Iemand ervaring met Macxa Carplay Android motor navigatie ?

Er zit geen accu in, dus je moet ‘m bedraad aansluiten. De link naar Ali lijkt in de eerste paar foto’s de Maxca te zijn, maar daarna is het een heel ander model geworden.
Hmm ja kan morgen anders wel even een foto maken van het model. Er zit idd geen accu in, ik heb deze via relais aangesloten aan contactslot dus hij gaat alleen aan als ik de sleutel aanzet.

Chinees is idd goedkoper vaak niet alles maar ik ben positief verrast hierover en het apparaat hoeft van mij echt geen 10 jaar mee te gaan voor die prijs.
 
Hmm ja kan morgen anders wel even een foto maken van het model. Er zit idd geen accu in, ik heb deze via relais aangesloten aan contactslot dus hij gaat alleen aan als ik de sleutel aanzet.

Chinees is idd goedkoper vaak niet alles maar ik ben positief verrast hierover en het apparaat hoeft van mij echt geen 10 jaar mee te gaan voor die prijs.
Ga nou maar een route rijden....ipv op het forum zitten! ;)
 
heb mijn inmiddels binnen en gelijk een paar dingen. deze werkt met wifi dus als ik android auto laat starten is wifi weg en gaat alles via mobiel. in principe geen probleem maar wel iets om te weten. android auto werkt zo te zien ok maar dat is even thuis. zit gewoon ram mount op maar wel direct 12v aansluiting. helderheid is vergelijkbaar met tomtom rider.
 
heb mijn inmiddels binnen en gelijk een paar dingen. deze werkt met wifi dus als ik android auto laat starten is wifi weg en gaat alles via mobiel. in principe geen probleem maar wel iets om te weten.
Zo werkt draadloos Android Auto / CarPlay, je wifi-verbinding ben je inderdaad daaraan kwijt.
 
Android Auto gebruik ook de GPS van het voertuig (indien aanwezig) in plaats van de GPS van je telefoon.
 
Ik moet zeggen dat ik het nog wel mee vindt vallen, laatst iets van 9% in een uurtje.
het leek bij mij meer, vooral het verbinding maken kost ook extra stroom.
Als je dus een aantal keren opstapt en afstapt is het meer (iig dat had ik afgelopen weekend na een paar korte ritten met de auto dus door).

ik voelde de telefoon ook merkbaar warm worden (zegt misschien meer over de telefoon?) terwijl ik niets actief deed met AA.
Aangezien mijn telefoon al niet een hele grote accu heeft, is het dus voor mij te veel wat hij verbruikt.
 
Android Auto en Apple Carplay zijn beide stevige stroom verbruikers. Het werkelijke verbruik hangt af van je toestel. Daar zit veel verschil in. Maar ook welke app(s) je gebruikt.
 
het leek bij mij meer, vooral het verbinding maken kost ook extra stroom.
Als je dus een aantal keren opstapt en afstapt is het meer (iig dat had ik afgelopen weekend na een paar korte ritten met de auto dus door).
Met alle respect hoor, maar dat lijkt me echt een sterk verhaal. Die paar wifi/BT-pulsjes om de verbinding op te zetten kosten je accu de kop niet.
Of heb je een startmotor in je telefoon?
 
Mss draaiden er nog wat apps op de achtergrond
Dat CarPlay energie kost zal ik niet ontkennen, maar ik kan me met name dit moeilijk voorstellen:

vooral het verbinding maken kost ook extra stroom.
Als je dus een aantal keren opstapt en afstapt is het meer (iig dat had ik afgelopen weekend na een paar korte ritten met de auto dus door).
 
Met alle respect hoor, maar dat lijkt me echt een sterk verhaal. Die paar wifi/BT-pulsjes om de verbinding op te zetten kosten je accu de kop niet.
Of heb je een startmotor in je telefoon?
ik heb het gemerkt doordat ik de afgelopen dagen (tot 2e paasdag) dit heb kunnen testen met de auto.
er zijn altijd 2 apps actief: tomtomGO, en nederlandFM als AA opstart.
ik heb alleen gehad waarbij ik niets actief gebruikt (dus geen route gestart, tomtom liep alleen mee, wel radio via nederlandFM).
1 dag, rit van 2 uur heen, kort iets inladen, 2 uur terug. Niet bellen, niets.
1 dag verschillende (stuk of 10) korte ritjes, bij elkaar een uur of 3 aan rijden, in de tussentijd ook niet bellen of appen of wat dan ook.
1 dag verschillende korte ritjes (stuk of 8), bij elkaar een uur of 2, niet bellen, appen o.i.d tussendoor.
begon die 3 dagen alle 2 met 100% batterij (telefoon van de lader, in mijn zak, en de auto in).
ik zag toch een duidelijk verschil tussen de 1e dag, en de 2e en 3e dag, die laatste 2 had ik duidelijk meer stroom verbruikt.

Ik heb op internet toen ook wat gezocht, en ik lees dit meer.
 
Laatst bewerkt:
@BadBert In de auto heb ik momenteel nog pauper-CarPlay, dus alleen bedraad. Telefoon laadt dan altijd meteen op. En wordt in de zomer bij langere ritten bloedheet trouwens, da’s ook niet alles.
De ritten op de motor met CarPlay vallen bij mij juist erg mee tot nu toe qua energieverbruik. Maar heb nog geen langere dagrit ermee kunnen doen én mijn batterijtje van de telefoon is redelijk recent vervangen. Ding gaat weer lang mee, zoals nieuw eigenlijk. Qua apps draaien we hetzelfde, TomTom Go & FM. Soms Google Maps en uiteraard komen er op de achtergrond de nodige Whatsappjes binnen.
 
Het ligt echt aan de telefoon, ik heb meestal tomtom, maps, spotify en flitsmeister draaien (wissel wat af om ff flitsers bijv te checken) en tel wordt amper warm. Gebruikt wel wat batterij maar kan er gemakkelijk hele dag mee rijden.

Nog terugkomend op eerder bericht, navigatie en ook gpx routes werken echt top. Met tomtom go gedaan, moest wel wennen aan tomtom app aangezien pijltje beetje achter loopt dus vaak bochtje te laat door😅. Met maps klopt dit wat beter.

Nog een nadeel welke ik wel onvervond is de bluetooth na de oortjes. Ik heb nog geen cardo/sena systeem maar luister afentoe via samsung buds muziek onderweg. Op de een of andere manier is de geluidsinstelling zachter wanneer de bluetooth via de carplay loopt. Via tel heb ik normaal op 75%, met carplay op 100% en ook op de gps module geluid 100% klinkt het nog zachter. Weet niet of iemand dit ook ondervind met evt een cardo of sena module?
 
@bierent Geluid is eigenlijk het enige bij mijn schermpje dat niet helemaal 100% werkt. Meldingen van bv. FM komen wel door, maar de eerste seconde ofzo valt weg. Niet echt een probleem, maar het valt steeds op.
Misschien is het nog op te lossen, kan ook zomaar aan m’n super low-cost intercom (Ali Vnetphone V6) liggen. Die doet ook al 10x meer en beter dan je voor het geld zou verwachten, dus je hoort me niet klagen :)
 
@bierent Geluid is eigenlijk het enige bij mijn schermpje dat niet helemaal 100% werkt. Meldingen van bv. FM komen wel door, maar de eerste seconde ofzo valt weg. Niet echt een probleem, maar het valt steeds op.
Misschien is het nog op te lossen, kan ook zomaar aan m’n super low-cost intercom (Ali Vnetphone V6) liggen. Die doet ook al 10x meer en beter dan je voor het geld zou verwachten, dus je hoort me niet klagen :)
Ok dit is wel een nadeel met routes rijden..
 
Ok dit is wel een nadeel met routes rijden..
Voor mij geen enkel probleem. Heb het geluid van navigatie altijd uit, zowel op de motor als in de auto. Ik word al gestoord als ik bij iemand in de auto zit en dan iedere 20 sec. zo’n stomme aanwijzing hoor.
Alleen FM meldingen wil ik wel horen.
 
Het volume van Android zelf is inderdaad wat zachter dan veel andere bronnen. Dit merk je bijvoorbeeld bij Flitsmeister.
TomTom Go heeft zijn eigen stemmen welke veel luider zijn.
Helaas is het volume van Android zelf niet luider te maken. Met MRA Next (navigatie) had ik dit probleem ook. MRA staat je toe om een andere TTS (Text To Speech) engine te gebruiken. Ik gebruik hiervoor Acapella. Deze is luider en heeft betere stemmen.
Helaas maken verschillende andere apps geen gebruik van deze TTS Engine. Zij maken gebruik van de originele TTS Engine die op je telefoon stond toen deze uit de doos kwam. Wijzigen van de standaard engine in Android heeft dus geen zin.

Het missen van een deel van de aanwijzingen kan liggen aan de headset maar even goed ook aan het toestel. Bij Android Auto van mijn Goldwing merk ik hier niets van. Aanwijzingen van Flitsmeister hoor ik gewoon tegelijkertijd met die van TomTom Go of MRA Next. Muziek wat dan speelt (Spotify ofzo) wordt dan netjes naar de achtergrond gedrukt.
Ik denk zelf dat de implementatie van Android Auto zelf ook invloed heeft.
 
Heeft Macxa een apart audio kanaal voor Navigatie? Zodat je voor navigatie en muziek beide een eigen volume kan instellen.
 
mocht iemand de unit hebben die je zo uit de houder kan klikken, en niet meer willen.....
stuur mij even een Prive berichtje.

de prijzen waar die nu nieuw voor gaan vind ik toch wat te veel om het te gaan proberen.....
voor het al dan niet snel leeg raken van mijn accu, kan ik onder mijn buddy-seat wel iets maken dat ik mijn telefoon in kan doen waar hij aan de usb kan die daar a-fabriek al zit.

Ik weet dat er goedkopere units zijn, maar die kun je niet uit de houder klikken, en kun je met zeer minimale handelingen zo van de motor verwijderen en stelen, maar de handelingen zijn net te veel om steeds te doen als je de motor parkeert (iig, dat is mijn mening op dit moment ;) )
 
@BadBert De Maxca’s zijn al een tijdje stabiel qua prijs, maar toch al 25 piek goedkoper dan een maand of 5 geleden.
Ga je voor een “EKIY” versie, die volgens mij hetzelfde is als de Maxca (kan er niet 100% achterkomen), dan heb je hem al voor € 65,- in huis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan