Hoe ga ik mijn schuur ruimtes verwarmen?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.618
36.157
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Goed... ik ben druk aan het verbouwen in mijn nieuwe half vrijstaande woning waar ook een mooie vrijstaande schuur bij staat die ik wil verwarmen.

De schuur heeft (nu nog) enkel glas, spouwmuur zonder isolatie, een houten tussen vloer en een ongeisoleerd dak. De garagedeuren zijn die metalen flutdingen maar ook die zullen tzt vervangen worden voor geisoleerde varianten.

Het kleine deel van 2m90 breed bij 4m80 diep en ongeveer 3m hoog (=13,92 m2 / 41,76 m3) wil ik continu vorstvrij houden voor de motoren, verf en andere rotzooi die daar baad bij heeft. Zal hier het plafond ook nog extra isoleren.
Daarnaast (gescheiden door een 1 steens muurtje), het grote deel van 6m50 breed bij 4m80 diep en ook ongeveer 3m hoog (31,2 m2 / 93,6 m3) word werkplaats en hoeft dus alleen bij behoefte op een graad of 15 gestookt te worden. En dat is maar een paar dagen in de maand in de winter.

Wat is wijsheid qua kosten en haalbaarheid?
Electrisch, gas, CV? Voor welke ruimtes?

Zibro valt af, nare geur.
Geen lawaaierige kachels.
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat hem niet worden, veel te duur voor het minimale gebruik wat ik er van heb.


Met subsidie erbij, heb je voor 500 Euro iets draaien, dat de ruimte makkelijk aankan. Je zit dan niet te klooien met vorstvrij houden van radiatoren, probeert niet een schuur te verwarmen, met een cv die de huiskamer net uitslaat en hebt bijna instant warmte. Zo lang je hem niet gebruikt geen kosten.


Anders blijft alleen de schuur kachel, over, van Le penseur. Die is overgens in staat 55m/2 geïsoleerde ruimte op 19 aan 20 graden te krijgen in vrij korte tijd. Door de ventilator verspreid de warmte zich snel.
 
Voor de grote ruimte en aangezien je een Zibro vindt stinken: gaskanon

Kleine ruimte, electrisch of een gas gevelkachel op fles

Die gevelkachel heeft geen eigen stroom aansluiting dus hij zal niet uit zichzelf opstarten. Das dan weer niet handig, of je moet hem zelf aansteken als je denkt dat het koud wordt en dan via de thermostaat op een minimale temperatuur laten houden.

Voordeel is dat ze beiden op hetzelfde type fles draaien, als je er drie hebt kun je het altijd wel warm houden en kun je in de zomer een BBQ er mee houden ;)

db
 
Laatst bewerkt:
Met subsidie erbij, heb je voor 500 Euro iets draaien, dat de ruimte makkelijk aankan. Je zit dan niet te klooien met vorstvrij houden van radiatoren, probeert niet een schuur te verwarmen, met een cv die de huiskamer net uitslaat en hebt bijna instant warmte. Zo lang je hem niet gebruikt geen kosten.


Anders blijft alleen de schuur kachel, over, van Le penseur. Die is overgens in staat 55m/2 geïsoleerde ruimte op 19 aan 20 graden te krijgen in vrij korte tijd. Door de ventilator verspreid de warmte zich snel.

Heb ik alleen 1 ruimte verwarmd, moet ik in de 2e alsnog wat maken.
 
gezien hetgeen je aangegeven hebt en afgewezen hebt in de Op en de reacties denk ik dat een gewone schuurkachel het beste is :

[afbeelding]

dit zal wat duurder zijn qua stroom , maar als dat het probleem is kan je toch beter panelen nemen en buiten het zicht monteren.

8<

overigens ben ik totaal niet thuis in deze materie dus hoor graag wat er aan bovenstaande niet klopt, kan ik daar ook nog wat mee :)
Precies zo'n ding heb ik net aangeschaft. 'k Ben nog niet erg onder de indruk van de warmte die er af komt. Maar het tochtte ook flink in de garage, daar wordt aan gewerkt. Hopelijk is het dan beter.
 
Laatst bewerkt:
Precies zo'n ding heb ik net aangeschaft. 'k Ben nog niet erg onder de indruk van de warmte die er af komt. Maar het tochtte ook flink in de garage, daar wordt aan gewerkt. Hopelijk is het dan beter.

Ik heb er ook 1 (oude garage stuk kleiner en minder goed geisoleerd) maar veel verder dan "net niet vriezen" kwam ik niet.
 
Voor de grote ruimte en aangezien je een Zibro vindt stinken: gaskanon

Kleine ruimte, electrisch of een gas gevelkachel op fles

Die gevelkachel heeft geen eigen stroom aansluiting dus hij zal niet uit zichzelf opstarten. Das dan weer niet handig, of je moet hem zelf aansteken als je denkt dat het koud wordt en dan via de thermostaat op een minimale temperatuur laten houden.

Voordeel is dat ze beiden op hetzelfde type fles draaien, als je er drie hebt kun je het altijd wel warm houden en kun je in de zomer een BBQ er mee houden ;)

db

Bij de verbranding van he gas komt veel vocht vrij, niet echt wenselijk denk ik.
 
Een 'gevelkachel' is een gaskacheltje dat zijn branderlucht aanvoer en zijn rookgas afvoer met een dubbele pijp door de gevel heen haalt en brengt. Dus een gesloten kachel die alleen in verbinding staat met de buitenlucht.

Het enige wat je moet doen is een gasleiding aanleggen naar de schuur en dat kan door de grond met tyleen. Gevelkachels staan wel op MP of speurders en neem er een met een thermostaat.

Een mooiere oplossing is een of een paar radiatoren in de schuur, maar dat is meer werk en je moet goed geïsoleerde leiding(en) aanleggen en aansluiten op je bestaande CV. Als je een schutting hebt kan het ook tegen die schutting, hoef je niet te graven.

Die elektrische kachels van meer dan 3 kw kosten je een vermogen aan energie en de open verbrandingskachels als dat gaskanon maken je ruimte zeiknat als je niet hevig ventileert.

Persoonlijk zou ik gaan voor radiatoren met thermostaatventielen, is meer werk, maar kost je minder energie omdat je verwarmt met je HR ketel.

Ik heb wel leidingen aangelegd tussen twee flatgebouwen van een meter of 30 lang in pijpdiameters van meer dan 60 mm, dus die twee dunne pijpies is een eitje. Goed isoleren en door een PVC rioolbuis heen, heb je geen omkijken meer naar.
 
Alles staat al, schuur word niet verbouwd alleen andere garagedeuren en dubbel glas.
Zonnepanelen sowieso niet, woon mooi buiten af en wil die lelijke dingen niet zien.

Misschien moet je binnen gaan wonen :P :P
dan zie je ze zelf niet. O-)

Lelijk? Dat ligt er maar aan hoe je dak er nu uit ziet.
Je kunt ze ook op het platte dak van de schuur zetten, dan zie je ze ook niet.

Maar dacht te lezen dat de vloer ook nog geïsoleerd moest worden.
 
Een 'gevelkachel' is een gaskacheltje dat zijn branderlucht aanvoer en zijn rookgas afvoer met een dubbele pijp door de gevel heen haalt en brengt. Dus een gesloten kachel die alleen in verbinding staat met de buitenlucht.

Het enige wat je moet doen is een gasleiding aanleggen naar de schuur en dat kan door de grond met tyleen. Gevelkachels staan wel op MP of speurders en neem er een met een thermostaat.

Een mooiere oplossing is een of een paar radiatoren in de schuur, maar dat is meer werk en je moet goed geïsoleerde leiding(en) aanleggen en aansluiten op je bestaande CV. Als je een schutting hebt kan het ook tegen die schutting, hoef je niet te graven.

Die elektrische kachels van meer dan 3 kw kosten je een vermogen aan energie en de open verbrandingskachels als dat gaskanon maken je ruimte zeiknat als je niet hevig ventileert.

Persoonlijk zou ik gaan voor radiatoren met thermostaatventielen, is meer werk, maar kost je minder energie omdat je verwarmt met je HR ketel.

Ik heb wel leidingen aangelegd tussen twee flatgebouwen van een meter of 30 lang in pijpdiameters van meer dan 60 mm, dus die twee dunne pijpies is een eitje. Goed isoleren en door een PVC rioolbuis heen, heb je geen omkijken meer naar.

Kijk daar heb ik wat aan.

Zit nu zo'n kacheltje in op propaan die dus alleen een afvoer naar buiten heeft.
Werk valt ook nog wel mee, sleuf van 6m tussen huis en schuur is het meeste werk en een beetje boren. Alle zooi van MP trekken en ben relatief goedkoop en goed klaar.
 
Misschien moet je binnen gaan wonen :P :P
dan zie je ze zelf niet. O-)

Lelijk? Dat ligt er maar aan hoe je dak er nu uit ziet.
Je kunt ze ook op het platte dak van de schuur zetten, dan zie je ze ook niet.

Maar dacht te lezen dat de vloer ook nog geïsoleerd moest worden.

Ik ben graag buiten ;)
Welk platte dak? :P

En nee, vloer word niet geisoleerd. Is dikke laag beton.
 
Zibro heeft ook kachels met afvoer , elec onsteking, beveliging, ventilator en tijd/thermostaat, heet de laser-lijn
In gebruik als een gewone gaskachel maar dan op olie
 
Na het "afwerken" van vele klushokken en het werken onder de meest afgrijselijke omstandigheden kan ik maar 1 methode onderbouwen: CV vanuit het huis door trekken naar de garages en stoken m.b.v radiatoren en/of vloerverwarming. Een goed plan B zou dan een aparte CV ketel zijn in de garage.
 
Ik heb er ook 1 (oude garage stuk kleiner en minder goed geisoleerd) maar veel verder dan "net niet vriezen" kwam ik niet.

Bij mij ook , iemand kan hem voor weinig overnemen
Ik heb nu een zibro , geen klachten over maar veel meer als dat het niet erg koud is kom ik daar ook niet mee
Geïsoleerde deur hielp het meeste , ook makkelijk dat ie met afstands bediening open gaat
 
Na het "afwerken" van vele klushokken en het werken onder de meest afgrijselijke omstandigheden kan ik maar 1 methode onderbouwen: CV vanuit het huis door trekken naar de garages en stoken m.b.v radiatoren en/of vloerverwarming. Een goed plan B zou dan een aparte CV ketel zijn in de garage.

Bedankt voor de inbreng :Y
 
Bij mij ook , iemand kan hem voor weinig overnemen
Ik heb nu een zibro , geen klachten over maar veel meer als dat het niet erg koud is kom ik daar ook niet mee
Geïsoleerde deur hielp het meeste , ook makkelijk dat ie met afstands bediening open gaat

Denk dat je dan misschien niet genoeg vermogen voor de ruimte hebt? Hoor tenminste dat zo'n Zibro best warmte afgeeft.
 
Ik zou zelf ook de CV doortrekken naar de schuur. Mooi en efficiënt als je de uitstroom temperatuur van de radiatoren netjes regelt. Ook voorbereid op de toekomst, wil je serieus gaan verwarmen dan kan je een slimme thermostaat in je systeem hangen met bijbehorende radiatorkranen. Zoneregeling met een eigen zone voor je schuur.
Vanaf de bank de ketel je schuur afzonderlijk warmer laten stoken voordat je gaat sleutelen, mooi man.
 
Ik zou zelf ook de CV doortrekken naar de schuur. Mooi en efficiënt als je de uitstroom temperatuur van de radiatoren netjes regelt. Ook voorbereid op de toekomst, wil je serieus gaan verwarmen dan kan je een slimme thermostaat in je systeem hangen met bijbehorende radiatorkranen. Zoneregeling met een eigen zone voor je schuur.
Vanaf de bank de ketel je schuur afzonderlijk warmer laten stoken voordat je gaat sleutelen, mooi man.

Is dat in principe niet hetzelfde als een thermostaat kraan? Alleen moet je die met de hand verstellen.
 
Is dat in principe niet hetzelfde als een thermostaat kraan? Alleen moet je die met de hand verstellen.

Ja en nee. Je gebruikt gewoon een thermostaatkraan maar ipv draaiknop zit er een digitale knop op. Deze kan hetzelfde als een normale thermostaatkraan, maar als je de rest van je verwarming systeem (wellicht in de toekomst) moderniseert kan hij wel wat meer. Bijv het signaal aan de cv geven dat hij moet gaan stoken ook al is je huis al warm (radiatoren ed in huis gaan dan gewoon automatisch dicht zodat je niet in een sauna zit). Bediening met je telefoon/pc is een bijkomende gadget.

Als het in de eerste instantie gewoon goedkoop en simpel moet zou ik er idd een thermostaat kraan op zetten.
 
Laatst bewerkt:
Sinds 3 jaar heb ik heb mijn schuur (15m2 en op ca 10 meter achter het huis) aangesloten op de Centrale verwarming.
2 geisoleerde uniporleidingen en extra stroomkabel in een regenpijp ingegraven,en oude radiator in de schuur geplaatst.

De thermostaatkraan staat normaal op 10 graden.
Als ik er aan denk zet ik hem hoger als ik klussen ga.
Heb wel een extra pomp geplaatst met eigen thermostaat, deze gaat draaien bij 4 graden en voorkomt dat de boel bij strenge vorst bevriezen kan.
De halfsteens schuur,is geisoleerd met piepschuim en 8mm multiplex en heeft een waterdichte betonnen vloer.

De schuur is nu goed droog,en eigenlijk merk ik er weinig van op de gasrekening.
De elektrische vorst beveiliger en kachel die ik hiervoor had werkte veel minder goed, en waren veel duurder in gebruik.


Als je een losse box hebt zonder nutsvoorzieningen is zo'n losse kachel op wat voor brandstof dan ook een leuke optie. Maar ik vermoed dat de garage bij je huis hoort en er alleen maar eigen grond tussen ligt. Dan is aansluiten op je bestaande CV of, bij grotere hokken een eigen kleine cv ketel de enige mooie oplossing imo...


Een mooiere oplossing is een of een paar radiatoren in de schuur, maar dat is meer werk en je moet goed geïsoleerde leiding(en) aanleggen en aansluiten op je bestaande CV. Als je een schutting hebt kan het ook tegen die schutting, hoef je niet te graven.

Die elektrische kachels van meer dan 3 kw kosten je een vermogen aan energie en de open verbrandingskachels als dat gaskanon maken je ruimte zeiknat als je niet hevig ventileert.

Persoonlijk zou ik gaan voor radiatoren met thermostaatventielen, is meer werk, maar kost je minder energie omdat je verwarmt met je HR ketel.

Ik heb wel leidingen aangelegd tussen twee flatgebouwen van een meter of 30 lang in pijpdiameters van meer dan 60 mm, dus die twee dunne pijpies is een eitje. Goed isoleren en door een PVC rioolbuis heen, heb je geen omkijken meer naar.


Na het "afwerken" van vele klushokken en het werken onder de meest afgrijselijke omstandigheden kan ik maar 1 methode onderbouwen: CV vanuit het huis door trekken naar de garages en stoken m.b.v radiatoren en/of vloerverwarming. Een goed plan B zou dan een aparte CV ketel zijn in de garage.


Ik zou zelf ook de CV doortrekken naar de schuur. Mooi en efficiënt als je de uitstroom temperatuur van de radiatoren netjes regelt. Ook voorbereid op de toekomst, wil je serieus gaan verwarmen dan kan je een slimme thermostaat in je systeem hangen met bijbehorende radiatorkranen. Zoneregeling met een eigen zone voor je schuur.
Vanaf de bank de ketel je schuur afzonderlijk warmer laten stoken voordat je gaat sleutelen, mooi man.
 
Ja en nee. Je gebruikt gewoon een thermostaatkraan maar ipv draaiknop zit er een digitale knop op. Deze kan hetzelfde als een normale thermostaatkraan, maar als je de rest van je verwarming systeem (wellicht in de toekomst) moderniseert kan hij wel wat meer. Bijv het signaal aan de cv geven dat hij moet gaan stoken ook al is je huis al warm (radiatoren ed in huis gaan dan gewoon automatisch dicht zodat je niet in een sauna zit). Bediening met je telefoon/pc is een bijkomende gadget.

Als het in de eerste instantie gewoon goedkoop en simpel moet zou ik er idd een thermostaat kraan op zetten.

Ah ke.

Maar kan dit dan wel?
In de schuur mag het in de winter niet onder 7gr komen bijvoorbeeld. In huis staat als er niemand thuis de cv op 12-15 graden. Dan zou het al kunnen vriezen voor de cv wat merkt?

(Ik heb totaal geen verstand van de werking van een cv)
 
Terug
Bovenaan Onderaan