Hulp gevraagd kleurcode en matte lak

Reece

MF veteraan
14 okt 2002
3.173
0
Boskoop
Wie kan mij helpen? Ik heb mijn onderspoiler gisteren opgehaald bij de spuiter. Spuitwerk op zich netjes (afgezien van de beschadigingen), maar er is kleurverschil en de lak is lang niet zo mat als het origineel. Ofwel, teveel glans. Ik heb de kleurcode doorgegeven aan de spuiter, maar nu zegt hij dat hij daar niets mee kon, omdat ze die kleurcode nergens terug konden vinden. Dus hebben ze het "zo goed mogelijk gedaan". Ik ga hier natuurlijk niet mee akkoord, want zoals het er nu uitziet, ga ik 'm echt niet onder mijn motor schroeven. Toen ik de spoiler haalde was de spuiter er zelf niet, dus heb ik hem vandaag gebeld en afgesproken zaterdag langs te gaan om erover te praten.

Maar hoe kan het nou zo zijn dat de kleurcode niet terug te vinden zou zijn? En wat kan de oorzaak zijn dat hij de kleur niet net zo mat als het origineel krijgt?

(Ik was trouwens niet van plan dit op het forum te zetten vóórdat ik weer bij de spuiter langs zou zijn geweest, maar ik heb er zelf te weinig kaas van gegeten en wil wel iets zinnigs kunnen zeggen als ik bij hem langsga)
 
Wat voor code heb je de spuiter gegeven dan? Je hebt veel kleursystemen – welke vaak niet corresponderen.
 
iedere kleurcode is te vinden en iedere kleurcode is te maken... MAAAR veel boeken met kleurcodes zijn niet 100% compleet, en zeker als het een geimporteerde auto is, of als hij door een andere spuiter al eens van kleur gewisseld is. je moet dan weten wie de vorige verf heeft gemaakt. dus fabrikant, of spuiterij, en welke spuiterij. dan kunnen ze daar de info over de verf achterhalen.


(edit: dit is dus als je bijvoorbeeld fabrikant bepaalde codes hebt.. die van mij stond ook niet in hun kleurcode boek. (soort van conversie tabellen))


het gebeurt wel vaker dat een spuiterij de goede kleur niet kan vinden, maar dan horen ze eerst even te overleggen. ze hebben nu simpelweg een kleur gespoten waar jij niet om gevraagd hebt.

dus wat je tegen hem kan zeggen is dat hij het simpelweg had moeten overleggen op het punt dat hij die kleurcode niet kon vinden. en dat hij iets heeft gedaan waar je niet om gevraagd hebt (deze kleur spuiten) en dat je daar dan logischerwijs niet voor gaat betalen.
 
Het enige wat goed werkt is een kleurdeel meegeven voor de juiste kleur, de kleurcodes waar de fabrikanten gebruik van maken kan een spuiter niks mee, behalve bij BMW, want die gebruiken gewoon RAL kleurcodes.
Dus ik denk dat je gewoon met een voorbeelddeel terug moet en het hem over laten spuiten.
 
Het enige wat goed werkt is een kleurdeel meegeven voor de juiste kleur, de kleurcodes waar de fabrikanten gebruik van maken kan een spuiter niks mee, behalve bij BMW, want die gebruiken gewoon RAL kleurcodes.
Dus ik denk dat je gewoon met een voorbeelddeel terug moet en het hem over laten spuiten.


Ik heb de achterkant van mijn motor bij hem achtergelaten, dus dat was het probleem niet.
 
Spuitverf: n.l.
Spuitbus: n.l.
Lakstift: 15-
Verfnummer: 0715
Kleurcode: PB352M
Kleuromschrijving: MAT XENON BLUE MET.


Van de site van japarts. Dit is 'm dus. Alleen is dit niet leverbaar in Spuitverf en -bus. Dus wat houdt dat in?

Alvast bedankt voor jullie reacties trouwens.
 
Op de site van www.motorradlack.de heb ik inmiddels ook de spuitverf incl de blanke lak gevonden. Lijkt mij dat ik wel al iets heb om met de spuiter over te babbelen. Ik ga er straks maar eens naartoe.
 
(Japanse) motorlak is over het algemeen erg lastig na te maken.

In Japan mag je nog bepaalde soorten chemicaliën in de verf gebruiken die je in Europa niet mag gebruiken. Daarbij is het zowiezo moeilijk om een finish, mat in jouw geval, precies te reproduceren.

En er zijn natuurlijk goede en slechte spuiters..
 
motorlak is zeer klote om na te maken, kheb het zelf ook gehad.

Khad een GSXR met schade gekocht en d8, ik laat het wel even bij werken,...
Nu blijkt dus dat bijvoorbeeld de gsxr inkt lak gebruikt... vreselijk om bij te maken, met zoiets moet je de hele motor spuiten. etc etc etc

Dus, nu heb ik wel besloten de hele motor opnieuw te spuiten.
Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat je de spuiter niet de schuld kunt geven omdat het gewoon klote kleuren zijn om na te maken.

En de kleuren van mijn motor waren ook niet te vinden, dus zou zo bij die van jou ook kunnen.

:]
 
De kans is groot dat als de kleur mat genoeg is, deze wel aardig matched. Het is moeilijk kleuren vergelijken als 2 delen niet net zo mat zijn. Die matte blanke lak heb je ook in verschillende gradaties, dus dit had goed moeten zijn. Ik heb hem in ieder geval de kleurnummers gegeven die ik heb gevonden. Dit is de verf en de blanke lak. Hij gaat 'm nog een keer spuiten. Kunnen de beschadigingen en punten die niet zo netjes waren ook gelijk gedaan worden.

Woensdag moet ik hem even bellen om te vragen hoe het ermee staat.

Mijn motor helemaal laten spuiten is geen optie. Hij is pas een half jaar oud.
 
Ik vond de kleur wel goed matchen hoor, Reece, alleen de gloss van de lak was erg afwijkend. Veel glanzender dan het originele deel. Ben blij dat je er een beetje uitgekomen bent met de spuiter (tenminste, dat neem ik aan)
 
Een kleurcode is niets meer dan een verzameling verfkleuren die bij elkaar gemengd wordt. bij een gespecialiseerde autospuiterij zullen ze normaal gesproken bepaalde verfcode's voor motoren niet in het bezit hebben. dus zij weten niet hoeveel gram van een bepaalde kleur en hoeveel gram er van een andere kleur(en) gemengd moet worden.
Ze zullen dan naar hun beste weten proberen de verf bij te maken. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan