Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

Daar kan ik niet om geven.. 10000 km is 200l is 250 eur per jaar.

Als we er vanuit gaan dat we niet meer dan 10000km rijden ok...
En 250€, daar is mijn verzekering inclusief pechverhelping al zo goed als mee betaald, dus ook weer niet te verwaarlozen.


Soit, de ene kijkt er naar, de andere niet...

Ik wel, wij rijden deze zomer weer elk +/- 3500km tijdens onze motorreis. Een verbruik van 2l extra voor 2 motoren zorgt er ook voor dat de kostprijs van onze vakantie ook de hoogte in schiet.

Als die 2l extra voor evenredig extra rijplezier.. dat zou de zaak veranderen, maar dat zit er niet in..
 
Laatst bewerkt:
Als we er vanuit gaan dat we niet meer dan 10000km rijden ok...
En 250€, daar is mijn verzekering al volledig mee betaald, dus ook weer niet te verwaarlozen.
Soit, de ene kijkt er naar, de andere niet...

Ik denk dat iedereen dit voor zichzelf moet uitmaken, ik doe zelf +/- 25 000km woon-werk per jaar en dan begint het toch een beetje meer mee te tellen.
Komt erbij dat ikzelf het tanken puur tijdverlies vindt....
De 2 zaken die ik aan de AT echt spijtig vind:
Geen opbergruimte onder het zadel, en de benzinetank mocht van mij 24l zijn.
Maar dat heeft mij niet tegengehouden om hem te kopen :]
 
Hm zie toch wel enkele nadelen (niet tubeless, hoge aanschafprijs), laatst genoemde was nieuw; geen bagageruimte onder het zadel?!
 
Heeft de GS ook niet, trouwens... je krijgt er nauwelijks een zakdoek onder gestouwd...

Zijn benzinetank is trouwens ook slechts 20 liter groot, maar gemiddeld verbruikt de watergekoelde GS, zelfs bij een vinnige rijstijl, slechts 5.6 l/100 km, hetgeen een voldoende actieradius geeft.
 
Hm zie toch wel enkele nadelen (niet tubeless, hoge aanschafprijs), laatst genoemde was nieuw; geen bagageruimte onder het zadel?!

Afgezien van de aanschafprijs vind ik de prijs van de accessoires ook belachelijk hoog. €74,- voor een 12v aansluiting, en €55,- voor bedrading die je daarvoor nodig hebt. Dat maak je er voor nog geen 10 euro zelf op. €350,- voor handvatverwarming, €999,- voor een set mistlampen. Vind ik allemaal nogal aan de prijs. Middenbok niet standaard, ook wel jammer.

Ruimte onder het zadel heeft tegenwoordig bijna geen enkele motor meer, alle electronica moet ergens weggestopt worden. Binnenbanden zie ik persoonlijk niet als een nadeel, maar als je er hoofdzakelijk mee op de openbare weg zou blijven dan kan ik het me voorstellen, dan heeft het in ieder geval ook geen voordeel. Maar dat heeft het voor serieuzer offroadgebruik weer wel, en daar mikken ze toch een beetje op.
 
Laatst bewerkt:
Ruimte onder het zadel heeft tegenwoordig bijna geen enkele motor meer, alle electronica moet ergens weggestopt worden..

Mijn Triumph Explorer heeft genoeg ruimte voor een gereedschapssetje, een slot, een spin en een opvouwbaar rugzakje *O* *O* *O*
 
Mistlampen kosten 375 € maar je hebt de crash bar nodig om ze te installeren. 999 € voor mistlampen, wiring loom, switch in de fairing plus crash-bars plus 2 uur arbeid om te plaatsen. Alle onderdelen staan apart geprijsd op de Franse Honda site. Belgische Honda site stelt niks voor. Heb dat ook aangehaald bij de dealer , die zegt het te weten maar Honda onderneemt niets .
 
Wat moet je met mistlampen?
Die ene keer per jaar dat het zo mistig is dat je ze mag gebruiken kun je beter thuisblijven.
 
Binnenbanden zie ik persoonlijk niet als een nadeel, maar als je er hoofdzakelijk mee op de openbare weg zou blijven dan kan ik het me voorstellen, dan heeft het in ieder geval ook geen voordeel. Maar dat heeft het voor serieuzer offroadgebruik weer wel, en daar mikken ze toch een beetje op.

Maar de 0.1% mensen die voor het serieuzer off road gebruik gaan kunnen gewoon een binnenbandje steken bij een tubeless velg. Die 99.9% die dat niet doen kunnen niet zomaar hun velgjes luchtdicht maken....dus niet zo'n hele slimme keuze van Honda :N

En inderdaad bij een fiets van 15ruggen nog effe extra te moeten betalen van een hoofdstandaard is ook niet zo netjes.
 
Wat moet je met mistlampen?
Die ene keer per jaar dat het zo mistig is dat je ze mag gebruiken kun je beter thuisblijven.

Als je in het donker over een onverlicht gravelpad rijd in een onbekende omgeving is ieder extra licht welkom ;)
 
Gewoon beter gezien worden in het verkeer, daarvoor heb ik led bermlampen op mijn brommert. In het donker rijden komt maar een paar keer per jaar voor.
In het geval van de AT, er is genoeg aftermarket spul te koop om niet afhankelijk te zijn van Honda zelf.
 
nope ......... >5 l/100 , bij woon-werk snelwegverkeer.


How... niet gedacht. Maar het zal ook wel een beetje met de rijstijl te maken hebben denk ik?
Alhoewel.. m'n vrouw rijdt anders ook heel vlot met haar 700GS.
Zit wel geen snelwegverkeer in, zal daar ook wel iets mee te maken hebben..
 
Gewoon beter gezien worden in het verkeer, daarvoor heb ik led bermlampen op mijn brommert. In het donker rijden komt maar een paar keer per jaar voor.
In het geval van de AT, er is genoeg aftermarket spul te koop om niet afhankelijk te zijn van Honda zelf.

Doordat jan en alleman de laatste tijd allerlij extra verlichting gaat voeren (fabriek af, optioneel en zelf geknutseld) moet ik tegenwoordig echt gaan kijken wat en hoeveel er om me heen rijdt ipv dat ik het in m'n ooghoek al zie. En dan die gasten die hun schijnwerpers aan houden als ze achter je rijden. Man, wat zien die gasten er stoer uit en wordt het een stuk veiliger op straat...
 
Doordat jan en alleman de laatste tijd allerlij extra verlichting gaat voeren (fabriek af, optioneel en zelf geknutseld) moet ik tegenwoordig echt gaan kijken wat en hoeveel er om me heen rijdt ipv dat ik het in m'n ooghoek al zie. En dan die gasten die hun schijnwerpers aan houden als ze achter je rijden. Man, wat zien die gasten er stoer uit en wordt het een stuk veiliger op straat...
Die gasten die op een rotonde kneesliders opschrapen, die maken de straat veilig en kolere zeg, wat zijn die stoer. :Y
Is het je wel eens opgevallen dat een gemiddelde middenklasse auto tegenwoordig ook vol met bermlampen en ander led geneuzel hangt? Die zelfde led gevallen hangen nu ook aan een moderne motor. Waarom? Om de Facebook en Whatsaplievende automobilist te attenderen dat ik er aan kom en graag heelhuids weer aan de keukentafel wil aanschuiven bij vrouw en kinderen. ;)
 
Ik ook en dan wil ik het LEDgeneuzel liefst nog in een driehoek-vorm aan mijn fiets hebben hangen..., zodat die half-comateuze automobilist ook nog eens (onbewust) een goede inschatting kan maken van de hoek waarmee ik kom aanrijden , zodat hij zijn servostuur losjes van me wég kan draaien...

Niet stoer...wél veilig(er)... :P
 
Ik geloof dat ik dat ook schreef. Maar als 'we' het echt veilig willen maken moeten we motorfietsen gewoon verbieden.
Ik denk dat we op dezelfde lijn zitten maar ik heb me er nog niet aan over gegeven. Ik doe het nog ouderwets, met anticiperen en defensief rijden.
Maar laten we het hier verder over de CRF hebben, de mistlampen discussie kan wellicht elders gevoerd worden. ;)
 
Alweer een lovende test; Motorfreaks

Zou Honda betalen voor een goede recentie, mensen bedreigen, de Yakuza aan het werk zetten als je iets lelijks durft te schrijven, of is het een goed ding waarover na is gedacht. :?
 
Laatst bewerkt:
De link naar die recensie had ik recent ook al gepost. Peter Aansorgh de recensent (in een grijs verleden redacteur bij Moto73) is echt lovend over de Africa Twin en hij weet echt wel waar hij over praat.

Nu ben ik alleen nog wel erg benieuwd of Yamaha binnen niet al te lange tijd met een lichte allroad komt op basis van de MT-07... Ze zouden wel gek zijn om het niet te doen, maar da's mijn mening maar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan