Het Honda CBR 900RR Fireblade Topic deel 87

Status
Niet open voor verdere reacties.
en hij is vooooooool!!!! helemaal trots op jullie!!! _O- wat een heeeeerlijke foto's wow!!!

die moet ik nog eens stuk voor stuk goed bekijken...zitten echt mooie poserplaatjes tussen..

thnxxxx iedereen voor de felicitaties, ik heb gewoonweg een geweldige dag gehad, ik sluit dit topic af door op het driehoekie te drukken...op naar het volgende deel...

écht, guys and girls..thnxxxx
 
IMG_4099.jpg

IMG_4104.jpg
IMG_4103.jpg
 
En ik heb weer gelezen dat een tailriser of de voorpoten 1cm door te laten steken door de kroonplaat het gevoel van de bocht invallen weer terug is.

Correct, Met de 17" velg staat de voorkant hoger, en is de balhoofdhoek dus groter. Daarmee wordt de rechtuitstabiliteit beter en het stuurgedrag midner scherp (lees: slechter). Dus moet je eerst uitrekenen hoeveel hoger de voorkant staat om je voorpoten meer doorsteek te kunnen geven, zodat je de negatieve effecten van het grotere wiel neutraliseert.

Let wel op, door de achterkant te verhogen kan je de extra hoogte van de voorkant wel compenseren, maar dit brengt weer andere eigenschappen met zich mee, zoals meer grondspeling, maar ook een hoger zwaartepunt wat weer ongunstig is voor het bochtengedrag en het gooi & smijtgehalte. Beste is dus om je vork gewoon door te steken. Als het over geometrie gaat zijn millimeters al direct te voelen in het stuurgedrag van de motor, vergis je hier niet in! :N

Stel, we pakken een '99 blade (toevallig ben ik nu met zo'n ding bezig). Als we hier een 17" wiel in hangen, moeten we weten hoeveel millimeter de voorzijde omhoog komt, om te weten hoeveel mm we de vork moeten doorsteken. Dat doen we als volgt:

De velg is 1 inch groter. 1 inch = 2,54 cm (25,4mm). Maar we moeten natuurlijk de straal hebben om te weten hoeveel mm de velg bijdraagt aan het hoogteverschil. De straal is dus 12,7mm, en dat betekent dat alleen de velg al zorgt voor een verhoging van 12,7mm.

Maar dan zijn we er nog niet, de nieuwe voorband (in de gangbare maat 120/70-17) is ook een stukje lager dan de originele band (130/70-16). Om dit uit te kunnen rekenen moeten we uiteraard ook een stukje kennis hebben van bandenmaten, dus bij deze:

We nemen als voorbeeld een achterband met de codering 180/55 ZR 17 M/C (73W) TL. Deze is als volgt op te delen in begrijpelijke maten:

180: De breedte van het loopvlak van de band, in millimeters.

55: De hoogte van de band, in percentage van de breedte. Dat houdt dus in dat de band 55% van 180mm hoog is, oftewel 99mm.

ZR: Dit geeft aan dat het een radiaalband is, wat zoveel betekent als dat de karkaslagen radiaal opgebouwd zijn. Vroegah waren banden van het diagonale type, maar dat komt niet veel meer voor.

17: De diameter van de band in inches.

M/C: Dit geeft aan dat de band bedoeld is voor gebruik op motorfietsen. M/C = MotorCycle

73W: Dit is de beladings- en snelheidsindex van de band. Deze codering is niet meteen terug te rekenen tot bepaalde waardes, maar als je even googelt op "load index" en "speed index" heb je vanzelf een tabel voor je neus. 73 staat in dit geval voor een maximale belading van 365KG, Let wel: dit is dus per band! De W staat in dit geval voor een maximale snelheid van meer dan 270 km/u.

TL: Tubeless band, monteren van een binnenband dus niet toegestaan.

Zo, dat was het lesje bandencoderingen lezen van vandaag. Gaan we terug naar het onderwerp.

We hebben in plaats van een 130/70-16 nu een 120/70-17. Als we de hoogte van de oude band uitrekenen (70% van 130 = 91mm) en die van de nieuwe band (70% van 120 = 84mm), zitten we op een verschil van 91 - 84 = 7mm.

Nu we weten dat de nieuwe velg 12,7mm hoger is, en de nieuwe band 7mm lager, houdt dat dus in dat we de vorkpoten beide 12,7 - 7 = 5,7mm door moeten steken, om ongeveer dezelfde balhoofdhoek te krijgen die we met het 16" voorwiel hadden. Let op, ik zeg ongeveer, omdat de verhoging van de band natuurlijk niet 100% evenredig is met de doorsteek van de vork. Maar met bovenstaande berekening kom je aardig in de buurt. En zoals ik al zei; als het om de geometrie gaat, zijn millimeters al voelbaar in het rijgedrag. :)
 
Laatst bewerkt:
Correct, Met de 17" velg staat de voorkant hoger, en is de balhoofdhoek dus groter. Daarmee wordt de rechtuitstabiliteit beter en het stuurgedrag midner scherp (lees: slechter). Dus moet je eerst uitrekenen hoeveel hoger de voorkant staat om je voorpoten meer doorsteek te kunnen geven, zodat je de negatieve effecten van het grotere wiel neutraliseert.

Let wel op, door de achterkant te verhogen kan je de extra hoogte van de voorkant wel compenseren, maar dit brengt weer andere eigenschappen met zich mee, zoals meer grondspeling, maar ook een hoger zwaartepunt wat weer ongunstig is voor het bochtengedrag en het gooi & smijtgehalte. Beste is dus om je vork gewoon door te steken. Als het over geometrie gaat zijn millimeters al direct te voelen in het stuurgedrag van de motor, vergis je hier niet in! :N

Stel, we pakken een '99 blade (toevallig ben ik nu met zo'n ding bezig). Als we hier een 17" wiel in hangen, moeten we weten hoeveel millimeter de voorzijde omhoog komt, om te weten hoeveel mm we de vork moeten doorsteken. Dat doen we als volgt:

De velg is 1 inch groter. 1 inch = 2,54 cm (25,4mm). Maar we moeten natuurlijk de straal hebben om te weten hoeveel mm de velg bijdraagt aan het hoogteverschil. De straal is dus 12,7mm, en dat betekent dat alleen de velg al zorgt voor een verhoging van 12,7mm.

Maar dan zijn we er nog niet, de nieuwe voorband (in de gangbare maat 120/70-17) is ook een stukje lager dan de originele band (130/70-16). Om dit uit te kunnen rekenen moeten we uiteraard ook een stukje kennis hebben van bandenmaten, dus bij deze:

We nemen als voorbeeld een achterband met de codering 180/55 ZR 17 M/C (73W) TL. Deze is als volgt op te delen in begrijpelijke maten:

180: De breedte van het loopvlak van de band, in millimeters.

55: De hoogte van de band, in percentage van de breedte. Dat houdt dus in dat de band 55% van 180mm hoog is, oftewel 99mm.

ZR: Dit geeft aan dat het een radiaalband is, wat zoveel betekent als dat de karkaslagen radiaal opgebouwd zijn. Vroegah waren banden van het diagonale type, maar dat komt niet veel meer voor.

17: De diameter van de band in inches.

M/C: Dit geeft aan dat de band bedoeld is voor gebruik op motorfietsen. M/C = MotorCycle

73W: Dit is de beladings- en snelheidsindex van de band. Deze codering is niet meteen terug te rekenen tot bepaalde waardes, maar als je even googelt op "load index" en "speed index" heb je vanzelf een tabel voor je neus. 73 staat in dit geval voor een maximale belading van 365KG, Let wel: dit is dus per band! De W staat in dit geval voor een maximale snelheid van meer dan 270 km/u.

TL: Tubeless band, monteren van een binnenband dus niet toegestaan.

Zo, dat was het lesje bandencoderingen lezen van vandaag. Gaan we terug naar het onderwerp.

We hebben in plaats van een 130/70-16 nu een 120/70-17. Als we de hoogte van de oude band uitrekenen (70% van 130 = 91mm) en die van de nieuwe band (70% van 120 = 84mm), zitten we op een verschil van 91 - 84 = 7mm.

Nu we weten dat de nieuwe velg 12,7mm hoger is, en de nieuwe band 7mm lager, houdt dat dus in dat we de vorkpoten beide 12,7 - 7 = 5,7mm door moeten steken, om ongeveer dezelfde balhoofdhoek te krijgen die we met het 16" voorwiel hadden. Let op, ik zeg ongeveer, omdat de verhoging van de band natuurlijk niet 100% evenredig is met de doorsteek van de vork. Maar met bovenstaande berekening kom je aardig in de buurt. En zoals ik al zei; als het om de geometrie gaat, zijn millimeters al voelbaar in het rijgedrag. :)
We zijn vol hoor, op naar 88
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan