E-riko
Die hard MF'er
Dé Honda Classic is terug!
Het verbaasd me dat deze motor hier geen eigen topic kreeg.
En als kersverse eigenaar wil ik deze prachtige motorfiets hier introduceren, voor zover deze al niet bekend was.
In 2013 introduceerde Honda de CB1100, een moderne interpretatie van de legendarische CB750 Four, de eerste echte Superbike waarmee Honda de motorwereld in 1969 totaal verraste. De motor kreeg zelfs een luchtgekoeld motorblok dat samen met de klassieke lijnen van de bolle tank, de ronde koplamp en een zijwaarts geplaatste 4-in-2-in-1 uitlaat voor een nostalgisch uiterlijk zorgde. Tegelijkertijd gaven de lichtmetalen velgen en het ABS-remsysteem met zijn zwevend gelagerde voorremschijven aan dat het hier wel degelijk om een moderne en goed geoutilleerde motorfiets ging.
Voor 2014 versterkt Honda het nostalgische imago van deze super naked met de CB1100EX. Dat doet Honda onder meer door de toepassing van spaakwielen, dubbele uitlaatdempers, andere zijpanelen, gewijzigde knipperlichten en een hoger geplaatste koplamp. Ook het comfort voor rijder en passagier is verbeterd dankzij een dikker en prettiger gepolsterd zadel, terwijl de passagiershandgreep nu meer in stijl is gebracht met de motoren uit de jaren zestig. De grotere tank geeft een nog ruimer actieradius en het dashboard kreeg extra mogelijkheden.
Ook de techniek werd voor 2014 verfijnd. Het kloppende hart van deze prachtige naked bike is de prachtig vormgegeven, luchtgekoelde viercilindermotor. Deze is voorzien van dubbele bovenliggende nokkenassen en van een balansas, die voor een trillingvrije loop zorgt. De vermogensafgifte is 66 kW (89,7 pk) @ 8.500 tpm, terwijl het maximum koppel 91 Nm @ 5.000 tpm. bedraagt. Nieuw is dat dit koppel bij de CB1100EX wordt doorgegeven via een zesversnellingsbak. De extra versnelling dient als overdrive, zodat de CB1100EX nog zuiniger met brandstof omspringt.
Uiterlijk ziet de Honda CB 1100 EX er nu nog net iets meer retro uit.
Honda verving die 4-in-1 uitlaat door een 4-in-2 exemplaar. De uitlaat kreeg bovendien
een dubbele chroomlaag om verkleuring omwille van de hitte tegen te gaan.
De tank oogt nu groter en is dat met een inhoud van 17,5 liter ook daadwerkelijk (was 14,6 liter).
Ook de zijpanelen en de passagiershandgrepen werden vernieuwd.
Net als de koplamp die nu 2,5 cm hoger gemonteerd staat.
Maar de opvallendste cosmetische ingreep waren toch de spaakwielen.
Volgens Honda was dat geen vanzelfsprekende stap. Het was immers heel belangrijk om spaken met de juiste stijfheid en draagkracht te vinden.
Toch bleek uit feedback van CB1100-eigenaars dat spaakwielen de motor een nog groter retro-cachet zou geven. De ingrepen zorgen er echter wel voor dat het rijklaar gewicht inmiddels van 248 kg naar 260 kg is gestegen.
Motor
Motortype Luchtgekoelde viercilinder in lijn 4-takt DOHC
Boring x Slag 73,5 × 67,2 mm
Cylinderinhoud 1.140 cm³
Compressieverhouding 9,5 : 1
Carburatie PGM-FI elektronische brandstofinjectie
Max. vermogen 66 kW (90 pk) / 7.500 t/min (95/1/EC)
Max. koppel 91 Nm / 5.000 t/min (95/1/EC)
Ontsteking Transistor
Start Elektrisch
Vermogensoverbrenging
Aantal versnellingen 6 versnellingen
Eindoverbrenging Ketting
Afmetingen
Lengte 2.195 mm
Breedte 835 mm
Hoogte 1.130 mm
Wielbasis 1.490 mm
Zadelhoogte 795 mm
Grondspeling 135 mm
Tankinhoud 17,5 liter
Aantal zitplaatsen 2
Chassis
Balhoofdhoek 27°
Naloop 114 mm
Velgen, vóór 18 x MT 2.50
Velgen, achter 18 x MT 4.00
Band, voor 110/80 ZR 18M/C
Band, achter 140/70 ZR 18M/C
Wielophanging, vóór 41 mm telescoopvork
Wielophanging, achter Aluminium swingarm met conventionele stereovering met mechanisch regelbare voorspanning
Remmen
Remmen, vóór Dubbele hydraulische schijf met 4-zuigerremklauwen, ABS
Remmen, achter Enkele hydraulische schijf met 1-zuigerremklauw, ABS
Gewicht
Rij-klaar gewicht 260 kg
Laatst bewerkt: