Honda nsr 125

19 okt 2023
20
8
Beste allen,
ik heb binnekort mijn AVD examen voor mijn a1 en dat betekent dat ik op zoek ben naar een motor. Eigenlijk kwam ik uit op de honda nsr125 of aprillia rs125. nu heb ik een NSR 125 in het zicht (uit 1998) en wil ik binnenkort langs gaan op te kijken. Ik ben nieuw op dit gebied dus ik weet niet of het heel veel is maar voor mijn gevoel wel een klein beetje, maar de motor heeft 36.000 gelopen en verder werkt alles nog goed en rijdt en schakelt hij ook goed (zegt de eigenaar) dus mijn vraag is, is dit echt teveel km's of hoeft dat niet perce en waar moet ik op letten bij een nsr 125?

alvast bedankt
Martijn
 
Echt te veel, denk ik niet
In Thailand veel 125’s gezien met (veel) meer dan een ton
Onze eigen 50cc bezorg scooters, zijn ook ruim door de ton gelopen, de huidige gaat richting 50k
Bij juist onderhoud, moet dat gewoon kunnen
 
Dit is tweetakt, toch? Dat vereist wel wat meer onderhoud. Is de onderhoudsgeschiedenis aanwezig?
Is deze ook 15 pk of nog vol vermogen (rond de 30pk)? Wat voor rijbewijs heb je straks?
 
Ik zie de prijs niet vermeld staan, maar als die in de buurt van een cb125f komt betaal je misschien voor het feit dat het een 2takt is, de 250 zijn dure verzamel dingen geworden.
Beiden super gave motoren, uit mijn jeugd..... Dus ook 25 jaar oud spul.
Als een cbf echt te suf oogt misschien een cbr125 en de mooiste van het moment vind ik de Yamaha R125 maar die zijn wat duurder omdat ze bijvoorbeeld pas gemaakt werden vanaf 2015 ofzo, de cbr eerder.
 
Als een cbf echt te suf oogt misschien een cbr125 en de mooiste van het moment vind ik de Yamaha R125 maar die zijn wat duurder omdat ze bijvoorbeeld pas gemaakt werden vanaf 2015 ofzo, de cbr eerder.

De YZF-R125 werd in 2008 geintroduceerd. De CBR125R in 2004. Dat was wel een tof dingetje, maar heel erg klein. Hoop lol op gehad toen mijn jongere broer er eentje had. Af en toe stapte ik dan niet op mijn 650, maar op die 125, zo leuk als dat ding reed. Maar dat is weer niet te vergelijken met een NSR 125.
 
dank voor de reacties, het is een honda nsr 125 uit 1998 dus de tweetakt. er is geen onderhoudsgeschiedenis aangezein die man zegt dat hij alles zelf heeft gedaan. ik heb wel redelijk verstand dus ik denk dat ik opzich best goed zal kunnen voelen of alles goed voelt. ik heb straks mijn A1 rijbewijs en hij staat volgensmij met 11kw op het kenteken en hij is ook daadwerkelijk nog begrenst. ik kan ook onder andere uit op de nsr omdat deze volgensmij een beetje groter is, ik heb les op een duke125 maar hier pas ik eigenlijk echt niet op (1,93). ik heb ook gekeken maar de yamaha r125 allen eigenlijk wilde ik toch graag tweetakt, lekker simpele techniek :)). hij staat er voor €2000 op.
 
Als ik zelf mijn onderhoud doe, heb ik altijd nog wel een overzicht in Excel en bijv. bonnetjes van producten.
Bij tweetakt heb je wel meer onderhoud. Het is simpelere techniek, maar het is ook anders rijden. Als je binnendoor gaat is het allemaal niet zo'n issue, maar als je veel op de snelweg lange stukken wil rijden, dan is 2-takt niet de beste keus. Je moet dan echt wel het toerental varieren. Een uur lang dezelfde snelheid aanhouden en hetzelfde toerental is niet echt goed bij 2-takt, waar je met een 4-takt dat lang vol kan houden. Heeft o.a. ook met de smering te maken. Ook opletten als er een oliepomp in zit dat deze wel blijft werken en zorg er voor dat deze nooit leeg raakt, dan loopt de boel warm of vast. Of de oliepomp afsluiten en zelf mixen in de benzine.

Maar ik ben niet echt een 2-takt kenner, alleen ervaring uit m'n jeugd en nog wel een keer een 125cc DT125X gereden.
 
dank voor de reacties, het is een honda nsr 125 uit 1998 dus de tweetakt. er is geen onderhoudsgeschiedenis aangezein die man zegt dat hij alles zelf heeft gedaan. ik heb wel redelijk verstand dus ik denk dat ik opzich best goed zal kunnen voelen of alles goed voelt. ik heb straks mijn A1 rijbewijs en hij staat volgensmij met 11kw op het kenteken en hij is ook daadwerkelijk nog begrenst. ik kan ook onder andere uit op de nsr omdat deze volgensmij een beetje groter is, ik heb les op een duke125 maar hier pas ik eigenlijk echt niet op (1,93). ik heb ook gekeken maar de yamaha r125 allen eigenlijk wilde ik toch graag tweetakt, lekker simpele techniek :)). hij staat er voor €2000 op.
Er is geen geschiedenis omdat hij beter met steeksleutel is dan pen en potlood 😉.
Ik weet al niet meer wat ik verleden week gegeten heb, laat staan een oliewissel en alle andere dingen van maanden geleden.
Snap dat de keuze in A1 beperkt is, maar als je kan sleutelen en je vindt het ( terecht) een gaaf ding, go for it.
Wel de roze bril thuis laten 😉
 
Er is geen geschiedenis omdat hij beter met steeksleutel is dan pen en potlood 😉.
Ik weet al niet meer wat ik verleden week gegeten heb, laat staan een oliewissel en alle andere dingen van maanden geleden.
Snap dat de keuze in A1 beperkt is, maar als je kan sleutelen en je vindt het ( terecht) een gaaf ding, go for it.
Wel de roze bril thuis laten 😉

Nou ja, wel makkelijk om ff te noteren wanneer je bijv. de zuiger etc. vervangen hebt.
 
ik Heb hem eergister bekeken (zonder roze bril) en hij leek allemaal erg netjes, reed goed en kwam goed en vlot in zijn touren. uiteindelijk besloten om hem mee te nemen voor 1900. ik dacht dat hij nog voledig begrenst was maar voglens de vorige eigenaar zit er een italisaanse(vgm) snellere cdi in. ik zal nog een keer de cilinder demonteren om te kijken hoe het eruit ziet maar naar mijn gevoel best goed. ik ben ook van plan de oliepomp af te sluiten aangezien ik bang ben voor een falende oliepomp, (wat een vriend van mij heeft gehad op de snelweg). ik was even de bekabeling allemaal netjes opneiuw aan het intapen en ik kwam een doosje tegen die maar met een kabel aangesloten zat, ik dacht deze kan niks doen en hem hem eruit gehaald. nu start de motor niet meer en ik wkam hier acther nadat ik alles netjes bij elkaar had getaped... bijlahge is een foto van het doosje van internet aangezein de letters zijn weg gesleten van die op de motor zat. ik merk nu ook dat de powervalve niet open of dicht gaat tijdens het starten en dit hoort wel. ik heb de fonk gecheckt en die is er ook niet, dus of het doosje was toch vrij belangrijk of tijdens de kabels netjes bij elkaar maken is er misschie neen connectortje los gegaan. ik kijk er vanmiddag verder naar.
ohja en ik ben er niet echt van plan mee veel op de snelweg te rijden, het is toch een vrij lichbt ding ook dus confortabel lijkt het mij niet, vooral landweggetjes en binnedoor.
dank voor alle reacties!
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-10-23 at 07.53.34.jpeg
    WhatsApp Image 2023-10-23 at 07.53.34.jpeg
    47,4 KB · Weergaven: 2
  • WhatsApp Image 2023-10-21 at 15.36.16.jpeg
    WhatsApp Image 2023-10-21 at 15.36.16.jpeg
    407,8 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Ik zou de oliepomp gewoon laten zitten, die dingen gaan echt zelden kapot, zolang je er maar voor zorgt dat ze niet zonder olie komen te zitten.

Dat kastje is hoogstwaarschijnlijk een setje om 'm te begrenzen. Je zou de fabrikant eens aan kunnen schrijven of ze de inbouwhandleiding op kunnen sturen, anders moet je een kabelschema zoeken en de hele kabelboom na gaan lopen hoe het ding er precies tussen geknutseld zit.
 
Ik ben toch wel bang dat ie dan kapot gaat, ja het probleem is dat dat doosje met een kabel vast zat, de andere hadden wel een sneetje erin waarop ze op andere kabels geknepen waren ooit. Maar nu zaten ze los bij elkaar getaped, Hij loopt nogsteeds niet, enig idee wat het kan zijn zo plots toen ik alleen de kabels in tapete met de accu los? Er is geen vonk
 
Leuk man. Mijn zoon had de NSR als eerste motor. Echt een leuke fiets en je zit er verrassend goed op. Ook is het een echte kwaliteits Honda, heel anders b.v. dan een YBR van Yamaha. Ik was erg voor deze motor omdat hij begrensd altijd de 100 haalt, ook met harde wind tegen. Je bent dus nooit verplicht om tussen de vrachtauto's te blijven hangen. Hij heeft er aardig wat km's op gemaakt en motorisch is er nooit iets aan geweest. Een goeie kwaliteit volsynthetische olie erin en netjes warm rijden en hij blijft het gewoon doen. Ebay Duitsland is een goede bron van 2e hands onderdelen en nieuw is alles nog via de dealer verkrijgbaar. Let op: Er zit best een speciale bougie in. Die heeft niet iedere zaak meer.
Ik heb nog digitale handboeken. Doe maar een pm als je die wilt.
 
Je kan een YBR ook niet met een NSR vergelijken. Dat was een budgetmodelletje Vergelijk dan de TZR met een NSR.
Maar goed, kijk je alleen naar wat je voor A1 kan kopen, ja dan zijn er veel betere keuzes dan een luchtgekoelde YBR die met moeite de snelweg op kan. :)
 
Heb een nieuwe bobine erin gezet maar dit was het helaas niet, de waardes die eruit kwamen leken niet te kloppen met hoe het zou moeten zijn, ik zie nu geen output spanning van de cdi die naar de bobine gaat. Betekent dit dan dat mijn cdi kapot is? Of wat kan het dan anders zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan