Husqy wrk250

Ilja

MF veteraan
16 sep 2005
1.857
1
Nijmegen
Facebook
Ik heb een tijdje terug een Husqvarna wr250 uit 1989 opgeknapt.
Onder andere nieuw nicasil+nieuwe zuiger.
Tijdens de eerste rit merkte ik dat de 4e versnelling eruit schoot, dus moest het blokje weer los.
Toen zag ik dit :
Rondom de hele cilinder zitten "vegen"
19720156nl3.jpg

Wel heel erg oppervlakkig. Je voelt alleen dat de plekken wat ruwer zijn.
87217701qf4.jpg


37629049ii2.jpg

94718011un0.jpg

Zuiger heeft alleen heel lichte kleine krasjes

Blokje heeft ongeveer 30min gedraait denk ik.
Sproeier heb ik vergroot van 170 naar 195. (stond op partsfiches)
Mengsmering +-1:30 met castrol TT

Kan dit komen doordat ik castrol TT (mineraal) heb gebruikt ipv TTS(volsyntheet)?
Of is dit normaal tijdens inlopen?
Ik maak me er een beetje zorgen over, maar wil erg graag weer :] ;)
 
Ik vind het er niet echt goed uitzien nee, dat ben ik wel met je eens. Kun je de zuiger/cilinder opmeten en kijken of de slijtage echt zo erg is als hij eruit ziet, of heb je die spullen niet? Waar heb je hem laten nicasil-en?
 
Laatst bewerkt:
Als je de zuiger ziet denk ik aan een warmloper,maar je cilinderwand ziet er ook niet goed uit.
Het lijkt wel of het nicacil te dun is aangebracht,zou even terug gaan nr degene die dit gedaan heeft voor je dit is niet goed gebeurd.

Groeten Magnamannetje.
 
Ik heb nu ook al 2 vast/warmlopers gehad met Castrol (de nieuwe dure synteet nog wel!),1 x met mijn 1:5 rc auto,en pas met mijn nieuwe 180cc Malossi scooter..misschien toeval,maar voor mij nooit geen Castrol meer!!
Waar heb je die nieuwe nicasil laten doen eigenlijk,bij mijn Malossi heeft de zuiger een klein stukje nicasil uit de cilinder gevreten,en die cilinder moet ook een nieuwe laag hebben,maar ik weet niet waar je dat goedkoop kan laten doen,een nieuwe cilinder/zuiger set kost 275 euro..
Gr Mike
 
die nieuwe syntheet is toch de R2 van castrol
ik heb met de tts en r2 nog niets ellendig meegemaakt iig ,
gebruik castrol al 4 jaar op de 500 2T,s in de verh. 1:40
 
Uhh, ik heb hem laten nicasilen bij VHS tuning. Kostte 150,-

De zuiger ziet er eigenlijk nog prima uit. Je ziet alle dwarsribbeltjes nog, alleen wat lichte krasjes. Het ziet er erger uit op de foto dan het is.

Die sporen in de cilinder zijn echt heeeel oppervlakkig. Het is alleen ruwer, je voelt niet eens echt een kras ofzo. De hoonsporen zie je ook nog door de plekken heen.

Motor heeft ook nog gewoon evenveel compressie als voor de testrit.
Blokje heeft ook maar half uurtje gelopen op zijn hoogst.
 
Laatst bewerkt:
32749374fx8.jpg

34067450ek8.jpg


Kan ik op een of andere manier testen of het alu is wat er op de wand zit, of dat de wand naar de klote is? Misschien met een zuur ofzo?
 
VHS in Geldrop? Die brengt hem naar powerseal op het eeneind, even langs gaan daar en om een mening vragen morgen, dat doen ze graag voor je, gewoon binnen lopen. En heb jij 150 euro voor een nieuwe nicasil betaald? Dat is niet duur :)
Ow en zelf met zuren enzo gaan kloten zou ik echt niet doen, die nicasil is een flinke laag en kan vaak tot 4 keer toe nog gehoond worden voor er een nieuwe op moet. Lekker door een professional naar laten kijken :Y
 
Laatst bewerkt:
VHS in Geldrop? Die brengt hem naar powerseal op het eeneind, even langs gaan daar en om een mening vragen morgen, dat doen ze graag voor je, gewoon binnen lopen. En heb jij 150 euro voor een nieuwe nicasil betaald? Dat is niet duur :)
Ow en zelf met zuren enzo gaan kloten zou ik echt niet doen, die nicasil is een flinke laag en kan vaak tot 4 keer toe nog gehoond worden voor er een nieuwe op moet. Lekker door een professional naar laten kijken :Y

Jah ik vond de prijs ook wel meevallen. :) Er zitten alleen, zoals op de fotos te zien, heel veel miniscule gaatjes in de wand. Kwam door de poreusheid van het ALU volgens de man van VHS. Kon geen kwaad, bleef de olie alleen maar beter door hangen.
Het was 152 euro ofzo, ongeveer 3 maanden terug laten doen. :)

Ik kan niet zo eventjes langs VHS, is wel een eindje rijden, dus ik denk dat ik maar even langs een lokale crosszaak ga en daar even om een mening vraag.

Ik kan me zelf ook niet voorstellen dat hij door de nikasil laag heen is, want je zit de hoonsporen door die plekken heen.
:)
 
152 euro is niet veel geld (als het goed gebeurt is iig),en die cilinder zou ik gewoon weer monteren,ziet er niet zo slecht uit in mijn ogen van de foto gezien tenminste..
Mooi snel cilindertje zo te zien,wat een bult poorten zitten erin zeg! gaaf..,en een topzuigertje(1 zuigerveer),en 1:30 smeren lijkt me ook ruim voldoende,en die olie moet theoretisch ook ruim voldoen aan de eisen,de eisen uit 89 (bouwjaar van jouw brommer) lagen vast niet zo hoog,als de olie die je nu gebruikt.
Mijn (scooter) cilinder liep met 100 km vast,en dat ziet er heeel wat erger uit! (stukje uit de nicasil laag gevreten),en de reparatie ervan is hoger,dan een nieuwe cilinder met zuiger ;( (compleet nieuwe set €275,repareren cilinder +/- €200,en zuiger €90,- :( )
 
Ik kan het net niet duidelijk zien.
Niet toevallig de cilinder / kop te vast aangetrokken ?
Dan kun je vervorming krijgen bij de tapeinden.
 
Ik kan het net niet duidelijk zien.
Niet toevallig de cilinder / kop te vast aangetrokken ?
Dan kun je vervorming krijgen bij de tapeinden.

Als dit het geval is zie je vaak(!) sporen op elke hoek (tja hoe omschrijf je zoiets?) van de zuiger. Op vier plaatsen van de omtrek zie je dan sporen in de lengterichting van de zuiger en cilinder. Ik kan dit niet ontdekken op de foto's, maar misschien kan TS dit checken.
 
Laatst bewerkt:
Kan het zijn dat de slotspeling van de zuigerveer te klein is? Ik heb dit niet nagekeken, maar de nieuwe zuiger er zo ingezet. Ik dacht dat dit niet nodig was bij crossmotorzuigers..

Misschien heeft ie zich geklemd in de cilinder, en zo sporen getrokken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist even de "ring-end gap" van de zuigerveer gechecked. Deze was 0,2mm.... voelermaat 0,2 ging er net tussen, voelermaat 0,3 ging er niet tussen.

Volgens wiseco/google moet deze minimaal 0.012 inch zijn. (weet iemand dit precies?) Dat is 0,3mm..
Dus te klein, ik denk dat dit de oorzaak is geweest aangezien er op de zuiger zelf ook niets te zien is. De ring heeft zich een beetje geklemd, waardoor de oliefilm zn werk niet kon doen.

Gelukkig dat het blok uit elkaar moest vanwege de 4e versnelling. :)
 
Laatst bewerkt:
als ik dit zo zie heb jij een verkeerde zuiger gebruikt, met de verkeerde veren.
nicasil en een bepaald materiaal veren gaan niet samen, en krijg je dit effect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan