Het Super Tenere 1200 topic

Dan weet je toch wel hoe hefbomen werken, en dat iets tussen blok en stuur beschermd zit niet het volledige gewicht van de motor heeft te dragen?
Het heeft geen zak met een hefboom te maken. Je valt op die dingen met je volle gewicht.

Ik volg je gedachtegang (als je 'm om laat lazeren naar de binnenbocht met je stuur in de goede houding zal 't stuur een groot gedeelte van de klap opvangen), maar da's slechts een beperkt aantal gevallen, tijdens een meerderheid van de kleine en minder kleine valpartijen hoef je niet perse op je stuur te rekenen.
Voor mij is een van de grote pluspunten aan een boxer de valbescherming, je hebt niet gauw veel schade en je krijgt 't bijna niet voor elkaar om schade te rijden die ervoor zorgt dat je niet verder kunt rijden. Da's mooi meegenomen, maar voor een terreinfiets (die simpelweg geregeld valt) is het van levensbelang. Het feit dat je radiatoren daar zitten (één scheurtje en je komt niet meer verder, zeker in de woestijn) lijkt mij een fors probleem. Ze zullen bij Yamaha wel geen andere plek hebben kunnen verzinnen :?
Grappig dat je er nu al 300kg van maakt trouwens, blijf jij je motor stevig vasthouden als je valt, is niet zo'n goed idee hoor ;-)
Jij rijdt altijd met lege koffers, zonder bagage en je wordt door gods' hand opgetild als je onderuit gaat :?


Naast BB's vragen ben ik met name benieuwd hoe makkelijk onderhoud (aan 't blok) is en of dat zelf nog een beetje te doen is, evt in provisorische omstandigheden.
 
Laatst bewerkt:
ja gek he, zodra ene bonzo opdaagt is de sfeer behoorlijk anders ineens...

nochtans: ik heb ,m zeker op m,n lijstje gezet als potentiele Gs vervanger

wat ik me o.a. ook nog afvraag:

hoe is het zadel bij 500+ km. op 1 dag? (m,n gs zadel is al verstevigd, was dus ook niet ok af fabriek )

hoe koud worden je voeten in de winter? (de boxer warmt je voeten echt lekker op bij -10)

hoe staat het met trillingen bij zeg 130-140 km/per uur lang aaneen (de gs trilt bij 130 niet hinderlijk)

hoe staat het met de weer bescherming? (een gsa beschermt echt behoorlijk je benen)

wat is het verbruik straks? (nu rond de 1:18)

wat is de duurzaamheid van het lakwerk (de gsa roest na 2 winters toch al op diverse delen ,zoals spakenbed binnenas etc.)

wat is de onderhoudsinterval (nu om de 10000km)

hoe goed zal het ABs de motor laten remmen (De Gs is als allroad de leider hierin momenteel)

hoe goed steekt ie ergonomisch als totaalplaatje in elkaar? (een GS scoort bij mij bijna 100 % hierin)

wat zal de restwaarde doen bij zeg 100.000+ km..

enfin, als je veel rijdt heb je nog wel wat meer vragen dan of ie wel lekker stuurt (wat absoluut een belangrijk item is) maar zal er nog wel meer tegen de lamp gehouden worden door veel-rijders...nochtans: ik zal er graag eens een dag goed ver op willen rijden en heb al diverse Yamaha,s gehad zonder problemen, dus ze kunnen het absoluut in 1 x goed doen...

ich bin gespannt ;)

vind ,m zeker aan de voorkant behoorlijk smoelen,zijkant is echt wat minder vind ik...en! ze hebben de acc. goed voor elkaar als ik de site zo bekijk!


BMW is niet meer wat het geweest is '(

maar uit het japanse kant hoor ik ook regelmatig dingen waar ik niet blij van word.
motoren die binnen twee jaar een door geroest tank hebben en dealers die zeggen dat het komt door de verkeerde merk benzine of dat de garage te vochtig en dat men daarom geen garantie of een deel moet betalen omdat dealers minder vergoed krijgen dan in het verleden en het zat zijn er geld bij te moeten doen .......

Ik denk dat deze YAM ,, niet veel zal afwijken wat de andere type en merken nu ook doen en dan is 17 K veel geld
 
Je zou bijna vergeten dat dit een ST topic is en geen een BMW is veel beter topic.....

Ga zeker een keer op de ST proefrijden, ben ook benieuwd wat de versie zonder koffers zal gaan kosten. Ik zie de ST gewoon als een zeer comfortabele reismotor. Zo op de plaatjes vind ik em niet bijzonder maar wellicht ziet ie er IRL beter uit.
Cardan is prettig en dat het geen BMW is nog prettiger ;)
 
Je zou bijna vergeten dat dit een ST topic is en geen een BMW is veel beter topic.....

Ga zeker een keer op de ST proefrijden, ben ook benieuwd wat de versie zonder koffers zal gaan kosten. Ik zie de ST gewoon als een zeer comfortabele reismotor. Zo op de plaatjes vind ik em niet bijzonder maar wellicht ziet ie er IRL beter uit.
Cardan is prettig en dat het geen BMW is nog prettiger ;)

Ja, zodra hij bij de dealer staat , zeker een middag lenen....

Een goed teken dat bmw rijders zo aan hun merk hangen,
doen Yamaha rijders toch ook.

Ben benieuwd naar de eerste duitse vergelijkings test,
weet nu al, welches motorrad besser is..... O-)
 
och de blaadjes ,,, aan de andere kant BMW richt zich heel specifiek op een bepaald type rijder en stelt daar de motor op af , als een zeer aanzienlijk deel van de klanten mensen zijn die overeen komen met die groep is het logisch dat die mensen zweren bij BMW.

dat profiel is meestal mensen uit west europa, die vaak toch iets meer verdienen dan het minimumloon , het zijn ook meestal geen beginnende rijders.

terwijl de japanse merken alle mans vrienden maken waar iedereen op kan rijden ( binnen de grenzen van he type motor en de uitzonderingen )

Ik ben een all roader in hart en nieren zal niet snel een 600 cc 4 cilinder kopen hypersport kopen ,,, eerder iets met koppel , met een recht op zit en solide aanvoelt .
Nu is dat een africa twin , maar de F800GS staat al 2 jaar op nr 1 van de lijst ,, maar de ST valt wel binnen mijn smaak van (dikke) all roads ,, ik wil zeker een middagje gaan rijden.
Heb ik ook met de DL1000 en varadero gedaan .
 
Ja, zodra hij bij de dealer staat , zeker een middag lenen....

Een goed teken dat bmw rijders zo aan hun merk hangen,
doen Yamaha rijders toch ook.

Ben benieuwd naar de eerste duitse vergelijkings test,
weet nu al, welches motorrad besser is..... O-)

ik hang alleen aan de motor die voor mij het beste totaalpakket levert, als dat de St is stap ik morgen over...
 
Het heeft geen zak met een hefboom te maken. Je valt op die dingen met je volle gewicht.

Als een voorwerp van 260 kilo op 3 steunpunten steunt, hoeveel kracht staat er dan per steunpunt op het voorwerp?

Als het op 4 steunpunten steunt, hoeveel is het dan?


Zie je als je e even over nadenkt, zieje al snel dat de redenering niet geheel accuraat is dat het vole gewicht op de radiator zou kunnen drukken.

Dat kan sowieso al niet want hij is zo opgehangen dat ie weg kan vouwen, zodat andere uitstekende delen zoals het stuur en die optilhandvatten de klap op kunnen vangen, zie je er is echt over nagedacht :-)



Voor mij is een van de grote pluspunten aan een boxer de valbescherming, je hebt niet gauw veel schade en je krijgt 't bijna niet voor elkaar om schade te rijden die ervoor zorgt dat je niet verder kunt rijden.

Zoals je al hebt kunnen zien aan de foto, en zo heb ik er vele, is die redenering foutief, je slaat hel gemakkelijk zo'n kleppendeksel van een BMW *lek* en dan kun je helaas echt niet verder zonder je blok in de soep te laten draaien, een lullig lage snelheids valletje is al genoeg.

Strange accidents and crashes

Ik word ovberigens best wel een beetje moe, van zulke ongefundeerde "BMW is beter" statements in een Yamaha Tenere draadje...
 
Laatst bewerkt:
Als een voorwerp van 260 kilo op 3 steunpunten steunt, hoeveel kracht staat er dan per steunpunt op het voorwerp?
Krachten zijn alleen irrelevant. Het gaat over impact (kinetische energie) en je valt een stuk harder op iets ter hoogte van je stuur als op een cilinderkop. En natuurlijk gaan hier nu eindeloze verhalen van jou op komen om maar je gelijk te halen, desnoods via Einstein.
Je doet maar een eind, er lopen hier genoeg kritische mensen rond om dat te doorzien.

Zoals je al hebt kunnen zien aan de foto, en zo heb ik er vele, is die redenering foutief, je slaat hel gemakkelijk zo'n kleppendeksel van een BMW *lek* en dan kun je helaas echt niet verder zonder je blok in de soep te laten draaien, een lullig lage snelheids valletje is al genoeg.

Strange accidents and crashes
Dat wordt een eeuwig welles-nietes spelletje. Ik ken diverse andere mensen met hele andere ervaringen en bovendien, bij dik 80 km/h gaan liggen is "lage snelheid" :?
Ik word ovberigens best wel een beetje moe, van zulke ongefundeerde "BMW is beter" statements in een Yamaha Tenere draadje...
Ik ook, al dat gezeik over BMW steeds. Dan begint er iemand (zonder enige aanleiding over te zeiken:
Bonzo. in "Super Ténéré 2010"
en houd er vervolgens ook niet meer op.






Dat kan sowieso al niet want hij is zo opgehangen dat ie weg kan vouwen, zodat andere uitstekende delen zoals het stuur en die optilhandvatten de klap op kunnen vangen, zie je er is echt over nagedacht :-)
Heb je daar wat meer info over?
Als ik je plaatje bekijk lijkt het alsof de radiator geplet wordt tussen een framebuis en de grond als je er op valt. Klopt dat niet?
 
Laatst bewerkt:
Krachten zijn alleen irrelevant. Het gaat over impact (kinetische energie) en je valt een stuk harder op iets ter hoogte van je stuur als op een cilinderkop. En natuurlijk gaan hier nu eindeloze verhalen van jou op komen om maar je gelijk te halen, desnoods via Einstein.
Je doet maar een eind, er lopen hier genoeg kritische mensen rond om dat te doorzien.Dat wordt een eeuwig welles-nietes spelletje. Ik ken diverse andere mensen met hele andere ervaringen en bovendien, bij dik 80 km/h gaan liggen is "lage snelheid" :?Ik ook, al dat gezeik over BMW steeds. Dan begint er iemand (zonder enige aanleiding over te zeiken:
Bonzo. in "Super Ténéré 2010"
en houd er vervolgens ook niet meer op.





Heb je daar wat meer info over?
Als ik je plaatje bekijk lijkt het alsof de radiator geplet wordt tussen een framebuis en de grond als je er op valt. Klopt dat niet?






Ja het is ongelooflijk waar dit topic afdwaald,( boeien?)
Als je valt met de nieuwe S-ten,heb je kans dat de radiator beschadigd, ja?
Als je valt met een GS heb je kans dat er een klepdeksel stuk gaat, ja ?
Ben nog nooit met de nieuwe supertenere gevallen dat de radiator stukgaat.
Sterker, Ben nog nooit met de nieuwe supertenere gevallen ...
Nog sterker, heb er nog nooit mee gereden.........
Maar als ik het allemaal lees, krijg ik het gevoel dat ik de enige ben ,
die er nog niet mee gereden (en evt gevallen is) heb.....
mvg Mark
 
Krachten zijn alleen irrelevant. Het gaat over impact (kinetische energie)

Wat is ook alweer de formule om de kinetische energie uit te rekenen, ik kan me toch herinneren dat daar een f in voorkomt, of is dat recentelijk veranderd?

krachten irrelevant voor de kinetische energie, ik dach het nie...

Ik zou het op prijs stellen als het verder over de werkelijkheid gaat, okee? :9
 
Wat is ook alweer de formule om de kinetische energie uit te rekenen, ik kan me toch herinneren dat daar een f in voorkomt, of is dat recentelijk veranderd?

krachten irrelevant voor de kinetische energie, ik dach het nie...

Ik zou het op prijs stellen als het verder over de werkelijkheid gaat, okee? :9

het is de werkelijkheid...alleen niet de jouwe...maar alles is relatief, ook iemands zelfreflectie

En daarbij : is het niet heel normaal om, als Yamaha een poging doet een japanse Gs te maken, dat reacties oproept van gs rijders?

Als er al niet meer kritisch iets gevraagd mag worden, hoe kun je dan op een motorforum dit soort zaken uitwisselen?

Daarbij, ik vind het ok dat er eindelijk een GS tegenhanger komt, de MotoGuzzi komt er niet echt aan te pas en een Tenere heeft toch iets meer ''goodwill'' opgebouwd in het verleden....wellicht slagen ze er in 1 x in een goed alternatief te plaatsen in de markt, prima toch?


Neem jezelf vooral niet zo serieus zeg...geluk is waardevoller dan gelijk 8-)
 
laten we eerst maar eens wachten tot we kunnen rijden met die nieuwe ST
de crash filmpjes komen na verloop van tijd ook wel op youtube

dan kunnen we kijken wat de gemiddelde schade is......


nu raken we in een welles & nietes gedoe , schiet niemand mee op

laten we het gezellig houden
 
ik denk dat de ST niet teveel beoordeelt moet worden op ofroadkwaliteit.
net zoals de GS geen ideale ofroader is.
deze fietsen maken het (grootste)merendeel van hun kilometers op asfalt of in ieder geval ietwat verharde weg.

elke dag vallen is er niet bij voor de gemiddelde allroader , meneer Bonzo. :)
mijn GS is 2X gevallen op asfalt , de kleppendeksel lekte niet , ook de voetsteun zat er nog aan .
de Acerbis handkap heeft z,n werk prima gedaan , valbeugel ook en de plastic tour-koffer veerde netjes terug na het overeind zetten.

meneer Bonzo eist van de GS dat ie cross en ParisDakar-eigenschappen heeft.
tevens lekker kunnen meesturen op een circuit.
dat zal hij ook niet terug vinden in de ST.
het zal wel een fijne straatfiets met extra grondspeling zijn.
net als een GS .
 
Laatst bewerkt:
Jongens jongens...

Laten we het hier nou eens gezellig houden okee?


En vooral reeel, dus een radiator zal echt alleen kapot gaan als je er een kracht op uitoefend, dus krachten irrelevant noemen, en dan met zijn allen die onhoudbare stelling ook nog gaan verdedigen vervuild alleen de draad maar...


Een Yamaha gaat niet net als een GS kapot btw, want hij heeft domweg niet zoveel constructie(fouten) in zich, alleen al doordat ze veel minder kwetsbare punten geintegreerd hebben.

Vergelijk alleen maar eens de Cardan, wat zijn de meest voorkomende kwaaltjes bij de GS?

Kapotlopende onderste knielagers, stuklopende eenzijdige lagering, heeft de tenere die? Nee. Lekkende keerringen waardoor er olie op de droge koppeling komt, heeft de tenere die? nee. Wiebelende kruisspaakvelgen, heeft de tenere die? nee.
(moet ik nog effe doorgaan over canbus etc. etc., of is het wel duidelijk?)

Dat kan dus al niet eens kapot lopen bij een tenere...


Kijk daarom ben ik zo blij met wat ik zie,allerlij zaken die bij de bekende allroads problemen gaven, hebben ze opnieuw bekeken en er een betere oplossing voor bedacht, en waar je van weet dat je er ergens in de Gobi gek van word als je er in moet gaan zoeken omdat er ergens een zekering doorploeft, hebben ze allemaallekker makkelijk bereikbaar onderde rechter zijdeksel van de tank geplaatst. Ook lekker makkelijk als je extra lampjes GPS communicatie of tentverlichting aan wilt sluiten, geen gekloot met eerst ed tank demonteren, of zelfs je achterframe los moeten halen, nee gewoon een dekseltje eraf en Prutzen® maar :-)

En meneer Bonzo is gewoon een motorridijder die zijn motor ziet als een gebruiksvoorwerp, dat het gewoon iedere dag moet doen, en niet om de zoveel weken een recall krijgt en weer weken bij de dealer mag slapen (denk eens aan de gebroken kleppen van Erik en Jan en J-P !)

En met een Super Tenere kun je mijns insziens gewoon mee doen waar ie voor gemaakt is, ook al durft de bereider dat bij lange na niet.


Vandaar ook dat Yamaha hem zonder schroom aan Riders for Health durft te doneren ;-)

Als jullie zo graag willen doorbabbelen over jullie GS kom je maar langs geef ik je en-passant ook even een sleutelcursus, met aandacht en oplossingen voor de inherent zwakke punten van jullie geliefde brommer, zodat je er langer van kunt genieten...
 
Laatst bewerkt:
Bonzo, Yamaha is de bereider en wij zijn de berijders..omdat jij alles graag zo precies en goed weet leek me dat een waardevolle rectificatie op je verder geheel abjective betoog...
 
Ik geef toe dat is best een complex gebeuren, zo is de bereider nog altijd hij die in de potten roert,en op een motor is dat nog altijd diegene die aan de gaskraan draait ;-)

Potten is bargoens voor cylinders...
 
Laatst bewerkt:
Gigantisch verhaal waarin de GS nog ff goed tot de grond wordt afgefakkeld en we alle verhalen wederom te horen krijgen.
Ik word ovberigens best wel een beetje moe, van zulke ongefundeerde "BMW is beter" statements in een Yamaha Tenere draadje...
Houd jezelf nou 's aan je eigen statements...

DJ verhulst heeft groot gelijk
laten we eerst maar eens wachten tot we kunnen rijden met die nieuwe ST
de crash filmpjes komen na verloop van tijd ook wel op youtube

dan kunnen we kijken wat de gemiddelde schade is......
En tot die tijd is iedere opmerking over de vermeende crashbestendigheid (of het gebrek daaraan), lekkende koppelingen, niet bezwijkende onderdelen niets meer dan een mening, of wat minder voorzichtig, pure speculatie. Vandaar ook mijn vraagtekens achter mijn eigen opmerkingen, ipv voldane feiten te poneren :X

Ook ik hoop oprecht dat de Super Tenere een goede concurrent voor de GS(A) wordt. Dat zou voor iedereen gunstig zijn :)
 
Laatst bewerkt:
Tsja jij speculeert dat een radiator zonder kracht inwerking kapot zal gaan, ik noem droge feiten op waar de tenere slimmer in elkaar zit, laat iedeeen daaruit zijn eigen gevolgtrekkingen eens maken?
 
im just the messenger, mn pa is er mee van zn werk mee langs komen tuffen :$ :$

Kun je's vragen aan je pa of er een gearindicator op zit ? :}

Bij de laatste genereatie FJR's is dit zo en is verduiveld handig.

Een vluchtige bleek dot me vrezen dat dit niet het geval is ... B|
 
Vandaar ook dat Yamaha hem zonder schroom aan Riders for Health durft te doneren ;-)
Dat is niets meer dan een reclamestunt natuurlijk. Een Yamaha XT660 is al 'te modern' en te complex voor de mensen in Afrika. Als je de rimboe in gaat moet je helemaal geen moderne machine hebben, geen BMW en geen Yamaha wat dat betreft. Al die electronica is gewoon niet zomaar te repareren. Kijk maar eens waarmee overlanders de Sahara enzo in gaan. Liever niet met moderne machines, hooguit als het een georganiseerde reis is met een bezemwagen.

Maar goed...laten we dit topic niet teveel vervuilen met welles nietes van het ene merk vs het andere. Het wordt een beetje kinderachtig.
 
Ik vind eigenlijk dat je nogal denigrerend richting een heel continent doet, alsof ze daar no steeds kraaltjes en spiegeltjes verzamelen, kom op zeg.
(oh ja als er nog mensen zijn die een ouwe laptop hebben liggen waar ze niks mee doen, willen ze die in Ghana graag hebben -> erntt@gmail.com)

Bovendien is electronica niet meerde onbetrouwbare troep van de jaren 70 hè, inmiddels weten ze allan dat je ook electronica tegen trillingen moet beschermen, en dara zie je weer zo'n typisch staaltje "Art of Enginering" waar anderen de ABS sensor aansturen met een soort open tandwiel of erger nog een soort gestanst wafelijzer, waarvan je op je vingers na kunt tellen dat die in de slijpende blubber van Ghana geen lang leven zal hebben, is dat bij de Yamaha netjes weggewerkt *in* het wiel...

870_1318%20Dustcovered%20sensors.JPG


Het lijken ogenschijnlijk maar vandie kleine dingen, maar als je echt die fiets gebruikt waar ie voor bedoeld is, scheelt het net die onnodige ellende van een ABS storing omdat de "meetspleet" te groot is geworden...

Echter zoals al eerder gezegd is het allemaal nog speculaas zolang we het niet hebbn kunnen proeven :(

En het staat uiteraard iedere GS rijder vrij om te melden dat ie geen speculaas lust, al statdat inderdaad een beetje kinderachtig, want hoe moet da dan als je in Ghana Fu-Fu bij de Pindasoep krijgt :r

Ik hoop maar dat Jeroen Termaat me ergens in een koffer weet mee te smokkelen naar Marrakech, draag ik het water wel :]
 
Laatst bewerkt:
Ik vind eigenlijk dat je nogal denigrerend richting een heel continent doet, alsof ze daar no steeds kraaltjes en spiegeltjes verzamelen, kom op zeg.
Dat mag je vinden, maar feit is gewoon dat buiten de grote steden een reparatie aan het Motronic buitengewoon moeilijk gaat worden. Ik ben ik Marokko geweest en daar zie je in de steden nog wel wat nieuws rondrijden, maar daarbuiten zie je
A)geen motorfietsen, anders dan die van toeristen
B)Mercedessen met 450K op de klok waarvan ze de achteras maar hebben vastgelast en er bladveren onder hebben geknutseld.

Om maar eens wat te noemen. Ik ben niet denigrerend richting Afrika, ik zeg gewoon wat je daar aantreft. Check voor de gein de 'echte' avonturiers sites/fora (Hubb en ADVride) en je ziet dat men de voorkeur geeft aan wat oudere, eenvoudige machines.

Ik verzin het zelf niet, ik lul ook niet uit mijn nek. Ik spreek vanuit de praktijk die ik daar heb aangetroffen en wat ervaren Afrika gangers zeggen.

Uiteraard is de electronica beter geworden, en zal een boordcomputer niet zo snel stuk gaan. Maar als je het hebt over een machine waarmee je echt de woestenij in gaat, moet je wel degelijk rekening houden met eventuele reparaties. De BWM GS van Claudio (de cameraman van LWR) moest ook ergens heen gevlogen worden omdat ie ter plaatse niet gerepareerd kon worden (ABS/remsysteem). Toen waren ze volgens mij ergens in Oost Europa/Mongolië ofzo. Buiten West-Europa worden dat soort dingen erg problematisch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan