VT500Elover
Rookie
Dag mederijders,
Bij deze start ik een topic over mijn geliefde motor... de VT500E.
Ik heb via marktplaats deze motor gevonden want ik was speciaal op zoek naar een dergelijke motor. V-twin, cardan, kogelvrij motorblok enz. enz.
De aardige jongen van wie ik hem kocht had er al 6 jaar niet meer op gereden en een beetje roest was de motor ook niet vreemd, maar het viel wel heel erg mee.
Buiten een lekke uitlaat, lekke rechtervoorpootkeerring en een vlakke plek op de voorband van het staan was hij (zij) toch wel in goede conditie.
51.000 op de teller en een nieuwe accu erin en gaan met die banaan.
Na enig overleg heb ik haar meegenomen voor het wereldschokkende bedrag van 400 euro. De nieuwe accu kreeg ik erbij. Ook had de vorige eigenaar 4 liter motorolie staan omdat hij ooit van plan was de olie te verversen... maar goed dat hij dat niet gedaan had - Motul 5W30 volsyntheet in een 26 jaar oude motor is nie goed nie.
Enfin,
Het volgende heb ik na aankomst thuis gedaan: (was een fijne rit, trouwens!)
Motor geheel ontdaan van vliegroest en ingespoten met zinkspray en daarna zijdematte zwarte verf.
Motorolie en oliefilter vervangen
Koelvloeistof vervangen
Remolie vervangen
Koppeling en trommelrem achter gesmeerd en gesteld
Nieuwe spiegels,
Nieuw luchtfilter en bougies (4x)
Kleppen laten stellen
Twee nieuwe voorvorkkeeringen laten monteren
En veel ander klein werk..
Momenteel wacht ik op een nieuwe uitlaat uit Engeland (Motad 2 in 1) en ben ik op zoek naar nieuwe achterveren want volgens het reparatiehandboek voldoen de originele SHOWA elementen niet meer aan de minimumlengte... na 26 jaar -duh.
Verder rijdt deze VT500E echt lekker. Niet overdreven veel vermogen in vergelijk met mijn vorige motor (CBX750FII -echte mannenmotor), zo'n 50 pk en het remvermogen voor was vanaf fabriek bij nieuwlevering al magertjes. Het is wel een lekkere bochtenfiets en ze start altijd en slaat nooit een slag mis!
Verbruik? 1:22 normale rijstijl, 1:20 sportief.
Olieverbruik nog niet waargenomen en verder geen enkele lekkage te zien.
Verder zal er wel een nieuwe voorband op moeten ivm de vlakke plek op de band en het schudden bij 80 km/u wanneer je de handen van het stuur haalt.
Ook heb ik net een 12V aansluiting op het stuur gemonteerd voor het navigatiesysteem.
Deze motor gaat dus nooit weg simpelweg omdat het een goed lopende oldtimer is die geen kont kost en altijd te weinig opbrengt bij inruil. Ik hoop mijn vrouw nog een keer weer op de motor te krijgen zodat ze kan gaan lessen en dan kan ze mooi op de VT.
Geplande trips:
Veel in Belgie, Duitsland en Limburg,
Rondje Normandie langs de welbekende stranden,
enkele circuits (Nurburgring, Zolder, Spa-Francorchamps).
Le Picteure:
Bij deze start ik een topic over mijn geliefde motor... de VT500E.
Ik heb via marktplaats deze motor gevonden want ik was speciaal op zoek naar een dergelijke motor. V-twin, cardan, kogelvrij motorblok enz. enz.
De aardige jongen van wie ik hem kocht had er al 6 jaar niet meer op gereden en een beetje roest was de motor ook niet vreemd, maar het viel wel heel erg mee.
Buiten een lekke uitlaat, lekke rechtervoorpootkeerring en een vlakke plek op de voorband van het staan was hij (zij) toch wel in goede conditie.
51.000 op de teller en een nieuwe accu erin en gaan met die banaan.
Na enig overleg heb ik haar meegenomen voor het wereldschokkende bedrag van 400 euro. De nieuwe accu kreeg ik erbij. Ook had de vorige eigenaar 4 liter motorolie staan omdat hij ooit van plan was de olie te verversen... maar goed dat hij dat niet gedaan had - Motul 5W30 volsyntheet in een 26 jaar oude motor is nie goed nie.
Enfin,
Het volgende heb ik na aankomst thuis gedaan: (was een fijne rit, trouwens!)
Motor geheel ontdaan van vliegroest en ingespoten met zinkspray en daarna zijdematte zwarte verf.
Motorolie en oliefilter vervangen
Koelvloeistof vervangen
Remolie vervangen
Koppeling en trommelrem achter gesmeerd en gesteld
Nieuwe spiegels,
Nieuw luchtfilter en bougies (4x)
Kleppen laten stellen
Twee nieuwe voorvorkkeeringen laten monteren
En veel ander klein werk..
Momenteel wacht ik op een nieuwe uitlaat uit Engeland (Motad 2 in 1) en ben ik op zoek naar nieuwe achterveren want volgens het reparatiehandboek voldoen de originele SHOWA elementen niet meer aan de minimumlengte... na 26 jaar -duh.
Verder rijdt deze VT500E echt lekker. Niet overdreven veel vermogen in vergelijk met mijn vorige motor (CBX750FII -echte mannenmotor), zo'n 50 pk en het remvermogen voor was vanaf fabriek bij nieuwlevering al magertjes. Het is wel een lekkere bochtenfiets en ze start altijd en slaat nooit een slag mis!
Verbruik? 1:22 normale rijstijl, 1:20 sportief.
Olieverbruik nog niet waargenomen en verder geen enkele lekkage te zien.
Verder zal er wel een nieuwe voorband op moeten ivm de vlakke plek op de band en het schudden bij 80 km/u wanneer je de handen van het stuur haalt.
Ook heb ik net een 12V aansluiting op het stuur gemonteerd voor het navigatiesysteem.
Deze motor gaat dus nooit weg simpelweg omdat het een goed lopende oldtimer is die geen kont kost en altijd te weinig opbrengt bij inruil. Ik hoop mijn vrouw nog een keer weer op de motor te krijgen zodat ze kan gaan lessen en dan kan ze mooi op de VT.
Geplande trips:
Veel in Belgie, Duitsland en Limburg,
Rondje Normandie langs de welbekende stranden,
enkele circuits (Nurburgring, Zolder, Spa-Francorchamps).
Le Picteure: