How-To: zelf goedwerkend, goedkoop kettingsmeersysteem maken

DeArmeStudent

MF veteraan
1 mei 2008
1.332
1
Amsterdam
Ook ik wilde meer kilometers maken met mijn kettingset, en wilde niet meer om de 5 dagen (500 km) smeren. Dus een ketting-smeer-systeem lag voor de hand, maar al die krengen, zijn zo duur. Daarbij werken veel goedkope ketting-olie-systemen met handmatig knijpflesjes of d.m.v. zwaartekracht (osco-oiler), wat een ontzettende kliederboel opleverd. Dus moest ik iets vinden wat wel makkelijk zelf te maken was en wat wel werkt. Dus:

How-to: Zelf Goedwerkend, Goedkoop Kettingoliesmeersysteem maken
(en dit is dus geen commerciele topic, maar een topic om ervaringen uit te wisselen hoe mensen zelf een kettingsmeersysteem maken.) *O*

Hij werkt bij mij al 1 jaar lang, zonder klachten. (er zit ook geen electronica in dat stuk kan gaan) Doseringen zijn zeer constant en naar je eigen rijstijl af te meten, en hij lekt niet na! (2 veel gehoorde klachten van Loobman gebruikers)

Benodigdheden:

full


1. een spuitstuk van een schoonmaakfles, te koop voor 50 cent bij de trekpleister of drogist
2. Aluminium reisflesjes, te koop voor 1 euro bij de xenos, licht en hittebestendig.
3. een benzineslag, binnendiameter van 3 of 4 mm van 3 meter, bouwmarkt
4. een stukje stug ijzerdraad van een halve meter, lokale bouwmarkt
5. tyraps, te halen bij de lokale bouwmarkt
6 ducktape of ander tape te halen bij de lokale bouwmarkt
7 Seconde lijm, ook lokale bouwmarkt, of blokker.
8 Opzuignaald, te koop bij apotheek, kost 14 cent
9 Kettingzaag olie, 7 euro bij de lokale bouwmarkt.

Als alternatief flesje kan ook een 'hairspray-flesje' bij de wibra gekocht worden:


Geupdate door nonobonobo



Instructie (zie ook benodigdheden foto)
1. haal het pompje uit het spuitstuk van de schoonmaakfles.
2. maak met een hete spijker of een boortje een gaatje in het midden van het plastic schroefdopje van het aluminium reisflesje
3. haal het spuitstukje van het pompje (zit er meestal los op) en knip het pompje rond zodat hij in het dekseltje past.
4. stop het pompje in het zwarte schroefdekseltje, door het gaatje, en stop het spuitstukje er weer op. Je kan het beste dit spuitstukje erop vastlijmen met secondelijm, zonder de binnenkant dicht te lijmen.

full


5. knip het uiteinde van het spuitstukje (de sproeier) eraf (dit deel is meestal iets dikker, waardoor hij niet in de slang past en bevat een rood klein sproeierstukje)
6. knip het opzuigslangetje van het pompje zo af, zodat het pompje in het flesje past
7. Gebruik dit afgeknipte gedeelte van het opzuigslangetje van het pompje om de opzuignaald overheen vast te lijmen met secondelijm. Dit wordt het verbindingsstukje tussen de naald en de benzineslang.

full


8. lijm vervolgens het andere gedeelte van dit opzuigslangetje vast in de benzineslang, zodat de opzuignaald en benzineslang 1 geheel vormt. Pas daarbij op dat je niet de binnenkant van de slang, het verbindingsstukje of de naald dichtlijmt! Dus gebruik alleen secondelijm aan de buitenkant van het verbindingsstukje

Tip: lijm de naald zo aan de slang vast, zodat het schuine gedeelte van de naald naar de kant wijst waarnaar de benzineslang opkrult!
Dit voorkomt montageproblemen, omdat dan door het opkrullen van de benzineslang de naald automatisch tegen het tandwiel aangedrukt wordt.

9 monteer het reservoir met pompje op een bereikbare en veilige plaats op de motor

full


10 monteer de benzineslang met (duck)tape vast aan het ijzerdraad (die als vaste geleider werkt, zodat de benzineslang niet kan bewegen tijdens het rijden), en monteer het geheel met tyraps aan de motor zodat de naald met de schuine kant tegen de onderkant van het achtertandwiel zit, net boven de ketting, maar niet in de weg komt van bewegende delen! :')

full


11. Lijm de benzineslang over het pompje heen vast met secondelijm. en klaar is kees!

Om bij te vullen draai je gewoon het dekseltje van het aluminium reisflesje en je kunt hem bijvullen met kettingzaagolie, zonder dat het olie uit de slang loopt, omdat het pompje en slang luchtdicht is en daardoor de olie in het slangetje houdt i.p.v. eruit te lopen d.m.v. de zwaartekracht, zoals bij de loobman! Dit luchtdichte systeem zorgt er ook voor dat tijdens het niet gebruiken (stilstaan) er geen olie lekt.

1x tijdens het rustig wegrijden een keertje rustig het pompje indrukken en je bent klaar voor ongeveer 50 kilometer:

full


full



Totale kosten, ongeveer tussen de 10 en 15 euro. Wat willen we nog meer mensen?

PS: voor mensen die zeuren dat de ketting en tandwielen vies zijn:
ik maak inderdaad mijn motor niet vaak schoon, en dit is de staat van de ketting en tandwielen na 27.000 km doorrijden door de winter :W

PS: voor mensen die zeuren dat er olie op de zijkant van de velg kan komen:
Dit is met elk kettingsmeersysteem, zelfs met dure vol-automatisch, dus wil je absoluut nooit olie op je velg, maak of neem dan geen Ketting-olie-smeer-systeem. :P

PS: voor mensen die zeuren dat er op 1 foto toch lucht in de slang te zien is:
tja, dat heb je wel eens als je het reservoir niet bijvult...maar ook dit is geen probleem wanneer het niet veel lucht is. Gewoon laten zitten, Dan kun je juist zien hoeveel olie je erbij pompt, en dus kan je nog gedoseerder pompen.

Afzeiken is niet gewenst, opbouwende kritiek is altijd welkom, net als verbeter-tips aan elkaar. Vergelijking met andere kettingsmeersystemen ook, want ik denk dat dit kettingsmeersysteem de vergelijking op prijs/kwaliteit altijd overtreft, maar dat is mijn persoonlijke ervaring...

Graag ook comments van mensen die het zelf gebouwd hebben en hun ervaring willen delen. *O*

Nog even alle voordelen op een rijtje:
1. zeer goedkoop: 10 a 15 euro om het te maken
2. zeer betrouwbaar: geen electrische onderdelen die stuk kunnen en na 1 jaar trouwe dienst geen onderdelen stuk. Onderdelen die op den duur stuk gaan kunnen goedkoop en overal verkrijgbaar vervangen worden.
3. Zeer goed doseerbaar, elke keer drukken is iedere keer evenveel olie, ongeveer 1 ml.
4. Geen last van nalekken d.m.v. zwaartekracht (zoals bij de loobman en osco-oiler kan voorkomen), omdat er geen lucht aangezogen wordt en de luchtdichtheid in de slang voorkomt dat het olie d.m.v. de zwaartekracht verder uit de slang loopt.
5. Omdat de olie in de slang blijft zitten tijdens het niet gebruiken, heb je bij iedere eerste keer drukken op het pompje altijd gelijk olie op de ketting, en hoef je dus niet te wachten op de zwaartekracht *O*
6. makkelijk navulbaar: gewoon schroefdekseltje eraf draaien en bijvullen. Het luchtdichte pompje voorkomt lucht in de slang, en dus loopt de olie niet uit de slang tijdens het openen en vullen van het reservoir

Edit: Een handzeepdispenser of Zeeppompje is ongeschikt voor dit systeem
het probleem met zeeppompjes is: ze zijn niet luchtdicht! er zitten gaatjes in hun pompsysteem dat niet alleen zeep, maar ook lucht pompt in de slang. Dus ben je olie en lucht door je slang aan het pompen en kan je nooit goed doseren. Ook loopt het olie weer uit je gehele slang naar beneden.
Ten tweede: zeeppompjes geven veel meer dan 1ml door, meestal in 1x een hele kwak zeep, en je wilt rustig en gedoseerd kunnen pompen zodat er (vooral) alleen olie op je ketting komt!
 
Laatst bewerkt:
Plaatje waar die bij mij op de TDM zit :) . Ziet er nog een beetje gestroomlijnd uit , geen last van zo en makkelijk te bedienen ;) . Misschien wat inspiratie voor je :9
Foto-QAL6JEB8-D.jpg



Foto-N46ZAHIU-D.jpg



:) avdwal schreef op 21 maart 2013 @ 00:11:
helemaal eens. Bij de TDM zie ik ook niet direct een fraaie plaats of het zou bij de achterstep moet zijn, maar dat is een kwetsbare plek. Ik denk dat ik ook de pomp in het stuurkuipje ga plaatsen.
 
Waarom heeft niemand t reservoir bij zn stuur zitten? Lengte van het slangetje moet niet heel veel uitmaken toch?
Heb ik ook aan zitten denken, maar had zo snel bij mij nog geen geschikte plaats kunnen vinden ivm stuurslag... B|

Binnenkort maar weer eens kijken, wil het er eigenlijk wel op hebben voor het weer zomer wordt en er veel gereden gaat worden :]
 
Langzaam begonnen met alle onderdelen verzamelen.
de Xenos had ruim voldoende flesjes op voorraad, echter wel per 3 voor 4 euro :)
pompje bij de Kruidvat gekocht, zat in een fles luchtverfrisser van de Air Wick, voor 3 euro. Fles is exact die van Febreze die hier eerder was gepost. Alle spuitflessen hier in huis waren niet in orde en er staan nogal wat spuitflessen hier... :P

de foto's spreken verder voor zich.

Overigens geen lijm aan te pas gekomen. Het spuitmechanisme bijgeknipt en gevijld tot het precies in de zwarte dop van de Xenos fles paste en draait zich helemaal vast in het schroefdraad. Dan goed aandraaien op het alu flesje en er lekt geen water meer doorheen.

full
 
de laatste

enige wat ik nog graag wil aanpassen is dat het onderdeel waar je op duwt wat hoog zit. die schuift maar voor een klein stukje op dat gele buisje. En aangezien je best aardig wat kracht moet zetten, is er een risico dat je scheef duwt.

Misschien voorzichtig uitboren..?
full


edit: voorzichtig uitboren werkt :). hij is nu een stuk korter.
 
Laatst bewerkt:
Moet je alleen het uiteinde van je spuitmond waar je de slang op schuift nog ff rond /glad vijlen . Is nu nog redelijk geribbeld . Als je dat niet doet zuigt ie daar dus lucht aan en loopt je leiding langzaam leeg ;) ( mijn ervaring) . Mooi dat er iig nog een pomp te krijgen is :) . Is iid precies dezelfde als de febrese pomp :Y .

groet
 
ja klopt helemaal. Sterker nog, wat je eigenlijk ziet is een rechtopstaande rand plastic overheen. Wat je nu op de foto ziet is een start om het helemaal af te vijlen, maar dat moet ik nog afmaken :).

de tuit zelf is een beetje ovaal. Als ik een slang vind met binnendiameter van 3mm, zal dat nog net klemmen en met wat secondenlijm wordt het dan wel luchtdicht.
 
Ook maar eens geprobeerd afgelopen week op m'n Triumph Sprint ST 955i.

Vooralsnog alleen met water getest op de middenbok, maar lijkt allemaal goed te werken:

2a7ymn9.jpg


c0rhe.jpg


iwp6rn.jpg


mtwnd3.jpg


2wnpfrc.jpg


Alleen het pompje is eigenlijk echt in beeld en kan ik nog net met m'n rechter hand bij.

Nu maar even wachten op mooi weer zodat we echt kunnen testen
 
Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit

Wat is er mis met een Scottoiler dan? Ik heb er eentje bij Louis gehaald. Die hebben hem nu in de aanbieding voor 80 Euro. Iedere minuut een druppeltje olie. En dat bij draaiende ketting. Volgens mij wordt de olie dan veel beter verdeeld dan dat je bij stilstaande ketting een kwakje olie op de ketting doet.

Omdat dit zelfbouw ding hooguit 15 euro kost en dat is inclusief de olie.
Owh en eht idee is dat je dit zelfbouwpompje ook rijdend bediend. Maar goed lees het topic nog eens rustig op je gemakje door, dan zie je waarom dit een prime alternatief is op een dure scott of pro olier. :)

Ik ben in ieder geval nog steeds erg te spreken erover na 2 jaar, smeert als een malle! :D
 



Topic eens even afstoffen ;)

Ik ben ook aan het knutselen geslagen door dit topic *O*

Nu heb ik alle spullen in huis. Pompje zoals de febreze, fles van de xenos check...
Nu moet ik het pompje vastlijmen in het dopje van het flesje....
Wat voor lijm hebben jullie gebruikt hiervoor? Heb nu hard plastic lijm van de pattex maar ik ben bang dat als ik een beetje kracht zet om te pompen hij lijm loslaat. Weet ook niet precies hoelang zoiets moet uitharden want als ik na een half uurtje probeer dan schiet hij namelijk al los...

Ben ik te ongeduldig O-) of zijn er nog goede tips?

Bedankt in ieder geval voor deze geweldige uitvinding
 
ik heb niets gelijmd. De pomp klemt precies in de dop en zet zich luchtdicht vast bij het vastdraaien van de dop op de fles. Moest bij de rand van het pompje wel iets van plastic eraf knippen tot de juiste maat :)
 
je moet er zoveel afhalen, dat hij mooi indraait met het schroefdraad van de dop. Zit zelfs zonder vastdraaien van de drop op de fles al bijna muurvast. Daarom leek mij lijmen ook overbodig :)


Ja idd dat gaat wel wat beter ja :P
Nu nog de zooi eraan vast maken...testritje zal nog wel even duren '(


..en nog even zorgen dat de benzineslang geen lucht aanzuigt :9
 
Ja idd dat gaat wel wat beter ja :P
Nu nog de zooi eraan vast maken...testritje zal nog wel even duren '(


..en nog even zorgen dat de benzineslang geen lucht aanzuigt :9


ik begin even te twijfelen...hoort het zo te zijn dat je best een ferme straal krijgt? Ik ben nu met water aan het testen en daar komt nog best een krachtige straal uit. Of heb ik dan iets niet in orde?
 
Omdat dit zelfbouw ding hooguit 15 euro kost en dat is inclusief de olie.
Owh en eht idee is dat je dit zelfbouwpompje ook rijdend bediend. Maar goed lees het topic nog eens rustig op je gemakje door, dan zie je waarom dit een prime alternatief is op een dure scott of pro olier. :)

Ik ben in ieder geval nog steeds erg te spreken erover na 2 jaar, smeert als een malle! :D

hebben we dat ding er al 2jaar geleden op gezet?? Moet toch echt wat minder mn best gaan doen...:')
 
Heb bijna alles in huis, maar heeft iemand nog suggesties voor pompjes?

De Hengelose Kruidvaten hebben geen losse pompjes meer, en er zijn meerdere Airwicks. Welke moet ik nu hebben (en dan bedoel ik niet welke geur ;) )

BJ
 
Terug
Bovenaan Onderaan