Hoe krijg ik de luchtinlaat van mijn Z900RS stil?

Kabouter Puntmuts

Blue Ninja
19 mei 2003
7.707
873
IJsselstein
Ik ben in het bezit van een Kawasaki Z900RS. En ik kwam er pas na aankoop achter dat de Kawasaki engineers extra moeite hebben gedaan om zowel de uitlaat als de inlaat zoveel herrie te laten maken. Volgens de folder "this the first time that Kawasaki has conducted sound research to craft a model’s ideal exhaust note. Designed to elicit rider response, the sound tuning focused on the engine’s initial roar to life, idling and low-speed riding where the rider is best able to enjoy the exhaust’s deep rumble."

De uitlaat stil krijgen is inmiddels gelukt door de standaard open pijp te vervangen met de demper van een ZX-9R. Maar de inlaat is moeilijker omdat er maar zo weinig ruimte is.
Dus is de vraag of iemand een idee of tip heeft om de luchtinlaat veel stiller te krijgen?
Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat een ander luchtfilter al voldoende zal helpen.
Zelf zit ik te denken aan een labyrint boven het luchtfilter te plaatsen. En die tubes weg te halen.

Disclaimers:
- Mocht het nodig zijn dat de ECU afgesteld moet worden dan wil ik dat doen.
- Verlies van vermogen is geen probleem, als ik wil racen dan pak ik wel een andere motor.
- Ik weet dat 99% van de motorrijders niets mooier vinden dan zoveel mogelijk lawaai. Ik behoor echter dat die 1%.
- Ik ben inmiddels niet meer de jongste en heb gehoorschade opgelopen. En heb daardoor altijd een piep in mijn oren en ben extra gevoelig voor lawaai. Als ik een uur op de Z900RS heb gereden dan heb ik ruim een week lang extra last van de piep in mijn oren.
- Ik heb oordoppen op maat en de stiltste helm die ik kon vinden.
- De motor verkopen is een probleem vanwege de enorme afschrijving. Het is de 50th anniversary edition uit 2022 en die wil niemand kopen vanwege de lelijke bruine kleur. Er staat momenteel 2600 km op de teller en omdat deze binnen heeft gestaan is deze nog als nieuw.
- Ik wil geen electrische motor.
- Ik heb in mijn leven al een hele verzameling verschillende Kawasaki's gehad en heb nu nog steeds de ZX-6R en ZX-10R. Die beide Ninja's zijn standaard heel veel stiller dan de RS en bij deze motoren heb ik geen problemen.
 

Bijlagen

  • luchtinlaat2.jpg
    luchtinlaat2.jpg
    55,5 KB · Weergaven: 0
- De motor verkopen is een probleem vanwege de enorme afschrijving. Het is de 50th anniversary edition uit 2022 en die wil niemand kopen vanwege de lelijke bruine kleur. Er staat momenteel 2600 km op de teller en omdat deze binnen heeft gestaan is deze nog als nieuw.
Bedankt voor je waarschuwing. Ik ben gisteren op pad geweest om dit model in deze kleur te kopen. Staan er inderdaad genoeg te koop maar wel voor zulke stevige prijzen dat de stap naar een nieuwe niet heel groot meer is.
 
Heb je al eens gekeken naar de air box opbouw van een regulier model uit deze serie. Misschien kan je daardoor achterhalen wat de sound engineers hebben aangepast om meer “herrie” te krijgen.
 
Zonde, en best snel ook zonder dat we te horen hebben gekregen of je iets geprobeerd hebt.

Massa (bitumen achtige spul voor speakers zoals eerder geopperd) aanbrengen aan de buitenkant van het filter kan al een hoop wegnemen.

En een tweedehands luchtfilterbox van een "normaal" model valt ook nog wel te proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
ik vrees dat de beschikbare ruimte in een airbox gewoon te klein is om echt effectief geluid te dempen. Als de box resoneert kan je daar acoustische folie (antidreun matten) op plakken aan de buitenkant.

aan de binnenzijde onder het filter zou je (zwaar) schuim kunnen plakken om de geluidsgolven af te vangen voor ze ontsnappen uit de aanzuigopening. Let op dat je hiermee wel het aanzuigvolume beperkt, dus kan wat effect hebben op het topvermogen.
 
Die zware matten zijn best dun hoor. Echt het proberen waard. Vorig jaar bij m'n zwager de behuizing van de afzuigkap ermee beplakt. Echt prima spul voor zulke problemen.
 
Maar waarom zouden we er ons nu nog druk over maken TS doet dat ook niet meer , en veruit het grootste deel van de motor rijders vindt het wel lekker dat ze iets motor geluid horen nu de uitlaat zo stil is dat sommige wel op een EV lijken
 
Terug
Bovenaan Onderaan