Honda CBR1100XX Super Blackbird Topic Deel IV

Dit is em
full
 
Dat is in principe het ruitje wat ik zou willen inderdaad. Maar heb je zoveel last van de wind ermee dan?

wat moet ik me voorstellen bij windgeruis?
 
Haha dat zou natuurlijk ook altijd kunnen. rit van 2 uurtjes voor me :)

Zal er eens over nadenken, mijn nieuwsgierigheid is in ieder geval gewekt!
 
Beste blackbird liefhebbers,
ik sta op het punt om een blackbird te kopen. Heb alleen de volgende vraag waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen:

Ik heb voorkeur voor een injectie-versie maar wil graag een 164Pk versie. Is deze er ook met het digitale dashboard?

Als ik het goed heb begrepen dan is de het digitale dashboard er vanaf 2001 en de geknepen versie er vanaf 2002. Op marktplaats kom ik echter de volgende fiets tegen:
http://link.marktplaats.nl/m937001981
Een 2001-fiets met digitaal dashboard maar volgens het kenteken slechts 112kW ;-)
 
Laatst bewerkt:
Ok laten we dit misverstand dan voor eens en altijd recht zetten.

Elke oorspronkelijk in Nederland geleverde Blackbird is een 164 pk versie. In het begin gaf Honda het vermogen op in DIN pk, daarvan krijg je er dus 164, ofwel 121 kW. Vanaf 2000 ging Honda het vermogen ook opgeven in '95/1/EC' pk's en dat zijn er naar verhouding minder (zoals het verschil tussen het Amerikaanse HP en Britse BHP). Nu dus nog maar 152 pk voor je geld, ofwel 112 kW.
Vanaf 2001 noemt Honda alleen nog maar 112 kW en krijg je helemaal geen pk's meer. Het digitale dashboard kwam dus in 2001 tegelijk met de algemene Europese versie inclusief 3-weg katalysator en O2-sensor. Ook is het kuipruitje iets hoger en hebben de knipperlichtglazen in de spiegels nieuwe meervoudige reflectoren. Voor de volledigheid zal ik ook vermelden dat er nu nieuwe smalle iridium bougies (0,4mm punt) in zitten en een 'natte' i.p.v. 'droge' batterij. Al deze info komt uit de Honda documentatie voor 2001.

Hier een stukje spec sheet van het jaar 2000, de G-type is Duitsland met kat. Vanaf 2001 kregen dus alle Europese Blackbirds een kat, maar nam het vermogen van de versie met kat toe tot het vermogen van de voormalige versie zonder kat, d.w.z. 152 E-pk = 164 DIN-pk!

Specifications CBR1100XX Super Blackbird (ED & G types)
Engine Liquid-cooled 4-stroke 16-valve DOHC inline-4
Bore ´ Stroke 79 ´ 58mm
Displacement 1,137cm3
Compression Ratio 11 : 1
Carburation Electronic fuel injection
Max. Power Output 152PS/9,500rpm (95/1/EC) (112kW/9,500min-1)
164PS/9,500rpm (DIN) (121kW/9,500min-1)
G-type 150PS/9,500rpm (95/1/EC) (110kW/9,500min-1)
160PS/9,500rpm (DIN) (118kW/9,500min-1)
Max. Torque 12.1kg-m/7,250rpm (95/1/EC) (119Nm/7,250min-1)
12.7kg-m/7,250rpm (DIN) (124Nm/7,250min-1)
G-type 11.9kg-m/7,500rpm (95/1/EC) (117Nm/7,500min-1)
12.5kg-m/7,500rpm (DIN) (122Nm/7,500min-1)

Duitse motoren herken je (tot 2001) aan de HECS of HECS III sticker op het frame (Honda Evolutional Catalyzing System). En zover ik heb kunnen analyseren een framenummer met SC35D i.p.v. SC35A. De motor in de advertentie heeft ook een HECS sticker, maar is wel origineel in NL geleverd en heeft SC35A in het framenummer. Ik heb het idee dat ze de HECS stickers vanaf 2003 hebben gestaakt. Mijn 2003 heeft er namelijk geen en ik heb ze ook niet op andere motoren gezien na bouwjaar 2002.
Edit: inmiddels heb ik een 2004 motor gezien met HECS sticker, maar dat bouwjaar stond in de advertentie en heb ik niet kunnen checken via het kenteken of het framenummer, dus ik hou het nog even op 2002...
 
Laatst bewerkt:
:') De 1999 en 2000 versies geven af fabriek het meeste vermogen heb ik begrepen. Die waren met injectie, maar nog zonder de katalysator die behoorlijk wat PK's wegvreet (was het geen 15 PK?). Wel hebben de 1999 en 2000 versies nog een analoog dashboard. De carburateurversies (1996-1998) met analoog dashboard leveren (na de 1999-2000 versies) meer vermogen dan een standaard 2001-2007 versie met injectie/katalysator/digitaal dashboard.

Mocht je een blackbird met digitaal dashboard willen met vol vermogen, dan moet je zoeken naar een 2001 of later waarvan de uitlaatbochten en uitlaten zijn vervangen door aftermarket exemplaren zonder katalysator. De katalysatoren zitten namelijk deels in de uitlaatbochten/collector en deels in de standaard dempers.

Ik heb bijvoorbeeld een 2005 met aftermarket rvs 4 in 1 uitlaatbochten en een Remus Hexacone sportdemper. Vol vermogen dus (en dan dus meer PK's dan een standaard carburateurversie). De mijne haalt op een dynobank dankzij dit uitlaatsysteem icm K&N luchtfilter en Powercommander zelfs 160 PK aan het achterwiel. (dit laatste kan nog iets varieren omdat er wat verschillen kunnen zitten tussen de diverse dynobanken en hun instellingen).

Je kunt natuurlijk ook een standaard 2001-2007 kopen en zelf de bochten en dempers vervangen. Voordat ik mijn Blackbird kocht, heb ik Frank Switser van AFS motorparts Purmerend gevraagd om advies over de tips and tricks van alle bouwjaren. Daar heb ik veel aan gehad en op basis daarvan heb ik de juiste keus kunnen maken.
 
Laatst bewerkt:
Wat alle uitvoeringen doorgaans aan het achterwiel leveren, heb ik niet onderzocht. Maar er is niet zo iets als een vol vermogen versie en een laag vermogen versie, tenzij je een Duitse (t/m 2000) of Franse uitvoering hebt.

Mocht je een blackbird met digitaal dashboard willen met vol vermogen, dan moet je zoeken naar een 2001 of later waarvan de uitlaatbochten en uitlaten zijn vervangen door aftermarket exemplaren zonder katalysator. De katalysatoren zitten namelijk deels in de uitlaatbochten/collector en deels in de standaard dempers.
De katalysatoren (1 per demper) zitten alleen in de voorste sectie van de dempers, dat stukje pijp dat dus dikker is op de modellen vanaf 2001. De O2-sensor zit in de collector vlak voordat deze in tweeën splitst naar de dempers toe. Dan is er ook nog sprake van luchtinjectie in de uitlaatkanalen, maar dat was ook al bij de 1999/2000 injectie-modellen.

Maar neem het niet van mij aan, maar van Honda:

New All-European HECS3
Low-Emissions System
Initially introduced only on ‘G-type’
versions destined for the German
and Austrian markets, the 1999
CBR1100XX Super Blackbird’s
low-emissions HECS3 catalyser system
effectively reduces the engine’s
pollutant emissions to well below the
levels required by Europe’s most stringent
emissions regulations including
planned EURO-2 regulations.
Demonstrating Honda’s ongoing
concern for the environment and
dedication to minimising its motorcycles’
contribution to Europe’s air
pollution, this system will now be
included as standard equipment on
every version—or the only version—
of the new 2001 Super Blackbird.
The new Super Blackbird’s HECS3
system not only effectively reduces
exhaust emissions, it does so without
cutting into the engine’s superb
performance output, while also
remarkably managing to reduce
its fuel consumption figures to
approximately 15% below that of
the Year 2000 standard version
Super Blackbird. This superb lowemissions
system incorporates the
following components:

Air Injection System
First introduced on all versions of the
1999 CBR1100XX, this relatively
simple system effectively reduces
much of the engine’s exhaust emissions
by feeding a precisely timed
jet of fresh air into each cylinder’s
exhaust port to prolong the burning
of the residual fuel and pollutants
contained in the gases escaping from
the combustion chamber during its
exhaust stroke. The result is more
complete and efficient combustion,
and a significant reduction in carbon
monoxide (CO) and hydrocarbon
(HC) emissions.

‘O2’ Exhaust Sensor
Mounted in the exhaust system just
ahead of the junction leading to
the two silencers, this single oxygen
sensor is constantly monitored by
the CBR1100XX’s PGM-FI ECU—
along with several other critical
variables of engine operation—in
order to ensure precise fuel control
and the optimal effectiveness of the
system’s in-line catalysers.
Constantly measuring the fluctuating
oxygen levels in the engine’s exhaust
gases, this oxygen sensor’s digital
output allows the CPU to instantly
calculate combustion efficiency and
adjust the air/fuel mixture at the
intake to maintain a precise balance
of hydrocarbons (HC) and carbon
monoxide (CO) emissions on one
hand and nitrous oxides (NOx)
emissions on the other. By maintaining
the air/fuel ratio within
a pre-designated tolerance range
centred around the optimal ratio
of 14.7:1, this ‘O2 feedback’ system
permits the catalyser to perform at
its highest efficiency under most
operating conditions.

‘3-Way’ Catalyser
The final components in the
CBR1100XX’s low-emissions system
are the cylindrical catalyser
units installed in the exhaust system
immediately before each of
the large-capacity canister-type
silencers. These compact ‘3-way’
catalytic converter elements complete
the system’s high-efficiency
operation by chemically minimising
the emissions of CO, HC and
NOx gases.

af8ok4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ok laten we dit misverstand dan voor eens en altijd recht zetten.

Elke oorspronkelijk in Nederland geleverde Blackbird is een 164 pk versie. In het begin gaf Honda het vermogen op in DIN pk, daarvan krijg je er dus 164, ofwel 121 kW. Vanaf 2000 ging Honda het vermogen ook opgeven in '95/1/EC' pk's en dat zijn er naar verhouding minder (zoals het verschil tussen het Amerikaanse HP en Britse BHP). Nu dus nog maar 152 pk voor je geld, ofwel 112 kW.
Vanaf 2001 noemt Honda alleen nog maar 112 kW en krijg je helemaal geen pk's meer. Het digitale dashboard kwam dus in 2001 tegelijk met de algemene Europese versie inclusief 3-weg katalysator en O2-sensor. Ook is het kuipruitje iets hoger en hebben de knipperlichtglazen in de spiegels nieuwe meervoudige reflectoren. Voor de volledigheid zal ik ook vermelden dat er nu nieuwe smalle iridium bougies (0,4mm punt) in zitten en een 'natte' i.p.v. 'droge' batterij. Al deze info komt uit de Honda documentatie voor 2001.

Hier een stukje spec sheet van het jaar 2000, de G-type is Duitsland met kat. Vanaf 2001 kregen dus alle Europese Blackbirds een kat, maar nam het vermogen van de versie met kat toe tot het vermogen van de voormalige versie zonder kat, d.w.z. 152 E-pk = 164 DIN-pk!

Specifications CBR1100XX Super Blackbird (ED & G types)
Engine Liquid-cooled 4-stroke 16-valve DOHC inline-4
Bore ´ Stroke 79 ´ 58mm
Displacement 1,137cm3
Compression Ratio 11 : 1
Carburation Electronic fuel injection
Max. Power Output 152PS/9,500rpm (95/1/EC) (112kW/9,500min-1)
164PS/9,500rpm (DIN) (121kW/9,500min-1)
G-type 150PS/9,500rpm (95/1/EC) (110kW/9,500min-1)
160PS/9,500rpm (DIN) (118kW/9,500min-1)
Max. Torque 12.1kg-m/7,250rpm (95/1/EC) (119Nm/7,250min-1)
12.7kg-m/7,250rpm (DIN) (124Nm/7,250min-1)
G-type 11.9kg-m/7,500rpm (95/1/EC) (117Nm/7,500min-1)
12.5kg-m/7,500rpm (DIN) (122Nm/7,500min-1)

Duitse motoren herken je (tot 2001) aan de HECS of HECS III sticker op het frame (Honda Evolutional Catalyzing System). En zover ik heb kunnen analyseren een framenummer met SC35D i.p.v. SC35A. De motor in de advertentie heeft ook een HECS sticker, maar is wel origineel in NL geleverd en heeft SC35A in het framenummer. Ik heb het idee dat ze de HECS stickers vanaf 2002 of 2003 hebben gestaakt. Mijn 2003 heeft er namelijk geen en ik heb ze ook niet op andere motoren gezien vanaf die bouwjaren.
Heb een 2000 model met een hec3 sticker zal eens kijken hoe het framenummer begint.
Staat denk ik ook op dat zwarte plaatje ?

Mocht de mijne gisteren trouwens weer ophalen nokken asketting plus tandwielen laten vervangen.

O ja en een nokken as(gelukkig een goeie 2de hands) de vorige monteur had iets scheef gemonteerd waarschijnlijk.
Dus bij het los draaien van de tandwielen knapte er een montage punt.
je kon ook zien dat het schroefdraad iet goed was zaten rare oneffenheden in.

Hij loopt waar als een beest })

Trillingen zijn nu voor 90% afgenomen resterende kan ik opzicht wel mee leven voor nu.


Rekening voor dit geintje 1085 euro :')

maar hij is wel gepoetst *O*
 
Laatst bewerkt:
Das raar. Mijn staat bijna wekelijks langs de weg tussen Nijkerk en putten na 17:30. Als je binnendoor rijdt moet je m kunnen zien staan.
ik rijd :] meestal binnendoor ik ga zaterdag ochtend direct door uit de nachtdienst dus +- om 07. 15 uur bij nijkerk en dan door naar putten (garderenseweg)
 
Heb een 2000 model met een hec3 sticker zal eens kijken hoe het framenummer begint.
Staat denk ik ook op dat zwarte plaatje ?

Mocht de mijne gisteren trouwens weer ophalen nokken asketting plus tandwielen laten vervangen.

O ja en een nokken as(gelukkig een goeie 2de hands) de vorige monteur had iets scheef gemonteerd waarschijnlijk.
Dus bij het los draaien van de tandwielen knapte er een montage punt.
je kon ook zien dat het schroefdraad iet goed was zaten rare oneffenheden in.

Hij loopt waar als een beest })

Trillingen zijn nu voor 90% afgenomen resterende kan ik opzicht wel mee leven voor nu.


Rekening voor dit geintje 1085 euro :')

maar hij is wel gepoetst *O*

Duur geintje... is vervanging altijd zo duur?
Hoe kom je er achter of hij versleten is?
 
Mijne is van eind 2001 met digi tellers en injectie. Met afdoppen secundair luchtsysteem, o2 sensor eliminator, k&n filter en devil uitlaten en powercommander3. Deed 143pk op t achterwiel met SEC schaal. Of EC maar dacht dat er SEC stond. Overigens verschilt t op elke testbank weer schijnt het.

Wel mooi om te zien dat de gehele kat dus in de dempers en t pijpje ervoor zit. Dan zijn mijne dus geheel weg.
 
Duur geintje... is vervanging altijd zo duur?
Hoe kom je er achter of hij versleten is?
Normaal kost het rond de 700.aar kwamen later nog een set tandwielen bij van 150 en een kapotte nokkenas die vervangen moest worden.

Je hoort het eerst ratelen en daarna gaat erg trillen
 
Beste liefhebbers,
super bedankt voor de uitgebreide info. Zeker de info van Mr.Two was zeer waardevol.
Heb mijn zoekcriteria dus direct verruimd.

Wilde nog wel even de volgende ervaring delen. Ben vanavond afgegaan op de volgende fiets/advertentie:
http://www.speurders.nl/overzicht/m...onda/honda-cbr-1100-xx-bj-2001-151341270.html

Heb daar een zeer vreemde ervaring gehad. Nog nooit zo als klant behandeld geweest:
Na eerst gebeld te hebben, 80km naar Gert Altena Motoren gereden voor de Blackbird.
Bij aankomst wordt de motor buiten gezet en dhr Gert gaat er op een bankje naast zitten. Ik bekijk de motor uitgebreid. Stelde wat vragen en geef aan dat ik specifiek op zoek ben naar een blackbird. Na enige tijd (zonder mij al te veel te vragen) staat dhr Gert in eens op en gaat op de motor zitten. De motor wordt gestart en ik denk nog hij gaat een proefrit aanbieden ofzo. Maar niets van dit alles; hij keert de motor voor zijn pand en rijdt zonder iets te zeggen naar binnen. Ik stond even heel verbaasd van wat doet hij nu? Ik loop hem nog achterna waarop hij zegt: "Ik heb het nog druk. Als je serieus geinteresseerd bent, kom je nog maar een keer terug..." Ik denk Hé?????

Ik heb nog even perplexed in de auto gezeten, zo van "wat is me nu overkomen?"

Ik was serieus van plan de motor te kopen. Vind het zo raar hoe ik ben behandeld.... Kan me niet voorstellen dat je op deze manier iets aan mensen kunt verkopen. Maar wellicht dhr Gert op het verkeerde moment getroffen.

Dat was dus 160km voor niets gereden....


Wel netjes geprijsde fiets, topkuip waarschijnlijk ooit opnieuw gespoten maar vond dat niet direct een probleem. Kwam niet aan onderhandelen of wat toe....

Kent iemand Gert Altena Motoren in Kamerik (bij Woerden)?
 
Erg vreemd ja, of een heel curieuze verkooptechniek, of... ???
Heb je nog voorkeur voor een kleur? Of gaat het vooral om een versie met digidash zo dicht mogelijk bij de 3.000 euro?
Hier nog een blauwe zonder digidash, wel vaak van eigenaar gewisseld, maar dat hoeft op zich niks te betekenen: Honda Motoren kopen? Honda Occasions Motorfietsen te koop
Deze zul je ook wel gezien hebben, van 2003, wel wat duurder, maar goed wat maakt 1.000 euro uit in de aanschaf als je er 5 of 10 jaar mee gaat rijden: http://link.marktplaats.nl/m930672577
 
Thanks again MrTwo. Had ze allemaal al gezien. Kan het niet helpen dat ik nu eerst nog mijn zinnen gezet heb op een met een digidash inderdaad...
Vond deze ook wel scherp geprijsd:
http://link.marktplaats.nl/m938481958
Wordt wellicht de eerst volgende om te gaan bekijken.

Zit veel prijsverschil tussen de verschillende particuliere en zakelijke aanbieders.
Niet direct voorkeur voor kleur. Grijs is onopvallend, eigenlijk moet ie zwart zijn maar vind blauw ook wel wat hebben. Houd alleen niet van dat blauwe ruitje, maar daar kan zo een andere op.


PS. hoop niet nu andere getipt te hebben waardoor ie voor mijn neus weg gaat hahahaha
 
Laatst bewerkt:
Geen zorgen, in dit topic komen volgens mij niet zoveel kopers. Meestal melden ze zich pas na de koop.
Ik kijk al meer dan een jaar vrijwel elke dag naar de nieuwe advertenties. Prijzen variëren inderdaad sterk, maar liggen bij motorzaken natuurlijk meestal hoger. De laatste twee maanden lijken de prijzen wel iets omhoog te gaan, maar dat kon ook niet anders want er gingen er steeds meer weg voor een appel en een ei (d.w.z. minder dan 2.500 euro). Motoren jonger dan 2002 zijn echter schaars op de markt en vaak ook aardig aan de prijs. Daar zijn er uiteindelijk ook veel minder van in NL.
Hier nog een paar dealer fietsen met digi dash:
de grootste in nieuwe en tweedehands motoren
de grootste in nieuwe en tweedehands motoren
de grootste in nieuwe en tweedehands motoren
 
Wat vind je van de fiets bij motorport wateringen? Ik vind het voor een 2004 best scherp geprijsd namelijk. en ziet er op de foto niet verkeerd uit. Of zou er nog een addertje ergens kruipen?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan