Er is nog weinig te vinden over deze motard en ik ga een beginnetje maken!
'How to ...' Originele uitlaat en hitteschilden pimpen.
'How to ...' Benzine tank en luchtfilterscreen/box verwijderen
'How to ...' Sproeirs, stationair, CO schroef en gasnaald vervangen/aanpassen.
'How to ...' Dashboard functies en waarschuwing uitzetten
'How to ...' Lambbasonde omzeilen.
'How to ...' Staat van distributie ketting controleren.
'How to ...' Distributie ketting vervangen.
Informatie over de Husqvarna SM610:
"Gebouwd speciaal voor de SuperMotard-fans die hun fiets elke dag gebruiken, welke enig comfort eisen zonder het race appeal van de motorfiets op te offeren." - Husqvarna
Met comfort bedoelen ze het motorblok (soepel en schakevriendelijk) en niet het zadel.
De conclusie van Motormaniacs
Met de SM610 zet Husqvara een Supermotard neer die voor een groot publiek zeer interessant is. Door het soepele karakter van het motorblok is deze ook voor de minder ervaren rijders goed te hanteren. Voor de gevorderde rijder is de limiet nog lang niet in zicht dat weet ik zeker. Sinds ik Eddy Seel rond heb zien gaan ben ik overtuigd dat de SM610 veel meer kan als dat ik er ooit uit kan halen op een kartcircuit. Met een prijs die nog net onder de 9.000,- euro ligt heb je een SuperMotard voor alle dagen, afgemonteerd met de kwalitatief uitstekende spullen. De styling is er één die bovendien tot de verbeelding spreekt. Met deze SM610 speelt de fabrikant in op de behoefte die langzaam ontstaat in Nederland. Die behoefte heet: "SuperMotard rijden". Voor mij is de belofte uit de inleiding waargemaakt door Husqvarna met de SM610.
Review links
Motormaniacs: TransIP - Reserved domain
KTM 660 vs Husqvarna SM610 video review:
Motorfreaks: http://www.motorfreaks.nl/2005/test-supermotard-vergelijkingstest.html
Reisverslag van 6000km in 15 dagen (met de TE610)
Husqvarna dealers:
www.bonmotoren.nl
www.speedhouse.nl
www.munsters-motoren.nl
Visuele mods:
... Klik hier... PDF download: specialparts
... Klik hier... PDF download: accessoires en kleding
... Klik hier... PDF download: onderdelen boek
... Klik hier... voor de decalsets
Voorkant: De nieuwe supermotards, geschikt voor de straat gebruik, krijgen tegenwoordige een vrij lelijke snavel mee. IMO kan dat er meteen af
Polisport levert imo mooie koplampen. Deze zijn plug en play te monteren. Zelf heb ik de stekker van de originele kopplamp afgeknipt en op de stekkers van de de Polisport MMX kap gemonteerd zodat ik niet de originele kabelboom hoef aan te passen, daarnaast kan ik de koplamp makkelijk weer verwijderen voor bv op het circuit.
Ik heb als extra voorkapje een nummerplaat en een nummerplaat framepje van een SMR 510 gekocht. Voor bijvoorbeeld het circuit. Het frame is gemonteerd via de vier gaten waaraan ook het voorspatbord is gemonteerd. De nummerplaat klikt als het waren vast aan het frame'pje.
Achterkant: Husqvarna levert ook een MX achterkap (€30) zodat je zelf een achterlicht kan monteren, je zou er ook voor kunnen kiezen om van de originele achterkap de hele remlicht partij af te zagen. ...Klik hier... voor een 'How to...' zelf een mxspatbord maken.
Carbon:
Bijna alle kappen zijn in carbon te krijgen
Via Ebay zijn er hitteschilden te koop, let wel deze zijn van uiterste slechte kwaliteit.
Carbon links:
http://im1.shutterfly.com/media/47b...OWLdqxag9vPh4/cC/f=0/ps=50/r=0/rx=720/ry=480/
http://www.waveracing.com/accessori.html (helemaal onderaan de pagina)
Carbon Performance Parts for Ducati 1098 999 916 BWM K1200 R1200MV Agusta Suzuki Yamaha Gilles Rear Sets
P3 Carbon - Premium carbon composite protection components for off-road moto, hand made in the USA.
Praktische mods:
... Klik hier... Bagagerek pas maken
... Klik hier... voor nog een bagagerek
... Klik hier... voor een andere benzinetankdop
Overige accessoires:
Welcome to R&G | Setting the standard in bolt-on motorcycle accessories and Crash Protectors
Remvloeistof reservoir: Rizoma voorbeeld
Remhendels: Voorbeeld
Instrumenten panelen: Voorbeeld
Handkappen: Acerbis voorbeeld Zeta voorbeeld
Motorische mods
Carburateur: Keihin FCR 41MX
Standaard sproeier bezetting: 170, 50, gasnaald in stand 3. (2006 model)
Flo Commander
Er is een Flo Commander te bestelling voor de FCR 41. Dit is een opzetstukje voor je carburateur die een betere luchtmengsel zal geven. Het komt het dichtste bij een power commander voor een carburateur model geloof ik.
... Klik hier... voor hoe het werkt
... Klik hier... voor een plaatje
Sproeier bezetting
Informatie over de Keihin
http://www.keihin-us.com/am/tuning/
http://keihin.de/
... Klik hier... Info over sproeier bezetting
JD jetting: Amerikaans bedrijf die tuningsetjes levert voor de Husqvarna SM610
... Klikhier...Voor de nieuwe modellen met injectie (2007 and up..) is er ook een powercommander te verkrijgen.
Voor een giftige gasreactie kan de OBVD-T gasnaald vervangen worden door een OBVD-R
Husqvarna gasnaalden kosten rond de €13, het het is de moeite waard een andere te proberen.
CDI Tuning
Omdat de Originele CDI al vrij snel de toeren begrenst zou je een CDI van de 450/510 kunnen plaatsen. Het enige probleem is dat dan de versnellingssensor ook overgezet moet worden. Deze moet een plaatsje krijgen in het blok.
Verder maakt het Duitse bedrijf Zupin Racing-CDI's voor de SM610
Volgens het internet maakt NOX Racing ook CDI's voor de SM610, deze heb ik nog niet gevonden.
Uitlaat systemen: LeoVince levert zowel slip-on als volledige systemen voor een schappelijke prijs.
Verdere merken zijn: Mivv, Ferrati, Barett, Products, Akjo, FMF, Arrow, GPR, Escape, Completo Carbono, Completo Titanio, QD, Silmoto, XRacing en Yoshimura.
... Klik hier... Voorbeelden van uitlaten
De LeoVince slip on demper is een aanrader. Wanneer je deze in combinatie met een openluchtfilter en een verwijderd backfirescreen monteerd zal de jetting moeten worden aangepast. Dit is 1 uur werk en kan je dus €50 kosten. Zelf is dit ook prima te doen. Als daar behoefte aan ik nog een how to plaatsen. Met deze setup was een 180 hoofdsproeier en een 52 stationair sproeier voldoende om de motor goed te laten lopen.
De CO schroef moet tussen de 1 en 21/2 rotatie uit staan.
Hier een PDF met prijzen: Alles voor de motorrijders Ma_raboda Home page
Het originele uitlaat systeem is gewoon foei lelijk. Als je voor alleen de slip-on demper heb gekozen is daar een simpele oplossing voor. Verwijder de hitteschilden. Het kleine hitteschild is dan gewoon terug te monteren. ... Klik hier... Dit ziet er al een stuk beter uit Ik raad het aan deze zwart te poedercoaten of een carbonplaatje te bestellen. De uitlaat wordt nu alleen heel erg heet. Persoonlijk heb ik gekozen om de uitlaat in te tapen.
Nokkenas: Als je, zoals ik, vind dat je boven in de toeren kracht te kort komt is een andere nokkenas een aanrader. De nokkenas van een TC570 zal zorgen voor een feller gasreactie en meer PK's. Let wel op dat de kleppenspeling moet worden aangepast naar die van een TC570. De kosten hiervoor zijn niet gering maar zeker de moeite (TC570 nokkenas €180, €20(lagers), €20 pakkingen). Ik betaalde zelf 2uur aan arbeidsloon voor het plaatsen van de nokkenas, maar heb zelf vervolgens de motor afgesteld.
Een Duits bedrijf genaamd Zupin levert nokkenas en hogedrukzuiger sets voor de SM610. Ik vind zelf dat als je zoveel tijd en geld in de SM610 steekt dat je misschien betere een 'echte' SM kan aanschaffen, maar als er toch een blokrevisie nodig is is het een mogelijkheid.
Hogedrukzuigers: De standaard compressie verhouding van de husqvarna is 11:1. Dit is niet echt hoog en laat ruimte voor verbetering. Wossner levert zuigers voor de SM610, toch wordt dit over het algemeen afgeraden omdat deze het bigend zwaar zal belasten.
En aangezien de SM610 juist zo onderhoudsvriendelijk is, is dat zonde (koop dan een SMR 510). Deze Wossner zuigers kosten rond de €260 maar het monteren hiervan zal een stuk meer zijn.
Verwijderen van backfirescreen; foto's volgen
Dit zorgt voor een betere airflow en de motor zal merkbaar feller op het gas reageren. Het is een kosteloze operatie die binnen een uurtje zelf te doen is. 'How to' is onderweg.
Luchtfilter
Voor de luchtfilter zijn er twee veelal gebruikte mogelijkheden.
1: Extra gaten in de lucht filter zagen. Vaak maken mensen ... Klik hier... ronde gaten, zelf vind rechte lijnen beter passen. ... Klik hier... Voorbeeld
2: Het plaatsen van een universele luchtfilter van K&N. De complete luchtfilter bak kan worden verwijderd. Vanwege het frame dat vlak naar de carburateur loopt is het lastig een filter te kiezen.
Gewichtsbesparing:
De accu is het gemakkelijkste. Er zijn accu's vanaf 1 kilogram te koop.
... Klik hier... voor verschillende accu's
Het koelvloeistof expansievat. Dit is het witte plastic reservoir tussen de radiatoren. Het is een overbodig onderdeel (milieueis). Eenmaal verwijderd zal het expansievat samen met het koelvloeistof toch een kilo kunnen schelen.
Het zadel
Ik vind het zadel na wat wennen comfortabel genoeg. Maar ik ben nog aardig jong voor de wat ouderen onder ons zijn er aftermarket zadels genoeg.
... Klik hier... voor informatie over verschillende zadels.
Onderhoud
De SM610 is onderhoud vriendelijke SM die geschikt is voor dagelijks gebruik.
... Klik hier... voor een gedetailleerd onderhoudsschema
... Klik hier... voor nog een beknopte onderhoudsschema
Olie en filters: Persoonlijk raad ik het vervangen van de oliefilter en olie verversen rond de 2500km aan. De luchtfilter is ook gemakkelijk te verwijderen en schoon te maken. Een nieuwe twin-air filter zal rond de €15 kosten. Ik raad deze aan vanwege de goeie kwaliteit maar in principe moet de originele filter gewoon eindeloos meegaan. Dit is erg simpel zelf te doen en als daar behoeft aan is kan ik daar een 'How to' van maken.
De motor is geschikt voor 10w40 maar ik raad 10w50 of zelfs 10w60 aan.
Motorisch groot onderhoud
Overzichts foto's van motorblok
Vervangen van de distributieketting
... Klik hier... Linkje naar het topicje
... Klik hier... "How to ..." distriebutieketting vervangen foto walkthrough
... Klik hier... "How to ..." Video (met dank aan Geek)
... Klik hier... "How to ..." filmpje 2
Overige links:
The ultimate aftermarket parts voor Husqvarna lijst: http://www.thumpertalk.com/forum/archive/index.php/t-443987.html
Laatst bewerkt: