Hoe ga ik mijn schuur ruimtes verwarmen?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.618
36.157
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Goed... ik ben druk aan het verbouwen in mijn nieuwe half vrijstaande woning waar ook een mooie vrijstaande schuur bij staat die ik wil verwarmen.

De schuur heeft (nu nog) enkel glas, spouwmuur zonder isolatie, een houten tussen vloer en een ongeisoleerd dak. De garagedeuren zijn die metalen flutdingen maar ook die zullen tzt vervangen worden voor geisoleerde varianten.

Het kleine deel van 2m90 breed bij 4m80 diep en ongeveer 3m hoog (=13,92 m2 / 41,76 m3) wil ik continu vorstvrij houden voor de motoren, verf en andere rotzooi die daar baad bij heeft. Zal hier het plafond ook nog extra isoleren.
Daarnaast (gescheiden door een 1 steens muurtje), het grote deel van 6m50 breed bij 4m80 diep en ook ongeveer 3m hoog (31,2 m2 / 93,6 m3) word werkplaats en hoeft dus alleen bij behoefte op een graad of 15 gestookt te worden. En dat is maar een paar dagen in de maand in de winter.

Wat is wijsheid qua kosten en haalbaarheid?
Electrisch, gas, CV? Voor welke ruimtes?

Zibro valt af, nare geur.
Geen lawaaierige kachels.
 
Laatst bewerkt:
Hangt van de kachel af. Ik lees her en der 14 uur minimaal, tot 35 a 40 uur maximaal, afhankelijk van de tijd dat er daadwerkelijk warmtevraag is. Pelletkachels gaan automatisch uit, als de gewenste temperatuur is bereikt en starten ook weer vanzelf.

Maar op vorstbeveiliging toch hopelijk langer?
 
gasfles valt wel mee hoor maar open verbranding geeft vocht en co2, dus moet je extra ventileren.
Zoals ik al zei, elke vorm heeft zijn voor en nadelen.
Mijn schuur waar ik nu met gasfles verwarm is 7x5x4 meter en doe een winter met de fles, campingfles 20 liter ofzo, ergste kou eruit is zat.

Dat is ongeveer mijn maat. Alleen kachel brand niet goed die er nu in zit. En door slechte isolatie is de gasfles 5kg na een dag leeg.
 
Waarom wil je perse vorstbeveiliging?
Je legt geen waterleiding,zeg je dus waarom die ene ruimte vorstvrij?

Volgens mij zit er op een ketel tegenwoordig ook vorstbeveiliging.

Motoren. En dan vooral de racer waar water in zit.
En bier
En verf
En andere zaken die niet beter worden van vorst.
 
Laatst bewerkt:
Maar op vorstbeveiliging toch hopelijk langer?


waarschijnlijk wel, maar wat moet je tegen vorst beschermen in een geisoleerde schuur, waar geen waterleiding is. Voordat de temperatuur daar beneden nul is, duurt wel een dagje of wat. Veel kachels kan je tegenwoordig ook via een appje aansturen, zet je hem een half uurtje aan, als de temperatuur te laag wordt en dan kan je schuur er weer dagen tegenaan.
 
Als je ergens verstand van denkt te hebben zal je ook de juiste informatie moeten verschaffen want anders heeft TS er niks aan.

Jij reageerde op mijn reactie waarin ik aangaf dat een tweede thermostaat niet ging werken door te zeggen dat het wel kon, dmv een systeem van honeywell/tado.
Dat het volgens 2 totaal vershillende principes werkt vergeet je voor het gemak want bij beide word de verwarming warm :')

En of het de TS geen hol uitmaakt welk kastje met de ketel praat? ik denk het wel want het is toch jammer als je goedkoop denkt uit te zijn door even een extra thermostaatje te kopen en vervolgens in de kou te zitten omdat de ketel niet goed functioneert :W

Je mag het verder mierenneuken vinden, ik hou het er maar op dat kennis ontoereikend is ;)

Ik vind het lastig om te reageren op dit soort dingen. Je het over ontoereikende kennis maar bent blijkbaar niet op de hoogte dat als je bijv een Tado thermostaat hebt hangen een precies dezelfde thermostaat aan het systeem kan toevoegen. Of dat nou aan een systeem met bedrade thermostaat is of een draadloze met extensiekit. Software doet de rest. Verder heb ik nergens gezegd dat je met 'even een thermostaatje kopen' er bent en heb ik een situatie geschetst met bijbehorende knoppen. Als je €120 over hebt kan je in je schuur ook een thermostaat op hangen maar dat heeft weinig zin want de vereiste functionaliteit zit in dat geval al in de radiatorknop.
Je bent echt problemen aan het zoeken die er niet zijn.
 
Ik had een Nefit Turbo welke maar één seizoen heeft gebrand op MP gezet. De circulatiepomp van zo'n ketel kost verkoop 340 euro en de ventilator kost 155 euro.

Het hoogste bod was 50 euro en dat gun ik die koopjesjagers niet, dus heb ik hem gratis aan Henk Oud ijzer meegegeven.
Ik verkocht een 15 jaar oude Nefit voor €75 via Marktplaats ;)
Later de bijbehorende thermostaat ook nog eens voor €25 verkocht _O-
 
waarschijnlijk wel, maar wat moet je tegen vorst beschermen in een geisoleerde schuur, waar geen waterleiding is. Voordat de temperatuur daar beneden nul is, duurt wel een dagje of wat. Veel kachels kan je tegenwoordig ook via een appje aansturen, zet je hem een half uurtje aan, als de temperatuur te laag wordt en dan kan je schuur er weer dagen tegenaan.

Lees iets verder terug.
En ik wil juist iets wat ik aan zet en (bijna) niet naar hoef te kijken omdat ik weinig thuis ben.
 
Lees iets verder terug.
En ik wil juist iets wat ik aan zet en (bijna) niet naar hoef te kijken omdat ik weinig thuis ben.

Dan rest slechts de cv ketel, ongeacht de kosten. En vergeet niet, dat ze van gas afwillen op langere termijn.

Of pleur het dak vol zonnepanelen en verwarm de schuur elektrisch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan