Hoe schakel je correct van 1 naar 2

~Vincent~

MF veteraan
31 mrt 2003
3.204
0
Als je in eerste staat moet je
-om naar neutraal te gaan: pookje omhoog heffen
-om naar tweede te gaan: pookje omhoog heffen

Dus als ik het een beetje snap...moet je door neutraal om van eerste naar tweede te gaan.

Hoe doe je dat nu correct? Want ik heb al vaak in valse neutraal komen te zitten als ik niet "doorhef". Maar als ik dan doorhef maakt de schakelbak een klakgeluid. Als dat normaal is boeit het me niet maar ik heb zo het gevoel dat alles wat metaal is en klak zegt dat niet doet omdat alles toppie is.

Dus...is er iets dat ik gemist heb op de rijles? Moet je om van 1 naar 2 te gaan anders schakelen dan pakweg van 2 naar 3?

(Grappen en grollen voorzien van nuttig commentaar ajb. Met dank)
 
Dat klak geluid hebben veel motoren, niet iets om je druk over te maken.
Mijn VTR hoor je helemaal goed, en kan verder geen kwaad.

Gewoon stevig in 1 keer doorschakelen. :)
 
gewoon hard omhoog schoppen die versnellingspook :P

bij mijn GS kun je van de 1 naar 2 gewoon zo schakelen als de rest van de versnellingen, wil je naar de vrij dan moet je een klein tikje geven.
 
Hmm, het zou kunnen dat je van 1 naar twee wat nadrukkelijker omhoog moet schoppen maar verder zou het volgens mij gewoon soepel moeten gaan.
 
Schop maar eens in hoge toeren een Yamaha van z´n 1 naar z´n twee....... :X
 
Het is normaal dat de schakeling van 1 naar 2 met wat geluid verloopt...komt vaker voor. Net zoals van neutraal naar 1 schakelen.

Gewoon je schakelpookje omhoogtrekken en tegelijkertijd koppeling in en dan valt ie vanzelf in z'n 2. Niets anders dus dan bij 2 naar 3 of van 3 naar 4.

Als je de koppeling inknijpt en te lang wacht met schakelen, zullen je tandwielen in de bak vertragen, waardoor hij af en toe in neutraal valt ipv in zn 2.

:]
 
Ketting spannen en koppeling goed afstellen scheelt ook een hoop.
 
Schop maar eens in hoge toeren een Yamaha van z´n 1 naar z´n twee....... :X

Zelfde geluid alsof zo'n politie-agent op onschuldige burgers schiet, omdat ze 1 km/u te hard reden? :+

Anyway, ontopic; vrij normaal :)

Waarom gaat het trouwens niet gewoon:
N,1,2,3,4,5,6 ?

Zodat je bij het geheel terugtrappen niet in zijn N komt, want dat is lastiger?
 
Zelfde geluid alsof zo'n politie-agent op onschuldige burgers schiet, omdat ze 1 km/u te hard reden? :+

Anyway, ontopic; vrij normaal :)

Waarom gaat het trouwens niet gewoon:
N,1,2,3,4,5,6 ?

Zodat je bij het geheel terugtrappen niet in zijn N komt, want dat is lastiger?

Inderdaad ja, anders moet je bij elk stoplicht vanuit neutraal weer terug naar de 1, dit is gewoon logischer.
 
Laat vooral je toeren niet te ver terugvallen bij het moment van schakelen.
als je in z'n 1 --> 8.000 rpm maakt, dan moet je zodra je koppelt zorgen dat je zo'n 7 a 7.500 rpm maakt.
Dan glijdt hij er zo in (In z'n 2 dan he)
 
Schop maar eens in hoge toeren een Yamaha van z´n 1 naar z´n twee....... :X
bij mijn R6 lijkt het wel of de versnellingsbak er onderuit valt als ik dat doe ja.. maar hij is nogsteeds heel.

mijn vorige motor was een Honda en ik ben met die gloednieuwe R6 nog bij mijn dealer teruggeweest om te vragen of die bak wel goed was, zo veel herrie maakte 'ie..
 
gewoon zonder koppeling een ferme trap omhoog tegen dat kleine pookie tot ie niet meer verder kan...en met een goede motor kan je gewoon een week doen... })
 
mijn vorige motor was een Honda en ik ben met die gloednieuwe R6 nog bij mijn dealer teruggeweest om te vragen of die bak wel goed was, zo veel herrie maakte 'ie..

Ken je nagaan hoeveel nieuwe Duc-eigenaren na een half uur alweer voor de dealer
staan _O-
 
Voordat je van 1 naar 2 gaat moet je eerst je voet alvast lichtjes tegen je schakelpookje zetten voordat je opschakelt. Je hoort dan een zachte klak met schakelen.

Doe je dit niet op deze manier dan is het echt KLAK!!
 
Ja, ik ken het, ik heb me echt moeten aanleren om van 1 naar 2 even flink stevig die pook omhoog te drukken. Als ik het te zacht doe, komt ie in de N, het gebeurt me nog steeds wel eens. Lullig hoor, wil je verder optrekken, veel geschreeuw maar weinig wol... :)
 
Kep het wel van Neutral naar 1. Een PLOK! en een kleine schokje..vraag me nog steeds af of dat wel normaal is...dat schokje...
 
Dat ARRGGGHHHKKLLLAKK bedoel je? Dat geluid hoort bij een Yamahablok joh :P

No way...
is meer een biejemdabbeljoe geluid.
Mijn Yamaha klakt alleen als ik bij verkeerd toerental schakel of te langzaam.
Effe juiste toerental zoeken (luisteren!) en ze is als boter in je handen...nouja, voeten.
koppeling wel laten flitsen, dwz zeer kort gebruiken.
maar dan is het ook......
:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan