )

dat is toch de bobberspirit? een wegmotor ombouwen naar Ovalracer of grasbaanracer.. en die weer klaarmaken om op straat te mogen rijden..

Het gaat tegenwoordig helemaal nergens meer over, gelul in de ruimte. Maar goeie reactie Hakkers vooral over die grasbaanraces in Hoogeveen. Grasbaanraces rule. :} :} :}

dscn2113.jpg
 
Laatst bewerkt:
volgens de menigte is een bobber netjuist heel erg 2010 :P

4stroke, grasbaanraces zijn idd gaaf!
 
Maakt me in princiepe geen klote uit wat mensen doen, bouwen, benamen, als ze het maar zelf mooi vinden.
Maar ik ben wel benieuwd "waarom" ze het dan een Bobber noemen?
Ik zie vaak prachtige motoren, en dan noemen ze het een Bobber.....(en dan praat ik niet over een echte oude bobber, maar alleen over de kenmerken van een bobber die er niet eens in zetten), maar het heeft alle kenmerken van een chopper Waarom moet het dan tocvh per se bobber heten, en geen chopper?
BV
Ik noem een wasmachine toch ook geen vaatwasser?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind Bob -hoewel hij zich op MF anders noemt- ook een lul.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En wat is nu feitelijk een bobber??..
Als ik dat wikipedia verhaal mag geloven waren dit meestal motoren afkomstig van het leger die makkelijk verkrijgbaar waren en bla bla bla.
In tegenstelling wat andere mensen beweren (alsof ze er zelf bij waren), kan ik me niet voorstellen dat dit puur en alleen oude HD's WLA's etc. waren.
Er zat vast wel 's een ander merk tussen..
 
Laatst bewerkt:
Ga je een echte old Skool bobber bouwen zijn er wel bepaalde blokken die je maar kunt gebruiken
Maar dan zullen er andere merken bij zitten als HD, bv indian(om een bekende te noemen), maar ook truimph.
Voorbeeldtje
bud4vx.jpg

Wil je dan een echte periode gebonden bobber bouwen, tja dan kun je niet aan komen met een 4 cilinder van 2002.


Maar wil je een gewone moderne bobber bouwen dan vind ik niet dat je per se een oud blok moet gebruiken(al zullen er mensen zijn die dat weer wel vinden natuurlijk)
Maar ik vind wel dat je aan bepaalde Belangrijke lijnen/kenmerken zult moeten voldoen wil je het de naam bobber geven.


Je ziet nu dus vaak een chopper, en die word dan Bobber genoemd...
Ik ga bv geen naked bike bouwen, en deze dan vol zetten met schermen enz

Mijn mening van een bobber is dat het een beetje een rouwe/oude look moet zijn. Geen high tech, maar meer een beetje klasiek, een dikke tank, wielen dezelfde maat(zowel velg als banden) Alles er af wat niet noodzakelijk is.
Een hardtail(zeer nzeker voor een old skool)
En het mag er afgetrapt uitzien.
 
Laatst bewerkt:
Of het nu een rage is of niet dat doet er voor "mij" niet toe ik vind sommige wel mooi....niet allemaal dus!
Het is meer een kwestie van smaak ( of geen ) :P
Er zullen ongetwijfeld personen zijn die een Bobbert kopen omdat het ''in'' is.
Ik zeg vooral doen!
Who gives a F*uck.
 
Terug
Bovenaan Onderaan