Soldierdog
Die hard MF'er
Allen,
Mijn honda cbr400rr NC23 J-model (bouwj 1988) is nogal een oliebootje en lust graag een slokje olie momenteel ca. 1 liter olie elke 1000 km (oliepeil goed in de gaten houden).
In het verleden heb ik al eens de compressie gemeten 3 cilinders waren ca. 10 bar en eentje was droog 6 a 7 bar en nat ging de compressie met ca. 1 bar omhoog. Niet echt super, maar ach het hok loopt en lijkt er verder weinig last van te hebben. Starten na een tijdje stilstaan kan soms wat moeizaam gaan, begint op 3 cilinders en dan gaat de laatste na een aantal seconden ook wel mee te doen. Ook is er veel blow-by, mijn luchtfilter wordt in elk geval goed in de olie gehouden , ook blijven de bougies goed geolied . Het hok wordt verder goed onderhouden en wordt sinds dit jaar alleen nog met 3 a 4 circuitdagen eruit gelaten.
Nu kreeg ik mooi winterproject in de kop, namelijk:
Het vervangen van het cilinderdeel en de zuigers. Een nieuw blok vinden van een cbr400rr is natuurlijk een mogelijkheid, maar zijn zeldzaam. Het honen van de cilinders en overmaatse zuigers gebruiken kan ook, maar is behoorlijk prijzig.
Nu weet ik dat het blok van Honda CB-1 nagenoeg gelijk is, de nokkenassen van de cbr worden nog wel eens overgezet om de CB-1 een paar pk's extra te geven. En de blokken van de CB-1 liggen nog net niet aan de kant van de weg en zijn relatief betaalbaar.
Volgens CMSNL zijn de onderdeelnummers van de zuigers gelijk (13101KY2000).
Het onderdeelnummer van het cilinderdeel van de CB-1 is 12100KAF000, alleen die van de cbr400rr kan ik niet vinden. Als iemand die weet, dan weet ik ook of de cilinderdelen gelijk zijn (de gok kan ik natuurlijk altijd nemen).
En natuurlijk is dit een eerste stap om het blok weer een beetje op te frissen (klepjes inslijpen ed. zal dan ook gelijk maar meegenomen worden).
De vraag, wat is het onderdeelnummer van het cilinderdeel van de honda cbr400rr J-model uit 1988?
Mijn honda cbr400rr NC23 J-model (bouwj 1988) is nogal een oliebootje en lust graag een slokje olie momenteel ca. 1 liter olie elke 1000 km (oliepeil goed in de gaten houden).
In het verleden heb ik al eens de compressie gemeten 3 cilinders waren ca. 10 bar en eentje was droog 6 a 7 bar en nat ging de compressie met ca. 1 bar omhoog. Niet echt super, maar ach het hok loopt en lijkt er verder weinig last van te hebben. Starten na een tijdje stilstaan kan soms wat moeizaam gaan, begint op 3 cilinders en dan gaat de laatste na een aantal seconden ook wel mee te doen. Ook is er veel blow-by, mijn luchtfilter wordt in elk geval goed in de olie gehouden , ook blijven de bougies goed geolied . Het hok wordt verder goed onderhouden en wordt sinds dit jaar alleen nog met 3 a 4 circuitdagen eruit gelaten.
Nu kreeg ik mooi winterproject in de kop, namelijk:
Het vervangen van het cilinderdeel en de zuigers. Een nieuw blok vinden van een cbr400rr is natuurlijk een mogelijkheid, maar zijn zeldzaam. Het honen van de cilinders en overmaatse zuigers gebruiken kan ook, maar is behoorlijk prijzig.
Nu weet ik dat het blok van Honda CB-1 nagenoeg gelijk is, de nokkenassen van de cbr worden nog wel eens overgezet om de CB-1 een paar pk's extra te geven. En de blokken van de CB-1 liggen nog net niet aan de kant van de weg en zijn relatief betaalbaar.
Volgens CMSNL zijn de onderdeelnummers van de zuigers gelijk (13101KY2000).
Het onderdeelnummer van het cilinderdeel van de CB-1 is 12100KAF000, alleen die van de cbr400rr kan ik niet vinden. Als iemand die weet, dan weet ik ook of de cilinderdelen gelijk zijn (de gok kan ik natuurlijk altijd nemen).
En natuurlijk is dit een eerste stap om het blok weer een beetje op te frissen (klepjes inslijpen ed. zal dan ook gelijk maar meegenomen worden).
De vraag, wat is het onderdeelnummer van het cilinderdeel van de honda cbr400rr J-model uit 1988?