Hop Hop Hop, Paardje in galop

El_Sayal

Die hard MF'er
13 dec 2008
392
0
Nieuw-Lekkerland
Juist.

U bent waarschijnlijk uit nieuwschierigheid nav de topictitel hier aanbeland, en ik maak gelijk van de gelegenheid gebruik om een verhaal te vertellen :Y

Recent heb ik de portemonnee ondersteboven gekieperd en meerdere zaken (zelf) vervangen aan mijn paard.

Te weten:

Nieuwe voorband,
Nieuwe remblokken voor + nieuwe remvloeistof,
Een nieuwe kettingset.

Het probleem wat zich nu voordoet is dat ik bij hogere snelheden (zeg maar 90+) last heb van een "hobbelend" voorpartijtje. Het lijkt zich met name in het stuur te concentreren.

Het beste kan ik het omschrijven alsof je op een invoeg strook van de snelweg blijft rijden, het hobbeltje komt met een interval van zo een 3 seconden.

Iemand een idee?

Ik weet dat mijn balhoofdlager aan vervanging toe is, er zit een dood punt in het midden. Misschien dat dit er mee te maken heeft?
Het trucje van de motor tegen de muur zetten en duwen heb ik nog niet geprobeerd, ben nu net pas laat thuis na een van mn eerste testritjes na het vervangen van al deze onderdelen.


Help is greatly appreciated :W
 
zijn je velgen nog recht?
ketting goed gespannen? + de achterband RECHT! gehouden tijdens het spannen:P is mij met me 50cc brommert nog gebeurd....

controlleer de voorband ook ff op cupping? niet helemaal zeker dat het inhoud maar het is een soort productie fout?
 
Omdat het om de 3 seconden is, zit ik aan je ketting te denken. Maar wat daar mee kan zijn zou ik zo ook niet kunnen zeggen. Omdat denk ik de de ketting ong. elke 3 sec. op het zelfde punt komt.

Nee trouwens, zal toch wel sneller gaan... mm
 
Omdat het om de 3 seconden is, zit ik aan je ketting te denken. Maar wat daar mee kan zijn zou ik zo ook niet kunnen zeggen. Omdat denk ik de de ketting ong. elke 3 sec. op het zelfde punt komt.

Nee trouwens, zal toch wel sneller gaan... mm
:^
3 seconde is een te groot interval om van je band te komen. Dan zou je ongeveer 40 meter per minuut moeten rijden :+
 
Het is de voorband of de kettingset, die maken de meeste kans (er vanuit gaande dat je voordat deze zaken werden vervangen, je dit niet had).


Begin -zoals bananeman zegt- met het controleren van je voorband.

Je ketting kun je eenvoudig controleren, dor op te bokken en het achterwiel te draaien.
 
Weet niet of je spaakwielen hebt of gietwielen?.
Bij een bandenwissel wordt normaal alleen statisch gebalanceerd.
Moet nu waarschijnlijk ook dynamisch worden gebalanceerd.
Bij spaakwielen kwestie van aanspannen van spaken.
Kan idd ook productiefout zijn,dus dan terug naar bandenboer.
 
Weet niet of je spaakwielen hebt of gietwielen?.
Bij een bandenwissel wordt normaal alleen statisch gebalanceerd.
Moet nu waarschijnlijk ook dynamisch worden gebalanceerd.
Bij spaakwielen kwestie van aanspannen van spaken.
Kan idd ook productiefout zijn,dus dan terug naar bandenboer.

Kun je met het aanspannen van spaken een dynamische onbalans wegkrijgen :?
 
Een hobbel om de 3 seconden kan eigenlijk niet bij snelheden boven de 90 km/u, daar draait alles te snel voor.
Weet je zeker dat je goed geteld hebt?
Anders is het goed mogelijk dat de band niet goed om de velg zit.
Heb je dat zelf gedaan?
 
De band zit goed om de velg, nergens rare onregelmatigheden te zien in de velg. De band is er op gezet door een vriend zijn vader in een autogarage. Ik heb toen nog gevraagd of hij hem gebalanceerd had en dat was goed in orde volgens zijn vader.

Hoogteslag kan ik even naar kijken, moet ik wel ergens een takel zien te vinden om de voorkant op te hijsen.

Het zijn gietwielen, kan je me uitleggen wat het verschil is tussen dynamisch en statisch balanceren? En kan een Kwikfit of iets dergelijks ook motorbanden doen?

Kan goed zijn dat de interval van 3 seconden iets te lang is, maar zat niet zo lekker op de motor dus dan lijkt alles langer te duren, volgens mijn vriendin die er vandaag mee naar haar werk was is t om de halve seconde.

Ikzelf hield het bij 130 voor gezien want dan begint het hard te trillen. Rare is dat ik in bochten en lage snelheid nergens last van heb.

Genoeg tips om eens uit te pluizen iig, alvast bedankt.
 
Een hobbel om de 3 seconden kan eigenlijk niet bij snelheden boven de 90 km/u, daar draait alles te snel voor.
Weet je zeker dat je goed geteld hebt?
Anders is het goed mogelijk dat de band niet goed om de velg zit.
Heb je dat zelf gedaan?
Als je bij ons door de woonwijk rijd met 90km/h heb je toch ook ieder 3 seconde een hobbel.
 
De band zit goed om de velg, nergens rare onregelmatigheden te zien in de velg. De band is er op gezet door een vriend zijn vader in een autogarage. Ik heb toen nog gevraagd of hij hem gebalanceerd had en dat was goed in orde volgens zijn vader.
Heeft ie dat nou gedaan, of niet?
En hoe (hebben ze een balanceermachine voor motorwielen?).
Hoogteslag kan ik even naar kijken, moet ik wel ergens een takel zien te vinden om de voorkant op te hijsen.

Het zijn gietwielen, kan je me uitleggen wat het verschil is tussen dynamisch en statisch balanceren?
Bij statisch balanceren haal je onbalans weg gemeten over het centrum van het wiel. Dat is het effect dat het wiel bij vrij draaien uiteindelijk telkens met hetzelfde deel onder komt stil te staan.
Indien statisch gebalanceerd, dan zal dat telkens een ander punt zijn.

Bij dynamisch balanceren pak je ook nog eens de verschillen aan die tussen de linker en recht velgrand bestaan. Overdwars verschil dus.

Na statisch balanceren zit er een loodje in het midden van je velg. Na dynamisch balanceren zitten er loodjes aan de randen van je velg.

Even in het kort.
En kan een Kwikfit of iets dergelijks ook motorbanden doen?
Doorgaans niet.
Bellen en vragen geeft uitsluitsel.
Kan goed zijn dat de interval van 3 seconden iets te lang is, maar zat niet zo lekker op de motor dus dan lijkt alles langer te duren, volgens mijn vriendin die er vandaag mee naar haar werk was is t om de halve seconde.

Ikzelf hield het bij 130 voor gezien want dan begint het hard te trillen. Rare is dat ik in bochten en lage snelheid nergens last van heb.

Genoeg tips om eens uit te pluizen iig, alvast bedankt.
 
Heeft ie dat nou gedaan, of niet?
En hoe (hebben ze een balanceermachine voor motorwielen?).Bij statisch balanceren haal je onbalans weg gemeten over het centrum van het wiel. Dat is het effect dat het wiel bij vrij draaien uiteindelijk telkens met hetzelfde deel onder komt stil te staan.
Indien statisch gebalanceerd, dan zal dat telkens een ander punt zijn.

Bij dynamisch balanceren pak je ook nog eens de verschillen aan die tussen de linker en recht velgrand bestaan. Overdwars verschil dus.

Na statisch balanceren zit er een loodje in het midden van je velg. Na dynamisch balanceren zitten er loodjes aan de randen van je velg.

Even in het kort.Doorgaans niet.
Bellen en vragen geeft uitsluitsel.

Hij heeft niet gebalanceerd nee, hij heeft hem op de autobanden balans machine gezet, en volgens hem was het nog goed. De loodjes zitten er nog op, die heb ik er niet vanaf gehaald.
 
Ik bedoelde hier mee ,dat het mogelijk is dat de naaf niet zuiver in het midden zit, wat dynamische onbalans veroorzaakt.
Alleen spaken aanspannen ,zal dus niet genoeg zijn.
Je weet wel wat ik bedoel! :z

Ach zo :)

Een zijdelingse slag er uit halen :Y


Inmiddels weten we dat het een gietwiel is (wat overigens net zo goed ene slag kan hebben).
 
Hij heeft niet gebalanceerd nee, hij heeft hem op de autobanden balans machine gezet, en volgens hem was het nog goed. De loodjes zitten er nog op, die heb ik er niet vanaf gehaald.

Dan is het wiel dus niet gebalanceerd...
Ik heb het zelf ook bij een motorzaak laten doen.

Nog een gek idee maar kan het ook zijn dat de remschijf krom is?

Dat kan, misschien krom geraakt op het bandenapparaat of de balanceermachine van de auto garage.

Mijn wielen pasten bij ons ook maar net op het bandenapparaat.

Ik zit me overigens sterk af te vragen hoe je een motorfietswiel op een autowiel balanceermachine gaat krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Dan is het wiel dus niet gebalanceerd...
Ik heb het zelf ook bij een motorzaak laten doen.Dat kan, misschien krom geraakt op het bandenapparaat of de balanceermachine van de auto garage.

Mijn wielen pasten bij ons ook maar net op het bandenapparaat.

Ik zit me overigens sterk af te vragen hoe je een motorfietswiel op een autowiel balanceermachine gaat krijgen?

Doorgaans niet. Daar is de as te dik voor.
En dan nog: het wiel zat stil blijven staan, terwijl de as hard draait, want lagers. Hetgeen weer een foutmelding geeft :)

Er zijn ombouwsets, dus het kán wel.

Balanceren doe je met een schone band en velg, zonder loodjes. Niet 'ff kijken of het met de bestaande loodjes ook net kan'.
 
Terug
Bovenaan Onderaan