Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Hoi iedereen,
Is er een bepaade zoekfunctie binnen dit topic? Verwacht dat dit namelijk al eens voorbij is gekomen binnen dit topic.
Vandaag stuk wezen rijden, ging 1/1.5 uur goed off- en onroad. vervolgens ging hij weer op 1 cilinder lopen. Ben toen naar huis gereden op 1 cilinder en na 1.2km sprong de 2e cilinder weer aan en bleef aan. Verder loopt hij super netjes en start direct zonder problemen etc.
Ondertussen al het volgende gedaan en daarom volledig ten einde raad:
> Rectifier vervangen
> Accu vervangen
> Bobine vervangen
> Bougies vervangen
> Bougie doppen nagemeten
> Carburateur gereviceerd en ultrasoon gereinigd
> Benzine pomp vervangen
> Compressie gemeten is aan beide kanten netjes

Verder vast nog andere dingen waar ik nu niet op kom.
Ik denk dat ik hem naar een yamaha dealer breng, iemand hier ervaring mee? Doe met mijn auto, motor en brommer eigenlijk alles zelf en heb daarom beetje gemengde gevoelens om het naar een garage te brengen.

Alvast bedankt!
Er is geen zoekfunctie binnen het topic.
Ene kant zou dat mooi zijn maar aan de andere kant zou het hier dan doodbloeden.

Je probleem herken ik wel.
Jij hebt het over op 1 cilinder lopen maar weet je dat wel zeker?
De bougies vonken bij iedere omwenteling dus in principe kan je de bougie(doppen) verwisselen.
Maar daar zou je nog niets mee opschieten tenzij je zeker weet dat hij op 1 cilinder loopt.

Ik heb eenzelfde euvel gehad en eer we daar achter kwamen….
Meestal reed de suup goed maar dan ineens uit het niets pruttelen alsof hij op 1 pit liep.
Om het te traceren moeten we het elec schema er bij nemen.
Scherm­afbeelding 2024-03-28 om 03.53.24.jpeg


De accu is een continu stroomtoevoer naar de ontsteking.
Wanneer deze stroom onderbroken wordt loopt de motor alleen op de dynamo en dan gaat het fout.
Hoofdverdachte is dus de zekering bij de accu, deze zijn soms (vaak) zo gaar als wat. (bij mijn suup was deze ook gaar)
Een verse zweefzekering met goede contacten kan je euvel al doen verhelpen.
Anders zou een draadbreuk nog een mogelijkheid kunnen zijn.
Dat zou je met een by-pass tussen je accu en contactslot uit kunnen sluiten.

Een yamaha dealer zou ik dus nog even overslaan.
 
Vraagje, heb een revisie set gekocht voor de xtz750 carbs, nu is (volgens mij) de hoofdsproeier van een andere maat. Beter de hele set vervangen inclusief sproeiers, of de oude er in houden en enkel de rubbers etc vervangen?
IMG20240401143244.jpg
IMG20240401143301.jpg
IMG20240401143326.jpg
 
Waar heb je die set gekocht?
#70 is de standaard hoofdsproeier.Wat er uit komt moet er weer (nieuw) in.
 
Webshop die 4 weken verzenden hanteert 🤣
Ging me enkel om de rubbers. Vorige eigenaar had alle pakkingen vervangen voor vloeibare. Hele bende onder de rode plak zooi. Wou dus ff simpel de rubbers etc opnieuw doen
 
Geluid was waarschijnlijk het overdrukventiel. Denk een verstopt oliekanaal. En als gevolg een kapot lager. Zat heel veel gruis in het carter. En plots op de snelweg kwan er een nog erger geluid bij. Gelijk gestopt. Blok is hopelijk nog te redden maar ben er nu efen klaar mee. Inmiddels een 850 3vd blok erin gelepeld. Weet iemand de juiste sproeiers voor deze setting. K&N filter. Volledig rvs produro(straatlegaal)? Finetuning komt daarna wel.
Blok is nog te redden. Moeten nieuwe big end lagers in. Krukas is prima. Geen verstopping van een oliekanaal. Denk dat het geluid toch het lager was. Maar de drijfstang is erg warm geweest. Wil hem uitruilen met het andere blok. Hier staat echter een andere letter op. Y◇C. IPV Y◇E. Weet iemand het verschil van deze drijfstang?
 

Bijlagen

  • 20240401_160146.jpg
    20240401_160146.jpg
    362,5 KB · Weergaven: 0
Vanochtend werd ik wakker met dit euvel.
Nu weet ik zeker dat de accu goed is, want net na dit filmpje sloeg hij aan.
Maar dat was (denk ik) omdat ik dichtbij de startknop even in de kabel kneep, daarna ging hij makkelijk aan. Dus ook startmotor kan gewoon rond.
Kabelbreuk? Slecht contact startknop?
Tips om dit te verhelpen?
 

Bijlagen

  • IMG_0332.mov
    52,9 MB
Vanochtend werd ik wakker met dit euvel.
Nu weet ik zeker dat de accu goed is, want net na dit filmpje sloeg hij aan.
Maar dat was (denk ik) omdat ik dichtbij de startknop even in de kabel kneep, daarna ging hij makkelijk aan. Dus ook startmotor kan gewoon rond.
Kabelbreuk? Slecht contact startknop?
Tips om dit te verhelpen?

Ik lees even mee, het kan zijn dat je boubine stuk is, ik heb het een paar keer gehad, op twee vetschillende super tenere's en m'n broer ook, en dan moet je die gewoon compleet met bougie kabels vervangen, de boel droogt op een gegeven moment gewoon uit.
 
Vanochtend werd ik wakker met dit euvel.
Nu weet ik zeker dat de accu goed is, want net na dit filmpje sloeg hij aan.
Maar dat was (denk ik) omdat ik dichtbij de startknop even in de kabel kneep, daarna ging hij makkelijk aan. Dus ook startmotor kan gewoon rond.
Kabelbreuk? Slecht contact startknop?
Tips om dit te verhelpen?
Je neutraal lampje gaat uit, dus er is wel degelijk iets wat meer stroom trekt dan je accu kan leveren. Je hoort de startmotor, dus startrelais wordt bediend. Met startknop is dus niks mis. Ik vermoed dat het toch je accu is.
 
Vanochtend werd ik wakker met dit euvel.
Nu weet ik zeker dat de accu goed is, want net na dit filmpje sloeg hij aan.
Maar dat was (denk ik) omdat ik dichtbij de startknop even in de kabel kneep, daarna ging hij makkelijk aan. Dus ook startmotor kan gewoon rond.
Kabelbreuk? Slecht contact startknop?
Tips om dit te verhelpen?
Je startmotor krijgt wel stroom maar of dat genoeg is?
Zitten de aansluitingen (accu, startrelais en startmotor) goed vast?
Kan ook zijn dat je koolborstels in je startmotor op/vuil zijn.
 
Mijn dank is groot, ik zal alle bovenstaande mogelijkheden langslopen om het te achterhalen. heel fijn jullie input over mogelijke oorzaken en de redenatie erbij!

het enige gekke vind ik, dat dit vooral in de ochtend gebeurd, na een week niet rijden. en 's middags start hij direct weer. en de volgende ochtend ook met 1 druk op de knop. Dan kan accu toch niet een probleem zijn?
 
Laatst bewerkt:
Hoezo niet? Als hij langzaam leegloopt, zeker na een koude nacht, kan het zijn dat hij net onvoldoende spanning heeft om de motor rond te krijgen. Heb je een middagje gereden is de accu goed volgeladen en heeft hij voldoende porrie om de motor wél rond te krijgen. Het is juist de accu.

Daarom mijn voorstel om er startbooster of met startkabels erbij te starten. Makkelijke test om te kijken of meer spanning de motor wel rond krijgt.
 
Hoezo niet? Als hij langzaam leegloopt, zeker na een koude nacht, kan het zijn dat hij net onvoldoende spanning heeft om de motor rond te krijgen. Heb je een middagje gereden is de accu goed volgeladen en heeft hij voldoende porrie om de motor wél rond te krijgen. Het is juist de accu.

Daarom mijn voorstel om er startbooster of met startkabels erbij te starten. Makkelijke test om te kijken of meer spanning de motor wel rond krijgt.
ik heb dan amper 15km gereden naar werk. (ja soms ben ik lui :)) echt volladen is dat niet. vervolgens staat hij weer 8 uur stil op werk.
en er zit sinds 2 jaar een gelaccu van motobatt in.
 
Mijn dank is groot, ik zal alle bovenstaande mogelijkheden langslopen om het te achterhalen. heel fijn jullie input over mogelijke oorzaken en de redenatie erbij!

het enige gekke vind ik, dat dit vooral in de ochtend gebeurd, na een week niet rijden. en 's middags start hij direct weer. en de volgende ochtend ook met 1 druk op de knop. Dan kan accu toch niet een probleem zijn?
Je film zegt te weinig spanning in de accu. Of de Accu of je spanningsregelaar is naar de kl....Mijn mening - en let op het is maar een mening - even meten wat hij doet qua bijladen 3000rpm +/- 14 volt laden = NW accu.

Monteer anders zo'n dingetje, altijd zicht op je spanning.
1712336218719.png
 
Laatst bewerkt:
Heb ik ook👍🏻

Nieuwe accu? Nieuwe sp regelaar?
Ik waardeer alle reacties dus ik heb de spanningsregelaar van de buurman ff geleend en hieronder mijn bevindingen.
Motor uit: 12,9V.
Op contact, lamp aan. 12.3V.
Starten: zakte eerste keer starten naar 10V. Vaker starten blijft hij boven de 11V. (misschien is dit morgenochtend of na 1 week niet rijden slechter)
stationair: 12.5 ( Edit: aaaah ik lees dat dit boven de 13 moet zijn...)
op 3000 toeren: 14.0V

van wat ik lees op websites van motor onderhoud zijn dit wel waardes die passen bij een goede accu en werkende SR.

SR is vorig jaar vervangen. is een mosfet, gekocht bij Carmo. is niet het standaard (platte) type dat er op zat. maar eentje met finnen.
dynamo ook vervangen vorig jaar tegelijk met SR, ook via Carmo.
accu is 2 jaar oud, gelbatterij van Motobatt.

toch een accu die na 1 week minder fris is en afzwakt in sterkte? of....
heeft dit met lekstroom te maken? of...
 
Laatst bewerkt:
Ik waardeer alle reacties dus ik heb de spanningsregelaar van de buurman ff geleend en hieronder mijn bevindingen.
Motor uit: 12,9V.
Op contact, lamp aan. 12.3V.
Starten: zakte eerste keer starten naar 10V. Vaker starten blijft hij boven de 11V. (misschien is dit morgenochtend of na 1 week niet rijden slechter)
stationair: 12.5 ( Edit: aaaah ik lees dat dit boven de 13 moet zijn...)
op 3000 toeren: 14.0V

van wat ik lees op websites van motor onderhoud zijn dit wel waardes die passen bij een goede accu en werkende SR.

SR is vorig jaar vervangen. is een mosfet, gekocht bij Carmo. is niet het standaard (platte) type dat er op zat. maar eentje met finnen.
dynamo ook vervangen vorig jaar tegelijk met SR, ook via Carmo.
accu is 2 jaar oud, gelbatterij van Motobatt.

toch een accu die na 1 week minder fris is en afzwakt in sterkte? of....
heeft dit met lekstroom te maken? of...
Hij laad netjes, ik zeg haal een nw accu voor een paar tientjes en door!
 
Accu lijkt mij prima in orde, beneden 9v tijdens het starten is pas zorgelijk.
Laadstroom is sowieso klote bij de suup, met lichten aan meet ik ook niet meer dan 13v.
Met lichten uit is dat 14,nog wat.

Probleem is dus dat je een volle accu hebt en tijdens het starten maar alle stroom wegvalt of wordt leeg getrokken door het starten.
Dat kan een draadbreuk zijn of de startmotor.
 
Dat kan maar zo lang de daadwerkelijke capaciteit en toestand van de accu niet gecontroleerd is kan het ook nog steeds zo zijn dat de accu toch de boosdoener is.

Even meten of er een startbooster of een andere, bewezen goede, accu aanhangen.

Het is de simpelste test, de simpelste en meest voorkomende verklaring en de remedie is ook het simpelst ...
 
@ Motorbertje;

iets wat hierop lijkt heb ik ook gehad, bleek dat er minimaal benzine lekte uit de kraantjes en dat bovenop de zuiger(s) sijpelde.. hierdoor ontstond een 'vaporlock' waardoor de startmotor niet krachtig genoeg was om de zuigers rond te laten gaan..

Duurde even voordat ik daar achter was.. voortaan steeds kraantjes meteen dicht bij uitzetten motor

Probeer voorafgaand aan starten eens in 4e of 5e versnelling de zuigers even een klein stukje te laten rondgaan, en dan een startpoging te doen
 
Terug
Bovenaan Onderaan