Hoelang oliespoelen

kawarobot

MF'er
8 aug 2009
105
32
Hallo,
mijn Z heeft vier jaar staan wachten op aanpakken.
Had de oude olie niet afgetapt dus heeft denk ik wel wat sporen achtergelaten.
Ga een niet al te dure olie gebruiken omdat het mijn idee is om twee à drie keer
te spoelen.
Hoeveel kilometer zal ik rijden om de oude restanten goed te laten weken zodat het
wel nut heeft?

Groet Robert
 
Onzin.
Dus olie waar een 9.000 km mee gereden is verzuurd niet?
Verversen ook niet nodig dus!?
Oké,bouw ik verder en met wat relaxter weer de kilometertjes maken.
 
Onzin.
Dus olie waar een 9.000 km mee gereden is verzuurd niet?
Verversen ook niet nodig dus!?
Oké,bouw ik verder en met wat relaxter weer de kilometertjes maken.
Hou gewoon aan de service interval wat je handboek voorschijft. In de USA is het een bijgeloof waar ze om de 2000km al olie verversen en flushen en andere onzin.
Zolang je blok altijd goed op temperatuur komt zal er geen zooi achterblijven tenzij je een defect hebt zoals een lekke koppakking oid.

Wat je wel beter kan doen is bij het vervangen van je olie altijd de oliefilter meenemen.
 
Als hij 4 jaar geleden met toen al veel gebruikte olie weggezet, dan zal er inderdaad bezinksel inzitten. Als dat bezinksel vastgekoekt zit, spoel je dat niet zomaar weg door een paar keer olie te verversen. Maar het merendeel zal gewoon los zitten en er uit komen als je de oude olie aftapt.

Nu elke drie weken olie verversen heeft dan ook geen enkele zin. Gewoon oude olie eruit, nieuwe erin en rijden.
 
De enige plausibele methode ken ik van toen ik in de leer was bij een auto restauratie bedrijf. Bij exemplaren die heel lang gestaan hadden, zetten zij zo'n hele hete straalkachel op de carterpan. Als de boel goed heet was werd hij afgetapt, lekker lang laten uitdruppelen en meteen nieuwe olie er in. Echte aanslag / sludge gaat er niet uit door spoelen alleen, en als dat wel los komt is de schade groter dan wanneer het blijft zitten.

Meermaals spoelen met olie is alleen nuttig als je een motorblok met vervuilde hydraulische klepstoters hebt.
 
Carterpan even loshalen en schoonmaken.
Yes boss! Daar heb je toch personeel voor. :+

dfe0a1ff459ef0408fd1d287207d5c0c.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan