Hygroscopie - Remvloeistof

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
Emmen
Het is redelijk bekend dat remvloeistof hygroscopisch is, water aantrekt dus.
Maar geldt nu nog steeds dat water zwaarder is dan olie en het water dus naar onderen zakt? Want dan is het misschien een id om af en toe een klein beetje vloeistof te verplaatsen zodat het water uit het ontluchtingsnippeltje naar buiten komt en je je kookpunt weer op de normale plek hebt zitten.
Of wordt het water "opgenomen" door de olie en zweeft het er zeg maar in rond?

Is de hygroscopie van DOT4 en DOT5 ook verschillend?
 
Ja, water is zwaarder dan olie, ook zwaarder dan remolie dus. Maar snap het probleem niet helemaal, normaal zit remolie in een gesloten circuit, hoe kan daar in vredesnaam water bijkomen.
 
water komt ook in gasvorm voor. Waterdamp.
Je hebt vast wel gehoord van een luchtvochtigheid van zoveel %. Er zit dus altijd water in de lucht.

Er hoeft dus niet perse een druppel water in de remvloeistof te komen, aanraking met lucht kan al voldoende zijn om er water in te laten komen.

het volgende weet ik niet 100% zeker:
Als het hygroscopisch is trekt het water aan en gaat het een chemische binding aan met water waardoor de eigenschapppen van de remvloeistof veranderen.
Vergelijk met afwasmiddel, das ook niet even zwaar als water, maar als je het bij elkaar gooit krijg je geen duidelijke scheiding.
 
gevonden bij vragen van lezers van de autoweek:

Bij remvloeistof wordt de kwaliteit aangeduid door de letters DOT gevolgd door een cijfer. Hoe hoger dit cijfer, des te beter de kwaliteit, d.w.z. dat de remvloeistof aan nog meer eisen voldoet dan een remvloeistof met een lager DOT-cijfer (vergelijk de motoroliespecificaties). Er is geen enkel bezwaar om het remsysteem van uw Toyota met de betere DOT 4 remvloeistof (bij) te vullen. (DB)

dacht al dat het zoiets was, want in het boekje van mijn brik staat: remvloeistof minstens DOT3. Hoger als voorgeschreven kan dus geen kwaad.
Nog ff opzoeken wat DOT nu precies inhoudt.
 
Gebruik niet zomaar DOT 5 dit is volgens mij ook een race vloeistof die absoluut niet in aanraking mag komen met DOT 4.
Als je dit wilt gebruiken moet je eerst je hele remsysteem door spoelen.
 
Het water wordt opgenomen, dus helaas kun je niet de boel aftappen. Opstoken en daarmee uitdampen kan wel, maar dat schijnt tevens de oorzaak te zijn van remproblemen bij hete remklauwen. Dus toch maar nieuwe vloeistof erin.
 
Dot 3 en 4 mag je gewoon mengen, dot 5 absoluut niet.
Dot 5 is op synthetische basis, en laat zich niet mengen met de andere soorten.

Als ik het me nog allemaal goed herinner, dot 3 en 4 nemen water in zich op, dus geen scheiding, bij dot 5 komen er inderdaad druppels water in je remvloeistof, mij is altijd afgeraden om dot 5 te gebruiken.

Zou je toch willen overstappen op dot 5, dan moet je dus je remsysteem heel goed doorspoelen om alle oude dot 3 of 4 te verwijderen.
 
Dot 3 en 4 mag je gewoon mengen, dot 5 absoluut niet.
Dot 5 is op synthetische basis, en laat zich niet mengen met de andere soorten.

Als ik het me nog allemaal goed herinner, dot 3 en 4 nemen water in zich op, dus geen scheiding, bij dot 5 komen er inderdaad druppels water in je remvloeistof, mij is altijd afgeraden om dot 5 te gebruiken.

Zou je toch willen overstappen op dot 5, dan moet je dus je remsysteem heel goed doorspoelen om alle oude dot 3 of 4 te verwijderen.

Wat zijn de voordelen dan van dot 5? Ik heb liever wat vocht verdeeld opgelost in het hele systeem dan een concentratie in de vorm van een druppel in m'n remcilinder.
 
Wat zijn de voordelen dan van dot 5? Ik heb liever wat vocht verdeeld opgelost in het hele systeem dan een concentratie in de vorm van een druppel in m'n remcilinder.


Precies, daarom wordt je ook afgeraden om dot 5 te gebruiken.
Waarom dan dot 5 gebruikt wordt of wat de voordelen zijn weet ik helaas niet.
 
Aanvulling:

DOT

DOT betekent: Department Of Transport. Dit is een organisatie die bepaalt waaraan remvloeistoffen moeten voldoen. Remvloeistoffen zijn er in vele kwaliteiten. Bekend zijn de DOT 3, 4, 5 en 5. 1. De soorten 3, 4 en 5.1 zijn op glycolbasis en kleurloos tot een beetje ambergeel en zijn onderling te mengen. DOT 5 is op siliconenbasis en mag niet worden vermengd. Omdat remvloeistof sterk hygroscopisch is, moet je geen oude gebruiken, maar steeds nieuwe, goed afgesloten remvloeistof.

en nog meer:

DOT4 is qua performance beter dan DOT5; het kookpunt ligt hoger en het vervormt minder onder druk (dus een hardere rem, qua gevoel dan). DOT5 heeft het voordeel dat het gemakkelijker te gebruiken is, en veel langer meegaat.
DOT5 in een DOT4 remsysteem lijdt tot corrosie van de rubber onderdelen: niet doen dus.

Zie hier:

http://www.traction-avant.nl/wwwboard/messages/53.html

er bestaat ook nog Dot 6
 
Laatst bewerkt:
Allen heel erg bedankt!!
Dat van dat water opnemen speelde al een tijdje door mijn hoofd, hoe dat nou zat. Nu weet ik het antwoord dus. :} :} :}

Ik was niet van plan om DOT5 te gebruiken hoor, 't was zomaar een vraag.
Ik wist alleen van DOT5 dat het kookpunt hoger lag en dat het daarom in de racerij gebruikt werd.

:} :} :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan