Hongarije

Tuurke

Rookie
22 feb 2023
7
1
Hallo iedereen, ik heb mij juist lid gemaakt omdat ik weinig ( geen ) info op het net vind ivm verplichte kledij op de motor in Hongarije. Aangezien ik normaal eind juni een trip ga plannen in de omgeving van het Balatonmeer had ik graag wat info over de regels ivm kledij .
Alvast bedankt aan de reageerders!
 

Motor​

Helm​

  • Het dragen van een helm is verplicht voor bestuurder en passagier.
  • Ook de bestuurder en passagier(s) van een trike en een quad zonder gesloten carrosserie moeten een helm dragen.

Verlichting​

  • Het voeren van dimlicht overdag is verplicht.

Passagiers​

  • Het is toegestaan een passagier te vervoeren, mits de motor een speciale zitplaats en voetsteunen heeft voor een passagier.
  • Bestuurders die korter dan twee jaar in het bezit zijn van hun motorrijbewijs, mogen geen passagier vervoeren.

Aanhanger​

  • Het is toegestaan een aanhanger achter de motor te koppelen.
  • Het is verboden om met een motor met zijspan of een trike een aanhanger te trekken.

Filerijden​

  • Het is toegestaan om met de motor uiterst voorzichtig tussen stilstaande auto's in een file door te rijden, mits er voldoende ruimte is en overige verkeersdeelnemers die aangeven te willen afslaan, niet worden gehinderd.
  • Zodra het verkeer weer gaat rijden, moet je als motorrijder je plaats in de rij weer innemen.
 
Dankjewel,
En hoe zit het met beschermende kleding ( lange mouwen/ korte mouwen, jeans of lederen broek, handschoenen... )
 
Aan de west kant van het meer heb je een paar leuke slingerwegen door het Felvideki park.
Boven Budapest is het Duna Ipoly park, ook mooi, vanaf daar kun je langs de grens met Slowakije naar het oosten blijven rijden door de bossen, in het westen tegen Oostenrijk aan ligt het Orsegi park, ook mooi.

Maar verder moet je de leuke slingerwegen inderdaad wel goed opzoeken.

10-12 augustus is er trouwens een groot motoren/zijspan festival in Kiskunfélegyháza.
 
Hongarije is overigens niet echt leuk land om te rijden. Voornamelijk vlak en weinig bochtige wegen
Komende zomer is mijn plan om door Hongarije heen te rijden.
Plan is om hele Donau te volgen. Zwarte Woud => Zwarte Zee.
De Donaubocht bij Eztergom-Boedapest komt zeker in mijn route.

Ik was 40 jr geleden (oef) in Hongarije.
Wat ik nog weet is dat in het noorden wel (enkele) kronkelwegen zijn.
Ik herinner me de Donau-bocht waar wij hebben gekampeerd in de buurt van Visegrád.
Mooie plek en vanuit de hoogte keken we toen omlaag naar de rivier.

Maar verder was Hongarije (zover ik nog weet) vooral rechtdoor en vlak tot licht heuvelachtig.
Voor mij dan een reden om snel naar het eind van de poesta te rijden richting Servië.

Moet trouwens nog wel uitzoeken voor highlights en must-see in Hongarije.
Boedapest is zeker een bezoek waard. Daar was ik reeds eerder.
Als er in H interessante dingen te zien/ doen zijn ben ik wel geïnteresseerd.
 
Laatst bewerkt:
Is er een specifieke reden dat je daar heen gaat? Zoals een evenement, familie of vrienden? Twee jaar geleden in Hongarije geweest, op doorreis naar Roemenië. Veel oost-europese landen gedaan, maar Hongarije was echt verschrikkelijk. Ook bij het balaton meer geweest maar daar heb je op de motor weinig te zoeken. Tenzij je iets specifieks zoekt daar, zoals familie, festival of een specifieke weg, zou ik het land overslaan. Praktisch alle buurlanden zijn zo veel mooier.

Motorkleding is hetzelfde als in Nederland, niks speciaals daar. Let er wel op dat je op snelwegen een tolvignet nodig hebt, ook als motor.
 

Motor​

Helm​

  • Het dragen van een helm is verplicht voor bestuurder en passagier.
  • Ook de bestuurder en passagier(s) van een trike en een quad zonder gesloten carrosserie moeten een helm dragen.

Verlichting​

  • Het voeren van dimlicht overdag is verplicht.

Passagiers​

  • Het is toegestaan een passagier te vervoeren, mits de motor een speciale zitplaats en voetsteunen heeft voor een passagier.
  • Bestuurders die korter dan twee jaar in het bezit zijn van hun motorrijbewijs, mogen geen passagier vervoeren.

Aanhanger​

  • Het is toegestaan een aanhanger achter de motor te koppelen.
  • Het is verboden om met een motor met zijspan of een trike een aanhanger te trekken.

Filerijden​

  • Het is toegestaan om met de motor uiterst voorzichtig tussen stilstaande auto's in een file door te rijden, mits er voldoende ruimte is en overige verkeersdeelnemers die aangeven te willen afslaan, niet worden gehinderd.
  • Zodra het verkeer weer gaat rijden, moet je als motorrijder je plaats in de rij weer innemen.
Kijk, dat van het rijden met aanhanger achter een zijspan wist ik niet.
Ik had juist bedacht om met het zijspan naar hongarije te gaan.
En die aanhanger er achter is dan wel heel erg handig.
 
Afhankelijk van wanneer je gaat:


Persoonijk sla ik niet zo aan bij 'sausage fest' maar Palinka en Hongaarse salami is wel serieus aan te raden. Heb in Budapest gestudeerd en de nodige Palinka'tjes gedronken.
 
Hongarije is een van de meest verschrikkelijke landen waar ik ben geweest met de motor.
Wegdek waar ze zich zelfs in Belgie voor zouden schamen, alles vlak, oersaai ,nergens een leuke stop.

Daar hoef je in ieder geval niet heen voor het mooie rijden of de beleving. Dat was eens maar nooit meer (op doortocht van Oostenrijk naar Kroatie)
 
Hongarije is een van de meest verschrikkelijke landen waar ik ben geweest met de motor.
Wegdek waar ze zich zelfs in Belgie voor zouden schamen, alles vlak, oersaai ,nergens een leuke stop.
Ga ik niet door van slag raken.
Sinds ik in Mezzogiorno (=Z.Italië) ben geweest is zelfs Wallonië voor mij het walhalla geworden!
Op sommige wegen (nou ja) is het bijna off-road rijden.
 
Komende zomer is mijn plan om door Hongarije heen te rijden.
Plan is om hele Donau te volgen. Zwarte Woud => Zwarte Zee.
De Donaubocht bij Eztergom-Boedapest komt zeker in mijn route.

Ik was 40 jr geleden (oef) in Hongarije.
Wat ik nog weet is dat in het noorden wel (enkele) kronkelwegen zijn.
Ik herinner me de Donau-bocht waar wij hebben gekampeerd in de buurt van Visegrád.
Mooie plek en vanuit de hoogte keken we toen omlaag naar de rivier.

Maar verder was Hongarije (zover ik nog weet) vooral rechtdoor en vlak tot licht heuvelachtig.
Voor mij dan een reden om snel naar het eind van de poesta te rijden richting Servië.

Moet trouwens nog wel uitzoeken voor highlights en must-see in Hongarije.
Boedapest is zeker een bezoek waard. Daar was ik reeds eerder.
Als er in H interessante dingen te zien/ doen zijn ben ik wel geïnteresseerd.

Eztergom is sowieso de moeite waard met name die basiliek daar
 
19 juni kom ik aan in Keszthely daar blijf ik tot 23 juni en daarna verder naar..... weet nog niet . Ik wil gewoon eens kijken hoe het klimaat daar is en de bevolking. Wilde ook eens kijken voor een goede betaalbare woning voor als ik op pensioen ga. Hongarije is een goede uitvalbasis om de omringende landen te bezoeken. We zullen zien ....
 
Keszthely is aan het Balaton-meer.
Daar heb ik niet heel goede herinneringen aan.
Wij waren daar indertijd in periode hemelvaart-pinksteren.
Het meer zelf is wel mooi, maar in het voorjaar waren er wolken van muggen. Grrrrrr

In genoemde periode was het redelijk rustig op de campings rond het meer.
Vraag is, hoe dat in de zomer gaat zijn. Wel eens vernomen dat 't in hoog-seizoen mega-druk is.

Jouw feestje, maar mss toch rekening mee houden?
Ik kom door Hongarije deze zomer, maar Balaton ga ik toch overslaan.
 
Van die muggen heb ik nog gehoord , naar het schijnt vliegen ze er met een vliegtuig met pesticiden om de muggen te bestrijden hmmmmm maar ik probeer zo ver mogelijk van het toeristische weg te blijven daar ben ik écht niet naar op zoek.
Ik ben benieuwd , wat voor mij vooral aantrekkelijk is dat het leven daar t'zelfde is als hier 30 a 40 jaar geleden.... was dat toen zo slecht.... ik vind van niet maar dat is mijn persoonlijke mening.
 
Veel plezier gehad bij het Balatonmeer toen ik er was. Eger is ook een leuke stad. En wat je zegt, vanuit Hongarije heb je een mooie uitvalbasis om omliggende landen te bezoeken. Niet zo populair bij de Nederlandse toeristen, dus wat wil je nog meer!
 
Komende zomer is mijn plan om door Hongarije heen te rijden.
Plan is om hele Donau te volgen. Zwarte Woud => Zwarte Zee.
De Donaubocht bij Eztergom-Boedapest komt zeker in mijn route.

Ik was 40 jr geleden (oef) in Hongarije.
Wat ik nog weet is dat in het noorden wel (enkele) kronkelwegen zijn.
Ik herinner me de Donau-bocht waar wij hebben gekampeerd in de buurt van Visegrád.
Mooie plek en vanuit de hoogte keken we toen omlaag naar de rivier.

Maar verder was Hongarije (zover ik nog weet) vooral rechtdoor en vlak tot licht heuvelachtig.
Voor mij dan een reden om snel naar het eind van de poesta te rijden richting Servië.

Moet trouwens nog wel uitzoeken voor highlights en must-see in Hongarije.
Boedapest is zeker een bezoek waard. Daar was ik reeds eerder.
Als er in H interessante dingen te zien/ doen zijn ben ik wel geïnteresseerd.
Regio Miscolb, Eger dat vindt ik wel mooi.
Ageletek vlakbij Slowakije.
Donau bocht idd ook wel leuk dat stukje daar. De brug ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan